Inlägg från: Anonym (Också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Ja vi meddelar om personalfesten blir inställd.

Jag förstår nu att vi är en familj som pratar med varandra ohyggligt oftare än det normala.

Jag o min man pratar minst en gång på dagen sen ringer han eller jag på väg hem ifrån jobbet och kollar läget. Har vi planer så stämmer vi av med varandra före innan vi bestämmer. Ibland funkar det att genomföra planerna och ibland inte.

Vi rättar oss efter varandra.

• Anonym (Också)
    Brumma skrev 2015-02-25 14:24:10 följande:
    Att "köpa hela paketet" finns inget som heter..

Varje nybildad familj måste få liv att själva komma fram till vilka roller respektive vuxen skall ha. Vilken roll VILL och FÅR bo US föräldern ta. Det är inte helt självklart...

En del, som jag, hade inte kunnat leva med en man som inte släppte in mig vad gäller barnuppfostran, ansvar, bestämmanderätt osv på samma villkor som han själv. Jag hade inte trivts i att hamna utanför eller göra saker på "min tid". Jag är inye en person som har ett stort behov av att glra saker på egen hand utan tillbringar så mycket av min fritid som möjligt med min familj. Och för mig ingår där min bonusdotter.

Men jag kan även förstå att alla inte är som mig. Alla har inte en stor längtan efter barn - en del har helt valt bort egna barn av olika anledningar. Det hindrar inte att man kan leva tillsammans på ett sätt som alla mår bra av. Däremot kräver det att föräldern tar FULLT föräldraansvar, precis som föräldern skulle fått göra om man inte bott tillsammans med någon.

När jag inte har några barn hemma (bonus eller egna) så lagar jag inte mat. Jag gör en macka eller så äter jag då mycket onyttigt att jag inte är hungrig :D

Jag ligger i soffan och tittar på serier eller filmer som definitivt INTE är lämpade för barn att titta på...

Jag bjuder hem en kompis och sedan basar vi bastu och dricker vin - tro mig, det är ibland skönt att glra sådant barnfri.

Ibland passar jag på att arbeta över..

Ibland sitter jag uppe hela natten och tittar på film, eftersom det ändå inte är några barn hemma som väcker mig på morgonen.

Jag behöver inte förhöra några läxor, inye se till att barnen lägger sig i tid eller kommer iväg till skolan. Inte se till att de äter ordentligt...

Om du verkligen verkligen inte kan komma på något som du gör ibland när du är barnfri som INTE hade varit exakt samma sak om barnen var med så undrar jag lite hur du lever?

Missförstå mig inte. Jag ÄLSKAR mina barn, både bio o bonus. Men visst sjutton inser jag att det inte är samma sak att ha barnen hemma som att vara hemma ensam.....
    Håller fullständigt med i det du skriver.

Nog 17 är det skillnad på att ha barn där och inte.
  • Anonym (Också)

Ni som pratar om det där sk paketet vad säger barnen om det? Tycker alla barn om att bonusföräldern köper ett helt paket?

Vad säger den andre Bioförälder?

Det är ju många inblandade i detta paket.

• Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:49:17 följande:
    Hur får du ett särboskap till att vara delaktig? Ja, jag valde särbo för mina barns skull.

Däremot så ser jag TS som en gökunge som flyttar in o sedan ändrar barnens villkor. Jag förstår faktiskt inte vad dessa barn gjort för att behöva bestraffas? Förklara det för mig.
    Ett år var bonus när dennes mamma bestämde sig för att det inte var roligt längre och packade väskan och flyttade.

Menar du att min man skulle leva ett särbo liv i 23 år?

Där håller nog han inte med dig alls. Varför skulle hans förstfödda vara viktigare än hans kommande barn?

Varför skulle barnet vara viktigare än att hitta den rätta och bygga upp sitt liv tillsammans med?

Barnet är inte och kommer aldrig vara viktigare än oss andra i denna familj. Vi tillsammans är det bästa han har.

Sen är det ju så att bonus har en mamma också. En mamma som bonus gärna vill träffa o umgås med. Mamman vill gärna träffa sitt barn och ha barnet hos sig (såklart).

Vad är det som får en del att tro att tiden med den andre föräldern blir som något straff?

Skulle det vara så hade min man förmodligen haft ensam vårdnad o bonus hade bott här jämt.

Nu har bonus delaktiga föräldrar som vill träffa sitt barn så vi har valt vv. Vill bonus bo här mer så får det bli vh hos mamma.

Vill bonus bo hos mamman mer så får det bli vh hos oss.

Vill man komma förbi eller bo på "den andra" förälderns vecka så ringer man.
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 00:56:01 följande:
    Äntligen någon som ser vad jag försöker säga.

Man kan faktiskt leva separata liv. Finns faktiskt ingen anledning i dag att maniskt flytta ihop om det inte passar de som redan finns i familjen.

Om man väl väljer att flytta ihop med en människa, oavsett kön som har barn så måste man jämka sig eller avstå.

Men jag har en Vidrig kvinnosyn o borde ha kickat ut ungarna till en vidrig miljö hos deras mor o flyttat ihop med min sambo tidigare. Ungarna borde jag inte tänkt på i första hand.
    Hur gamla var barnen när ni träffades?

Självklart ska barnen inte vara hos sin mamma om det nu är så att det är en vidrig miljö där. Tycker någon det? Har du skrivit det tidigare i tråden?

Det som passar dig o din tjej jätte bra kanske inte är ett fungerande koncept för andra?

På dig låter det som att kvinnan ska niga o nicka och fixar hon inte det i alla lägen så tycker du att man ska vara särbo.

Du är toppen som tar ansvar o bryr dig om dina barn, precis lika toppen hade det varit om du vore kvinna. Men för den skull behöver man inte välja bort samboskap.

Tror nog att man väljer det lättare om man är äldre och kanske när det finns äldre barn i bilden. Har jag fel?

Själv skulle inte jag vilja vara särbo i hela mitt liv.
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 11:58:49 följande:
    Man behöver inte vara särbo hela livet. I dag bor jag med min fd särbo.

Mina barn var i yngre tonåren. Samma ålder jag var i när en ny man kom in o ändrade allt.

Men alla verkar förutsätta att jag har en dålig kvinnosyn.

Min syn på kvinnor är att jag föredrar de som är starka o kan möta upp mig. Jag är en manlig feminist på så sett att jag vill ha ett så jämlikt förhållande o samhälle man kan få.

Nu är min partner precis den personen o hon hade inga problem med att vara särbos. Däremot har hon ibland problem med att vara sambo då jag har ADHD o förstör hennes rutiner på löpande band :D

Det de flesta har svårt för här är att förstå.

Jag skriver ingenstans att kvinnor ska ställa upp för en man. Hade jag varit av den åsikten så hade jag bjudit in min partner tidigare i familjen för att sedan ställa kraven i förhållandet. Det jag gjorde var tvärtom. Jag ställde inga krav alls o i dag är det mkt kravlöst fast i samboförhållande.
    Då har vi skillnader redan där. Min man barn var betydligt mycket yngre.

Vi skaffade oss gemensamma barn.

Jag personligen skulle aldrig fortsatt livet med min man om han sagt att han ej ville bo med mig o skaffat barn. Mitt liv är för kort ansåg jag o man lever bara en gång.

Min önskan var att hitta den rätta och bilda familj.

Om han ville leva 100% barnet o jag alltid skulle leva efter dom så hade han gjort smartast i att leva ensam med sitt barn.

I ett förhållande är man ett par ett par är två stycken och dom två har lika värde enligt mig.
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 14:40:08 följande:
    I gengäld så ser jag inte att du skriver att du indirekt slängde ut barnen som i TS fall. Du/ni gjorde ett val o det normala i de flesta fall är att bonusbarnen fortsätter vara välkomna i samma utsträckning som förr.

Jag tror inte att du lät barnen lida för att leva med din partner.
    Det hoppas jag inte.

Jag/vi hör dock till dom som vill och tycker att barnet ska höra av sig innan.

Vi vill inte ha det hipp som happ.

I och med att det krävs mer av vår tid när bonus är järv så behöver man planera extra dagar med bonus.

Så det är väll det en del tycker är på snudd till barnmisshandel att barnet ska behöva ringa före.
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 14:52:55 följande:

Att höra av sig är en självklarhet jag inte sagt ett ord om.

Men många andra som snackar om att man ska svälja betet eller köpa hela paketet.

Vi bonusföräldrar och de gemensamma barnen ska bara acceptera allt eller annars flytta.

Det ses som barnmisshandel att inte ha dörren öppen jämt. Barnen känner sig inte välkomna o inte som en i familjen.

Det är ett konstigt resonemang att om barnen själva inte får styra och ställa detta med tider så känner dom inte sig som en i familjen.?

Herre Gud!
  • Anonym (Också)
    Gung Ho skrev 2015-02-27 00:13:12 följande:
    Ja, du bör köpa hela paketet! Men det bl.a. 'Packet' här, kanske selektivt, missar är att ALLA bör köpa hela paketet. Dvs 'bonusföräldern' och barnen skall också få en egen och naturlig plats i familjen. Jag hade vissa krav på min sambo när vi träffades. Hade jag inte uppfattat att vi delade dessa värderingar hade vi inte kommit bortom dejtingstadiet. Å andra sidan hade jag samma krav på mig själv, ngt som 'packet' hade väldigt svårt att ta till sig. Det vart istället mkt fokus på hus orimliga krav jag hade på kvinnan och hur jag egentligen var en mansgris som bara ville ha en barnpassare. Detta speciellt från hon som här på FL av ngn anledning associerar sig med det högsta spelkorten!

Ja, jag tror på tydliga familjevärderingar och att barn behöver trygga, kärleksfulla och ovillkorliga vuxna i sin omgivning, men de högsta kraven ställer jag på mig själv. Jag är oändligt glad att min inställning på en ovillkorligt kärleksfull familj gett mig en så underbar bonusdotter som ser till mig för trygghet!
    Jag tycker att det är tvärtom det är ju inte vi bonusmammor som missar något av detta utan just att det finns andra som missar att detta larviga paket som många tjatar om ska gälla alla.

I mitt paket står det att bonusbarnet får rätta sig efter våra regler och våran uppfostran likaså biomamman att inte komma hit hur som helst utan man ringer före.

Ibland funkar det att komma över i bland inte.

Det paketet måste de då acceptera då alla måste ta hela paketet.

Vad och var är då problemet????

Ts paket är att barnen är välkomna vv att de ska ringa innan om de vill komma på "mammatid"

Vad var det du sa? Alla skulle ta hela paketet
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-27 09:39:05 följande:

Vart i trådstarten ser du att barnen ska ringa först? Jag ser bara att de dyker upp.det du inte förstår är vad paketet innebär. Ditt paket är det du köpte när ni flyttade ihop. I TS fall så ändrade hon paketet o ändå är hon inte nöjd. Så det är en stor skillnad på hur man tar emot paketet.

Eller har även du kört ut barnen från deras hem?

Vem säger det?

Gung ho säger att ALLA ska köpa hela paketet.

Vilket paket? Och vem bestämmer dess innehåll?

Jag är ironisk i mitt inlägg på grund Av att en del är inte konsekventa i det här.

Ena stunden ska vi köpa hela paketet andra stunden ska alla köpa hela paketet osv

Ts varken ska eller behöver köpa allt som hennes sambo och barn och biomamma har bestämt innan.

Detta är bara skitsnack enligt mig

Blir man sambo så får man fasiken sätta sig ner och tillsammans ändra innehållet i detta paket så att det passar alla.

Alternativt så får väll barn o pappa leva ett liv själva om de ej klarar av att någon annan har önskemål och åsikter i sitt eget hem
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-27 09:39:05 följande:

Vart i trådstarten ser du att barnen ska ringa först? Jag ser bara att de dyker upp.det du inte förstår är vad paketet innebär. Ditt paket är det du köpte när ni flyttade ihop. I TS fall så ändrade hon paketet o ändå är hon inte nöjd. Så det är en stor skillnad på hur man tar emot paketet.

Eller har även du kört ut barnen från deras hem?

Ts har inte kört ut barnet ifrån deras hem
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 10:28:58 följande:

Då har vi löst olika trådstarter.

Om jag löser att barnen bodde hos pappan till 100% och att hon efter ett tag säger ifrån så det blev växelvist boende så är det för mig att köra ut dem.

I och med att du halverar tiden så förstör du även rutiner. Samma sak med vv boende visar alla studier att det är till nackdel för barnen på i stort sett alla plan.

Men en sak du inte förstår om hela paketet.

Hela paketet är förutsättningar. För dig var förutsättningarna klara och du kanske ändrade på några få saker. Du köpte faktiskt hela paketet även om innehållet i paketet inte är samma som för TS.

TS däremot fick paketet presenterat för sig, ändrade radikalt och sitter nu på ett internetforum och beklagar sig hur jobbigt det är för henne.

Hon funderar till och med på en separation vilket jag tycker hon ska göra omgående.

Var inte pappan med och ändrade paketet?

Vaknade ts en dag och ensam beslöt att barnen skulle bo hos sin mamma också?

Det som irriterar mig är att Bioföräldrar står helt på sidan när det snackas om att det är så synd om barnen.

Jag tycker att det är fruktansvärt att vuxna människor resonerar att en av två vuxna i en familj endast ska anpassa sig.

Ungar och den andre vuxna styr med sina pekpinnar vill och tycker.

Det är en konstig syn dessa barn får, tron att man får och ska styra och ställa över vuxna.

Det är mina ord som gäller och du ska bara haka på annars byter vi ut dig.

Jag har och kommer aldrig att köpa någons paket. Visst jag vill att vi ska leva som en familj utan bio o bonus roller. Men med det så tillkommer ju att JAG inte håller truten o bara accepterar. Aldrig!

Kanske skulle ts man o dennes barn bjuda in ts mer och ta bort attityd som mannen verkar ha och bli ödmjukare så kanske ts blir mer bekväm med barnen?

Det är enbart BIOFÖRÄLDRAR som kan få relationen mellan barn o vuxna bättre.

Det kan finnas en förklaring till ts känslor.

Jag ser våran familj som familj men vill ändå att man ringer före och det är inte alls säkert att bonus kan komma hit varje gång denne eller dennes mamma tycker det.
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 23:21:22 följande:

Läs trådstarten. Hon skriver att hon ställde krav eller hur hon nu utryckte sig.

Jag har redan tidigare skrivit att pappan är ryggradslös så det behöver vi knte prata mer om. Men man behöver knte anpassa sig om man väljer att bo själv. Men hur många fler detaljer ska vi prata om i en helhet.

Är du vuxen samt inte en person utan intelligens så förstår du nog själv skillnaden mellan krav o krav. Barnen är en dealbraker medan märket på dasspapper inte är det.jag tycker det är fruktansvärt att ens påstå att TS var en del av den familjen innan hon flyttade in. Men vi får inse att du o några andra här anser att barnen ska tvingas betala priset för föräldrars misslyckanden.

Ett tips. Undvik att skaffa barn om du inte värderar dem högre än en random person som kan BLI mer.

Det är för sent jag har redan barn.

Det är så att jag anser inte att jag varken är ointelligent eller inte vuxen.

Jag anser också att det kvittar vem som var där först.

Barnkonvention står det att de har rätt att få sin vilja jämt?

Står det att barn mår bra av att styra vuxna?

Spelar ingen roll hur mycket du förklarar. Du kör ditt koncept och vi vårat.

Någon barnmisshandlare är jag inte.

Jag tycker inte att dessa barn är offer.
  • Anonym (Också)

Om man läser trådar som ligger på topp här på FL så undrar man faktiskt hur mycket man ska gå med på för barnens skull.

Deras föräldrar separerar. Det är en process som är enkel för en del och för en del blir det extra jobbigt. Där har föräldrarna ett jätte ansvar att barnen blir delaktiga och barn förstår oftast.

Har föräldrar gjort ett sådant beslut så upphör kärnfamiljen. En familj delas upp till två familjer och två boenden.

Detta är något som de flesta barn klarar av galant. Med rätt tänk från föräldrar.

Kommer det sedan in ny partner så tillhör den familjen. Detta funkar oftast också bra med rätt tänk från vuxna.

Men åter till de toppade trådarna:

- barnet tar med sig hunden hit som biomamman köpt utan att prata med ts familj om det.

- biomamman springer in och ut hur sim helst.

- sen denna tråd då man ses som någon som är ny och därför inte har något att säga till om. Barnen ska komma och gå som barnet vill.

Den röda tråden i detta är att barnen är dom ska styra skutan tillsammans med sina föräldrar. (Kärnfamiljen som ej finns längre)

I många av dessa fall har det tillkommit fler barn men ändå så ska denna S.k kärnfamilj styra över de "nya" familjerna.

Det låter för mig så ovettigt och osund tänkt.

Barn är inte dumma de förstår oftast det är ju vi vuxna som lindar in saker och tycker synd och som INTE kan släppa.

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).