Inlägg från: Anonym (Också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:
    Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum
    Det är ju mer tragiskt att jämföra en mamma och en pappa med en kompis.

Barnen har en mamma och en pappa. Inte några uteliggare som bor i kappsäck.

Om barnen far så illa av att bo och vara hos den andre förälder så borde vv inte vara något alternativ
  • Anonym (Också)
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 12:24:12 följande:

För att bonusmammor oftast har snedvridna vaneföreställningar.
    Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.
    Väljer man en förälder så ska man också anpassa sig till den familjen man
    *besöker*. inte komma o gnälla om allt.
    Barnens bästa först...alltid!.

Om man slutar att tänka på sig själv så kommer barnen bli mer lidande av det.

Jag är förälder vem ska lyssna på mig?

Jag valde inte en förälder jag valde min man.

Jag är jag jag är mamma jag är bonusmamma och jag är fru.

Den dagen då jag fick barn blev jag mamma men jag slutade inte att vara jag och slutade inte att vara fru.

Man ska vårda sig själv och sitt förhållande.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-19 13:07:59 följande:
    Om man slutar att tänka på sig själv så kommer barnen bli mer lidande av det.

Jag är förälder vem ska lyssna på mig?

Jag valde inte en förälder jag valde min man.

Jag är jag jag är mamma jag är bonusmamma och jag är fru.

Den dagen då jag fick barn blev jag mamma men jag slutade inte att vara jag och slutade inte att vara fru.

Man ska vårda sig själv och sitt förhållande.
    Jag menar inte lyssna utan jag menar:

Jag är förälder vem ska anpassa sig efter mig?

Blev lite tokigt i mitt inlägg
  • Anonym (Också)
    Pymsan skrev 2015-02-19 15:57:35 följande:

TS, jag har också bonusbarn som ibland dyker upp när det är mammans vecka. Och ja, det kan kännas jobbigt ibland, tex om min man o son är iväg o jag hade sett fram emot att vara ensam hemma. Men det är deras HEM. Om jag levde med en annan man än min sons pappa och han skulle säga att sonen inte fick komma till oss på "fel" vecka skulle jag be honom fara och flyga.

Och jag skulle be min man att fara o flyga i fall om han aldrig kunde prioritera oss som man och hustru.

Det är inte alltid som mina/våra barn går som nr 1 utan de får lära sig att vänta och ta ett steg åt sidan.

Det är väll en bra egenskap
  • Anonym (Också)
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:42:53 följande:
    Då skulle hon väl ha lämnat oss, eller iaf yttrat en åsikt under dessa sju år som hon levt ihop med oss?

Hon har tagit hand om alla läggningar, pyssel, julklappsshopping - allting, sedan hon kom in i dotterns liv.
    Nu när dottern är 14 år så är de som best buddies. De fikar tillsammans, går på bio tillsammans, sitter och pratar killar tillsammans, osv.
    Byta barnflicka mot en annan barnflicka?

En sak ska du ha i åtanke innan du kallar folk för att vara vidriga det är att det sitter en hel drös med bonusmammor här inne på FL som hur mycket dom än vill bli som din barnflicka aldrig får den chansen.

Manipulativa biomammor som håller hårt I sina barn.

Är själv inte drabbad av det är bäst att tillägga men läs i mellan raderna i trådar här.
  • Anonym (Också)
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 12:24:12 följande:

För att bonusmammor oftast har snedvridna vaneföreställningar.
    Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.
    Väljer man en förälder så ska man också anpassa sig till den familjen man
    *besöker*. inte komma o gnälla om allt.
    Barnens bästa först...alltid!.

Själv uppvuxen i kärnfamilj o jag kommer inte ihåg att vi rangordnade varandra?

Men alla gör ju uppenbarligen olika i sina familjer.

Vilken plats trivs du bäst med?

I vår familj kärnfamilj och bonusfamilj så har vi alla lika värde.

Något ni borde prova. Det är helt underbart.
  • Anonym (Också)
    Lillusen skrev 2015-02-19 21:23:40 följande:
    Sen ska jag säga att jag har tre mycket aktiva barn, och planeringen om de dagar som dom skulle varit hos pappan och tvärtom har varit det minsta problemet. Har man som t.ex. min äldsta dotter, idrottar på elitnivå, tre olika jobb, många vänner, förtroendeuppdrag i skolan....ja då är tiden med oss föräldrar rätt så begränsad.
    Eran dotter är säkert lycklig och mår toppen med det livet hon lever. Ni föräldrar vet ju också bättre än jag om vad som passar er familj.

Men ärligt så känner jag att jag mår mer dåligt av att läsa när barn har 500% på schemat vecka efter vecka än att en förälder säger att barnet måste ringa innan ankomst.

Barn idag hinner knappt äta och andas pga att de har så mycket att göra.
  • Anonym (Också)
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 23:02:14 följande:

Jo men i vår familj har alla självklart samma värde.
    Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.

Det är väll Samma sak. Familj som familj. Rangordning eller inte rangordning.

Varför sitter du och säger att"självklart" så har vi lika värde??

Om du nu tycker att det är så självklart vem väckte din ide att rangordna andras familjer?

Lägg ner!! För det är nämligen så att hur mycket du än önskar så är inte en bonusmamma på 3e plats.
  • Anonym (Också)

Om man har ett barn eller flera som är van att ringa före ankomst som har vh eller vv boende på vilket sätt skadar detta barnen?

Det skadar väll barnen minst lika mkt sådana fall att ha ett umgängesschema överhuvudtaget?

jag tänker varför är familjerätt så noga med umgänges schema för om det nu anses vara skadligt för barnen att inte få komma och gå som dom vill?

Bara en tanke?

Varför ses detta som så viktigt för?

• Anonym (Också)
    Brumma skrev 2015-02-20 10:33:29 följande:
    Umgängesschema genom familjerätten eller genom dom är ju när föräldrarna inte kommer överens. Annars behövs det ju inte.
    Det jag menar är att det finns så ganska många som har ett så kallat umgänges schema.

Det är för föräldrar och barn som inte kan komma överens om umgängestider såklart men det jag menar (långsökt i och för sig) är att familjerätt hjälper familjer med detta pga att de ser tyngden av att barn behöver ha umgängestider och stabilitet. De behöver ett umgänge med båda föräldrarna samt stabilitet i tider.

Om jag förstått det hela rätt.

Anses det som trauma för barn att inte kunna komma när som helst i mellan de två hemmen så förstår jag inte varför man förespråkar och ser det viktiga med umgänges schema?

Att öppna dörren helt kan ju i tokiga fall (inte så vanliga kanske?) innebära att ett barn blir kvar hos den föräldern som vill ha mest umgänge.

Vi har som sagt som jag säkert skrivit 60 gånger i denna tråd valt att ha kvar bestämda umgänges veckor trots att bonus ej är Pytte liten. Vi gör det dels för att få träffa bonus och dels för att bonus ska få träffa mamman.

Vi har då riktmärke på hur och när och var.

Sen att det kan bli ändringar självklart men då ringer man och frågar om det funkar.

Vi har fler barn och mkt med både fritid och jobb så då kan vi planera bort bonus aktiviteter och skjutsande hit och dit på mammans umgängestid.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).