Inlägg från: Anonym (Också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Påven Johanna skrev 2015-02-22 11:38:23 följande:
    Jag använde dig och ditt inlägg för att peka på något som många andra i den här tråden har talat om och argumenterat kring. 

Jag antar inte alls att din man tycker att det är ett problem att ditt barn bor på heltid. Det är mycket sällan som män har problem med det, att ha problem med partnerns barn är ett väldigt kvinnodominerat område. 
    Oj oj återigen förutfattade meningar.

Du kan kika på FL. Du kan kika hos familjerätt, du kan göra en analys på varför barn oftast inte bor vh hos mamman.

Jag lovar dig det betor inte på bonusmamman i alla fall
  • Anonym (Också)
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 11:41:37 följande:
    Uppfattar du mitt sätt att uttrycka mig på som formellt så är det förmodligen du som tycker att jag är "så himla mycket bättre än andra". 
    Nej det tycker jag inte. Däremot så tycker jag att du likt en besserwisser ska tala om hur jäkla fel vi andra har och hur vi andra uttrycker oss.

Man behöver inte tycka lika. Ni verkar ju ha det toppen bra och ni gör ju som ni vill helt ok.

Vi gör ju som vi vill men du bemöter det med att tala om hur jäkla dåligt det är och hur jag är som person och börjar dra in att jag skriver i andra trådar och vi verkar ju ha det si och vi verkar ha det så.

Lägg ner! Vem är du att dömma? Alla vill väll inte leva som er? Kan inte leva som er?

Tror knappast att barn mår sämst pga bonusmammor här i samhället. De mår nog inte dåligt av att behöva ringa heller.

Det finns nog andra skäl till varför barn mår dåligt
  • Anonym (Också)
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 12:03:19 följande:
    Har jag sagt att jag behöver fyra?

Jag ville inte vara hos pappa för att styvmamman tyckte illa om mig och körde med mig.
    Körde med dig? På vilket sätt körde hon med dig? Var det vanliga sysslor hemma?

Hade du inga krav på att göra saker hemma hos din mamma?

Blir lite nyfiken.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 13:43:32 följande:
    Nej du. Jag är himla duktig på att hjälpa till. Men till skillnad från hennes barn som inte hade några krav alls, skulle jag städa, ta hand om hundarna och syskonen. Själv låg hon i soffan och sov eller skrek åt oss.

Jag är 34 år och har full koll på hur det kan vara. Sådär ska det inte behöva vara.

Men jag har förstått på senare år att hon inte mådde speciellt bra heller.
    Vad då nej du? Jag dömde inte dig utan jag ställde bara frågor pga att det ibland kan finnas anledning till varför det är som det är i bland.

Nu säger du ju själv att hon inte mådde bra. Sen undrar jag varför din pappa inte hjälpte henne mer eller varför han inte sa något om det var sådan sne fördelning i mellan er barn?

Jag kan ibland märka att vi ställer mer krav på de gemensamma barnen som är här jämt. Det är ju också helt fel.

Bonus är ju också äldre så borde ju ha mer sysslor och mer ansvar.

Tycker inte att det din bonusmamma gjorde var okej på något vis.

Förstår att du kände som du gjorde. Synd att dom inte lyssnade på dig.
  • Anonym (Också)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 18:33:29 följande:
    Varför tillät din pappa det i så fall? Han är ju din förälder som har ansvaret för dig.
    Ja tyvärr finns det pappor som är väldigt konflikträdda.

En del är livrädda för sitt x och vägrar säga ifrån. En del är livrädda för sina barn och vågar inte säga ifrån och en del är rädda för nya frun och vågar inte säga ifrån.

Alla tre lägen är precis lika urbota dumt och det är oftast vi kvinnor som får skulden i slutänden.
  • Anonym (Också)
    Gung Ho skrev 2015-02-23 01:07:53 följande:
    Var har jag nämnt ngt om ex?

Man behöver inte köpa något alls, jag bara sade vilka krav JAG har på både mig själv och den jag är tillsammans med. Synen på familj och barn var bland det första jag och min blivande fru pratade om när vi träffades för snart två år sedan. Sen är det VÅR familj, inte andras..(tex ex).

TS för nog dock en förlorande strid då hon och hennes man verkar ha fundamentalt olika bild om vilka som ingår i familjen. Jag håller med mannen, men som sagt TS får ju välja att leva som hon vill. Ett sätt kan vara att bryta med mannen..
    Nej du har inte nämnt något x. Det var jag som ställde frågan

Hur gör man som bonusförälder om man vill köpa hela paketet men tyvärr tycker inte barnets andra Bioförälder att det är någon bra ide?

Att det funkar så bra hemma hos er är förmodligen att ni är på samma plan. Det finns som sagt många bittra Bioföräldrar som skulle se svart om de fick reda på att bonusförälder köpt hela paketet.

Sitt nu inte och säg att du skulle strunta i det för barnets skull för de jag menar ställer till ett mindre helvete med bråk, ändrade dagar hux flux, manipulerar barn o omgivning runtomkring, baktalar både förälder o bonusförälder.

Livet påverkas vara sig man vill eller inte.

Läs här på FL det verkar finnas gott om struliga Bioföräldrar bakom ett icke fungerande koncept.
  • Anonym (Också)
    Kriya skrev 2015-02-23 07:07:13 följande:
    Man blir ju så ledsen av en sådan här trådstart. Ska skilsmässobarn känna att de är gäster hos sina föräldrar enligt TS? Varannan vecka gäst hos pappa och varannan vecka gäst hos mamma. Precis som TS vill kunna koppla av i ett hem vill ju barnen det också. Ett hem vill man kunna komma till när som helst och veta att man är välkommen till. Var någonstans är dessa tre barns hem, enligt TS? TS, dina egoistiska krav inkräktar på barnens grundläggande behov av trygghet och skapar sår inom barnen som förändrar deras personligheter.
    Om man tänker som du gör så borde det vara fullkomligt förbjudet att bo vh hos ena föräldern.

Där kan man ju snacka om gäst.

Förstå hur många pappor det är som måste ha vh mot sin vilja.
  • Anonym (Också)
    Lillusen skrev 2015-02-24 17:15:11 följande:
    Jag har nada dåligt samvete för separationen, inte ett dugg faktiskt, jag vet att mina barn har det betydligt mycket bättre nu än vad dom hade haft om jag hade levt med deras pappa.

Men jag antar att du precis som jag har hårda värden inom uppfostran som du vägrar att acceptera att vare sig mormor, bonusförälder eller bioförälder sätter sig emot?!

För mig är te.x att aldrig tvinga barn att äta upp maten, aldrig använda timeout, ett hem ska man aldrig behöva fundera på om man får komma till och att man slår inte andra människor.

Det här är bara några exempel på de fundamentalaiska värderingar jag har på människan, och för mig är det mycket märkligt att inte applicera dom på mina barn.
    Fast det där är ju dina värderingar.

Bioförälder, bonusförälder, mormor o farmor kanske har helt andra.

Vem säger att du har rätt och alla andra har fel?

Biomamman till min bonus sa att bonus mår si och bonus mår så. Hen kan inte äta ditt o inte äta datt, påminde bonus om ditt o datt

Hemma hos oss var det helt tvärtom.

Reagerade inte alls på det biomamman sa, ville inte alls göra det biomamman påminde om osv

Hur mycket vi mammor än känner oss förlikade med våra barn så är dom egna individer.

Bara för att du har känslan av ovälkomnande så kanske barnet inte ens tänkt den tanken.

Sen tycker jag att man ska ta regler efter dit man kommer.

Tvingar min mamma mina barn att smaka mat hemma hos dom eller vill att barnbarn ska ringa innan de kommer så får vi helt enkelt lyssna på det. Samt accepterar jag spring och bus vid matbord o inte mormor så är det inget spring o bus hemma hos dom.
  • Anonym (Också)
    Lillusen skrev 2015-02-24 17:15:11 följande:
    Jag har nada dåligt samvete för separationen, inte ett dugg faktiskt, jag vet att mina barn har det betydligt mycket bättre nu än vad dom hade haft om jag hade levt med deras pappa.

Men jag antar att du precis som jag har hårda värden inom uppfostran som du vägrar att acceptera att vare sig mormor, bonusförälder eller bioförälder sätter sig emot?!

För mig är te.x att aldrig tvinga barn att äta upp maten, aldrig använda timeout, ett hem ska man aldrig behöva fundera på om man får komma till och att man slår inte andra människor.

Det här är bara några exempel på de fundamentalaiska värderingar jag har på människan, och för mig är det mycket märkligt att inte applicera dom på mina barn.
    Däremot ska jag tillägga att om barnen var tydliga med att tala om att de inte mår bra av ditt eller datt eller om man själv märker att nu står det inte rätt till så måste man självklart göra någonting åt det.

Skulle bonus här visa eller tala om att hen på något sätt känner sig ovälkommen eller utanför så får man ju ta tag i det.

Men i och med att hen är van vid att man ringer före så kommer nog inte det att behövas pratas om.
  • Anonym (Också)
    Lillusen skrev 2015-02-25 11:18:53 följande:
    Ja nu tar du verkligen upp ytterligheter, saker som i de flesta familjer inte skulle hända, och om dom mot alla förmodan säger att de ska stanna i tre veckor till, ja då är nog något på tok, väldigt på tok och man behöver ta tag i det problemet, och för mig är inte lösningen att barnen inte får vara där.

En vanlig händelse hos oss är att någon kommer hem när dom ska vara hemma hos pappa för att tex. hämta gympakläder, äta mellanmål för att det är närmare när dom sen ska på träning, öva på musikläxan osv, osv. Har jag middag så det räcker så frågar jag om dom vill ha, annars sä säger jag att dom kan ta rester eller laga något själva.

På samma sätt kommer vi uppfostra vår son som har sammanboende föräldrar så om han har haft andra planer som blir ändrade så gör han på samma sätt, han kommer inte ringa hem och fråga om det är okej att han kommer hem. Och på samma sätt fungerar det för mig och min man, hoppar jag över personalfesten pga av huvudvärk så ringer jag inte hem och frågar om det är okej att jag kommer hem, på sin höjd ringer jag och berättar att jag är på väg hem.

När jag läser mitt sidta stycke så undrar jag verkligen om ni gör så hemma hos er?
    Det jag tar upp kan hända! Tro mig jag vet.

Fritt gående/boende= vad spelar det för roll var jag är?

Har vi som vi vv och barnet kommer bytesdagen och säger ja, men jag ska vara kvar här en vecka till. Sen har vi ordinarie vecka= 3 veckor

Har man sen öppet hus ja då kan det ju bli hur som helst med boendet sovandet.

Så jag tycker inte alls att det jag skriver är något konstigt alls
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).