• Anonym (Stolt)

3,5 åring som läser

Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

Några reflektioner på detta?

• Svar på tråden 3,5 åring som läser
  • Varit där

Min dotter är 3,5 och hon kan de flesta bokstäverna, kan skriva som sitt namn, mamma och sånt och när vi läser på kvällarna så vill hon ibland att jag ska följa med me ett finger och hon försöker ljuda och lyckas väldigt bra :) men jag vet att de lär sig på förskolan och hon tycker det är kul med utmaningar och att lära sig men tex hennes halv syster som inte är lika framåt och hon är 5 år så de ligger väldigt lika där

• Anonym (Smart men...)

Min son hade knäckt läs- och skrivkoden före 3 års ålder, och när han var 9 år läste han triologin hungerspelen. Han greppade även matte tidigt och vid 7 års ålder kunde han på 2 minuter förstå principen med ekvationer och räkna ut vad X var i 3x - 5 = 22. Idag är skolan oinspirerande och han är skoltrött, men lever upp när han kan hjälpa andra.

• Anonym (Snusmymlan)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-01 21:21:10 följande:

Det är tidigt. Jag kunde läsa/skriva när jag var 2 men så har jag 140 i iq också Solig 

Fast IQ har ju inget med läs och skrivfärdigheter att göra. Om du verkligen har 140 i IQ skulle du nog veta det.
  • Zudd

Det är bara i Sverige som vi tror att det är "normalt" att lära sig läsa vid 6-7 års ålder. Barns hjärnor är fullt kapabla att lära sig alfabetet och dess konster långt tidigare än så, inte minst eftersom yngre barn ofta är otroligt vetgiriga. Att hålla tillbaka barnen i utvecklingen för att det inte ska bli tråkigt i skolan sedan är ren idioti. Det finns någon slags uppfattning i Sverige om att alla måste lära sig i samma takt och samtidigt - annars måste den som är före sitta och vänta in den som ligger efter. Tyvärr är denna inställning väl rotad på många håll även inom skolan, det gäller inte bara det språkliga utan även det matematiska. Jag har träffat barn som räknat med gånger och bråk redan i förskolan. Dessa barn kan istället för att uppmuntras att utveckla sin talang/sitt intresse få höra att nu får de lugna ner sig, annars finns det ju inget kvar för dem att lära sig i årskurs 3! Skrikandes Vad det egentligen handlar om är naturligtvis att läraren inte är tillräckligt kompetent i sitt ämne för att lära ut något av substans efter att eleven lärt sig det som på papperet ska läras ut i åk 3.

• Anonym (Snusmymlan)
    Anonym (Stolt) skrev 2015-03-01 20:47:54 följande:

Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

Några reflektioner på detta?

Vill du ta vara på ditt barns intelligens bör du flytta från Sverige. Svenska skolan är uppbyggd för att gynna de svaga eleverna och undervisningen anpassad efter detta. De intelligenta tröttnar snabbt på lekskoleuppgifterna och blir skoltrötta och missanpassade individer.
  • Anonym (Stackars barn.)

Vad svårt det kommer vara att växa upp för storebror eftersom du redan nu jämför dom med ALLT!! Har du tänkt på att du gör detta? Och vad ditt jämförande av olika individer kan göra för skada på den individ du inte ander vara lika "tidig eller duktig" stackars barn. SLUTA JÄMFÖR!!!

• Anonym (Hahah)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-01 21:21:10 följande:

Det är tidigt. Jag kunde läsa/skriva när jag var 2 men så har jag 140 i iq också Solig 

Haha och det bara MÅSTE du skylta med? Haha iq eller inte pinsamt är det osvsett.
  • Anonym (Hahah)
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2015-03-02 08:18:15 följande:
    Fast IQ har ju inget med läs och skrivfärdigheter att göra. Om du verkligen har 140 i IQ skulle du nog veta det.
    Haha håller med.
  • Anonym (Bokmalen)

Jag lärde mig läsa vid 3, äldsta dottern var lika gammal när hon läste sina första ord men sen var det inte så kul, tydligen, men vid 5 läste hon flytande. Yngsta började vid 3 hon också och läste flytande vid 4. Min morfar tragglade med mig, vi har engagerat oss noll i barnens läsning, tyvärr, så de är självlärda.

Svar på tråden 3,5 åring som läser