• Anonym (Stolt)

3,5 åring som läser

Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

Några reflektioner på detta?

• Svar på tråden 3,5 åring som läser
  • Voluptuous Shalimar
    ölburk2 skrev 2015-03-02 13:25:57 följande:
    Inget konstigt med det, vår dotter läste flytande vid 4-års ålder, klarde även en hel del matte, hon är äldst så det har nog bara med vanlig nyfikenhet å vetgirighet att göra.., om jag ska hitta nån nackdel med det, så var det att vi kända att jänta inte kunde vänta till 7 år för att börja i skolan, av förklarliga skäl.

Grabben vår, lärde sig läsa fort när han väl satt igång med att lära sig det, men är generellt mer praktisk å idrottsligt lagd, även om jänta fixar att byta hjul på bilen å en hel del annat hantverk.

En hel del har det nog med att göra med att vi bor på landet, här leker ungarna med varandra ovasett ålder å kön, utbudet av ungar är ju inte så stort i direkt närhet.
    Det betyder att alla gör samma sak, leker samma lekar o.s.v, oavsett ålder å kön, den uppdelningen kommer längre upp i åldrarna., iaf var det för våra ungar.
    Jag läste flytande innan jag var tre men fick inte börja skolan tidigare för det (hade även räknat både ettans och tvåans matte när jag fyllt fem). 

Men sen var jag lärarbarn i en småstad, min lärarinna L var kollega med mamma och L:s barn hade viss inte haft så värst lätt för sig i skolan. Så hongillade inte alls att jag var så långt före de andra. 

Som vuxen har jag insett att det kan låta som skryt att säga att man kunde läsa som tvååring, men för mig var det ju bara ett elände, då jag bestraffades för det och fick sitta och ljuda med de andra barnen ett halvår innan jag tilldelades en bok att läsa. Läste då Anne på Grönkulla hemma (och ljudade enstaviga ord i skolan...)
  • Anonym (Malmömamma)

Sonen lärde sig läsa med en läse-app (storasyrrans) när han var 2 år och 10 månader. När han var 3,5 läste han obehindrat och snabbt utan att ljuda. Vid 4 kunde han stava nästan alla ord, inkl. ng- och sje-ljud men inte skriva. Nu är han fem och gillar att lösa korsord och rimmade ramsor kommer ur honom som ett rinnande vatten.

Min roll är inte, känner jag, att utveckla hans språk ytterligare utan snarare att lära honom att vara en smula finkänslig. Han har nämligen noll förståelse för att andra femåringar inte har full koll på grammatik, uttal och facktermer. 

Till syvende och sidst vill barn nog mest vara ungefär som alla andra och kunna slappna av, och inte känna att de måste prestera som små cirkuspudlar för att vuxenvärlden ska börja applådera. 

Om ni förstår hur jag menar. Men jag har i alla fall noterat att det är rätt många barn på sonens dagis som lär sig läsa i 3-årsåldern och det handlar nog om en kombination av fallenhet och coachning av föräldrar och pedagoger. 

• Vinterankan

Jag lärde mig läsa i den åldern och blev sedan skoltrött väldigt tidigt då jag redan kunde allt (lärde mig räkna tidigt också). När min dotter på egen hand lärde sig läsa korta ord i den åldern så började jag lära henne andra saker istället för att "distrahera" så att hon skulle få lära sig i skolan istället.

• fluu

Det där med skoltröttheten kan jag känna igen. Jag lärde mig visserligen inte läsa så extremt tidigt, men ändå någorlunda tidigt och hade lätt för att lära. Skolan är inte alltid bra på att ta hand om sådant.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (normalt)
    Anonym (Stolt) skrev 2015-03-01 20:47:54 följande:

Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

Några reflektioner på detta?

Helt normalt anser jag. Jag kunde läsa nyhetstidningar och böcker helt flytande när jag var 3 år och vid 6 år blev jag utsedd till den duktigaste förstaklassaren i hela skolan och fick utmärkelse för det. Dock bodde jag i ett annat land, om det spelar roll.
    Jag förstår inte din problematisering av att din treåring kan ljuda enkla ord och att han kanske hinner ikapp din sjuåring. Vad är svårt med det? Var glad istället. Din treåring kanske gör stora framgångar i skolan (även om den svenska skolan inte ser de de elever som är för duktiga för sin ålder, utan tvingar alla i samma långsamma fack och takt).

Vad jag vill ha sagt är att din son inte är ensam och att du inte ska se på hans utveckling på ett problematiskt sätt, utan var stolt istället. Dock tror jag att din treåring kommer att få väldigt tråkigt i skolan pga det jag skrev i parentesen ovan.
  • Anonym (Malmömamma)

Ni som tror att era barn får det tråkigt i skolan bara för att de är tidiga med exempelvis läsning ? har ni gjort allt för att få in dem på den bästa tänkbara skolan? Det är rätt basalt, känner jag. Som sagt, när min son börjar F-klass kommer han redan att ha läst i fyra års tid. Han kommer likafullt att få jobba med "veckans bokstav". Saken är att ungefär hälften av barnen i den skolan brukar kunna läsa mer eller mindre när de börjar där (enligt klassföreståndaren) och då är det ju inte så avgörande om de lärde sig att läsa vid 2, 3 eller 6 års ålder, om ni förstår hur jag menar. De ambitiösa barnen blir oavsett vad en norm och sådant är oerhört mycket viktigare än om de exempelvis börjar ett år tidigare. För övrigt sker utveckling ofta i språng, och inom olika områden. Man kan inte utgå från att en läsglad tvååring har läsning som huvudintresse när hen är femton. Men bästa garantin är alltid en riktigt bra skola, så slipper man oroa sig :)

• Rafael90
    Vinterankan skrev 2015-03-02 19:34:07 följande:

Jag lärde mig läsa i den åldern och blev sedan skoltrött väldigt tidigt då jag redan kunde allt (lärde mig räkna tidigt också). När min dotter på egen hand lärde sig läsa korta ord i den åldern så började jag lära henne andra saker istället för att "distrahera" så att hon skulle få lära sig i skolan istället.

Jag lärde mig också läsa när jag var i 3-årsåldern men jag fick hoppa över första klass och börja direkt med tvåorna så jag slapp sitta och rita bokstäver. Jag älskar att läsa idag och har inte blivit skoltrött än efter 17 år i skolan Solig
  • Anonym (Egon)

Inte ovanligt att kunna läsa i den åldern. Utmaningen blir att hålla uppe barnets intresse.

• FuckGoggleAskMe

Min son kunde siffror, alla bokstäver och läsa några ord när han var omkring 3 år (tack vare dagis, jag skyndade inte på honom mycket). Nu är han 8,5 och påstår att han hatar att läsa böcker. Som tur är har han läsläxa varje dag (15 min) och då gillar han faktiskt att läsa. Men förutom läxan blir det inget läst. Det var jättekul med bokstäver när han var mindre, men nu är han blase. Det sägs att man har en fördel i skolan i diverse ämnen ett par år om man börjar att läsa tidigt, men inte sen. Men visst är det tidigt att läsa vid 3.5, gläds åt det du, TS.

• Anonym (mamma My)

Ja det var tidigt. Min äldsta läste innan han fyllde 4. Nu är han 10 och fortfarande alltid bäst i klassen på alla teoretiska ämnen. Har däremot fått kämpa med att lära sig cykla, simma osv.

Svar på tråden 3,5 åring som läser