• Anonym (Stolt)

3,5 åring som läser

Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

Några reflektioner på detta?

• Svar på tråden 3,5 åring som läser
  • Anonym (blobb)
    puss02 skrev 2015-03-02 12:26:35 följande:

Jag lärde mig läsa på dagis. Pappa att tacka det för <3

Man kan vara 5 år och gå på förskola, säger ingenting.
  • Anonym (blobb)
    Anonym (normalt) skrev 2015-03-02 20:40:22 följande:

Helt normalt anser jag. Jag kunde läsa nyhetstidningar och böcker helt flytande när jag var 3 år och vid 6 år blev jag utsedd till den duktigaste förstaklassaren i hela skolan och fick utmärkelse för det. Dock bodde jag i ett annat land, om det spelar roll.

Jag förstår inte din problematisering av att din treåring kan ljuda enkla ord och att han kanske hinner ikapp din sjuåring. Vad är svårt med det? Var glad istället. Din treåring kanske gör stora framgångar i skolan (även om den svenska skolan inte ser de de elever som är för duktiga för sin ålder, utan tvingar alla i samma långsamma fack och takt).

Vad jag vill ha sagt är att din son inte är ensam och att du inte ska se på hans utveckling på ett problematiskt sätt, utan var stolt istället. Dock tror jag att din treåring kommer att få väldigt tråkigt i skolan pga det jag skrev i parentesen ovan.

Ts anonyma nick är ju just stolt!
  • Anonym (solveig)

Tja, det är väl olika. Min dotter klarade MENSA:s antagningstest vid 13 års ålder, men läste inte förrän i 6-7 -årsåldern.

• Anonym (solveig)
    Anonym (solveig) skrev 2015-03-02 23:02:05 följande:

Tja, det är väl olika. Min dotter klarade MENSA:s antagningstest vid 13 års ålder, men läste inte förrän i 6-7 -årsåldern.

Något rörigt skrivet , märker jag. Ursäkta, svenska är inte mitt modersmål.

Min dotter läste inte förrän vid 6-7-årsåldern. Antagningstestet till MENSA klarade hon vid 13 års ålder.
  • Anonym (****)

Min son har as o lärde sig läsa då han var 3 år o då genom att han lyssnat på oss när vi läst böcker.
    Vi har läst för honom sen dag 1 o idag föredrar han böcker o verkligheten framför dumburkar vilket vi är så glada över.

• Jessan74

Barn är så olika. Uppmuntra bådas inlärning och beröm bådas framsteg. Stora bör ju vara bättre än lilla på något? Hitta det och beröm, så får stors glänsa en stund. Jag har också en liten som är tidigare än stora, men min stora är så stolt över sin lilla och gläds av hennes framsteg.

• Anonym (normalt)
    Anonym (blobb) skrev 2015-03-02 22:56:53 följande:
    Ts anonyma nick är ju just stolt!
    Ja, vilket är motsägelsefullt med tanke på innehållet i trådstarten.
  • Mrs Moneybags

Vanligt är det inte, men helt normalt.

Vår son är likadan och lika gammal.

Kunde alfabetet på engelska och svenska före 18-månaders-kontrollen.

Det behöver inte betyda någonting, för jag var också likadan Jag har ett helt vanligt jobb idag, men har fortfarande en stor kärlek till språk och lär mig saker jag läser enormt fort. Jag har nära nog fotografiskt minne.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Malmömamma) skrev 2015-03-02 20:54:51 följande:

Ni som tror att era barn får det tråkigt i skolan bara för att de är tidiga med exempelvis läsning ? har ni gjort allt för att få in dem på den bästa tänkbara skolan? Det är rätt basalt, känner jag. Som sagt, när min son börjar F-klass kommer han redan att ha läst i fyra års tid. Han kommer likafullt att få jobba med "veckans bokstav". Saken är att ungefär hälften av barnen i den skolan brukar kunna läsa mer eller mindre när de börjar där (enligt klassföreståndaren) och då är det ju inte så avgörande om de lärde sig att läsa vid 2, 3 eller 6 års ålder, om ni förstår hur jag menar. De ambitiösa barnen blir oavsett vad en norm och sådant är oerhört mycket viktigare än om de exempelvis börjar ett år tidigare. För övrigt sker utveckling ofta i språng, och inom olika områden. Man kan inte utgå från att en läsglad tvååring har läsning som huvudintresse när hen är femton. Men bästa garantin är alltid en riktigt bra skola, så slipper man oroa sig :)

Fast jag var extremt uttråkad i skolan, just för att jag var tvungen att jobba med veckans bokstav mm när jag i själva verket redan läste kapitelböcker utan problem. Det är förnedrande och fördummande att behöva jobba med saker som man redan kan som ett rinnande vatten. 

Jag är inte förvånad att många begåvade barn blir skoltrötta, eftersom de ständigt måste hållas nere på de andras nivå. Enormt frustrerande. 

En läsglad tvååring har nog generellt sett läsning som ett av sina favoritintressen livet ut, det är jag övertygad om. Det gäller förstås inte alla, men det gäller nog de flesta särbegåvade barn. 

Underskatta inte ditt barns behov av utmaningar och utveckling. Det spelar stor roll om man har lärt sig läsa vid 2 års ålder eller 6 års ålder. Det visar på helt olika förmågor. För alla jante-lagare, så behöver det inte betyda att den som började läsa vid 2 års ålder är smartare än den som började när han var 6, men att börja läsa tidigt och spontant (utan undervisning) är ETT av flera tecken på att vara särbegåvad.

Jag är så glad att jag har upplevt samma utveckling som min son, så att jag förstår precis vad han behöver. Han ska aldrig behöva sitta och bli uttråkad som jag.
  • Kattflickan

Jag har en tvååring som älskar när vi läser böcker för henne. Hon pekar på bokstäverna och verkar intresserad av dem. Hon har varit rätt tidig med talet.

Ni som har barn som börjat läsa tidigt, har ni några tips på hur man kan uppmuntra intresset för bokstäver och ord? Med klossar? Eller någon bra app?

Svar på tråden 3,5 åring som läser