• Anonym (Stolt)

3,5 åring som läser

Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

Några reflektioner på detta?

• Svar på tråden 3,5 åring som läser
  • Anonym (@)

Jag har två döttrar på 9år o 6år. Min äldsta är väl som barn är mest när det gäller läsning och matte. Hon är bland de bästa i hennes klass men sticker inte ut på något sätt. Hon kunde läsa när hon var 6år hjälpligt, dvs ljudade ihop orden. Nu läser hon lättare kapitelböcker och stavar orden som de låter dvs hoppar över vissa bokstäver. Matte kan hon det hon "ska" dvs hon klarar av uppgifterna i skolan.

Hennes lillasyster insåg vi kunde läsa innan hon fyllde 4år, hon läser nu flytande på samma nivå som sin storasyster. Hon är en fena på matte och gör med lätthet systerns hemläxor utan att ha ett enda fel. Hon stavar i princip alla ord rätt. Hon är duktig och hon är tidig men säkerligen inte mer än så. Hon ska börja förskoleklass i höst och jag kan känna mig lite orolig för att hon kommer att bli extremt understimulerad i skolan. Jag själv hade nämligen samma "problem". Jag var som min yngsta när jag var liten och skolan var sååååå tråkig för jag lärde mig ingenting tyckte jag. Så jag hoppas verkligen att hon kan få utvecklas på sin egen nivå.

Jag ser också en till svårighet med det här. Storasyster har en förmåga att förminska sig själv eftersom hennes 3år yngre syster är lika duktig eller ibland duktigare än vad hon själv är. Det är jätteviktigt att hitta det som hon faktiskt är bra på så hennes självförtroende inte förminskas på bekostnad av henne syster.

• Anonym (jwo)

Jag har hört ljudband på mig själv i den åldern då jag och min 1 år äldre bror sitter och läser enklare ord. Har alltid haft det lätt i skolan och särskilt med svenskan och språk. Min bror var helt ointresserad av skolan men plöjer böcker om kvantfysik på engelska. Fortsätt uppmuntra intresset!

• Anonym (Kall.O)

Bara för att man kan läsa innebär det inte automatiskt att man har läsförståelse.
    Alltså barn kan vara duktiga på att läsa utan att förstå vad det står.

• sextiotalist
    Anghammarad skrev 2015-03-02 09:36:37 följande:
    Själv läste jag Dostojevskijs samlade verk innan jag kunde vända mig från rygg till mage.
    Dina föräldrar måste varit överlyckliga med att ens barn så tidigt kunde natta sig själv Flört
  • ruterdam

Min son är vuxen för länge sedan. Han är äldst så hade inga äldre syskon att få inspiration från. Jag tror han lärde sig läsa för att han såg de vuxna hade stort nöje av det samt att han inite alltid kunde få någon till att läsa sagor och serier för honom. När han var tre år och två månader kunde han bokstäverna sedan länge. Han satt och bläddrade förnumstigt i en dagstidning. Plötsligt fick han syn på ordet BIO i versaler. Han följde bokstäverna med fingret och ljudade "b i o, b i o, b i o och plötsligt strålade han upp och ropade "Mamma det står bio här!" Han var väldigt glad över att ha kommit på konsten att läsa och det var även jag som slapp allt tjat om högläsning!

• puss02

Jag lärde mig läsa på dagis. Pappa att tacka det för <3

• annzah

Jag läste helt flytande - tyst för mig själv - när jag var alldeles drygt tre år. Visst är det ovanligt men inte omöjligt. Det var inte ens någon som lade ner någon särskild tid på att lära mig läsa, jag bara lärde mig. 

• Fröken Hepburn

Min son var inte fullt så tidig, men vid 4 års ålder började han med korta ord. Tänker att man som yngre syskon har enorma fördelar, lillebror vill göra allt storasyster gör i vår familj och han är mycket tidigare i precis allt.

Tror dock att det kommer jämna ut sig med åren, men visst kommer han ha enklare när han börjar förskoleklass hösten 2016 än storasyster hade.

• ölburk2
    Anonym (Stolt) skrev 2015-03-01 20:47:54 följande:

Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

Några reflektioner på detta?

Inget konstigt med det, vår dotter läste flytande vid 4-års ålder, klarde även en hel del matte, hon är äldst så det har nog bara med vanlig nyfikenhet å vetgirighet att göra.., om jag ska hitta nån nackdel med det, så var det att vi kända att jänta inte kunde vänta till 7 år för att börja i skolan, av förklarliga skäl.

Grabben vår, lärde sig läsa fort när han väl satt igång med att lära sig det, men är generellt mer praktisk å idrottsligt lagd, även om jänta fixar att byta hjul på bilen å en hel del annat hantverk.

En hel del har det nog med att göra med att vi bor på landet, här leker ungarna med varandra ovasett ålder å kön, utbudet av ungar är ju inte så stort i direkt närhet.
    Det betyder att alla gör samma sak, leker samma lekar o.s.v, oavsett ålder å kön, den uppdelningen kommer längre upp i åldrarna., iaf var det för våra ungar.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-03-02 09:04:22 följande:

Jag läste tidigt, långt innan jag började skolan, Min bror knäckte läskoden väldigt sent.
    Den som har lyckats bäst (i både studier och karriär) är min bror.
    Dvs att man knäcker läskoden tidigt, innebär inte att man är smartare än många andra, bara att man är tidigare att knäcka läskoden.
    Men visst är det kul, man har rätt att vara stolt över alla sina barns framsteg

Haha min son ritade fina fina sträckgubbar jätte jätte tidigt. Långt innan man "ska" men när han var 6 år och börja skolan såg gubbarna exakt likadana ut. Så "duktig" var han
Svar på tråden 3,5 åring som läser