• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-11 13:50:39 följande:
    Du glömde att svara på min fråga

Var i består min lögn? Tänk nu efter noga innan du postar svaret!
    Att de inte tar upp frivilligt deltidsarbete. Se s 18. Man kan ju verkligen ifrågasätta hur de definerar fri vilja, men det väsentliga för ämnet blir att även med LO-propagandan är det betydligt fler kvinnor.

Varför svarar du inte på mina frågor?
    Tar de upp det? Ja eller nej?
    Är det fler kvinnor? Ja eller nej?

Kan göra uträkningen om du vill för arbetsyrken:
    ca 15% män arbetar deltid jämfört med ca 55% kvinnor (s 6). Det skulle ge nästan fyra gånger fler kvinnor i fall vi antar totalt lika många kvinnor som män.

Justerar vi för att alla inte gör det frivilligt och tittar på procenten av de deltidsanställda som enligt dokumentet skulle göra det frivilligt, ser vi även att den procenten är dubbelt så stor för kvinnor (s 18).

Då blir det nästan 8 gånger fler kvinnor än män som faktiskt arbetar deltid frivillig i absoluta tal inom arbetsyrken!
  • suziz
    manmanne skrev 2015-03-11 13:31:09 följande:
    Hur orkar du. Alla som följer din länk ser ju att du ljuger. Dessutom skulle det ju vara ännu värre om du kom med en länk helt utan relevans. Varför postar du den?
    Haha, har du ens hittat till pdf:n som ErnstHugo hänvisar till?

Tips, du måste klicka på länken:
    "Rapporten Sveriges Jämställdhetsbarometer 2014 (pdf)"
  • Efraim Barkbit
    suziz skrev 2015-03-11 14:53:52 följande:

Tack
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit

Tack
  • manmanne

... och gör man samma uträkning för tjänstemannayrken blir det cirka 3 gånger fler kvinnor än män som arbetar deltid frivilligt.

Tycker det är mer befogat att undra varför den som postar en länk inte själv läser igenom det hela. I jämförelse frågade han efter en referens från mig, och när han väl fick den var det inte det minsta intressant längre.
  • Efraim Barkbit
    manmanne skrev 2015-03-11 14:47:54 följande:

Att de inte tar upp frivilligt deltidsarbete. Se s 18. Man kan ju verkligen ifrågasätta hur de definerar fri vilja, men det väsentliga för ämnet blir att även med LO-propagandan är det betydligt fler kvinnor.

Varför svarar du inte på mina frågor?

Tar de upp det? Ja eller nej?

Är det fler kvinnor? Ja eller nej?

Kan göra uträkningen om du vill för arbetsyrken:

ca 15% män arbetar deltid jämfört med ca 55% kvinnor (s 6). Det skulle ge nästan fyra gånger fler kvinnor i fall vi antar totalt lika många kvinnor som män.

Justerar vi för att alla inte gör det frivilligt och tittar på procenten av de deltidsanställda som enligt dokumentet skulle göra det frivilligt, ser vi även att den procenten är dubbelt så stor för kvinnor (s 18).

Då blir det nästan 8 gånger fler kvinnor än män som faktiskt arbetar deltid frivillig i absoluta tal inom arbetsyrken!

Hoppla nu var jag visst inte lögnare

Att andelen kvinnor som jobbar deltid oavsett bransch och avtalsområde är högre, det är inte frågan. Ingen som säger emot på det.

Problemet är att man som ensamstående förälder inte kan överleva på deltid men tvingas välja det i brist på annat. Denna grupp utgör majoritet och TS inställning utgör en minoritet vars önskemål kan tillgodoses på andra sätt.

Alltså deltid är en ofrivillig fälla för ensamstående kvinnor.
  • suziz
    manmanne skrev 2015-03-11 15:16:01 följande:
    ... och gör man samma uträkning för tjänstemannayrken blir det cirka 3 gånger fler kvinnor än män som arbetar deltid frivilligt
    Om man tittar på hur många av arbetarkvinnor respektive arbetarmännen som jobbar deltid som verkligen vill göra det är det ju 5% av männen och 10% av kvinnorna.

Det vill säga att 95% av männen och 90% av kvinnorna av alla som jobbar deltid vill inte arbeta deltid. Kallar du det valfrihet?
  • manmanne
    suziz skrev 2015-03-11 15:55:48 följande:
    Om man tittar på hur många av arbetarkvinnor respektive arbetarmännen som jobbar deltid som verkligen vill göra det är det ju 5% av männen och 10% av kvinnorna.

Det vill säga att 95% av männen och 90% av kvinnorna av alla som jobbar deltid vill inte arbeta deltid. Kallar du det valfrihet?
    Min utsaga var att betydligt fler kvinnor precis som TS vill jobba deltid än män.
    Stämmer det? Är vi äntligen överrens om det?
    I fall du och herr Troll inte tänker diskutera ärligt är det lika bra att lägga ner. En sak i taget liksom.

• suziz
    manmanne skrev 2015-03-11 16:01:08 följande:
    Min utsaga var att betydligt fler kvinnor precis som TS vill jobba deltid än män.
    Stämmer det? Är vi äntligen överrens om det?
    I fall du och herr Troll inte tänker diskutera ärligt är det lika bra att lägga ner. En sak i taget liksom.
    Javisst, det har jag väl aldrig sagt emot? Vad säger du om att 90% av alla deltidsarbetande kvinnor vill jobba heltid.

Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!