• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • Efraim Barkbit
    manmanne skrev 2015-03-11 15:54:40 följande:

troll

Angenämt

Ernst Hugo här.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (alls)
    manmanne skrev 2015-03-11 16:01:08 följande:
    Min utsaga var att betydligt fler kvinnor precis som TS vill jobba deltid än män.
    Stämmer det? Är vi äntligen överrens om det?
    I fall du och herr Troll inte tänker diskutera ärligt är det lika bra att lägga ner. En sak i taget liksom.

Vad säger du om att 90% av kvinnorna som jobbar deltid gör detta ofrivilligt och skulle hellre vilja jobba heltid?
    Varför förstår du inte att kvinnor inte vill vara beroende av sin mans lön, varför förstår du inte att män inte vill vara den som tar det största ekonomiska ansvaret, varför förstår du inte att män vill vara med sina barn så mycket som möjligt och inte jobba 60-70 timmar per vecka för att kvinnan ska kunna vara hemma.
    Varför vill män skaffa barn om vill ta del av barnens liv så mycket som möjligt?
  • manmanne
    Anonym (alls) skrev 2015-03-11 16:37:11 följande:
    Vad säger du om att 90% av kvinnorna som jobbar deltid gör detta ofrivilligt och skulle hellre vilja jobba heltid?
    Varför förstår du inte att kvinnor inte vill vara beroende av sin mans lön, varför förstår du inte att män inte vill vara den som tar det största ekonomiska ansvaret, varför förstår du inte att män vill vara med sina barn så mycket som möjligt och inte jobba 60-70 timmar per vecka för att kvinnan ska kunna vara hemma.
    Varför vill män skaffa barn om vill ta del av barnens liv så mycket som möjligt?
    Jo, de kvinnor som känner så förstår jag, men det är helt off topic. Ts VILL jobba deltid är med rätta trött på allt jämställdhetssnack som inte tar hänsyn till de kvinnor som vill jobba deltid.

Kvinnor som vill jobba deltid likt TS bör självklart undvika feminism som bara försöker blunda för deras behov.
  • manmanne
    suziz skrev 2015-03-11 16:05:18 följande:
    Javisst, det har jag väl aldrig sagt emot? Vad säger du om att 90% av alla deltidsarbetande kvinnor vill jobba heltid.
    Jag köper inte siffran. Många känner sig ekonomiskt tvingade att jobba heltid, och extra frustrerade när de dessutom inte får fulltidsanställning.
    Skattesystemet är boven i dramat. Staten borde inte bry sig om vem som tjänar familjens pengar, men den gör det. Det är lönsammast att båda jobbar fulltid, vilket igen (helt i onödan) tvingar in kvinnor i den feministiska mallen.

Men som sagt. Det här förtjänar en egen tråd.
  • Anonym (alls)
    manmanne skrev 2015-03-11 17:31:37 följande:
    Jag köper inte siffran. Många känner sig ekonomiskt tvingade att jobba heltid, och extra frustrerade när de dessutom inte får fulltidsanställning.
    Skattesystemet är boven i dramat. Staten borde inte bry sig om vem som tjänar familjens pengar, men den gör det. Det är lönsammast att båda jobbar fulltid, vilket igen (helt i onödan) tvingar in kvinnor i den feministiska mallen.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara en feministisk mall att alla vuxna vill kunna försörja sig själva.
  • suziz

Nähä, den siffran duger inte alltså?

TS har valt att arbeta deltid, det är inget konstigt eller fel, det som är konstigt är att hon tror att hennes möjlighet att jobba deltid kommer att påverkas överhuvudtaget av att man i LO vill ge alla en laglig rätt att arbeta heltid om de vill

Det ska vara upp till arbetstagaren inte arbetsgivaren att bestämma sysselgradsnivån. Skulle vara intressant att veta om TS själv kan återgå till en heltidstjänst när barnen blir äldre...

Även om du inte köper siffrorna upprepar jag, 90% av alla kvinnor som arbetar deltid vill inte arbeta deltid och det är det som TS och du inte verkar vilja inse.

TS och hennes vänner  är i minoritet så därför ska samhället utformas efter henne och hennes behov och önskemål?

Vill du att vi återgår till ett samhälle där mannen försörjer familjen medan kvinnan sköter barn, sköter hemmet och servar mannen? Eller tror du ärligt att de flesta kvinnor vill ha det så?
  • Solidaritet

Men du har inga problem med att tvinga in kvinnor i den gamla 50-tals mallen? 
  • Anonym (Hmmmm)
    Solidaritet skrev 2015-03-12 07:33:35 följande:
    Men du har inga problem med att tvinga in kvinnor i den gamla 50-tals mallen? 
    Manmanne vill ha en liten fru som passar upp honom därhemma medan han får vara ute i den stora världen och tjäna pengar och känna sig manlig.

Det är ju väldigt intressant att de yrken inom t.ex sjukvården som mest innehas av män aldrig har annat är heltidstjänster. Sjukhustekniker, IT-personal, vaktmästare har heltidstjänster och inga löjliga 66,6% eller annan deltid.
  • Anonym (***)

Många ensamstående mammor tycker det är skönt att gå 75% de säger att de vill ha heltid för att det är pk. Ekonomiskt gör det ingen skillnad eftersom de får bostadsbidrag och barnomsorgsavgiften är lägre då de jobbar deltid.

• manmanne
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-12 08:50:30 följande:
    Manmanne vill ha en liten fru som passar upp honom därhemma medan han får vara ute i den stora världen och tjäna pengar och känna sig manlig.
    Klart att en man vill känna sig manlig precis som en kvinna vill känna sig feminin. Bara feminister med psykiska problem som tänker annorlunda.

Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!