manmanne skrev 2015-03-11 17:31:37 följande:
Jag köper inte siffran. Många känner sig ekonomiskt tvingade att jobba heltid, och extra frustrerade när de dessutom inte får fulltidsanställning.
Skattesystemet är boven i dramat. Staten borde inte bry sig om vem som tjänar familjens pengar, men den gör det. Det är lönsammast att båda jobbar fulltid, vilket igen (helt i onödan) tvingar in kvinnor i den feministiska mallen.
Men som sagt. Det här förtjänar en egen tråd.
manmanne skrev 2015-03-11 17:31:37 följande:
Jag köper inte siffran. Många känner sig ekonomiskt tvingade att jobba heltid, och extra frustrerade när de dessutom inte får fulltidsanställning.
Skattesystemet är boven i dramat. Staten borde inte bry sig om vem som tjänar familjens pengar, men den gör det. Det är lönsammast att båda jobbar fulltid, vilket igen (helt i onödan) tvingar in kvinnor i den feministiska mallen.
Men som sagt. Det här förtjänar en egen tråd.
Nähä, den siffran duger inte alltså?
TS har valt att arbeta deltid, det är inget konstigt eller fel, det som är konstigt är att hon tror att hennes möjlighet att jobba deltid kommer att påverkas överhuvudtaget av att man i LO vill ge alla en laglig rätt att arbeta heltid
om de vill.
Det ska vara upp till arbetstagaren inte arbetsgivaren att bestämma sysselgradsnivån. Skulle vara intressant att veta om TS själv kan återgå till en heltidstjänst när barnen blir äldre...
Även om du inte köper siffrorna upprepar jag, 90% av alla kvinnor som arbetar deltid
vill inte arbeta deltid och det är det som TS och du inte verkar vilja inse.
TS och hennes vänner är i minoritet så därför ska samhället utformas efter henne och hennes behov och önskemål?
Vill du att vi återgår till ett samhälle där mannen försörjer familjen medan kvinnan sköter barn, sköter hemmet och servar mannen? Eller tror du ärligt att de flesta kvinnor vill ha det så?