Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-06 10:33:12 följande:
Idag har kvinnor all möjlighet att plugga vidare på högskola, ändå så väljer de sådana jobb inom tex vården där de här problemen finns.
Ansvaret ligger till största del hos de själva. Jag pluggade själv vidare och har idag ett bra jobb. Varför tar de inte ett jobb inom industrin istället? Där kan jag säga att de flesta tjänar som männen trots att de oftast har förmånen att få lättare jobb än männen.
Som sagt valet är fritt, och då går det inte att skylla sin arbetssituation på att det inte är jämställt.
Det gör mig irriterad!
Flickor fostras i omhändertagande från de är pyttesmå, varför tror du att de väljer att jobba inom vården? Valet är fritt men våra val formas av våran uppväxt och de förväntningar som läggs på oss.
Vi vill väl att de människor som är lämpade att jobba inom vården jobbar där, troligtvis är kvinnor generellt bättre på omvårdnad än män (biologiskt). Men det är inte det som är problemet, problemet är ju att kvinnliga intressen och yrken inte anses vara lika mycket värda som traditionella manliga.
Sjuksköterskor har väl visst pluggat vidare, varför är inte deras utbildning lika mycket värd som en teknikutbildning?
Jag läste en intressant artikel om var alla kvinnor inom datorteknik tog vägen, för det var tydligen kvinnor som dominerade det området innan hemdatorerna kom. Det som hände vara att föräldrar köpte datorer till sina söner inte döttrar, pojkarna låg därmed långt före flickorna när utbildningen startade och flickorna gav upp helt enkelt eftersom de låg så långt efter.
http://www.npr.org/blogs/money/2014/10/21/357629765/when-women-stopped-coding
Det värsta jag gjort i hela mitt liv var ett sommarjobb på en demensavdelning. Jag beundrar verkligen de som jobbar inom vården, varför kan inte deras jobb värderas högre istället för att de som passar inom vården måste söka sig till andra jobb för att få chansen att jobba heltid?
Alla som jobbar inom vården har faktiskt inte småbarn så de vill jobba deltid.