• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • suziz
    Anonym (op) skrev 2015-03-06 04:48:48 följande:

Står män och pissar så jävlar i mig kan kvinnor det också. Det handlar inte om att du sitter ner för att du har ett lägre värde än mig som man! Nej gumman, det är anatomiska skillnader som gör att du är mer lämpad att sitta ner och kissa än vad jag är.

Problemet är väl inte att kvinnor nödvändigtvis vill ta efter den manliga normen att stå och kissa (även om det i vissa tillfällen vore praktiskt). Jag har ingen önskan att stå och kissa och sanningen är ju att män också borde sitta ner och kissa för att tömma kissblåsan bättre men att det inte anses manligt nog och det är ju där problemet sitter. Allt som är en manlig norm ska vi kvinnor eftersträva men det som är kvinnligt är ovärdigt en man?
  • Anonym (Irriterad)
    asdqwe skrev 2015-03-05 20:05:46 följande:

Instämmer. Dessutom blir jag irriterad på allt snack om att kvinnor är minst lika intresserade av att satsa på sin karriär som män och att det är ett tecken på diskriminering när könsfördelningen bland höga poster inte är 50% mellan könen eller att kvinnor tjänar mindre än män. Faktum är att det finns en utbredd anti-karriärkultur bland de flesta kvinnor, som gör att de oftare tänker på barn och fritid istället för att jobba. På samma sätt som att det finns en anti-pluggkultur hos pojkar. Ingen skulle dock komma på tanken att kvotera skolbetyg.

Idag har kvinnor all möjlighet att plugga vidare på högskola, ändå så väljer de sådana jobb inom tex vården där de här problemen finns.
     Ansvaret ligger till största del hos de själva. Jag pluggade själv vidare och har idag ett bra jobb. Varför tar de inte ett jobb inom industrin istället? Där kan jag säga att de flesta tjänar som männen trots att de oftast har förmånen att få lättare jobb än männen.

Som sagt valet är fritt, och då går det inte att skylla sin arbetssituation på att det inte är jämställt.

Det gör mig irriterad!
  • suziz
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-06 10:33:12 följande:
    Idag har kvinnor all möjlighet att plugga vidare på högskola, ändå så väljer de sådana jobb inom tex vården där de här problemen finns.
     Ansvaret ligger till största del hos de själva. Jag pluggade själv vidare och har idag ett bra jobb. Varför tar de inte ett jobb inom industrin istället? Där kan jag säga att de flesta tjänar som männen trots att de oftast har förmånen att få lättare jobb än männen.

Som sagt valet är fritt, och då går det inte att skylla sin arbetssituation på att det inte är jämställt.

Det gör mig irriterad!
    Flickor fostras i omhändertagande från de är pyttesmå, varför tror du att de väljer att jobba inom vården? Valet är fritt men våra val formas av våran uppväxt och de förväntningar som läggs på oss.

Vi vill väl att de människor som är lämpade att jobba inom vården jobbar där, troligtvis är kvinnor generellt bättre på omvårdnad än män (biologiskt). Men det är inte det som är problemet, problemet är ju att kvinnliga intressen och yrken inte anses vara lika mycket värda som traditionella manliga.

Sjuksköterskor har väl visst pluggat vidare, varför är inte deras utbildning lika mycket värd som en teknikutbildning?

Jag läste en intressant artikel om var alla kvinnor inom datorteknik tog vägen, för det var tydligen kvinnor som dominerade det området innan hemdatorerna kom. Det som hände vara att föräldrar köpte datorer till sina söner inte döttrar, pojkarna låg därmed långt före flickorna när utbildningen startade och flickorna gav upp helt enkelt eftersom de låg så långt efter.
    http://www.npr.org/blogs/money/2014/10/21/357629765/when-women-stopped-coding

Det värsta jag gjort i hela mitt liv var ett sommarjobb på en demensavdelning. Jag beundrar verkligen de som jobbar inom vården, varför kan inte deras jobb värderas högre istället för att de som passar inom vården måste söka sig till andra jobb för att få chansen att jobba heltid?

Alla som jobbar inom vården har faktiskt inte småbarn så de vill jobba deltid.
  • Andra augusti

Sedan vi fick barn så har jag och min man blivit plågsamt medvetna om vilken skillnad mer eller mindre alla vill göra på barn utifrån vilket kön de har, redan från att ultraljudet/förlossningen visar vad barnet har mellan benen så vill en stor del av omgivningen köna barnet genom färg-, kläd- och leksaksval med mera. Sedan när barnen blir myndiga så blir "vi" förvånade att de inte är jämställda... och säger att alla har friheten att forms sina liv som de vill... *hm*

Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök 28 april
  • Anonym (Irriterad)
    suziz skrev 2015-03-06 10:59:08 följande:
    Flickor fostras i omhändertagande från de är pyttesmå, varför tror du att de väljer att jobba inom vården? Valet är fritt men våra val formas av våran uppväxt och de förväntningar som läggs på oss.

Vi vill väl att de människor som är lämpade att jobba inom vården jobbar där, troligtvis är kvinnor generellt bättre på omvårdnad än män (biologiskt). Men det är inte det som är problemet, problemet är ju att kvinnliga intressen och yrken inte anses vara lika mycket värda som traditionella manliga.

Sjuksköterskor har väl visst pluggat vidare, varför är inte deras utbildning lika mycket värd som en teknikutbildning?

Jag läste en intressant artikel om var alla kvinnor inom datorteknik tog vägen, för det var tydligen kvinnor som dominerade det området innan hemdatorerna kom. Det som hände vara att föräldrar köpte datorer till sina söner inte döttrar, pojkarna låg därmed långt före flickorna när utbildningen startade och flickorna gav upp helt enkelt eftersom de låg så långt efter.
    http://www.npr.org/blogs/money/2014/10/21/357629765/when-women-stopped-coding

Det värsta jag gjort i hela mitt liv var ett sommarjobb på en demensavdelning. Jag beundrar verkligen de som jobbar inom vården, varför kan inte deras jobb värderas högre istället för att de som passar inom vården måste söka sig till andra jobb för att få chansen att jobba heltid?

Alla som jobbar inom vården har faktiskt inte småbarn så de vill jobba deltid.
    Jo men då ska man heller inte välja att plugga till sjuksköterska. Om fler väljer att inte utbildar sig till det så kanske det kan börja hända saker inom det området och att en förändring är ett måste. Så fortfarande har man ett val.
  • suziz
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-06 11:11:57 följande:
    Jo men då ska man heller inte välja att plugga till sjuksköterska. Om fler väljer att inte utbildar sig till det så kanske det kan börja hända saker inom det området och att en förändring är ett måste. Så fortfarande har man ett val.
    Det är ju redan stora problem, framförallt på sommaren då det är personalbrist och avdelningar läggs ner så att svårt sjuka barn hamnar i kläm...
  • Sneeze
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 10:01:57 följande:

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

Nu pratade han ju inte om de kvinnor som själva valt att arbeta deltid. Han pratar om alla de kvinnor som VILL jobba heltid, men inte får det eftersom de bara erbjuds deltider. Det är en väsentlig skillnad.
    Bara för att du valt att arbeta deltid betyder det inte att alla andra kvinnor vill göra det, barn eller inte.

Jag skulle vilja påstå att han vet betydligt mer om kvinnors villkor på arbetsmarknaden än vad du gör.
    En vacker dag är dina barn så stora att du kanske vill jobba heltid igen. Då kanske du ser saken från en annan synvinkel.
  • Anonym (Irriterad)
    Sneeze skrev 2015-03-06 11:20:23 följande:
    Nu pratade han ju inte om de kvinnor som själva valt att arbeta deltid. Han pratar om alla de kvinnor som VILL jobba heltid, men inte får det eftersom de bara erbjuds deltider. Det är en väsentlig skillnad.
    Bara för att du valt att arbeta deltid betyder det inte att alla andra kvinnor vill göra det, barn eller inte.

Jag skulle vilja påstå att han vet betydligt mer om kvinnors villkor på arbetsmarknaden än vad du gör.
    En vacker dag är dina barn så stora att du kanske vill jobba heltid igen. Då kanske du ser saken från en annan synvinkel.
    Och det beror ju till stor del på att kvinnor väljer jobb där det är svårt att få heltid. Man kanske ska ta sig en funderare på om det verkligen är det man vill jobba med eller om man kan tänka sig att söka till en annan bransch.
  • Kim Possible

Men jag förstår fortfarande inte hur man kan bli irriterad på att andra kvinnor vill ha rätt att arbeta heltid, hur kan det bli en så stor sten i skon? 

Visst kan man uppmuntra kvinnor till att inte bara rent slentrianmässigt välja arbeten inom vård och omsorg, utan mer efter intresse, men det förändrar ju inte saken för de som ändå väljer de yrkeskategorierna. Oavsett om de är kvinnor eller män. 

Förmodligen finns det en hel del män inom vård och äldreomsorg t ex som även de skulle vilja ha en heltidstjänst, men som inte får det. Är det ok att _de_ vill arbeta heltid? 

Som jag skrev i första inlägget så blir det lätt ett moment 22 med deltidsanställningar. För att få vidareutbildning/fortbildning och kurser så krävs att du har en heltids tillsvidareanställning, det är inget (oftast) som ges till deltidare eller timanställda. Men för att få en heltidsanställning krävs i många fall just att du har de där fortbildningarna och kurserna. Som du då inte får pga att du enbart har en deltidsanställning. Osv osv osv.

• Anonym (Ll)
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-06 11:33:56 följande:
    Och det beror ju till stor del på att kvinnor väljer jobb där det är svårt att få heltid. Man kanske ska ta sig en funderare på om det verkligen är det man vill jobba med eller om man kan tänka sig att söka till en annan bransch.
    Ja, kanske skulle INGEN jobba inom vården istället. Gu' va bra det skulle va'! .............
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!