K grrl skrev 2015-03-13 09:35:57 följande:
Sen: att vara smart eller intelligent innebär ju faktiskt inte att man är kompetent, och för många arbetsgivare handlar det dessutom inte heller om renodlad kompetens utan att man brinner för det man gör, har driv och initiativförmåga eller är lojal för att nämna ett par exempel. En person som är något mindre kompetent kan kompensera det med andra kvaliteter som är arbetsgivaren/företaget till gagn.
I en intervjusituation måste man peka på sådana kvaliteter och det kan vara avgörande för om man får jobbet eller inte. Jag har fått höra att jag är "en person man vill anställa" för att jag är glad, social, framåt och verbal - PLUS att jag "visar att du kan jobba med vad som helst" (jag har t ex haft okvalificerade sommarvikariat) vilket gör att jag framstår som arbetsvillig. Gör det mig till en skrytmåns och manipulator? Knappast, även om det finns en och annan bitter**** som ifrågasätter varför jag får bra jobb utan att behöva kämpa ihjäl mig.
Nä, men det jag pratade om var rena lögner. Tänker t.ex. på en kvinna som sökte arbete som lärare i företagsekonomi och data (bland annat Office-paketet) på en skola. Hon påstod att hon hade gett kurser i detta för personalen på stora företag tidigare, då hon haft ett eget företag i datautbildning.
Sedan visade det sig att hon inte ens behärskade de olika programmen själv - Excel och Power Point kan hon inte ha använt tidigare överhuvudtaget. Hon satt och letade sig fram under de olika flikarna, och detta tog upp hennes lektioner... När någon frågade om något sa hon att hon inte visste men skulle återkomma - men det gjorde hon aldrig... När hon skulle undervisa i företagsekonomi, så satt hon och läste på i elevernas lärobok i flera timmar innan på betald arbetstid varje gång. Det var uppenbart att hon inte kunde ämnet ens på elevernas nivå... En annan lärare fick slita ihjäl sig med att ta hennes lektioner också, medan hon läste på - så att hon skulle kunna hålla EN lektion i företagsekonomi om dagen...