• OnePiece

Tycker du att du är smart?

Frågan gäller hur DU uppfattar dig själv. Tycker du att du är smartare än de flesta andra, eller tycker du att du är ungefär lika smart som de flesta, eller känner du dig mindre smart än de flesta andra?

Jag vet inte varför, men jag har nog alltid känt mig rätt så mycket smartare än de flesta andra. Det kan ha att göra med att jag är väldigt logiskt och är otroligt duktig på bl.a. matematik.

Men, nu börjar jag att tveka... Jag håller på att söka jobb inom ett särskilt område och verkar ha svårt att få ett jobb inom detta. Jag känner mig riktigt dum på intervjuerna.

Jag kanske inte är smartare än de flesta andra, tänker jag nu. Det är kanske något som alla går runt och tycker? Så därför undrar jag nu: Hur uppfattar du dig själv?

Kommentera gärna också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att du är smart?
  • Studentpappa
    Åsa skrev 2015-03-12 22:04:12 följande:

I så fall är det väl en tröst att sambandet är större mellan framgångar i högre utbildning och självdisciplin än mellan sådana framgångar och intelligens

Som medelmåtta bland ingenjörer klarar man sig ändå utan större problem
  • Tom Araya
    K grrl skrev 2015-03-12 22:05:18 följande:
    Det är väl knappast den som skryter och manipulerad som får ett jobb? Jag har varit på tre intervjuer de senaste åren och samtliga har lett till jobberbjudanden. Inte nödvändigtvis det jag hade sökt, dock. Utöver det har jag blivit uppringd och erbjuden jobb. Kvalificerade sådana. Jag är inte nödvändigtvis den mest intelligenta och kanske inte alltid  heller den med helt rätt kompetenser - men jag har andra kvaliteter som uppskattas av arbetsgivare.
    Jorå, det tycks funka för en del. Jag har jobbat med sådana "arbetsmarknadens sol-och-vårare".
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-03-13 07:24:16 följande:
    Jorå, det tycks funka för en del. Jag har jobbat med sådana "arbetsmarknadens sol-och-vårare".
    Alltså
    K grrl skrev 2015-03-12 22:05:18 följande:
    Det är väl knappast den som skryter och manipulerad som får ett jobb?

• Hecate
    Jag med. Har varit med om felrekryteringar där personen i brev och på intervju ogenerat påstått sig kunna saker, som denna sedan inte haft en susning om. Det tråkiga är, att sedan finns det verkligt kunniga och kompetenta människor, som har dåligt självförtroende och sätter sitt ljus under skäppan...
  • K grrl
    Ja visst, men i slutänden tror jag faktiskt själv att man tjänar på att visa sin yrkesmässiga och sociala kompetens, inte på att skryta och manipulera. Jag tror att folk generellt undervärderar sig själva.
  • K grrl

Sen: att vara smart eller intelligent innebär ju faktiskt inte att man är kompetent, och för många arbetsgivare handlar det dessutom inte heller om renodlad kompetens utan att man brinner för det man gör, har driv och initiativförmåga eller är lojal för att nämna ett par exempel. En person som är något mindre kompetent kan kompensera det med andra kvaliteter som är arbetsgivaren/företaget till gagn.

I en intervjusituation måste man peka på sådana kvaliteter och det kan vara avgörande för om man får jobbet eller inte. Jag har fått höra att jag är "en person man vill anställa" för att jag är glad, social, framåt och verbal - PLUS att jag "visar att du kan jobba med vad som helst" (jag har t ex haft okvalificerade sommarvikariat) vilket gör att jag framstår som arbetsvillig. Gör det mig till en skrytmåns och manipulator? Knappast, även om det finns en och annan bitter**** som ifrågasätter varför jag får bra jobb utan att behöva kämpa ihjäl mig.

• Hecate
    K grrl skrev 2015-03-13 09:35:57 följande:

Sen: att vara smart eller intelligent innebär ju faktiskt inte att man är kompetent, och för många arbetsgivare handlar det dessutom inte heller om renodlad kompetens utan att man brinner för det man gör, har driv och initiativförmåga eller är lojal för att nämna ett par exempel. En person som är något mindre kompetent kan kompensera det med andra kvaliteter som är arbetsgivaren/företaget till gagn.

I en intervjusituation måste man peka på sådana kvaliteter och det kan vara avgörande för om man får jobbet eller inte. Jag har fått höra att jag är "en person man vill anställa" för att jag är glad, social, framåt och verbal - PLUS att jag "visar att du kan jobba med vad som helst" (jag har t ex haft okvalificerade sommarvikariat) vilket gör att jag framstår som arbetsvillig. Gör det mig till en skrytmåns och manipulator? Knappast, även om det finns en och annan bitter**** som ifrågasätter varför jag får bra jobb utan att behöva kämpa ihjäl mig.

Nä, men det jag pratade om var rena lögner. Tänker t.ex. på en kvinna som sökte arbete som lärare i företagsekonomi och data (bland annat Office-paketet) på en skola. Hon påstod att hon hade gett kurser i detta för personalen på stora företag tidigare, då hon haft ett eget företag i datautbildning.

Sedan visade det sig att hon inte ens behärskade de olika programmen själv - Excel och Power Point kan hon inte ha använt tidigare överhuvudtaget. Hon satt och letade sig fram under de olika flikarna, och detta tog upp hennes lektioner... När någon frågade om något sa hon att hon inte visste men skulle återkomma - men det gjorde hon aldrig... När hon skulle undervisa i företagsekonomi, så satt hon och läste på i elevernas lärobok i flera timmar innan på betald arbetstid varje gång. Det var uppenbart att hon inte kunde ämnet ens på elevernas nivå... En annan lärare fick slita ihjäl sig med att ta hennes lektioner också, medan hon läste på - så att hon skulle kunna hålla EN lektion i företagsekonomi om dagen...
  • K grrl
    Hecate skrev 2015-03-13 10:44:27 följande:
    Nä, men det jag pratade om var rena lögner. Tänker t.ex. på en kvinna som sökte arbete som lärare i företagsekonomi och data (bland annat Office-paketet) på en skola. Hon påstod att hon hade gett kurser i detta för personalen på stora företag tidigare, då hon haft ett eget företag i datautbildning.

Sedan visade det sig att hon inte ens behärskade de olika programmen själv - Excel och Power Point kan hon inte ha använt tidigare överhuvudtaget. Hon satt och letade sig fram under de olika flikarna, och detta tog upp hennes lektioner... När någon frågade om något sa hon att hon inte visste men skulle återkomma - men det gjorde hon aldrig... När hon skulle undervisa i företagsekonomi, så satt hon och läste på i elevernas lärobok i flera timmar innan på betald arbetstid varje gång. Det var uppenbart att hon inte kunde ämnet ens på elevernas nivå... En annan lärare fick slita ihjäl sig med att ta hennes lektioner också, medan hon läste på - så att hon skulle kunna hålla EN lektion i företagsekonomi om dagen...
    Ja, fast jag anser nog att det är ett extremfall och arbetsgivaren måste ha varit otroligt klantig som inte kollade upp referenser. Min poäng är i alla fall att man varken behöver skryta eller manipulera för att få jobb, och man behöver heller inte vara smartare/duktigare än genomsnittet för att få det.
Svar på tråden Tycker du att du är smart?