• OnePiece

Tycker du att du är smart?

Frågan gäller hur DU uppfattar dig själv. Tycker du att du är smartare än de flesta andra, eller tycker du att du är ungefär lika smart som de flesta, eller känner du dig mindre smart än de flesta andra?

Jag vet inte varför, men jag har nog alltid känt mig rätt så mycket smartare än de flesta andra. Det kan ha att göra med att jag är väldigt logiskt och är otroligt duktig på bl.a. matematik.

Men, nu börjar jag att tveka... Jag håller på att söka jobb inom ett särskilt område och verkar ha svårt att få ett jobb inom detta. Jag känner mig riktigt dum på intervjuerna.

Jag kanske inte är smartare än de flesta andra, tänker jag nu. Det är kanske något som alla går runt och tycker? Så därför undrar jag nu: Hur uppfattar du dig själv?

Kommentera gärna också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att du är smart?
  • Speakers Corner

Nja, jag vet att det är så lätt att uppfatta sig som smartare än genomsnittet, men så tänker man efter lite och vet man då att även om dom allra flesta människor upplever sig som smartare så är dom allra flesta medelmåttor, då inser man att man troligen befinner sig där själv också.
    Så jag kryssade i medelmåtta. 

Sen tillkommer det ju att man gärna upplever sig som lite smartare än andra för att man inte har deras kunskap eller förstår hur dom tänker.
    Det betyder ju inte att det är dom som är dummare, 
    Det sägs ju också att det värsta med korkade människor är att dom inte förstår att dom är det. 

• Anton Chigurh
    Speakers Corner skrev 2015-03-15 10:22:16 följande:
    Nja, jag vet att det är så lätt att uppfatta sig som smartare än genomsnittet, men så tänker man efter lite och vet man då att även om dom allra flesta människor upplever sig som smartare så är dom allra flesta medelmåttor, då inser man att man troligen befinner sig där själv också.

Så jag kryssade i medelmåtta.

Sen tillkommer det ju att man gärna upplever sig som lite smartare än andra för att man inte har deras kunskap eller förstår hur dom tänker.
    Det betyder ju inte att det är dom som är dummare, 
    Det sägs ju också att det värsta med korkade människor är att dom inte förstår att dom är det. 
    Det gjorde inte jag !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Vlad
    Pescetarian skrev 2015-03-15 10:15:15 följande:
    Förmodligen då knivskarpa hjärnor inte spenderar dötid på ett forum likt detta.
    Du verkar tro att intelligenta personer är någon slags övermänniskor helt fjärmade från denna värld. Även intelligenta människor kan ha tråkigt. Även intelligenta människor bildar familj och söker information eller vill prata om det på forum. Även intelligenta personer kan vara arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga och så vidare.

Jag tvivlar inte alls på att det finns människor som upplever sig som intelligentare än vad de är (de flesta upplever sig som intelligentare än genomsnittet, men jag kommer inte ihåg namnet för det) men det är inte det minsta orimligt att 54 väldigt intelligenta personer finns på det här forumet.
  • Anton Chigurh
    Vlad skrev 2015-03-15 10:28:26 följande:
    Du verkar tro att intelligenta personer är någon slags övermänniskor helt fjärmade från denna värld. Även intelligenta människor kan ha tråkigt. Även intelligenta människor bildar familj och söker information eller vill prata om det på forum. Även intelligenta personer kan vara arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga och så vidare.

Jag tvivlar inte alls på att det finns människor som upplever sig som intelligentare än vad de är (de flesta upplever sig som intelligentare än genomsnittet, men jag kommer inte ihåg namnet för det)

men det är inte det minsta orimligt att 54 väldigt intelligenta personer finns på det här forumet.
    Du är definitivt en av dom 54 Poirot. Och det är jag med. 

Lite ödmjukt uttryckt.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Vlad

Vlad skrev 2015-03-15 10:28:26 följande:
    Jag tvivlar inte alls på att det finns människor som upplever sig som intelligentare än vad de är (de flesta upplever sig som intelligentare än genomsnittet, men jag kommer inte ihåg namnet för det) men det är inte det minsta orimligt att 54 väldigt intelligenta personer finns på det här forumet.

Dunning-Kruger var det!

en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect 

Anton Chigurh skrev 2015-03-15 10:32:24 följande:
    Du är definitivt en av dom 54 Poirot. Och det är jag med. 

Lite ödmjukt uttryckt.

Tack, men jag har inte röstat

• Batmamba
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2015-03-15 02:40:47 följande:

Inte så relevant kanske men rätt intressant är att det bedrivs forskning kring kreativitet och om att skolan kanske ligger till grund för att den blir sämre hos barn. Tror den kommer vara sammanställt i år någon gång. Vore som ett brev på posten om skolan hämmar utvecklingen i vitala delar som får oss skapande och drivande. Parallen är väl att läsa kanske inte behöver vara samma som att vara smart, kanske snarare att du har anpassat ditt tänk till ett system som gör en ja dum och sen får man en kvittens på hur dum du blivit, dessutom kan man har blivit så dum att man vill bli ännu dummare med att fördumma sig lite med fler poäng. Jag väntar med spänning iaf. Nu var detta inte ett påstående utan bara en liten reflektion.

Superintressant! I synnerhet med tanke på hur de skär ner på praktiska och kreativa ämnen i skolan! Vet du vem som gör studien, eller var?
  • Themis
    Pescetarian skrev 2015-03-15 10:15:15 följande:
    Förmodligen då knivskarpa hjärnor inte spenderar dötid på ett forum likt detta.
    Men med en snabbare hjärna har folk iofs mer dötid att spendera än de som måste lägga all sin tid för att prestera något medelmåttigt.

Den enes skit den andres choklad...

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Tycker du att du är smart?