• OnePiece

Tycker du att du är smart?

Frågan gäller hur DU uppfattar dig själv. Tycker du att du är smartare än de flesta andra, eller tycker du att du är ungefär lika smart som de flesta, eller känner du dig mindre smart än de flesta andra?

Jag vet inte varför, men jag har nog alltid känt mig rätt så mycket smartare än de flesta andra. Det kan ha att göra med att jag är väldigt logiskt och är otroligt duktig på bl.a. matematik.

Men, nu börjar jag att tveka... Jag håller på att söka jobb inom ett särskilt område och verkar ha svårt att få ett jobb inom detta. Jag känner mig riktigt dum på intervjuerna.

Jag kanske inte är smartare än de flesta andra, tänker jag nu. Det är kanske något som alla går runt och tycker? Så därför undrar jag nu: Hur uppfattar du dig själv?

Kommentera gärna också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att du är smart?
  • Hecate
    K grrl skrev 2015-03-13 12:32:20 följande:
    Ja, fast jag anser nog att det är ett extremfall och arbetsgivaren måste ha varit otroligt klantig som inte kollade upp referenser. Min poäng är i alla fall att man varken behöver skryta eller manipulera för att få jobb, och man behöver heller inte vara smartare/duktigare än genomsnittet för att få det.
    Ja, det borde de väl ha gjort. Hon hade en hemsida (väldigt snyggt designad - säkerligen inte av henne själv ), och där stod ett antal företag uppräknade, för vilka hon påstod att hon hade hållit kurser. Borde ha gått att ringa upp dom företagen och fråga om det stämde.

Men kvinnan var så där väldigt självsäker till sättet. Hon SÅG UT (dräkt, pumps med höga klackar, portfölj, liten pärlcollier...) och UPPFÖRDE SIG som en effektiv karriärkvinna - och då trodde alla att hon var det. Hon kunde det där med "namedropping" till perfektion också: "Jag sa just det till /namn på känt ansikte i näringslivet/".

Har man den imagen så har man halva inne, jämfört med någon som är lite blyg, lite tafatt, lite osäker... men kanske mycket mer kompetent när det kommer till kritan.
  • ölburk2

Klart svenskar är smartare än vad utbildning å erferenhet visar, varför skulle annars 1 av 5 frisera sina CV:s till sin fördel.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Mupo

Jag framstår som smartare än jag är därför att jag är snabbtänkt och verbal och därför ofta får cred för andras tankar ( jag är bra på att rekapitulera och sammanfatta). Men ja, jag skulle nog säga att jag är smart.

• Batmamba

Jag uppfattar mig som _lite_ smartare än genomsnittet. Det baserar jag bla på studieresultat, högskoleprov och mensas IQ-test på nätet. Jag är glad att vara hyfsat begåvad både teoretiskt och praktiskt. Men något snille är jag inte.

• Batmamba
    CissiJissi skrev 2015-03-13 09:27:54 följande:

Hahaha vad dåligt den statistiken går ihop!:p

Visst gör den! Det roligaste är att jag verkligen tänker att det är de andra som felbedömer sin smarthet - inte jag. Oooh nej!
  • CissiJissi
    Batmamba skrev 2015-03-14 14:25:11 följande:

Visst gör den! Det roligaste är att jag verkligen tänker att det är de andra som felbedömer sin smarthet - inte jag. Oooh nej!

Jag med!! Men, när jag läste här lite så insåg jag att jag inte menar smart på samma sätt som många andra.. Är tex inte ett mattesnille.. Jag har ett väldigt detaljsinne, bättre minne än alla jag känner och väldigt händig och smart på praktiska sätt! Och högt socialt intellekt.. Blir frustrerad över hur dumt alla andra tänker när saker och ting ska fixas ;) Alltså kanske många svarar ganska så rätt, men om helt olika områden i livet! Eller hur? Jag
  • Batmamba
    CissiJissi skrev 2015-03-14 14:42:17 följande:

Jag med!! Men, när jag läste här lite så insåg jag att jag inte menar smart på samma sätt som många andra.. Är tex inte ett mattesnille.. Jag har ett väldigt detaljsinne, bättre minne än alla jag känner och väldigt händig och smart på praktiska sätt! Och högt socialt intellekt.. Blir frustrerad över hur dumt alla andra tänker när saker och ting ska fixas ;) Alltså kanske många svarar ganska så rätt, men om helt olika områden i livet! Eller hur? Jag

Håller med. Och det är ju positivt om de flesta väljer att fokusera på det de är bra på!
  • Pescetarian

Hahahahahahahaha!!! Vilken jäkla omröstning! Stämmer inte riktigt överens med verkligheten.

• Themis
    Pescetarian skrev 2015-03-14 18:52:08 följande:

Hahahahahahahaha!!! Vilken jäkla omröstning! Stämmer inte riktigt överens med verkligheten.

Men urvalet blir ju också skevt för att de som "vet" att de är smarta hellre svarar, medan en person som känner sig medelmåttig eller under och har taskigt självförtroende aldrig skulle ens klicka på och läsa en sån tråd till att börja med.

Det är mig veterligen sällan någon går in i en Mensatest-tråd och skriver "ja ba fan, ja jorde testet å ja e typ stendum asså". Drömmer
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Pescetarian
    Themis skrev 2015-03-14 23:34:28 följande:

Men urvalet blir ju också skevt för att de som "vet" att de är smarta hellre svarar, medan en person som känner sig medelmåttig eller under och har taskigt självförtroende aldrig skulle ens klicka på och läsa en sån tråd till att börja med.

Det är mig veterligen sällan någon går in i en Mensatest-tråd och skriver "ja ba fan, ja jorde testet å ja e typ stendum asså".

Det spelar ingen roll då det inte finns en chans i världen att hela 54 st av landets skarpaste hjärnor, hänger här på FamiljeLiv. Så faktum kvarstår.
Svar på tråden Tycker du att du är smart?