• OnePiece

Tycker du att du är smart?

Frågan gäller hur DU uppfattar dig själv. Tycker du att du är smartare än de flesta andra, eller tycker du att du är ungefär lika smart som de flesta, eller känner du dig mindre smart än de flesta andra?

Jag vet inte varför, men jag har nog alltid känt mig rätt så mycket smartare än de flesta andra. Det kan ha att göra med att jag är väldigt logiskt och är otroligt duktig på bl.a. matematik.

Men, nu börjar jag att tveka... Jag håller på att söka jobb inom ett särskilt område och verkar ha svårt att få ett jobb inom detta. Jag känner mig riktigt dum på intervjuerna.

Jag kanske inte är smartare än de flesta andra, tänker jag nu. Det är kanske något som alla går runt och tycker? Så därför undrar jag nu: Hur uppfattar du dig själv?

Kommentera gärna också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att du är smart?
  • HäckHäxan
    OnePiece skrev 2015-03-12 21:08:24 följande:

Frågan gäller hur DU uppfattar dig själv. Tycker du att du är smartare än de flesta andra, eller tycker du att du är ungefär lika smart som de flesta, eller känner du dig mindre smart än de flesta andra?

Jag vet inte varför, men jag har nog alltid känt mig rätt så mycket smartare än de flesta andra. Det kan ha att göra med att jag är väldigt logiskt och är otroligt duktig på bl.a. matematik.

Men, nu börjar jag att tveka... Jag håller på att söka jobb inom ett särskilt område och verkar ha svårt att få ett jobb inom detta. Jag känner mig riktigt dum på intervjuerna.

Jag kanske inte är smartare än de flesta andra, tänker jag nu. Det är kanske något som alla går runt och tycker? Så därför undrar jag nu: Hur uppfattar du dig själv?

Kommentera gärna också!

Hmm alltså jag brukade tänka att jag är normalbegåvad typ men samtidigt så har jag upplevt att så många andra är tröga, sega och ofta undrat om folk är lågt begåvade helt enkelt.

Men jag är smart. Ibland är jag riktigt jävla smart och andra gånger är jag så korkad att jag fan börjar undra om det verkligen finns hjärnsubstans i min skalle alls.
  • HäckHäxan

Jag vet inte vad jag skall rösta på heller.

För jag vet att jag är smartare än många och jag vet att det finns många fler som är som mig och smartare än majoriteten. Samtidigt vet jag att det finns många som är långt mer smarta än jag är rent iq mässigt.

Kanske borde jag rösta på lika smart som alla andra eller vad det nu stod vid det alternativet.

• HäckHäxan
    Themis skrev 2015-03-14 23:34:28 följande:
    Men urvalet blir ju också skevt för att de som "vet" att de är smarta hellre svarar, medan en person som känner sig medelmåttig eller under och har taskigt självförtroende aldrig skulle ens klicka på och läsa en sån tråd till att börja med.

Det är mig veterligen sällan någon går in i en Mensatest-tråd och skriver "ja ba fan, ja jorde testet å ja e typ stendum asså". Drömmer
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
    Haha fast det hade onekligen varit jävligt roligt om någon snubblade in i en landa tråd och skrev nått liknande. Jag bara å han bara asså *tugga tuggummi och tvinar håret mellan fingrarna * åh vi ba asså liksom änna dåva hajjaru!
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND

Tydligen är jag smartare än 98% av alla andra men jag tvivlar starkt faktiskt, jag går upp när jag är som tröttast, jag betalar för saker jag inte gillar dessutom i tid, ja lagom så pengarna bara precis hinner in på kontot och vända ut genom dörren igen, jag jobbar, ja jag betalar skatt till massa saker jag egentligen är helt emot... Jag äter sallad, fyfan sallad är ju inte gott jag gillar kött. Smart är nog en smaksak. Ja vad håller man på med egentligen, går emot allt man själv anser som dårskap, jag är nog egentligen helt blåst...

• Pentra

Har märkt i flera fall att det finns människor som läst sig till avsevärt många högskolepoäng men som ändå, och fortfarande, är lika socialt, social-verbalt och empatimässigt obegåvade. Så det borde därmed rent logiskt finnas flera olika typer av intelligens, och inte bara det vi oftast mäter, jämför och kallar för IQ, som har betydelse för den totala intelligensen. ... I mitt eget fall så hade jag ju hoppats på att vara någotsånär normalbegåvad iaf, men har ofta fått höra att jag är korkad (uttalat i diverse blandade synonymer...). ... Med vänlig hälsning, Pentra

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Pentra skrev 2015-03-15 01:59:34 följande:
    Har märkt i flera fall att det finns människor som läst sig till avsevärt många högskolepoäng men som ändå, och fortfarande, är lika socialt, social-verbalt och empatimässigt obegåvade. Så det borde därmed rent logiskt finnas flera olika typer av intelligens, och inte bara det vi oftast mäter, jämför och kallar för IQ, som har betydelse för den totala intelligensen. ... I mitt eget fall så hade jag ju hoppats på att vara någotsånär normalbegåvad iaf, men har ofta fått höra att jag är korkad (uttalat i diverse blandade synonymer...). ... Med vänlig hälsning, Pentra

Inte så relevant kanske men rätt intressant är att det bedrivs forskning kring kreativitet och om att skolan kanske ligger till grund för att den blir sämre hos barn. Tror den kommer vara sammanställt i år någon gång. Vore som ett brev på posten om skolan hämmar utvecklingen i vitala delar som får oss skapande och drivande. Parallen är väl att läsa kanske inte behöver vara samma som att vara smart, kanske snarare att du har anpassat ditt tänk till ett system som gör en ja dum och sen får man en kvittens på hur dum du blivit, dessutom kan man har blivit så dum att man vill bli ännu dummare med att fördumma sig lite med fler poäng. Jag väntar med spänning iaf. Nu var detta inte ett påstående utan bara en liten reflektion.
  • Vlad
    Pescetarian skrev 2015-03-14 23:57:46 följande:
    Det spelar ingen roll då det inte finns en chans i världen att hela 54 st av landets skarpaste hjärnor, hänger här på FamiljeLiv. Så faktum kvarstår.
    Vi är över nio miljoner människor i Sverige. Om vi antar att "smartare än de flesta" betyder smartare än 90%  så är det niohundratusen personer. Varför skulle inte femtiofyra av dessa befinna sig på familjeliv?
  • Pescetarian
    Vlad skrev 2015-03-15 10:07:18 följande:

Vi är över nio miljoner människor i Sverige. Om vi antar att "smartare än de flesta" betyder smartare än 90%  så är det niohundratusen personer. Varför skulle inte femtiofyra av dessa befinna sig på familjeliv?

Förmodligen då knivskarpa hjärnor inte spenderar dötid på ett forum likt detta.
  • Anton Chigurh

Ja.                                                                                                                                                                .

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2015-03-15 10:20:51 följande:
    Ja.                                                                                                                                                                .
    Det var ETT SVAR PÅ TRÅDSTARTARENS FRÅGA....

Ifall nån obildad jävel undrar.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Tycker du att du är smart?