• OnePiece

Tycker du att du är smart?

Frågan gäller hur DU uppfattar dig själv. Tycker du att du är smartare än de flesta andra, eller tycker du att du är ungefär lika smart som de flesta, eller känner du dig mindre smart än de flesta andra?

Jag vet inte varför, men jag har nog alltid känt mig rätt så mycket smartare än de flesta andra. Det kan ha att göra med att jag är väldigt logiskt och är otroligt duktig på bl.a. matematik.

Men, nu börjar jag att tveka... Jag håller på att söka jobb inom ett särskilt område och verkar ha svårt att få ett jobb inom detta. Jag känner mig riktigt dum på intervjuerna.

Jag kanske inte är smartare än de flesta andra, tänker jag nu. Det är kanske något som alla går runt och tycker? Så därför undrar jag nu: Hur uppfattar du dig själv?

Kommentera gärna också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att du är smart?
  • Pescetarian
    Themis skrev 2015-03-15 12:02:50 följande:

Men med en snabbare hjärna har folk iofs mer dötid att spendera än de som måste lägga all sin tid för att prestera något medelmåttigt.

Den enes skit den andres choklad...

Det finns kanske vettigare forum, eller vad tror du?
  • Eisa

Vad innebär smart?

Jag är teoretiskt smart (god läsförståelse, bra på att göra om avancerade kunskaper till lättförståelig information för mindre insatta, ett vaket intellekt, förstår vad folk försöker säga trots "dåliga" formuleringar, märker direkt om två personer missförstår varandra, lätt för att uttrycka mig både akademiskt och vardagligt i skrift, förstår vad som ligger bakom olika beteenden, god förmåga att tänka kritiskt, lätt för att lära mig teoretiska kunskaper).

Men jag är praktiskt korkad. Är snart 33 år och har precis lärt mig hur man byter sängkläder på mest smidiga vis. Jag är en katastrof i praktiska yrken och när det gäller praktisk logistik som samåkning eller när flera kollegor ska ha lunch men någon måste hela tiden vara i tjänst. Hur lägger man då upp dagen? Ingen aning. Eller byta ett cykeldäck. Skulle aldrig kunna lista ut det tror jag. Lära mig köra bil tog 100 år medan jag klarade teoriprovet hur lätt som helst.

• Themis
    Pescetarian skrev 2015-03-15 12:06:52 följande:
    Men nu utgår du från att alla mänskliga aktiviteter har ett vettigt syfte.

Om man som jag har jobbat 55 timmar i veckan för att klara en deadline så är inte syftet att FL ska vara vettigt, det är ett ställe där min hjärna kan koppla av och flamsa runt lite.

Ska det vara seriöst kan jag väl hänga på VOF och diskutera forskningsreferenser och chi-2-testresultat men det är inte det jag vill just nu.

Det finns även influensayra dagar när Hollywoodfruar känns som lagom nivå, helt oaktat ens resultat på Mensatest. Ity folk är olika.

Det mest meningslösa jag vet är all tid som vissa lägger på att kolla på sporter som de ofta inte ens utövar själva, men jag antar inte att de är korkade för det.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Aspie

Smart och smart. Jag har alltid fått höra att jag är logisk och har även fått det bekräftat genom tester hos psykiatrin. Hade jag brytt mig om skolan hade jag säkert kunnat gå ut med toppbetyg både i grund- och gymnasieskolan.

Beroende på situation kan jag triumfera med min kunskap, inom andra är jag helt värdelös.

• The past is now

Lagom antar jag. Jag kan tex inte räkna (ej gymnasiematte) så en del kan nog tycka att jag då är korkad. Men jag har klarat mig bra i livet ändå. Jag är mer praktiskt lagd och lär mig genom att göra. Så dum i huvudet är jag sannerligen inte. ;-P

• Voluptuous Shalimar
    Themis skrev 2015-03-15 12:02:50 följande:
    Men med en snabbare hjärna har folk iofs mer dötid att spendera än de som måste lägga all sin tid för att prestera något medelmåttigt.

Den enes skit den andres choklad...

Höhöhö, over and out!
  • Vlad
    Pescetarian skrev 2015-03-15 12:06:52 följande:
    På vilka forum tycker du att intelligenta människor ska hänga?
  • HäckHäxan
    Pescetarian skrev 2015-03-15 10:15:15 följande:
    Förmodligen då knivskarpa hjärnor inte spenderar dötid på ett forum likt detta.
    Men lägg av. Du har ingen aning om exakt vad som roar andra eller vad gillar att göra för att döda tid.

Tror du alla smarta människor sitter och löser värsta tankenötterna konstant? I så fall har du fel. De flesta är bara vanliga människor med ett vanligt liv och en ovanligt begåvad hjärna. Men man måste inte konstant gilla att mata den faktiskt ibland behövs förströelse och nöje också. Just for fun.

Så jo det lär finnas en hel del skarpa hjärnor på FL och en drös med medlemmar i Mensa också. Man är mer än bara en sak eller iaf majoriteten av människor är mer än bara en sak, en egenskap, en åsikt osv.
  • HäckHäxan
    Anton Chigurh skrev 2015-03-15 10:22:09 följande:
    Det var ETT SVAR PÅ TRÅDSTARTARENS FRÅGA....

Ifall nån obildad jävel undrar.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Jag tänkte just fråga. Så innerligt tack för att du förklarade och rätade ut frågan för mig.

Kram DumBo
  • HäckHäxan
    Vlad skrev 2015-03-15 14:11:22 följande:
    På vilka forum tycker du att intelligenta människor ska hänga?
    Måste vara Flashback
  • tankfull

Om jag upplever mig själv som smart eller inte beror helt på sammanhanget - människorna och ämnesområdet. Men i mina ögon är intelligens att visa ödmjukhet och inte utgå ifrån att man själv är fullärd och att alla andra är så kallade "bitterfittor" bara för att de är av en annan åsikt. Uttrycket bitterfitta eller andra smädesord är ett tydligt uttryck för begränsad begåvning och onyanserat tänkande. Att klumpa ihop människor till DE och NI utan att ta hänsyn till individuella skillnader är också ett tecken på ointelligent beteende. Således finns det ett flertal personer på detta Forum som inte är särskilt smarta enligt mig. De som däremot kan angripa problem ur olika vinklar och visar att de inte måste hävda sig genom kraftuttryck utan har en ödmjukhet inför andra människor - utan att fördenskull ge avkall på sin rätt att uttrycka sig, de är enligt mig riktigt smarta individer. Och det finns några såna här också.
    Jag blir enormt imponerad av människor som är begåvade på något område där jag själv brister - som avancerad teknik eller matematik. Ibland kan jag titta på små barn som till synes genomgår samma utvecklingsfaser och undra när genierna utkristalliseras. Var ÄR dessa människor som kommer fram till alla fantastiska uppfinningar som "vanliga" människor använder sig av i samhället? De finns inte i min bekantskapskrets, och då tycker jag ändå att där finns en del smarta individer.

• fluu
    HäckHäxan skrev 2015-03-15 14:43:38 följande:
    Måste vara Flashback smile2.gif
    Tungan ute
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • K grrl
    tankfull skrev 2015-03-15 15:45:42 följande:

Om jag upplever mig själv som smart eller inte beror helt på sammanhanget - människorna och ämnesområdet. Men i mina ögon är intelligens att visa ödmjukhet och inte utgå ifrån att man själv är fullärd och att alla andra är så kallade "bitterfittor" bara för att de är av en annan åsikt. Uttrycket bitterfitta eller andra smädesord är ett tydligt uttryck för begränsad begåvning och onyanserat tänkande. Att klumpa ihop människor till DE och NI utan att ta hänsyn till individuella skillnader är också ett tecken på ointelligent beteende. Således finns det ett flertal personer på detta Forum som inte är särskilt smarta enligt mig. De som däremot kan angripa problem ur olika vinklar och visar att de inte måste hävda sig genom kraftuttryck utan har en ödmjukhet inför andra människor - utan att fördenskull ge avkall på sin rätt att uttrycka sig, de är enligt mig riktigt smarta individer. Och det finns några såna här också.
    Jag blir enormt imponerad av människor som är begåvade på något område där jag själv brister - som avancerad teknik eller matematik. Ibland kan jag titta på små barn som till synes genomgår samma utvecklingsfaser och undra när genierna utkristalliseras. Var ÄR dessa människor som kommer fram till alla fantastiska uppfinningar som "vanliga" människor använder sig av i samhället? De finns inte i min bekantskapskrets, och då tycker jag ändå att där finns en del smarta individer.

Min åsikt är att du ger uttryck för en hel del onyanserat tänkande i det här inlägget.
  • EnGladPingvin

Jag anser att jag är klok, pragmatisk och har ett logiskt tänkande som tagit mig långt. Därav är jag där jag är idag. Med en lyckad karriär och i en chefsposition trots katastrofbetyg i gymnasiet. Skulle däremot inte kalla mig smart. Har gjort alldeles för många dumma beslut i mitt liv för det.

• MEE83

Mänsklig psykologi trumfar (nästan)alltid intelligens och logik, det är den viktigaste läxan jag har lärt mig genom att ha levt, och detta är något som man kan applicera på nästan allt, så på sätt och vis så tycker jag att jag är smart, då jag är medveten om ovanstående fakta.

Jag har inte den blekaste aning om vad mitt IQ är, jag skulle gissa på att jag är ganska så medelmåttig, sedan har jag egenskaper som har gjort att jag klarat mig väldigt bra ändå.

• tankfull
    K grrl skrev 2015-03-15 19:04:37 följande:
    Min åsikt är att du ger uttryck för en hel del onyanserat tänkande i det här inlägget.
    Träffad?
  • K grrl
    tankfull skrev 2015-03-16 09:19:28 följande:
    Träffad?
    Nej, det kan jag inte påstå - jag tillhör dock en av de personer som kan använda den typen av kraftuttryck. Inte just bitterfitta då, eftersom det lika gärna kan handla om bitterkukar, och jag kategoriserar ogärna kön på det sättet.

Jag skulle dock inte använda det som okvädingsord riktat mot en motpart i en diskussion, lika lite som jag skulle försöka vinna övertag över andra genom att avfärda innehållet i det de skriver (eller säger) baserat på ordval, oavsett vad jag själv tycker om dem. Lika lite skulle jag klumpa ihop människor i en speciell kategori ("ni uttrycker er på det sättet, alltså är ni..."). Med min, förvisso något begränsade, analytiska förmåga skulle jag därmed anse att du hamnar i samma fålla som den du själv tecknar upp (begränsad begåvning, ointelligent beteende).

Jag menar att du gör samma sak som du kritiserar i ditt inlägg. Att vara kategorisk går sällan hand i hand med intelligens och ödmjukhet.
  • tankfull
    K grrl skrev 2015-03-16 11:19:46 följande:
    Nej, det kan jag inte påstå - jag tillhör dock en av de personer som kan använda den typen av kraftuttryck. Inte just bitterfitta då, eftersom det lika gärna kan handla om bitterkukar, och jag kategoriserar ogärna kön på det sättet.

Jag skulle dock inte använda det som okvädingsord riktat mot en motpart i en diskussion, lika lite som jag skulle försöka vinna övertag över andra genom att avfärda innehållet i det de skriver (eller säger) baserat på ordval, oavsett vad jag själv tycker om dem. Lika lite skulle jag klumpa ihop människor i en speciell kategori ("ni uttrycker er på det sättet, alltså är ni..."). Med min, förvisso något begränsade, analytiska förmåga skulle jag därmed anse att du hamnar i samma fålla som den du själv tecknar upp (begränsad begåvning, ointelligent beteende).

Jag menar att du gör samma sak som du kritiserar i ditt inlägg. Att vara kategorisk går sällan hand i hand med intelligens och ödmjukhet.
    Ja, du har nog en begränsad analytisk förmåga eftersom du inte har förstått mitt inlägg. Och jag gissar att du faktiskt känner dig träffad. Hur man väljer sina ord säger mycket om en person. Och jag menar inte vad man säger för ord då man slår i tån, jag menar just vad man använder för ord mot någon annan i en diskussion. Trodde det framgick. Och ja, jag avfärdar faktiskt vulgära inlägg som ointelligenta och tycker att de tyder på en person bakom inlägget som i mina ögon inte är smart. Men jag läser varje inlägg för sig och gör en bedömning av det utan att kasta ur mig saker som att "alla ni feminister", "alla ni bonusmammor" eller dylikt. Att mina åsikter (precis som alla andras) är subjektiva och inte står som facit är jag medveten om. Det är därför jag heller inte stämplar någon som "bitterfitta" eller dylikt. DET om något är onyanserat.
  • Tutilure

Jag vet att jag är smart, smartare än de flesta jag har kommit i kontakt med men absolut inte bland de smartaste i Sverige.

Med det menar jag att jag är väldigt snabblärd och kan praktisera det mesta jag ger mig på. Jag skulle kunna bli precis vad jag vill, intellektet är inte det som hindrar.

• K grrl
    tankfull skrev 2015-03-16 12:03:21 följande:
    Ja, du har nog en begränsad analytisk förmåga eftersom du inte har förstått mitt inlägg. Och jag gissar att du faktiskt känner dig träffad. Hur man väljer sina ord säger mycket om en person. Och jag menar inte vad man säger för ord då man slår i tån, jag menar just vad man använder för ord mot någon annan i en diskussion. Trodde det framgick. Och ja, jag avfärdar faktiskt vulgära inlägg som ointelligenta och tycker att de tyder på en person bakom inlägget som i mina ögon inte är smart. Men jag läser varje inlägg för sig och gör en bedömning av det utan att kasta ur mig saker som att "alla ni feminister", "alla ni bonusmammor" eller dylikt. Att mina åsikter (precis som alla andras) är subjektiva och inte står som facit är jag medveten om. Det är därför jag heller inte stämplar någon som "bitterfitta" eller dylikt. DET om något är onyanserat.
    Kan bara konstatera att det sällan enbart är den enes fel om ett budskap inte går fram. Om du gärna vill tro att jag känner mig träffad, så får du göra det. Det gör mig ingenting.
Svar på tråden Tycker du att du är smart?