• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-22 21:14:41 följande:
    Hallå =) 
    ja.. jag har bara haft den ett par timmar nu, men år så sjukt nöjd haha =) 

Ja, det är skönt. Eftersom jag får så ont i kroppen till o från så har faktiskt sambon tagit störst ansvar för både disk o tvätt o dammsugning i princip sen vi flyttade ihop. Jag kör matlagning och plockar/städar grejer, torkar hyllor o så. Diskar när det fungerar. Funkar bra än så länge =) Okej! Åh idag får jag laga/äta ensam, så blir enkelt.Tacos haha. 

Okej =) vartifrån hade du köpt? =)

Ja, det gör jag verkligen! Just nu kikar jag faktiskt på arne dahl. Försöker hitta nån ny serie, men nu i veckan och nästa börjar typ alla serier jag följer igen (docotr who, big bang theory, greys anatomy, modern family, once upon a time, brooklyn nine nine, criminal minds, bones, supernatural, vampire diareis), plus två nya (scream queens & grandfathered) jag ska se om de är bra =) Får se om jag hinner med nått mer nytt haha. True blood är bra =) inte sett sista säsongen än, får göra det nån gång haha. 

okej =) gott med te! Här blir det strax "frukost"dags haha =) 
    detsamma till dig tjejen! kramar
    Hej tjejen, som du såg har jag varit hos läkaren idag, har inte hunnit smälta allt än känner jag, sambon tycker vi kör på men jag är lite kluven.

Hur är allt med dig? Hunnit vila dig nu ordentligt innan du kör på med jobb i helgen? Nu är jag ledig, hela helgen lång. =)

Är väldigt trött, ska snart se hela sverige bakar, mysigt bakprogram =)

Kramar i massor till dig
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-09-24 20:29:16 följande:

Hej alla tjejer...

Har försökt skriva några inlägg tidigare men det har varit så segt att jag gett upp.

Idag var jag hos läkaren, jag har tydligen svarat bra på behandlingen, nästan för bra. Jag hade 5 äggblåsor, varav 3 kunde släppa denna gången, de andra 2 var alldeles för små. Finns alltså en risk för trillingar, jag vet inte alls hur vi ska göra denna månaden? Trillingar är kanske inget man föredrar men jag föredrar nog det än inga barn alls, om man säger. Läkaren tyckte vi skulle köra på men hon var ändå tvungen att informera om riskerna.

Förra månaden hade vi 2 mogna äggblåsor men blev inte gravid i alla fall, men jag är väldigt kluven.....hur hade ni gjort???

Kram

Hej tjejen!

Skönt att det gick bra. Tre stora blåsor alltså... hur stora är de nu? När trodde läkaren att du ska ha äl?

Jag förstår att du är kluven. Själv var jag ju kluven när jag hade två stora denna månaden.

Jag kan nog faktiskt inte råda dig... ni måste köra på er magkänsla. Spontant skulle jag säga kör på, eftersom risken för trillingar i förhållande till chansen att det blir något alls känns liten.

Men jag vet inte hur jag skulle göra om jag var i er sits.

Ledsen att jag inte kan komma med något klokt råd.

Många kramar! ????
  • Tess1984
    halo83 skrev 2015-09-24 18:00:09 följande:

Hej ! Får jag haka på här?

Jag och min man började vår utredning idag . Vi har försökt i 17 mån.

Som jag misstänkte så hittade dom fel på mig . Jag har ingen aktivitet på höger sida och var väldigt trång å på vänster hittade dom en stor blåsa men som var för stor för att vara färsk. Är på cd8 idag så det stämde inte i storlek samt antal.

Hon pratade nåt om endometrios, känns som de e kört nu.

Ska ev spola äggledarna på torsdag om dom får in återbud, annars måste vi vänta tills nästa cykel..

Mannen ska lämna spermaprov vilket han inte vill så misstänker att vi inte kommer så mycket längre i utredningen heller :(

Nån av er här som haft liknande?

Hej

Vad tråkigt att höra att ni också får kämpa, ingen aktivitet på höger sida, vad menas med det?
    Synd att din man inte lämna spermaprov, tycker han det är för jobbigt?

Vad har läkaren sagt om behandling till er, vad rekommenderas?

Hoppas snart det löser sig för er, kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-09-24 20:47:53 följande:
    Hej tjejen!

Skönt att det gick bra. Tre stora blåsor alltså... hur stora är de nu? När trodde läkaren att du ska ha äl?

Jag förstår att du är kluven. Själv var jag ju kluven när jag hade två stora denna månaden.

Jag kan nog faktiskt inte råda dig... ni måste köra på er magkänsla. Spontant skulle jag säga kör på, eftersom risken för trillingar i förhållande till chansen att det blir något alls känns liten.

Många kramar! ????
    Hej tjejen, skulle precis svara dig i tråden, =)

1 äggblåsa var 18mm, 2 var på 15mm och de andra var 10 mm, de kunde vi räkna bort direkt. Hur var dina på dag 12? Hon trodde jag skulle ägglossa till helgen eller början på nästa vecka.

• Tess1984
    Hej tjejen!

Många kramar! ????

1 äggblåsa var 18mm, 2 var på 15mm och de andra var 10 mm, de kunde vi räkna bort direkt. Hur var dina på dag 12? Hon trodde jag skulle ägglossa till helgen eller början på nästa vecka.

• Tess1984
    Hej tjejen!

Många kramar! ????

• Tess1984
    Tess1984 skrev 2015-09-24 20:55:40 följande:

Hej tjejen!

Många kramar! ????
    Åh dumma familjeliv, sjukt segt att skriva... =(

Ja jag försöker tänka att det kanske skulle öka chansen till att någon av äggen blir befruktade...men som alltid så finns det alltid risker, äggblåsan som var stört var ju störst chans de andra 2 var 1 dag efter vad jag förstod det som.
    Jag hade en slemhinna på nästan 6mm, vilket borde vara bra? Den var tre skickad eller något, vad menas med det egentligen?

Allt bra med dig? Kramar i massor

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-09-24 20:29:16 följande:

Hej alla tjejer...

Har försökt skriva några inlägg tidigare men det har varit så segt att jag gett upp.
    Idag var jag hos läkaren, jag har tydligen svarat bra på behandlingen, nästan för bra. Jag hade 5 äggblåsor, varav 3 kunde släppa denna gången, de andra 2 var alldeles för små. Finns alltså en risk för trillingar, jag vet inte alls hur vi ska göra denna månaden? Trillingar är kanske inget man föredrar men jag föredrar nog det än inga barn alls, om man säger. Läkaren tyckte vi skulle köra på men hon var ändå tvungen att informera om riskerna.

Förra månaden hade vi 2 mogna äggblåsor men blev inte gravid i alla fall, men jag är väldigt kluven.....hur hade ni gjort???

Kram

Tess1984 skrev 2015-09-24 20:44:39 följande:
    Hej tjejen, som du såg har jag varit hos läkaren idag, har inte hunnit smälta allt än känner jag, sambon tycker vi kör på men jag är lite kluven.

Hur är allt med dig? Hunnit vila dig nu ordentligt innan du kör på med jobb i helgen? Nu är jag ledig, hela helgen lång. =)

Är väldigt trött, ska snart se hela sverige bakar, mysigt bakprogram =)

Kramar i massor till dig

Hej fina =) 
    Förstår att du är kluven angående tre äggblåsor som kan släppa. Spontant skulle jag nog säga att jag skulle köra på ändå, men ni måste känna efter kring att det ju kan bli tre, om alla tre ägg mognar. 

Med mig är det bra, lite trögstartad efter de lediga dagarna, samtidigt som huvuet inte riktigt kan varva ner haha. Jag har verkligen hunnit vila, och sytt en del också =) 
    Så härligt att du är ledig nu! Hoppas du får en bra helg med tjejmys o så :D 

okej =) har inte sett det faktiskt. Kikar på arne dahl istället haha. Men har bara tre avsnitt kvar... får nog bli wallander efter. fastnat på polisdeckare :P Ska skicka in lite räkningar också, så de dras redan imorgon så jag slipper tänka på det hela helgen =) 

massor med kramar! 
  • halo83

Hon såg att höger sida var trång å inga tecken på äl blåsor så nu väntar jag i första hand på spolning och svar på våra blodprov.

Tess1984 skrev 2015-09-24 20:48:14 följande:

Hej

Vad tråkigt att höra att ni också får kämpa, ingen aktivitet på höger sida, vad menas med det?

Synd att din man inte lämna spermaprov, tycker han det är för jobbigt?

Vad har läkaren sagt om behandling till er, vad rekommenderas?

Hoppas snart det löser sig för er, kramar

• halo83

Vi har tyvärr inget labb i närheten som tar emot provet så han måste göra det där då det är för lång tid för oss att åka dit. Pratade lite mer igår och det låter som han kanske gör det om 2v ( hans barn är här varannan vecka så då vill han göra det veckan han inte är här) så vi får väl se om jag lyckas få dit honom ...

chbw skrev 2015-09-24 18:45:12 följande:

okej, men då vet du ju att det går iallafall! =) 

Fast han behöver nog inte åka dit. Min sambo fick med en burk hem och fick göra det hemma, o sen åka o lämna in burken på labbet. Kanske din man kan göra så också? Sambon var inte heller pigg på o åka till mottagningen o göra det, men det verkade inte vara ett alternativ ens, utan han fick burken med hem efter första besöket. 

Okej. Håller tummarna spolningen hjälper =) 

okej. Skönt att det är regelbundet iallafall! Värken kan ha med endo o göra, har de tänkt gå vidare med det på något sätt? 

Svar på tråden Fertilitetsutredning