• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    halo83 skrev 2015-10-13 18:29:45 följande:

Han ska bara lämna ett..som tur är.. ;) de va riktigt svrt att få dit honom

Nej min sambo var inte heller riktigt glad för det men det är skönt när det är gjort så man får veta.

Kram
  • halo83

Ja nu ser vi fram till spolningen å så resultaten av blodprover och spermaprovet så får vi se om dom visar nåt. Tig ju ett för endometrios då läkaren misstänkte de..

Tess1984 skrev 2015-10-13 18:33:33 följande:

Nej min sambo var inte heller riktigt glad för det men det är skönt när det är gjort så man får veta.

Kram

• chbw
    halo83 skrev 2015-10-13 22:09:39 följande:

Ja nu ser vi fram till spolningen å så resultaten av blodprover och spermaprovet så får vi se om dom visar nåt. Tig ju ett för endometrios då läkaren misstänkte de..

Vad för prov tog du för endometrios?

Det ska ju bara gå att se via titthålsop? Därför så svårt o få diagnos :/
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-13 12:57:21 följande:

Hej tjejen

Såg att du varit hos läkaren, tråkigt att höra =( , sa läkaren vad det kan bero på?

Själv är jag något deppig idag, negativa gravtest och troligtvis mens på gång. Jag får nog börja ställa in mig på IVF, känns som vårt sista hopp.

Nu har jag en kur pergotime kvar så lite hopp finns ju alltid, fattar inte vad som kan vara fel, vi har ju varit gravida tidigare men nu funkar det inte, känner mig så frustrerad och arg just nu.

Hoppas du får bättre besked på nästa läkarbesök, frågan du läkaren vad man annars gör?

Nu är jag hemma efter några intensiva dagar hos min kompis, nu fick jag känna på småbarnslivet, hehe...

Nu ska jag snart iväg och jobba, sänder dig massa kramar...

Hej fina du! :)

Ja superstörigt. Hon sa att det inte var konstigt iallafall. Har ju haft sen trolig äl utan tabletter så kan vara därför. Hoppas på att där finns ett fint ägg eller två på fredag! :)

Okej. Så dumt :( har de sagt något om vad anledningen till att ni inte blir gravida igen? :/ förstår verkligen att du blir arg o frustrerad :/ när vsr det du hade bim?

Ja.. nä jag frågade faktiskt inte. Hon sa bara att hon typ var van o se sånt så hopåas det bara är äggstockarna som är lite långsamma.. ;o tror man får testa ett par kurer om man inte får äl o funkar inte det antar jag det blir ivf? Ingen aning faktiskt.

Åh hoppas du hade det toppen där! :) okej! Jag ska käka lite o försöka sova några timmar till så jag kan jobba inatt :) massor med kramar
  • halo83

Jagkommer inte ihåg vad det hette men man kunde se det via ett speciellt blodprov. Sen såg hon tendenser till endo via vul.

chbw skrev 2015-10-14 10:41:50 följande:

Vad för prov tog du för endometrios?

Det ska ju bara gå att se via titthålsop? Därför så svårt o få diagnos :/

• halo83

Ringde gyn idag. Hade tid för spolning på tisdag men beräknad äl på onsdag så jag tyckte de va så sent för en spolning, så nu får jag spola på fredag istället :)

• chbw
    halo83 skrev 2015-10-14 12:20:09 följande:

Jagkommer inte ihåg vad det hette men man kunde se det via ett speciellt blodprov. Sen såg hon tendenser till endo via vul.

pcos kan man se via blodprov. 

Endometrios är nästan omöjigt o se via vul, mina endoläkare har sagt att man måste se via op, har man tur kan man se via magnetröntgen... Det är om man har cystor eller ibland om man har svåra sammanväxningar det kan synas på vul.. det ligger ju ute i buken, inte i äggstockar/livmoder. Cystor utanpå äggstockarna kan som sagt synas via vul, just eftersom de sitter på äggstockarna.. 
     pcos däremot syns då man har många små äggblåsor som ett pärlband i äggstockarna, och då kan man även ha en hormonrubbning som syns via blodprov. 
    Oavsett vad hoppas jag du får bra svar/hjälp av läkaren! =)

• halo83

Aha ja jag vet inte, hon pratade bara om endometrios pga mina smärtor och för att det inte fanns nån aktivitet att prata om på äggstockarna samt att höger sida va igentäppt.

chbw skrev 2015-10-14 17:40:43 följande:

pcos kan man se via blodprov. 

Endometrios är nästan omöjigt o se via vul, mina endoläkare har sagt att man måste se via op, har man tur kan man se via magnetröntgen... Det är om man har cystor eller ibland om man har svåra sammanväxningar det kan synas på vul.. det ligger ju ute i buken, inte i äggstockar/livmoder. Cystor utanpå äggstockarna kan som sagt synas via vul, just eftersom de sitter på äggstockarna.. 

pcos däremot syns då man har många små äggblåsor som ett pärlband i äggstockarna, och då kan man även ha en hormonrubbning som syns via blodprov. 

Oavsett vad hoppas jag du får bra svar/hjälp av läkaren! =)

• chbw
    halo83 skrev 2015-10-14 17:58:30 följande:

Aha ja jag vet inte, hon pratade bara om endometrios pga mina smärtor och för att det inte fanns nån aktivitet att prata om på äggstockarna samt att höger sida va igentäppt.

okej. att hon pratar om det utifrån symtom är jag helt med på dock =) men blodprov finns det mig veterligen inte. jag har opererats två gånger för diagnos, men aldrig tagit ett blodprov. Man kan ta biopsi på området där man ser endon, men det är lokalt inte i blodet. att äggstockarna är inaktiva kan ju också tyda på sköldkörtelstrul (mina äggstockar gav inga ägg alls under tiden mina värden var dåliga) eller pco/s. Hoppas som sagt du får bra svar och hjälp!! =) 
    kram
  • Zazou

Det låter verkligen struligt med endon. Vad finns det för hjälp mot det? Är så dåligt insatt på det.

Ville bara berätta att jag börjat med pergon nu och ni får gärna hålla tummarna för oss på tisdag då vi ska på vårt vul. Första "riktiga" försöket! Spännande!

Svar på tråden Fertilitetsutredning