• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Hallonsoda2016 skrev 2015-10-15 07:11:51 följande:

Hoppar in här om jag får!

Är 30 år gammal, haft en PCO diagnos sedan 2012 då jag sökte för utebliven mens under 5år. Försöker nu skaffa barn med min partner. Har testat med ägglossningstester utan stegring. Sökt gyn och fick en tid efter två veckor.

Hon gjorde undersökning på mig, ska lämna blodprover och sen tillbaka ca 3 veckor efter det. Hon kunde inte se den typiska PCO-bilden. Hon vill att min man ska lämna blodprover och spermaprov för att utesluta att han har ngt fel. Sen efter det så fortsätter vi med mig.

Hon ville inte bara stimulera med prego utan att kontrollera partnern först, för att det är onödigt med hormoner i onödan.

Vad tycker ni om det? Jag har slutat med p-piller för 2 månader sedan bara. Men just det faktum att jag tidigare varit utan mens i långa perioder (år) gör att hon tycker att vi inte har ngn tid att slösa. För hamnar vi i IVF är köerna 2-3 år här.

Låter som en bra plan från gyn mtp alla faktorer =)
  • Hallonsoda2016
    chbw skrev 2015-10-15 09:14:10 följande:
    Låter som en bra plan från gyn mtp alla faktorer =)
    Det känns bra att bli tagen på allvar :) men verkar som att folk får så olika bud från vården.
  • Iskristall

Är 30 år gammal, haft en PCO diagnos sedan 2012 då jag sökte för utebliven mens under 5år. Försöker nu skaffa barn med min partner. Har testat med ägglossningstester utan stegring. Sökt gyn och fick en tid efter två veckor.

Hon gjorde undersökning på mig, ska lämna blodprover och sen tillbaka ca 3 veckor efter det. Hon kunde inte se den typiska PCO-bilden. Hon vill att min man ska lämna blodprover och spermaprov för att utesluta att han har ngt fel. Sen efter det så fortsätter vi med mig.

Hon ville inte bara stimulera med prego utan att kontrollera partnern först, för att det är onödigt med hormoner i onödan.

Vad tycker ni om det? Jag har slutat med p-piller för 2 månader sedan bara. Men just det faktum att jag tidigare varit utan mens i långa perioder (år) gör att hon tycker att vi inte har ngn tid att slösa. För hamnar vi i IVF är köerna 2-3 år här.

2-3 års väntetid på ivf? Vart bor ni nånstans om jag får lov att fråga?
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-15 09:02:55 följande:
    Nej kul är det inte kan jag lova :p

Ja, nu försöker vi med ägglossningsstimulering (letrozoltabletter o sprutan ovitrelle). Tre försök med "vanligt" sex o tre försök med insemination, funkar inte det blir det ivf :)

Letrozolförsök 1 nu. Ska på vul imorgon kl 9 o se så det vuxit någon/några äggblåsor, sen är det förhoppningsvis bara o sexa på haha :)

Hur var det för er? Var ni mitt i eller har ni fått börja behandla/remiss till ivf? :)
    Åh då är vi i "samma sits"! Eller ni kanske har provat annat innan? Jag äter första Pergotime-kuren nu. Har vul på tisdag.

Vi har inte pratat ivf med vår läkare då det finns så stora förhoppningar på pergon. Tar det sig inte på 5 månader ska jag spolas, sen ska vi diskutera sprutor om det visar sig att det inte är några bekymmer med äggledarna.

Har ju ingen diagnos annat än gles mens.
  • Zazou

Vi gjorde samma. Väntade in hans provsvar innan de fortsatte med mig även om det var uppenbart att det var fel på mig. Men de ville utesluta att det inte var fel på oss båda.

Jag har långa cykler, inte flera år som du, men 4-6 månader långa. Vi fick Pergotime utskrivet efter att alla provsvaren visade OK.

Håller tummarna att det visar bra för er också så ni får komma igång!
  • Hallonsoda2016
    Iskristall skrev 2015-10-15 11:37:32 följande:
    2-3 års väntetid på ivf? Vart bor ni nånstans om jag får lov att fråga?
    I Sthlm bor vi. Hon sa att det var det beskedet hennes senaste patient hade fått när remissen hade varit skickad.
  • Hallonsoda2016
    Zazou skrev 2015-10-15 12:13:35 följande:
    Vi gjorde samma. Väntade in hans provsvar innan de fortsatte med mig även om det var uppenbart att det var fel på mig. Men de ville utesluta att det inte var fel på oss båda.

Jag har långa cykler, inte flera år som du, men 4-6 månader långa. Vi fick Pergotime utskrivet efter att alla provsvaren visade OK.

Håller tummarna att det visar bra för er också så ni får komma igång!
    Tack för svar :) skönt att höra att det finns fler som får samma plan. Hon pratade även om att man kunde spola mina äggledare.

Jag känner än så länge ingen stress men visst tar det upp en del tankar hos en. :)
  • Iskristall
    Hallonsoda2016 skrev 2015-10-15 16:26:11 följande:

I Sthlm bor vi. Hon sa att det var det beskedet hennes senaste patient hade fått när remissen hade varit skickad.

Jag bor också i sthlm. I landstingskön är det just nu 7-9 månaders väntetid. Om man inte vänder sig till vårdgarantikansliet och beviljar att man flyttas till annan klinik, då är väntetiden kortare.
  • fabi

Hej. Efter att jag fått ringt upp dem och frågat efter blodprov svaren som min man hade lämnat så fick vi brev hem där de stod att hormon värdena på honom var normala. Och att doktorn väntar på svar från urulog som hon hade skickat remiss till. Vi får hoppas att vi får nåt svar snart angående varför spermaprovet visade att han hade många vita blodkroppar o varför antibiotikan inte hjälpte. Evig väntan, tur de att man har praktik så att man kan koncentrera sig på annat o inte bli galen.

• chbw
    Zazou skrev 2015-10-15 12:08:31 följande:
    Åh då är vi i "samma sits"! Eller ni kanske har provat annat innan? Jag äter första Pergotime-kuren nu. Har vul på tisdag.

Vi har inte pratat ivf med vår läkare då det finns så stora förhoppningar på pergon. Tar det sig inte på 5 månader ska jag spolas, sen ska vi diskutera sprutor om det visar sig att det inte är några bekymmer med äggledarna.

Har ju ingen diagnos annat än gles mens.
    okej =) nej vi har inte testat något annat innan! Åh spännande snart vul då! håller tummarna att det ser fint ut =) 

Okej! Låter som en bra plan! Hur såg dina sköldkörtelvärden ut? fick du veta vad de låg på? =) 
Svar på tråden Fertilitetsutredning