• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Zazou skrev 2015-10-14 19:34:50 följande:

Det låter verkligen struligt med endon. Vad finns det för hjälp mot det? Är så dåligt insatt på det.

Ville bara berätta att jag börjat med pergon nu och ni får gärna hålla tummarna för oss på tisdag då vi ska på vårt vul. Första "riktiga" försöket! Spännande!

Endometrios innebär ju att livmoderslemhinna hamnat utanför buken och ligger där o blöder. Hos vissa skapar det svår smärta, vissa får blodfylöda cystor o vissa får sammansättningar och en del får inga symtom alls. Behandlingen går ju ut på att ta bort ägglossning o mens, för att hindra sjukdomen från att bli värre, vilket i sig hindrar graviditet. En del blir gravida jättelätt trots endo o en eel behöver hjälp. Pga min endo o smärtorna jag har fock jag utredning efter 6 månader o inte 12. Berornde på vad det är som gör att man inte blir gravid utgår man från det. (Har endon t.ex. gjott att äggledarna är snurrade, täppta el liknande kan d t.ex bli aktuellt med ivf då ägg/spermier inte kan mötas i äggledaren). För min del är det troligen ibte endon som hindrar graviditet, utan pcosen som gör att ägglossning uteblir.

Beror helt på hur endon sitter och vad som är påverkat i buken :)

Oh spännande! Håller tummarna för att det ser fint ut på vul! :)
  • chbw

Det låter verkligen struligt med endon. Vad finns det för hjälp mot det? Är så dåligt insatt på det.

Ville bara berätta att jag börjat med pergon nu och ni får gärna hålla tummarna för oss på tisdag då vi ska på vårt vul. Första "riktiga" försöket! Spännande!

Det ska stå sammanväxningar o inte sammansättningar :)
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-14 10:47:01 följande:
    Hej fina du! :)

Ja superstörigt. Hon sa att det inte var konstigt iallafall. Har ju haft sen trolig äl utan tabletter så kan vara därför. Hoppas på att där finns ett fint ägg eller två på fredag! :)

Okej. Så dumt :( har de sagt något om vad anledningen till att ni inte blir gravida igen? :/ förstår verkligen att du blir arg o frustrerad :/ när vsr det du hade bim?

Ja.. nä jag frågade faktiskt inte. Hon sa bara att hon typ var van o se sånt så hopåas det bara är äggstockarna som är lite långsamma.. ;o tror man får testa ett par kurer om man inte får äl o funkar inte det antar jag det blir ivf? Ingen aning faktiskt.

Åh hoppas du hade det toppen där! :) okej! Jag ska käka lite o försöka sova några timmar till så jag kan jobba inatt :) massor med kramar
    Hej fina. =)

Jag hoppas också att det ser bra ut för er på fredag.

Nej läkaren har tyvärr inte sagt någonting, finns ingen förklaring, kände mig faktiskt bättre denna månaden och har inte haft lika mycket PMS, tror absolut att akupunkturen hjälpt mig och då får jag hopp om att det även kan skapa bättre förutsättningar för en eventuell graviditet. Idag har jag haft en bra dag, har umgåtts med min syster och hennes bebis, myst på restaurang och sprungit i skogen med hennes vovve...

Hoppas du kunde vila några dagar under dagen, några roliga planer i veckan?
    Denna veckan blir det bara jobb och mys för min del, ska fokusera på att ge kroppen bra mat och lagom träning. Akupunktur imorgon igen, somnade nästa idag under behandlingen.

Kramar i massor, tänker på dig och dina växande ägg....

• Tess1984

Önskar dig lycka till på tisdag, hoppas på bra växande ägg. Jag kör igång med min sista kur pergotime på söndag. =)
    Nu kör vi och hoppas på bättre tur nästa gång...kramar....
  • Tess1984
    halo83 skrev 2015-10-14 12:21:16 följande:

Ringde gyn idag. Hade tid för spolning på tisdag men beräknad äl på onsdag så jag tyckte de va så sent för en spolning, så nu får jag spola på fredag istället :)

Åh vad spännande, hoppas det går bra för dig då...=)
    Kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-14 21:27:44 följande:

Hej fina. =)

Jag hoppas också att det ser bra ut för er på fredag.

Nej läkaren har tyvärr inte sagt någonting, finns ingen förklaring, kände mig faktiskt bättre denna månaden och har inte haft lika mycket PMS, tror absolut att akupunkturen hjälpt mig och då får jag hopp om att det även kan skapa bättre förutsättningar för en eventuell graviditet. Idag har jag haft en bra dag, har umgåtts med min syster och hennes bebis, myst på restaurang och sprungit i skogen med hennes vovve...

Hoppas du kunde vila några dagar under dagen, några roliga planer i veckan?

Denna veckan blir det bara jobb och mys för min del, ska fokusera på att ge kroppen bra mat och lagom träning. Akupunktur imorgon igen, somnade nästa idag under behandlingen.

Kramar i massor, tänker på dig och dina växande ägg....

Hej fina!

Okej. Vad märkligt! Skönt att du ändå känner dig bättre o lite mindre bråkigt med pmsen! Oh låter som en himla mysig dag! :)

Ja, lyckades somna om o sova några timmar, det var skönt! Inga planer alls förutom massage o bio igår, o jobb onsdag-torsdag. På fredag är det vul sen får vibse vad som händer. Svärmor fyller år så ska höra om/hur hon vill fira =)

Okej! Låter som en bra ide. Skönt! Somnade nästan på massagen igår hehe.

Nästa vecka jobbar jag tre pass, sen är jag ledig i 14 dagar, kommer bli så skönt :) ska på symässa och på kryssning, förutom det bara vila o göra sånt jag känner för =)

Massor med kramar!
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-14 21:07:52 följande:
    Endometrios innebär ju att livmoderslemhinna hamnat utanför buken och ligger där o blöder. Hos vissa skapar det svår smärta, vissa får blodfylöda cystor o vissa får sammansättningar och en del får inga symtom alls. Behandlingen går ju ut på att ta bort ägglossning o mens, för att hindra sjukdomen från att bli värre, vilket i sig hindrar graviditet. En del blir gravida jättelätt trots endo o en eel behöver hjälp. Pga min endo o smärtorna jag har fock jag utredning efter 6 månader o inte 12. Berornde på vad det är som gör att man inte blir gravid utgår man från det. (Har endon t.ex. gjott att äggledarna är snurrade, täppta el liknande kan d t.ex bli aktuellt med ivf då ägg/spermier inte kan mötas i äggledaren). För min del är det troligen ibte endon som hindrar graviditet, utan pcosen som gör att ägglossning uteblir.

Beror helt på hur endon sitter och vad som är påverkat i buken :)

Oh spännande! Håller tummarna för att det ser fint ut på vul! :)
    Åh tack för att du förklarade. Har aldrig riktigt förstått det där. Låter inte roligt med sån smärta! Men det finns hopp för er iallafall? Ska ni köra på ivf?
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-14 21:35:13 följande:
    Önskar dig lycka till på tisdag, hoppas på bra växande ägg. Jag kör igång med min sista kur pergotime på söndag. =)
    Nu kör vi och hoppas på bättre tur nästa gång...kramar....
    Tack så mycket!

Blir det ivf om det inte tar sig denna gång? Jag undrar om det är vanligt att man gör iui eller går man direkt på ivf?
    Håller tummarna för er också att det är denna gången som det ska ske!
  • Hallonsoda2016

Hoppar in här om jag får!

Är 30 år gammal, haft en PCO diagnos sedan 2012 då jag sökte för utebliven mens under 5år. Försöker nu skaffa barn med min partner. Har testat med ägglossningstester utan stegring. Sökt gyn och fick en tid efter två veckor.

Hon gjorde undersökning på mig, ska lämna blodprover och sen tillbaka ca 3 veckor efter det. Hon kunde inte se den typiska PCO-bilden. Hon vill att min man ska lämna blodprover och spermaprov för att utesluta att han har ngt fel. Sen efter det så fortsätter vi med mig.

Hon ville inte bara stimulera med prego utan att kontrollera partnern först, för att det är onödigt med hormoner i onödan.

Vad tycker ni om det? Jag har slutat med p-piller för 2 månader sedan bara. Men just det faktum att jag tidigare varit utan mens i långa perioder (år) gör att hon tycker att vi inte har ngn tid att slösa. För hamnar vi i IVF är köerna 2-3 år här.

• chbw
    Zazou skrev 2015-10-15 06:54:53 följande:

Åh tack för att du förklarade. Har aldrig riktigt förstått det där. Låter inte roligt med sån smärta! Men det finns hopp för er iallafall? Ska ni köra på ivf?

Nej kul är det inte kan jag lova :p

Ja, nu försöker vi med ägglossningsstimulering (letrozoltabletter o sprutan ovitrelle). Tre försök med "vanligt" sex o tre försök med insemination, funkar inte det blir det ivf :)

Letrozolförsök 1 nu. Ska på vul imorgon kl 9 o se så det vuxit någon/några äggblåsor, sen är det förhoppningsvis bara o sexa på haha :)

Hur var det för er? Var ni mitt i eller har ni fått börja behandla/remiss till ivf? :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning