• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-08-27 15:26:49 följande:
    Hej!

Japp jag hade "bara" en! ;)

Jag förstår vad du menar... jag ska ju ha mens pm typ exakt en vecka nu. Känner hur oron kommer allt mer. Rädd att bli besviken igen. Så less på den här processen. Sociala medier svämmer över med folk som får barn. Varför lyckas "alla" andra? Det känns verkligen som alla andra får barn, utom jag.

Hur mår du idag? Har du haft äl tror du? Håller verkligen alla mina tummar för er!

Jag körde aldrig yogan i tisdags. Däremot körde jag Crosstraining idsg 06.45, hehe. Sjukt trött men jätteskönt efteråt.

Ok så du brukar körs yoga hemma? Jag är ganska ny på det så jag kommer nog köra med instruktör ett tag. Men toppen när man blir varm i kläderna så kan man ju köra hemma.

Nej meditation har jag aldrig kört direkt mer än lite så med en app som heter typ "mindfulness".

Igår var sambon och lämnade ytterligare ett spermaprov. Så får vi se vad det ger för resultat.

Kramar i massor
    Hej tjejen

Ja det kan man verkligen undra, det verkar så lätt för många. Antingen tog det sig direkt eller på några försök. Själv så kämpar man på månad efter månad.
    Jag har tyvärr ingen bra svar på det men jag försöker tänka att någon gång borde det ju ta sig, men hur lätt är det att släppa när man längtar så? Usch, jag är livrädd för kommande mens (den måste bara hålla sig borta), då försöker jag tänka men jag har ju två kurer till pergotime att äta, så det lugnar väl något och skulle inte detta hjälpa har vi IVF som väntar, men det är ju så lång väntan och det är sjukt jobbigt att vänta när man längtar så...

Annars mår jag ganska bra, hade en trolig ägglossing igår, spände på båda sidorna så jag har verkligen haft dubbelägglossning känns det som ,hehe.
    Hade massor av sådana hala flytningar också, så vi körde på igår...vet ej om man ska göra på idag också?
    Denna veckan har vi haft sex både tisdag, onsdag, torsdag och eventuellt idag, jag har hört att man ska ha varannan dag, eller hur gör ni kring ägglossningstider? Hur gör ni andra i tråden?

Vad händer i helgen? Jag ska ut till mina föräldrar där jag är uppvuxen och gå på festival, kommer vara där med mina kusin barn och åka karuseller. =)
    Mysa med föräldrarna och bara vara, imorgon blir det en kort sväng på barnkalas.

Nu måste jag snart kila iväg, ska träna med syrran...massa goa kramar
  • Tess1984
    Filli89 skrev 2015-08-27 23:32:28 följande:

Hej tjejer tänkte hoppa in här. har en bokad fertilitetsutredning på måndag. Har Dock redan gjort en ET som lyckades men blev snabbt missfall och en FET som misslyckades. Vi gjorde det utomlands där vi stod för allting själva och nu börjar vi om allt med en utredning känns så där men man är ju inte rik. Hur har det gått för er. Några råd osv jag har hunnit göra en hel del. Som att ta bort polyper, spola äggledare.kram

Hej och välkommen =)

Vad tråkigt att ni misslyckade med ET, beklagar verkligen. Vart gjorde ni det utomlands? Gjorde dom en utredning på er innan där?

Vi har precis gjort vår utredning och startar med pergotime.

Vi fick ta blodprov båda två, sen lämnade mannen 2 spermaprov (såg normalt ut), jag fick spolat mina äggledare (såg bra ut där också) sen var det bara att sätta igång med behandling.

Lycka till nu, hoppas allt går snabbt och smidigt...kramar i massor

• Filli89
    Tess1984 skrev 2015-08-28 09:08:01 följande:

Hej och välkommen =)

Vad tråkigt att ni misslyckade med ET, beklagar verkligen. Vart gjorde ni det utomlands? Gjorde dom en utredning på er innan där?

Vi har precis gjort vår utredning och startar med pergotime.

Vi fick ta blodprov båda två, sen lämnade mannen 2 spermaprov (såg normalt ut), jag fick spolat mina äggledare (såg bra ut där också) sen var det bara att sätta igång med behandling.

Lycka till nu, hoppas allt går snabbt och smidigt...kramar i massor

Ja vi gjorde får ivf i egypten kostade 12 tusen endast så det var värt det allt gick så
    Smidigt, inga vänte tider . Ja alltså vi tog tester innan köns sjukdomar och ett sperma test som visade att 50% dör pågrund av en åderbråck. Gjorde dock aldrig en sköldkörtel men har redan gjort ett test på vc och det visade inget förutom blodbrist. Vi får se hur det går på måndag. Varför får du pergotime? Har du ingen äl ? Sen undrar jag om man får remiss för en Ivf måste man ha samma adress även om man är gifta ? har för mig att de ändrat de lr?
  • chbw
    Zazou skrev 2015-08-27 09:23:58 följande:

Frustrerande är en underdrift :)

Vet dina vänner om vad du går igenom? Jag berättade för de jag trodde skulle ge mig stöd genom detta, visade sig att de inte var det minsta intresserade. De snarare ifrågasatte varför jag ens sökt hjälp, "andra provar ju i flera år först". En annan svarade genom att ta upp senaste festen hon var på. Inte ens ett "okej" fick jag som respons. Tur jag har sambon som är med på tåget, men det är sorgligt tycker jag.

Förlåt nu kapar jag er lite, men blev så ledsen när du skrev hur dina vänner har svarat på vad ni genomgår :( är ju verkligen inte okej nånstans. Fy så dåligt av dem! Okej attman kanske tycker det är jobbigt att prata om, och att detär främmande för en själv, men man kan ju visa lite omtanke iallafall...

Vi har inte berättat för så många egentligen. Jag har pratat lite med min farmor, två kollegor och min ena syster och alla har varit stöttande,vilket är skönt. Dock är det ju bara sambon som ser hur jobbigt jag tycker det är,eftersom jag längtat så länge.. Vill inte riktigt prata om just den delen med någon annan.. Pratade med en annan kollega (kille) om att min läkare sagt att mina äggstockar troligen inte släpper så många ägg, o han undrade om jag inte kunde frysa in ägg då, så jag har på lager. Så go :)

Kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-08-28 08:56:02 följande:

Hej =)

Hoppas picknick och solnedgången var en fantastisk upplevelse? =)

Hur har du det med mensvärken?

Japp, idag blir det träning inomhus med syrran och hennes familj. =)

Ska bli jätte roligt.

Jag vet faktiskt inte hur långt mellan äl och mens men jag tror nästan exakt 14 dagar, jag tänkte faktiskt se om jag inte skulle ta test dagarna innan beräknad mens, jag räknar med att den inte kommer om 14 dagar från och med idag :P

Igår kände jag verkligen aktivitet i båda äggstockarna. Spände och drog på båda sidorna samt att jag hade massa sådana sega flytningar, hade enormt med lust också. Vi har myst till det både i tisdags, onsdags och igår, tänkte på en runda sen igen också.

Hoppas du njuter av sol och bad...kramar =)

Blev ingen picknick igår, stället vi skulleköpa take away på var stängt, så vi kör på picknick en annan dag :) men det var en mysig kväll ändå!

Mensvärken ligger på så låg nivå att jag bara störs lite av den ibland. Mycket märkligt eftersom jag brukar behöva morfin för att få bort udden av smärtan, och nu har jag inte tagit en enda värktablett.. Hade rejält ont en stund i onsdags, men sen har det vara varit småmolande.. Tror det delvis beror på värmen. Har knappt ont i lederna heller :)

Okej, låter härligt :)

Så spännande! Håller alla tummar jag kan! :)

Låter ju verkligen lovande iallafall!! :)

Av solen iallafall! Hoppas på bad imorgon. Är verkligen toppenhärligt här! Längtar tilla jag kan bada igen :)

Massor med kramar
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-08-28 08:50:50 följande:
    Ja de flesta vet vad vi går igenom, jag har nog varit väldigt öppen med det men på senare tid pratar jag inte så mycket mer om det, bara vissa som jag vet jag kan prata med. Jag har några vänner som också haft svårt att få barn med och är nu föräldrar. Brukar prata av mig med dessa vännen för dom vet precis hur det kan kännas.

Vad tråkigt att du fått sådant tråkigt bemötande av dina vänner. Jag hade blivit sjukt ledsen, brist på empati. Jag pratar väldigt ofta med min tvillingsyster också, hon är nog det som bryr sig mest och slänger iväg ett sms ibland och frågar hur jag mår. Har du någon i familjen du kan prata med? Tur du har sambon, det som är bra med min sambo är att han är sjukt positiv. Han ser inget att oro sig för och när jag är orolig och vi pratar blir jag oftast lite lugnare....

Kram
    Min sambo är likadan. Så lugn och "dont worry" att jag egentligen borde bli frustrerad men samtidigt vet jag att han har rätt. Det finns ju inget vi kan göra åt det ändå, åtminstone inte själva på egen hand.

Jo jag har min syster som kanske är mer exalterad över att vi ska skaffa barn än vi själva så hon frågar ofta och är genuint intresserad av hela processen. Så det är skönt, men vi är inte så supernära som de andra två jag nämnde.

De enda paret jag vet har haft det svårt fick till slut adoptera så jag har inte så bra erfarenheter av det här med ofrivillig barnlöshet som det så fint heter..
  • Zazou
    chbw skrev 2015-08-28 14:24:58 följande:
    Förlåt nu kapar jag er lite, men blev så ledsen när du skrev hur dina vänner har svarat på vad ni genomgår :( är ju verkligen inte okej nånstans. Fy så dåligt av dem! Okej attman kanske tycker det är jobbigt att prata om, och att detär främmande för en själv, men man kan ju visa lite omtanke iallafall...

Vi har inte berättat för så många egentligen. Jag har pratat lite med min farmor, två kollegor och min ena syster och alla har varit stöttande,vilket är skönt. Dock är det ju bara sambon som ser hur jobbigt jag tycker det är,eftersom jag längtat så länge.. Vill inte riktigt prata om just den delen med någon annan.. Pratade med en annan kollega (kille) om att min läkare sagt att mina äggstockar troligen inte släpper så många ägg, o han undrade om jag inte kunde frysa in ägg då, så jag har på lager. Så go :)

Kram
    Vad bra att du kapade ;) för nu kom jag att tänka på en annan grej, när du nämner kollegorna. Jag har inte berättat för någon på jobbet än. Tror ni jag kommer behöva göra det om jag får börja på Pergotime? Hur ofta behöver man in då. Hoppas jag kan komma in innan jobbet..
  • Zazou
    Zazou skrev 2015-08-28 23:25:41 följande:
    Vad bra att du kapade ;) för nu kom jag att tänka på en annan grej, när du nämner kollegorna. Jag har inte berättat för någon på jobbet än. Tror ni jag kommer behöva göra det om jag får börja på Pergotime? Hur ofta behöver man in då. Hoppas jag kan komma in innan jobbet..
    Jag pratade faktiskt med dom och de visste inte riktigt vad de skulle fråga, var deras försvar, just för att de va rädda för att va okänsliga. Men någonting är bättre än ingenting ändå..men nu vet de hur jag känner!
  • chbw
    Zazou skrev 2015-08-28 23:25:41 följande:

Haha sån tur då ;)

Tror inte du måste säga något. Har för mig att de inte kan kräva att veta varför du går på läkarbesök.

Jag har tur, jobbar ju natt så kan ta alla besök på dagtid :)

Nu har jag inte pergo,o kommer inte få. (kommer få sprutor), men det är väl ett ultraljud efter x antal dagar o sen är det väl inget mer förutom om man skulle bli överstimulerad eller om man blir gravid? :) jag kan ha helt fel här också :p
    Zazou skrev 2015-08-28 23:27:52 följande:

Jag pratade faktiskt med dom och de visste inte riktigt vad de skulle fråga, var deras försvar, just för att de va rädda för att va okänsliga. Men någonting är bättre än ingenting ändå..men nu vet de hur jag känner!

Mam behöver ju inte fråga något, om man inte vill, men man kan ju visa att man finns om personen behöver prata (t.ex.) :o :/ har de själva inte gått.igenom något där de behövt stöd från närstående? ;o
  • Tess1984
    Filli89 skrev 2015-08-28 12:13:21 följande:
    Ja vi gjorde får ivf i egypten kostade 12 tusen endast så det var värt det allt gick så
    Smidigt, inga vänte tider . Ja alltså vi tog tester innan köns sjukdomar och ett sperma test som visade att 50% dör pågrund av en åderbråck. Gjorde dock aldrig en sköldkörtel men har redan gjort ett test på vc och det visade inget förutom blodbrist. Vi får se hur det går på måndag. Varför får du pergotime? Har du ingen äl ? Sen undrar jag om man får remiss för en Ivf måste man ha samma adress även om man är gifta ? har för mig att de ändrat de lr?
    Hej igen..

Du får berätta mer om morgondagens besök hos läkaren. Hoppas det snabbt löser sig för er.
    Läkaren ansåg att jag skulle prova pergotime för min något oregelbunden mens.
    Han ansåg att jag skulle få bättre chans att pricka in den "rätta dagen", sen kanske ett alternativ innan IVF också, men jag tar alla chanser jag får, vill ha bebis NUUUU!! =)

Ja jag tror man måste ha bott ihop ett tag eller vara skrivna på samma adress för att få hjälp via IVF i Sverige, men kolla det med läkaren imorgon.

Bor ni på samma adress nu eller är gifta? Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning