• Feronia

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-01-30 22:23:05 följande:
    Nja, ja vet inte om du förstått Sveriges parlamentariska system.Vi röstar till riksdagen. Riksdagen samlar stör för en regering utifrån det valresultat som våra röster gav.

Hade du kanske egna valsedlar där du fick rösta på 'Sveriges Regering' ?
    När man röstar har man en föreställning om vilka partier som sannolikt bildar regering, utifrån deras vallöften, historia m m. Ingen hade kunnat gissa på denna otraditionella regeringssammansättning och därför tror jag att många, liksom jag är missnöjda. Inget konstigt med det.
  • Padirac
    Feronia skrev 2019-01-30 22:33:59 följande:
    När man röstar har man en föreställning om vilka partier som sannolikt bildar regering, utifrån deras vallöften, historia m m. Ingen hade kunnat gissa på denna otraditionella regeringssammansättning och därför tror jag att många, liksom jag är missnöjda. Inget konstigt med det.
    När DU röstade hade DU en föreställning om vilka partier som sannolikt bildar regering, utifrån deras vallöften, historia m m. DU hade inte kunnat gissa på denna otraditionella regeringssammansättning och därför TROR DU att många, liksom DU är missnöjda. Inget konstigt med det.

Andra som följt med i debatten visste att det var jämnt mellan blocken att blockpolitiken fick lov att dö eller att SD skulle få komma in i värmen.

Hur om helst är det bra att riksdagen samlat stöd för att bilda en regering och att SD blir statister en mandatperiod till.
  • Flash Gordon

Ja, så illa verkar det vara:
    https://www.svd.se/broderskap-s-gullar-med-hamas

"I Broderskaps studiematerial om Israel ingick på 1970-talet material där "judarna" gjordes kollektivt ansvariga för Jesu korsfästelse.

Guds gamla förbund med det judiska folket ersattes då med ett nytt förbund, med de kristna. Judarna straffas därefter av Gud med evigt utanförskap intill den dag de omvänder sig till kristendomen. Då, men inte förr, ska Israel återskapas. Och denna "ersättningsteologi" leder spikrakt till ett politiskt fördömande av en judisk stat som sådan. 

Det på 70-talet kända författarparet Sigbert Axelson (broderskapare) och Carl-Henrik Grenholm hävdade i tidningen Broderskap och i rörelsens studiematerial att den judiska staten stred mot Bibelns profetior. 

Grenholm skrev enligt Bachners bok så här i tidningen Broderskap (nr 10, 1971): "Palestinierna önskar utplåna Israel som stat,vill helt krossa Israel. Detta är helt riktigt – och det är en målsättning vi bör stödja."" 

.
    Ja, herre jä*lar! Broderskapsrörelsen (idag Socialdemokrater för Solidaritet och Tro) hämtar alltså sin inställning i detta från den gamla traditionen att judarna mördade Jesus och därför skall de straffas. Detta är alltså den ena komponenten i sossarnas judehat.

Och den andra är vänsterns Palestinagrupper som odlar sina egna argument för ett judehat.

Bägge samverkar inom Socialdemokratin så till den grad att det är helt OK för partiet att deras företrädare till exempel stoltserar, på diverse sätt, med att utplåna Israel och att deras utrikesminister hamnar på Wiesethal-centrets svarta lista.

• FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-01-30 22:14:08 följande:
    Det är något som har klibbat fast, ända sedan de kristna (!) socialdemokraterna skrev

"Palestinierna önskar utplåna Israel som stat, vill helt krossa Israel.
    Detta är helt riktigt ? och det är en målsättning vi bör stödja."

Religiös socialdemokrati var det ja.

"Man kan kalla hamas för religiös socialdemokrati, säger islamologen Jan Hjärpe."

Religiösa socialdemokrater?

Vänta nu, vilka är det den svenska vänstern kallar nazister? Inte är det hamasnazisterna i alla fall.
    Som vän av ordning googlade jag en smula.

Grenholm påstås ha skrivit så i tidningen Broderskap för snart 50 år sedan. Vilkeb relation han hade till Broderskapsrörelsen framgår inte, men han var kanske medlem. Inte heller kan man hitta hela artikeln his någon av de KDSD:are som med hela den intellektuella stringens som kännetecknar den här gruppen anser sig ha bevisat något.

1971, ja herregud. Det är längesen. Då fanns inte SD och KDS skulle fylla sju år. 
  • nihka
    mike from hell skrev 2019-01-30 21:52:17 följande:
    Lika troligt som att du skulle skriva nåt positivt om det parti du "röstar" på.
    Fast jag har inte talat om vilket parti jag röstar på. Sist fick inte moderaterna min röst i alla fall och det kändes lite ovant efter så lång tid. Jag var positiv till moderaterna, men jag är inte det längre. Och det tog länge innan jag gav upp på dem och bytte.

Moderaterna har tappat mer än 10% sedan toppresultatet 2010, så jag är knappast ensam om att ha letat mig vidare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Feronia skrev 2019-01-30 22:33:59 följande:
    Fast vi är många som har pratat om det här i flera år. Till och med här på FL.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-01-30 15:10:47 följande:
    Trådämnet är "Har du förtroende för regeringen?",
    Det är inte "Hatar Rebecka Sverige?".
    Har du spekulationer om mina åsikter eller person kan du behålla dem för dig själv eller dela dem med dina närmast sörjande.

Att ha synpunkter på Sveriges regering och dess minsitrar är inte att hata Sverige. Hade jag hatat Sverige hade jag knappast behållit mitt medborgarskap eller överhuvdtaget brytt mig om att rösta i det senaste riksdagsvalet. Inte heller hade jag/vi besökt Sverige 2-3 gånger om året.

Paradis vet jag inte men jag trivs väldigt mycket bättre här än i Sverige, särskilt de här månaderna, kan inte påstå att jag saknar de skånska vintrarna, men inte ens de regniga och blåsiga vintarna hatar jag.
    Paradiset är i såfall att få leva med min själs älskade, det var betydligt enklare för mig att flytta hit och få tag på ett bra jobb, än tvärtom. Dessutom har jag inte en enda gång blivit kallad "judehora" på något språk sedan jag flyttade hit...

Jämfört med de länder som utrikesministern vurmar för är Israel ett "föredömesland". Men visst är jag kritisk till en del som företrädarna för mitt nya hemland gör. Men det är en fråga för en helt annan tråd.
    Exakt. Så varför lägger du ner så otroligt mycket tid på att underminera bilden av Sverige och dess ledare?

Försöker du förvandla Sverige till den hetsiga krigszon du själv kommer från?

Här har vi allmänna val som sedan ger en regering och den får alla antingen gilla eller acceptera tills nästa val. Det blir ingen ny regering bara för de man själv röstade på inte tar plats i regeringen. Vadå "vurmar" för? Du tycker inte Palestina ska erkännas som stat? Hade ni gjort det direkt hade det inte funnits någon Hamas.

Israel är VERKLIGEN inget föredöme. Krig och oroligheter så länge ni har existerat och det är alltid någon annans fel. Varje gång jag hör om Israel och Palestina tänker jag SHIT vad trött jag är på er! Världen är trött på er! Lika goda kålsupare båda två. Sätt er ner och prata med varandra och KOMPROMISSA. Ge och ge så det känns. Och vad gör ni? Utropar Jerusalem till Israels huvudstad.

Detta har inte den svenska regeringen erkänt och heder till dem och EU för detta!

Israel fortsätter att sura för att man vill tala med båda sidor. Den israeliska utrikesministern slog en gång gott i bott med följande kommentar:

"Den svenska regeringen måste förstå att relationerna i Mellanöstern är mycket mer komplicerade än att montera en Ikea-möbel".

What?

https://www.expressen.se/nyheter/margot-wallstrom-reser-till-palestina/

• Anton Chigurh

Klart som fan att det är Israel som är roten till, om inte allt....så i vart fall nästan allt, elände i mellanöstern.

Vem annars....!

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • RebeckaZ70
    nihka skrev 2019-01-31 03:16:58 följande:
    Exakt. Så varför lägger du ner så otroligt mycket tid på att underminera bilden av Sverige och dess ledare?

Yttrandefrihet, hört talas om den? Om du vill kalla kritik av Sveriges regering för att "Underminera bilden av Sverige" så får det stå för dig. Jag kommer att fortsätta kritisera regeringen (och oppostionspartier) när jag tycker att det är berättigat och det är ingenting som du kan ändra på, så bit ihop, eller ignorera. Guld i mun

Försöker du förvandla Sverige till den hetsiga krigszon du själv kommer från?

Visserligen har Malmös rykte försämrats sedan jag föddes och växte upp där, men inte ens jag skulle kalla det för "hetsig krigszon". Solig

Här har vi allmänna val som sedan ger en regering och den får alla antingen gilla eller acceptera tills nästa val. Det blir ingen ny regering bara för de man själv röstade på inte tar plats i regeringen. Vadå "vurmar" för? Du tycker inte Palestina ska erkännas som stat? Hade ni gjort det direkt hade det inte funnits någon Hamas.

Acceptera regeringen innebär inte frikort från kritik. 

Jaha? Hade araberna accepterat delningsplanen 1948 (1920 fick de 4/5 av det palestinska mandatet och 1948 skulle de fått ytterligare 45% av resterande)  hade de haft en stat sedan dess. Nejdå, de skulle ha allt, kasta ut judarna i havet och förklara krig. Naturligtvis åkte de på stryk (liksom i alla krig de startat mot oss) 1948-1967 fanns alla möjligheter att utropa en palestinsk stat på de områden som Jordanien och Egypten ockuperade? Nejdå, det gjorde man inte. 
    Man skulle ha allt. Därför förberedde man för ännu ett krig (som man såklart åkte på stryk i än en gång).

Israel är VERKLIGEN inget föredöme. Krig och oroligheter så länge ni har existerat och det är alltid någon annans fel. Varje gång jag hör om Israel och Palestina tänker jag SHIT vad trött jag är på er! Världen är trött på er! Lika goda kålsupare båda två. Sätt er ner och prata med varandra och KOMPROMISSA. Ge och ge så det känns. Och vad gör ni? Utropar Jerusalem till Israels huvudstad.

Detta har inte den svenska regeringen erkänt och heder till dem och EU för detta!

Israel fortsätter att sura för att man vill tala med båda sidor. Den israeliska utrikesministern slog en gång gott i bott med följande kommentar:

"Den svenska regeringen måste förstå att relationerna i Mellanöstern är mycket mer komplicerade än att montera en Ikea-möbel".

What?

https://www.expressen.se/nyheter/margot-wallstrom-reser-till-palestina/

Det var inte Israel som startade krigen 1948, 1967 och 1973...

Hitta något annat land i regionen där demokrati, jämställdehet mellan kvinnor och män, utbildning, HBTQ-rättigheter respekteras på samma sätt som i Israel. 

I bästa fall kan palestinierna, om fredsprocessen får en lösning, få ungefär det område de redan kunde fått 1948. Det dög inte då, och jag har inte så stora förhoppningar om att det kommer att duga åt vare sig "kära systerparti" eller de religiösa socialdemokraterna i Gaza. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • nattuw
    nihka skrev 2019-01-31 03:16:58 följande:
    Underminera bilden av landet och dess ledare. Det låter som tankegods hämtat från en diktatur.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?