• Rataxes

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2019-10-22 18:54:12 följande:

Journalisten på DI bekräftar att uppgiften om utbyggt Arlanda kommer från REGERINGEN och inte från partiet S.

MP-riksdagsledamot protesterar:

https://twitter.com/beckmansasikter/status/1186658136620457985

Regeringspartiernas meningsksiljaktigheter öppet på sociala medier ...

Så bottenlöst usla.

Flash Gordon skrev 2019-10-22 18:56:07 följande:

Under åtta år med fyra partier i Alliansregeringen - är det någon som kommer ihåg en liknande nivå på öppna konflikter mellan parterna?

Och då är det här bara mellan de formella regeringsparerna. Regeringens tre stödpartier och de konflikterna kommer till den här bilden.

"Parlamentet" kan slänga sig i väggen. Det här är mycket roligare.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • FDFMGA

Under åtta år med fyra partier i Alliansregeringen - är det någon som kommer ihåg en liknande nivå på öppna konflikter mellan parterna?

Och då är det här bara mellan de formella regeringsparerna. Regeringens tre stödpartier och de konflikterna kommer till den här bilden.

Nej, det skiljer mer mellan MP och S idag än det gjorde mellan allianspertierna i alliansregeringen.

Men det är klart att Arlanda kommer att byggas ut - det kommer väl inte ens att bli någon satsning på höghastighetståg som är Mp:s skötebarn och alternativ till inrikesflyg.

En satsning på höghastighetståg är ju heller inte särskilt smart om man anser att det är brådskande att klimatanpassa Sverige.

Jag tror att man måste bortse från tonlägena när man bedömer vilket inflytande MP respektive S har i regeringen - utan i stället se till den faktiska regeringspolitikenSolig
  • Missermajser

Alliansen var väl rätt eniga i sina mål att bita huvudet av fackföreningsrörelsen och kalla arbetare för lata och sovande folk. Timbro och Svenskt näringsliv hejade på. Sossar och vänster tog ännu ett steg mot mitten och folket belånade sig över öronen och blev beroende av deras penningpolitik. Alliansen ville överbelasta det sociala skyddsnätet samtidigt som de sänkte jobbskatten. Vi har ännu en borgerlig majoritet där även stora delar av S ingår. Nu börjar man ju få en riktigt "flexibel" arbetsmarknad med all invandring och budget underskott i kommunerna. Det var ju själva målet med alliansens grundläggande politiska syfte och som enade dem!

Nu börjar röken på scen skingras och enigheten är inte så stor längre. Socialliberalerna har väl inte lika konkreta, primitiva och lättsammanfogade mål som alliansen hade då den var aktuell.  

Vi får väl se vad nästa allians går för!

• Lena1979

Benämningen "foliehatt" används rätt ofta.
    Likaså "konspirationsteoretiker" och "konspirationsteorier".
    Kan någon förklara innebörden för mig? Har jag helt missuppfattat innebörden när jag liksom ser båda dessa benämningar framför mig i samband med inläggen av en viss medlem här ovan?
    Eller är det bara de självutnämnda som argumenterar utifrån ett s k vänsterperspektiv som har ensamrätt på sådana här uttryck?

• Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-10-22 21:05:06 följande:

Benämningen "foliehatt" används rätt ofta.
    Likaså "konspirationsteoretiker" och "konspirationsteorier".
    Kan någon förklara innebörden för mig? Har jag helt missuppfattat innebörden när jag liksom ser båda dessa benämningar framför mig i samband med inläggen av en viss medlem här ovan?
    Eller är det bara de självutnämnda som argumenterar utifrån ett s k vänsterperspektiv som har ensamrätt på sådana här uttryck?

Tja, jag blev kallad foliehatt flertalet gånger av högerprofeter här på FL för många år sedan. Tror det var för jag påstod att alliansens politik var en medveten konspiration som syftade till att vi skulle hamna där vi är idag.....Det var väl en slags konspirationsteori.
  • Lena1979
    Missermajser skrev 2019-10-22 21:29:24 följande:
    Tja, jag blev kallad foliehatt flertalet gånger av högerprofeter här på FL för många år sedan. Tror det var för jag påstod att alliansens politik var en medveten konspiration som syftade till att vi skulle hamna där vi är idag.....Det var väl en slags konspirationsteori.
    Ja, jag kan då inte någonstans någon gång finna något enda litet uns av belägg för dina konspirationsteorier.
    Om det skulle stämma, att det saknas belägg och du har fel i sak, skulle det göra dig till en foliehatt då?
  • Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-10-22 21:36:49 följande:
    Ja, jag kan då inte någonstans någon gång finna något enda litet uns av belägg för dina konspirationsteorier.
    Om det skulle stämma, att det saknas belägg och du har fel i sak, skulle det göra dig till en foliehatt då?
    Jag är och förblir en foliehatt för alla som inte håller med mig gissar jag! Men som sagt jag är tacksam för allt som är gratis. Men gällande fel i sak så har vi nog alla samlat på oss några mössor genom åren..   
  • Lena1979
    Missermajser skrev 2019-10-22 21:57:39 följande:
    Jag är och förblir en foliehatt för alla som inte håller med mig gissar jag! Men som sagt jag är tacksam för allt som är gratis. Men gällande fel i sak så har vi nog alla samlat på oss några mössor genom åren..   
    Till skillnad från dig och från flera andra i den här tråden gäller att den gång jag kommer ha fel så kommer jag utan minsta tvekan erkänna det. Om det är påkallat kommer jag också be någon om ursäkt.
    Det tycker jag hör till.
    Jag förväntar mig och är beredd att det någon gång kan hända att jag har fel eller har misstagit mig. Inte så himla märkvärdigt eller dramatiskt i mina ögon. 
    Hittills har det dock, mig veterligen, inte hänt.

Pinsamt dock med dem som inte har förmåga att erkänna att de har fel.
  • Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-10-22 22:09:13 följande:
    Till skillnad från dig och från flera andra i den här tråden gäller att den gång jag kommer ha fel så kommer jag utan minsta tvekan erkänna det. Om det är påkallat kommer jag också be någon om ursäkt.
    Det tycker jag hör till.
    Jag förväntar mig och är beredd att det någon gång kan hända att jag har fel eller har misstagit mig. Inte så himla märkvärdigt eller dramatiskt i mina ögon. 
    Hittills har det dock, mig veterligen, inte hänt.

Pinsamt dock med dem som inte har förmåga att erkänna att de har fel.
    Om jag har haft fel i sak gällande något vi pratat om så har jag inte insett detta ännu! Faktum är att jag inte kan erinra mig om att vi haft en saklig diskussion om något ännu men det kanske vi har? Mitt minner är bra men lite kort..
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2019-10-22 19:10:18 följande:
    "Parlamentet" kan slänga sig i väggen. Det här är mycket roligare.
    Och så här kommer det att hålla på så länge det enda de fem partierna enas om i sin JÖK är att vara emot ett annat parti.

Ingen kommer att ta ansvar för helheten. Inte ens med förklaringen: "vi var tvugna att gå med på det för vi värderar högre att försöka motarbeta SD".

Reportern: "Det är ni i regeringen som tar bort värnskatten för de rika."

Löfven: "Gör vi inte alls det! Det är Liberalerna! Lägg inte det på mig!"

Verkligen. Förtroendeingivande. Styrning.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?