• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-10-21 08:08:26 följande:

Okej.

Hursomhelst - det finns sådant SD vinner opinionsmässigt på.

Men den här händelsen tror jag inte påverkar överhuvudtaget. Vanliga sverigedemokrater har nog inte mycket till övers för de krumelurer som finns i partiets närhet och nu försöker få polisen att framstå som om de har en vänsterextremistisk agenda som innebär att de trakasserar regimkritiker och attackerar deras njurar.

SD:s bästa propagandamakare är knappast beväpnade med foliepropellrar utan med handgranater, vapen och sprängmedel och det bästa sättet att bekämpa SD är att ge polis och samhälle resurser att komma tillrätta med gängkriminaliteten.

Ok, förstår hur du ser på saken och det kan säkert stämma till den större delen. Jag själv ser det dock mer som en del av samhällsbilden som säljs... där vardera pusselbit har sin vikt meden resultatet springer ur hela pusselmotivet. Men visst behöver inte det här fallet ha någon större betydelse i sig, på den punkten kan jag ha överdrivit något (- jag som annars brukar ha så jordade och sansade tankar om tillvaron, haha... typ).

Sista stycket kan jag inte hålla med om nog. Det krävs dock säkerligen mer - säkrad välfärd, försvar et cetera - i näst intill onåbara proportioner... mer eller mindre det välstånd som folk känner igen från sin barndom.
    Skriver i E-Prime.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-21 14:52:05 följande:

Ok, förstår hur du ser på saken och det kan säkert stämma till den större delen. Jag själv ser det dock mer som en del av samhällsbilden som säljs... där vardera pusselbit har sin vikt meden resultatet springer ur hela pusselmotivet. Men visst behöver inte det här fallet ha någon större betydelse i sig, på den punkten kan jag ha överdrivit något (- jag som annars brukar ha så jordade och sansade tankar om tillvaron, haha... typ).

Sista stycket kan jag inte hålla med om nog. Det krävs dock säkerligen mer - säkrad välfärd, försvar et cetera - i näst intill onåbara proportioner... mer eller mindre det välstånd som folk känner igen från sin barndom.

Medlen för svunna tiders välstånd har för länge sedan ätits upp av ökade kostnader, inflation och flykt till skatteparadis i syfte att öka valfriheten. Valfrihet som sponsras av skattepengar.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-21 14:52:05 följande:

Fast jag tror egentligen inte att 20 procent av svenskarna är rasister - men däremot tror jag att fler än 20 procent har köpt en förklaringsmodell där invandringen anges som orsak till att större klassklyftor och att välfärd idag håller på att bli en lägsta standard, eler existensvälfärd.

Och detta samtidigt som en stor del av oss som faktiskt har det bättre ekonomiskt än någonsin och samtidigt har möjligheter att ordna "privata" alternativ som innebär att vi kan glida förbi existensvälfärden. T ex pensionssparande eller en ordentlig tjänstepension, bostäder där den reella boendekostnaden ofta är lägre än för en hyresrätt i något förortsområde eller som när jag kände att jag måste kolla upp en kroppslig grej för några år sen och ringde jag till vårdcentralen som erbjöd mig en tid några månader senare efter sommarsemestrarna. I stället använde jag mig av den vårdförsäkring mitt företag tillhandahåller, pratade med en kvinna som bad om ursäkt för att jag inte kunde få tid förrän nästa dag.

Jag har inget större förtroende för den här regeringen som för en politik som ytterligare kommer att öka ojämlikheten i Sverige och förmodligen också kommer att ge dem har invandringen som förklaringsmodell ny ammunition. Men jag har ännu mindre förtroende för rena borgerliga regeringsalternativ.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-10-21 04:44:22 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWEAna/sa-ska-lo...

>>Så ska Löfven stoppa LO-tappet till Sverigedemokraterna

[...]

- Många har en känsla av besvikelse, att man inte blir representerad och att ingen ser en i en ganska turbulent värld. Vaccinet mot det är bildning och delaktighet, att man får se att politikerna, det är vi, säger Pettersson [Markus, facklig-politisk sekreterare för Socialdemokraterna].<<

Snälla säg att du skojar Markus Pettersson (S). Snälla?

Tänker S fortsätta med den här traditionellt uppläxande retoriken - som alltid landar i att missnöjda väljare brister, här i bildning och delaktighet, som i det närmaste liknar folk med sjukdom om de inte förstår S:s förträfflighet - kan man lika gärna sluta markera de enskilda magplasken och göra en gif istället.

Och nej, Markus Pettersson - arbetarna behöver inte se er... ni behöver se arbetarna.

Som om någon med syn skulle ha missat S. Det självgoda egot konkurrerar nästan ut horisonten ur synfältet.
    Synd och skam att ändra på ett vinnande (nåja) koncept. Mer av samma bara. Snart så, då kommer de att förstå

En tidsmaskin åtta år bakåt i tiden för att ge lite perspektiv:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/59187602-sd-minskar-kraftigt-snart-under-fyra-procent/1
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-10-21 01:04:07 följande:
    Fast nu kommer inte påståendet om varför Bilyana Martinovski greps från Katerina Janouch utan från Bilyana Martinovski själv.

Jag skrev inte om att äga sanningen i någon filosofisk mening... utan det handlar givetvis om vad folk kommer att uppfatta som sanningen.

Och just nu står det mellan Bilyana Martinovski egna ord om varför hon greps... och ingenting alls (eller då om hennes egna ord -vs- några lösa påståenden här och där i etern, exempelvis i den här tråden... om nu det ska räknas i sammanhanget).

Men, men... du tror alltså att det här har mindre vikt och för att folk i allmänhet avfärdar alternativ media. Jag skulle inte underskatta denna medias inflytande med tanke på den politiska utvecklingen de senaste 15 åren... men du kanske menar att SD:s framgångar beror på allting annat än en kraftfull propagandaapparat? Tja, en hel del skulle nog hålla med dig om det i sådant fall... inte minst SD.
    - Allt bygger på att hon BM) började debattera våldtäkter på nätet. I den debatten länkade hon till gangrapesweden. Hon hade verifierat de siffror som den sidan presenterade.

- Gruppen #jagarhar med KK skriver till BM arbetsgivare att BM är rasist, högerextremist osv pga denna länkning. De-plattforming kallas det. Försöka få din arbetsgivare att sparka dig pga dina åsikter. KK lyckas i sitt uppsåt. BM sparkas.

- Här skrivs någon/några tweets från BM mot KK som KK polisanmäler som förtal/ofredande.

- Åklagaren och polisen sätter av massiva resurser fr att ta in BM på förhör.

De intressanta frågorna som dyker upp är:

1) Är det en rimlig åtgärd, den polisinsats som gjordes eller fanns det en baktanke med denna?

2) Kan det tänkas finnas aktivister bland tjämnstemän (tex åklagare) som är beredda att göra skillnad på vilken privatperson de hanterar?

Jag tror nog att de flesta av oss vet att det, ibland, finns problem med aktivistiska tjänstemän i statlig och kommunal regi.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-10-22 07:29:14 följande:
    Synd och skam att ändra på ett vinnande (nåja) koncept. Mer av samma bara. Snart så, då kommer de att förstå

En tidsmaskin åtta år bakåt i tiden för att ge lite perspektiv:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/59187602-sd-minskar-kraftigt-snart-under-fyra-procent/1
    Mm, de rena rasisterna är med stor sannolikhet inte fler än att de egentligen borde vara rätt marginaliserade.

Därutöver tillkommer det väl också en viss andel personer med en mycket begränsad förmåga att tolka omvärlden - ta t ex tutingarna som tog utsagan från den här uppenbart förvirrade kvinnan som greps på Arlanda som en sann rapport om polisens vänsterextremistiska agendaTomte

Förresten. Tror du att det finns en nedärvd essens inom den nyauktoritära rörelsen som innebär att man talar om personer i stället för till dem. Jag har noterat fenomenet åtskilliga gånger och min gamla mormor som var mycket för direkt tilltal skulle ha kalatt det för skvallerkärringbeteende.

På sikt tror jag inte att skvallerkärringhögern är något för väljarna att hålla i handen - därtill är risken för tjunyp alldeles för stor Skrattande
  • Flash Gordon

Favorit i repris:

Regeringen, minister Eneroth, säger att Arlanda måste byggas ut:
    https://www.di.se/nyheter/nytt-besked-regeringen-oppnar-for-att-lagga-ner-bromma/

Miljöpartiet: Nä Arlanda ska inte byggas ut
    https://www.dn.se/nyheter/politik/eneroth-oppnar-for-tidigarelagd-nedlaggning-av-bromma-flygplats-om-arlanda-byggs-ut/

Som Musse Pigg säger på julafton: Vem är det som kör egentligen?

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-10-22 08:12:29 följande:

Favorit i repris:

Regeringen, minister Eneroth, säger att Arlanda måste byggas ut:
    https://www.di.se/nyheter/nytt-besked-regeringen-oppnar-for-att-lagga-ner-bromma/

Miljöpartiet: Nä Arlanda ska inte byggas ut
    https://www.dn.se/nyheter/politik/eneroth-oppnar-for-tidigarelagd-nedlaggning-av-bromma-flygplats-om-arlanda-byggs-ut/

Som Musse Pigg säger på julafton: Vem är det som kör egentligen?

Aha, jo det finns två olika partier i regeringen. Ungefär som att Musse Pigg eller Blixt Gordon består av två ord.

Min gissning är att Arlanda kommer att byggas ut och att Bromma så småningom kommer att läggas ner.

Vad tror duSkrattande
  • Flash Gordon

Under åtta år med fyra partier i Alliansregeringen - är det någon som kommer ihåg en liknande nivå på öppna konflikter mellan parterna?

Och då är det här bara mellan de formella regeringsparerna. Regeringens tre stödpartier och de konflikterna kommer till den här bilden.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?