• Missermajser

Har du förtroende för regeringen?

K Markatta skrev 2019-10-19 12:23:29 följande:
    Tycker du att SVT:s rapportering var korrekt i de fallen du tar upp?
    Lite väl högervriden rapportering för det mesta!
  • KillBill
    K Markatta skrev 2019-10-19 12:23:29 följande:
    Tycker du att SVT:s rapportering var korrekt i de fallen du tar upp?

Jag känner inte till bakgrunden till varför SVT och SR mörkade namnen på dessa SD politiker som dömts för brottslighet eller som anklagats för att vara jäviga men jag är övertygad om att SVT/SR  har gjort en bedömning i varje enskilt fall och att man kommit fram till att det inte var befogat att publicera namnen på personerna.

Att jag hittat så många exempel på att SVT mörkat namnen på klandervärda SD politiker är således inte ett bevis på att SVT och SR är SD-vridet.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-10-19 12:11:03 följande:

Kverulant67 inspirerades kanske av mitt inlägg i Public Service tråden där jag genom att publicera mängder av exempel på att SVT och SR mörkar identiteten på SD politiker som dömts för brott eller som på annat sätt varit klandervärda 
    ville peka på att visa Flash och de andra är enögda när de bara letar  efter exempel  som styrker den egna tesen. Nu vet vi att Kverulant67 är lika enögd.

Okej, hade inte läst dii inlägg eller den tråden överhuvudtaget.

Det finns gränser för hur mycket nattmössemagi jag står ut med. Egentligen är det obegripligt att det finns folk som är så till den milda grad okunniga att de tror att ett icke slumpmässigt urval exempel som ska styrka en tes inte styrker något annat än att den svenska skolan misslyckats fullständigt med vissa individer.

Däremot har det ju gjorts vetenskapliga undersökningar om huruvida nyhetsrapporteringen kan påstås vara partipolitiskt tendentiös. Jag vill minnas att den senaste visade att S och SD skildrades mer negativt än de andra partierna inför valet.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-10-18 17:16:59 följande:
    Intressant fall det där, hoppas det följs upp väl i medierna.
    Jodå, i medierna. Bara inte i gammel-media.

Använder man våldsmonopolet till att slå tillräckligt hårt mot en individ så håller de andra förhoppningsvis tyst av ren självbevarelse.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2019-10-18 16:58:15 följande:
    10 poliser och 4 husrannsakningar för en förseelse som ger böter?

Inte konstigt att våldtäktsfall läggs på hög när polis och åklagare gör såna prioriteringar. Antar att det är med Lill-Mogges goda minne...
    Det har givietvis ett samband med regeringens krav på hårda tag mot "näthatet".

Lägg till det en aktivistisk åklagare. Då kan alla resurser motiveras för att lösa ett "förtalsbrott".
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Lena1979
    FDFMGA skrev 2019-10-19 09:52:45 följande:
    Vi ska strax ut med hunden på en skogspromenad, kanske jag ska fota alla tallar vi ser och därefter bevisa att skogen bara består av tallarSkrattande
    Men det vi andra pratar om är ju att vissa har tagit till sin livsuppgift att dölja och förneka att skogen ens har några tallar,
    detta alldeles oavsett hur många tallar det finns i verkligheten.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-10-19 16:15:55 följande:
    Men det vi andra pratar om är ju att vissa har tagit till sin livsuppgift att dölja och förneka att skogen ens har några tallar,
    detta alldeles oavsett hur många tallar det finns i verkligheten.
    Nix.

Ser du skogsobservationerna som en metafor för mediernas opartiskhet så har det gjorts ett antal vetenskapligt förankrade studier som visar att den svenska nyhetsjournalistiken är hyfsat saklig och opartisk.

Att sen den nyauktoritära rörelsen saknar förmåga eller vilja att se skogen för bara trän av en viss sort har inget med vetenskap att göra
  • Missermajser
    Flash Gordon skrev 2019-10-19 15:00:47 följande:
    Det har givietvis ett samband med regeringens krav på hårda tag mot "näthatet".

Lägg till det en aktivistisk åklagare. Då kan alla resurser motiveras för att lösa ett "förtalsbrott".

På Arlanda grep polisen samma dag en terrormisstänkt. Hon var kallad på förhör och stack utomlands sedan filmade hon på en flygplatsen vilket inte är tillåtet vi sådana händelser. 
    Såna dagar springer polisen inte omkring med silkesvantar precis. Jag har själv fått lite brysk behandling när polisen varit på jakt efter tyngre brottslingar och jag råkat vara på fel plats. Jag är bara glad att de försöker göra ett bra jobb. Jag kan däremot tänka mig att en dramatisk "höger" debattör med SD-svansen som kompisar gärna försöker göra sig speciell i en sådan händelse. Världens chans att få bekräftelse och uppmärksamhet när man ska spela viktig.

• KillBill
    Rataxes skrev 2019-10-18 16:58:15 följande:
    10 poliser och 4 husrannsakningar för en förseelse som ger böter?

Inte konstigt att våldtäktsfall läggs på hög när polis och åklagare gör såna prioriteringar. Antar att det är med Lill-Mogges goda minne...

Tydligen var kvinnan i fråga efterlyst av polisen då hon vägrat att infinna sig på förhör avseende mordhot som hon misstänks ha riktat mot personal på Stockholms universitet.

Du kanske inte visste det men det är rätt vanligt att polisen plockar efterlysta på flygplatser och vid gränskontroller. Jag tycker att det är en bra ordning. 

Tycker du att polisen prioriterar fel när de griper folk som undanhåller sig från förhör gällande mordhot?

https://www.dn.se/kultur-noje/anstallda-vid-stockholms-universitet-trakasseras/

https://mitti.se/nyheter/anstallda-stockholms-universitet/?omrade=hela-stockholm

• KillBill
    KillBill skrev 2019-10-19 19:25:39 följande:

Tydligen var kvinnan i fråga efterlyst av polisen då hon vägrat att infinna sig på förhör avseende mordhot som hon misstänks ha riktat mot personal på Stockholms universitet.

Du kanske inte visste det men det är rätt vanligt att polisen plockar efterlysta på flygplatser och vid gränskontroller. Jag tycker att det är en bra ordning. 

Tycker du att polisen prioriterar fel när de griper folk som undanhåller sig från förhör gällande mordhot?

https://www.dn.se/kultur-noje/anstallda-vid-stockholms-universitet-trakasseras/

https://mitti.se/nyheter/anstallda-stockholms-universitet/?omrade=hela-stockholm

Ett klipp från artikeln i Mitt i Stockholm:

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?