• XDFDG

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2020-06-21 21:47:13 följande:
    Äldrevården har hela tiden varit en kommunal angelägenhet. Du verkar extremt okunnig om hur svensk äldrevård är organiserad.
    Ja, äldrevård är självklart en kommunal angelägenhet. Men vem har lurat i dig att pandemistrategi är d:o?

Ser att du tar dig friheten att recensera min kunnighet. Var glad att inte jag recenserar din.
  • KillBill
    XDFDG skrev 2020-06-22 21:49:29 följande:

Ja, äldrevård är självklart en kommunal angelägenhet. Men vem har lurat i dig att pandemistrategi är d:o?

Ser att du tar dig friheten att recensera min kunnighet. Var glad att inte jag recenserar din.

Hur tänker du nu? Att så många äldre har fått sätta livet till på Stockholms äldreboenden beror ju inte på pandemistrategier utan på hur äldrevården är organiserad. Kristdemokraterna i Stockholm bestämde så sent som vid årskiftet att öppna upp för fler timvikarier på stadens äldreboenden och smittskydd stockholm har nu funnit en koppling mellan andel timvikarier och andel smittade/döds i covid 19.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    XDFDG skrev 2020-06-22 21:49:29 följande:

Att det inte fanns tillräckligt med skyddsmateriel för personalen på Stockholms äldreboenden berodde inte på några pandemistrategier utan på att Alliansstyret styret med moderaterna i spetsen i region Stockholm hade underlåtit att hålla ett tillräckligt stort lager av medicinsk skyddsutrustning. Detta kan ha resulterat i fler smittade och döda i covid 19.
  • XDFDG
    KillBill skrev 2020-06-22 21:59:16 följande:
    Hur tänker du nu? Att så många äldre har fått sätta livet till på Stockholms äldreboenden beror ju inte på pandemistrategier utan på hur äldrevården är organiserad. Kristdemokraterna i Stockholm bestämde så sent som vid årskiftet att öppna upp för fler timvikarier på stadens äldreboenden och smittskydd stockholm har nu funnit en koppling mellan andel timvikarier och andel smittade/döds i covid 19.
    Det är inte bara på äldreboenden i Stockholm som äldre fått sätta livet till. Bara en mindre del av de 5000 döda är äldreboende i Stockholm. Denna del råkar vara ditt enda halmstrå för att skylla regeringens misslyckade strategi på de borgerliga.

Orsaken till att äldre dött i Stockholm är såklart inte hur äldrevården är organiserad. Orsaken är Corona och regeringens misslyckade hantering.

• XDFDG
    KillBill skrev 2020-06-22 22:06:00 följande:
    Att det inte fanns tillräckligt med skyddsmateriel för personalen på Stockholms äldreboenden berodde inte på några pandemistrategier utan på att Alliansstyret styret med moderaterna i spetsen i region Stockholm hade underlåtit att hålla ett tillräckligt stort lager av medicinsk skyddsutrustning. Detta kan ha resulterat i fler smittade och döda i covid 19.
    Löjligt resonemang. När en katastrof inträffar gäller det att agera utifrån de förutsättningar som finns. Här och nu. Att stå och peka finger åt ett gammalt styre hjälper ingen. Det är det som är regeringens problem. De har misslyckats kapitalt. De har inte agerat och de skyller ifrån sig. Klassisk tobleronepolitik.
  • KillBill
    XDFDG skrev 2020-06-23 00:21:47 följande:
    Löjligt resonemang. När en katastrof inträffar gäller det att agera utifrån de förutsättningar som finns. Här och nu. Att stå och peka finger åt ett gammalt styre hjälper ingen. Det är det som är regeringens problem. De har misslyckats kapitalt. De har inte agerat och de skyller ifrån sig. Klassisk tobleronepolitik.
    När pandemin väl bröt ut och det visade sig att många sjukvårdsregioner (de flesta borgerligt styrda) inte tagit ansvar för att hålla krislager med medicin och sjukvårdsmateriel så hade tåget redan gått. Då var det brist på medicin och sjukvårdsmateriel i hela världen och det gjorde att det inte längre gick att få snabba leveranser (det är just detta som är anledningen till att det måste finnas krislager).
  • KillBill
    XDFDG skrev 2020-06-23 00:18:57 följande:
    Det är inte bara på äldreboenden i Stockholm som äldre fått sätta livet till. Bara en mindre del av de 5000 döda är äldreboende i Stockholm. Denna del råkar vara ditt enda halmstrå för att skylla regeringens misslyckade strategi på de borgerliga.

Orsaken till att äldre dött i Stockholm är såklart inte hur äldrevården är organiserad. Orsaken är Corona och regeringens misslyckade hantering.

Det har visat sig att antalet som dött på äldreboenden i Sverige har varit mycket högre än i andra länder och självklart är en viktig förklaring till detta hur äldrevården i Sverige är organiserad. För detta har de borgerliga partierna ett stort ansvar. 

• K Markatta

Det tog några dagar men till slut intresserade sig SVT i alla fall för utrikesministerns haveri i tysk TV. Men då ställde man å andra sidan verkligen henne mot väggen.

Här är ett exempel på en tuff fråga från SVT:s skjutjärnsjournalist:

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lindes-svar-efter-kritiserad-intervju-om-coronastrategin
  • Mentat

Jag är ingen större vän av regeringen men jag ser inte riktigt problemet med Lindes intervju. Hon har helt rätt i att dödsfallen sjunker. Enligt sjudagars glidande medeltal var det som värst i slutet av mars och vi ligger nu på ca en tredjedel så många avlidna som då.
    Sedan har vi för all del ett systemfel i äldrevården i att det är för många olika personer som besöker äldre inom ramen för hemtjänsten men det problemet har vi haft i decennier, det är varken nytt eller partipolitiskt,.

• K Markatta

Den löfvenska och ygemanska miljöpartistiska energipolitiken har nu lett till att det oljeeldade kraftverket i Karlshamn måste användas mitt i sommaren för att det inte ska bli problem med elförsörjningen:

https://twitter.com/UniperSweden/status/1275334533538250753

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?