• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

nattuw skrev 2021-10-21 00:38:38 följande:

Så en tråd om regeringen har förvandlats till en tråd om SD. Är verkligen SD en så stor influens för regeringspartierna att en tråd om regeringen till största delen måste handla om SD?

Eller är det hela bara ett sätt att försöka rikta uppmärksamheten bort från regeringens otaliga misslyckanden?

Olika perspektiv.

Det finns ju inget annat reellt alternativ till regeringen än en brunblå allians.

Vissa förmår att göra en enkel konsekvensanalys, andra inte.
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-10-21 07:02:08 följande:
    Saknar man egna idéer får man ägna sig åt smutskastning av andra.
    Den här S-MP regeringen är patetisk.
    Men vad ska de annars prata om?

Arbetslöshetssiffrorna?

Energipolitiken?

Brottsligheten?

Invandring och integration?

Köerna i sjukvården?

Skolresultaten?

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har inte ett enda område där de ha lyckats göra Sverige bättre 2021 än det var när de tog över 2014.

Det är sju förlorade år av konstant förfall med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Vad de än tar upp för sakfråga så hamnar de på defensiven och får svara för varför det har försämrats.

Det enda politiska projekt de har kvar är att tycka illa om Sverigedemokraterna och det projektet har de gemensamt med Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Alltså återstår bara smutskastning.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2021-10-21 08:13:31 följande:

Arbetslöshetssiffrorna?

Energipolitiken?

Brottsligheten?

Köerna i sjukvården?

Skolresultaten?

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har inte ett enda område där de ha lyckats göra Sverige bättre 2021 än det var när de tog över 2014.

Det är sju förlorade år av konstant förfall med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Vad de än tar upp för sakfråga så hamnar de på defensiven och får svara för varför det har försämrats.

Det enda politiska projekt de har kvar är att tycka illa om Sverigedemokraterna och det projektet har de gemensamt med Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Alltså återstår bara smutskastning.

De skryter ju om sin familjevecka
    Another wild hearted woman
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-10-21 08:32:00 följande:
    De skryter ju om sin familjevecka smile2.gif
    Ja och om "familjevecka" är det största de kan lyfta fram efter sju år vid makten så förstår man att det är tunnsått med framgångshistorier under deras styre.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KN75
    nihka skrev 2021-10-20 23:02:05 följande:
    Vad du inte begriper är att väljarna består av en massa människor som röstar på OLIKA partier och att dessa personer får ha precis vilka åsikter de vill samt uttrycka dem. Vidare att en omröstning på FL inte är någon vetenskaplig studie. Du får inte tillskriva FL så mycket betydelse. Det är inte någon från redaktionen som kommer bli statsminister.
    Ok, du är självfallet fri att inbilla dig precis vad du själv vill, t o m att inbilla dig själv att du begriper allt.

Men du verkar inte begripa det jag skrev, att:
    Det är hur självklart som allra helst, alla fattar det (utom de extrema få 9%?) att vare sig V eller SD kan någonsin få igenom ett enda förslag i Riksdagen om förslaget går emot de partier som har makten.
    Uppenbarligen begriper jag att människor röstar på olika partier och det borde vara uppenbart även för dig att du inte begriper allt.

Men du valde att citera mitt inlägg, vad säger du då om själva poängen i mitt inlägg?

Har de högljudda extremt få alltid försökt skrämma människorna på samma sätt för V?
    På samma sätt som du/ni försöker skrämma dem för SD?

Om SD skulle bli ett stödparti till en M/KD-regering så kommer de självfallet inte ha mera makt eller inflytande än vad V har haft över S/MP-regeringen.

Under nuvarande regering har V, trots sin betydligt större storlek än MP, haft mycket litet inflytande.
    Det i jämförelse pyttelilla partiet MP har dock haft mycket stort inflytande.
    Vilket väl f ö är det förhållande i sig som är den största riskfaktorn för att S-regeringen faller.

KD skulle sannolikt vara ett  mindre parti men ha mycket större makt än SD. Precis som MP har haft i relation till VPK.

Det är givet och självklart att SD inte alls skulle få någon makt på det sätt som t ex lilla MP har haft som ju faktiskt har suttit i regeringsställning.

V har extrema åsikter i många frågor och de har kommit med massor av högljudda uttalanden som i praktiken visat sig inte ha någon effekt överhuvudtaget,
    eftersom makten har tillhört S/MP.

På samma sätt kan SD ha åsikter och komma med uttalanden som inte har någon effekt,
    eftersom makten skulle tillhöra M/KD.

Det finns inget som tyder på att SD skulle kunna ha större inflytande än vad V har haft.

Så det fungerar inte att försöka skrämma människor för SD,
    vare sig för SD eller för VPK.
    Men det kanske du inte begriper?
  • KN75
    FDFMGA skrev 2021-10-20 19:57:04 följande:
    Jaha, men jag svarade förmodligen på dina funderingar kring begreppet blågul.
    Förlåt men jag verkar ha glömt och tappat bort dessa mina funderingar.
    Vill du vara snäll och visa vad och var jag skulle ha gett uttryck för dessa funderingar?
    Annars verkar det som att du häver ur dig saker riktade till mig som person utan att du har någon som helst substans.

Du missade att svara på min fråga till dig:
    Du försöker påstå, det är din uppfattning, att om jag länkar till något så är det mitt rättesnöre.
    Du har själv över tid länkat till en hel del olika saker i olika trådar på detta forum. Allt det som du själv har länkat till är alltså ditt rättesnöre?
  • FDFMGA
    KN75 skrev 2021-10-21 08:54:25 följande:
    Förlåt men jag verkar ha glömt och tappat bort dessa mina funderingar.
    Vill du vara snäll och visa vad och var jag skulle ha gett uttryck för dessa funderingar?
    Annars verkar det som att du häver ur dig saker riktade till mig som person utan att du har någon som helst substans.

Du missade att svara på min fråga till dig:
    Du försöker påstå, det är din uppfattning, att om jag länkar till något så är det mitt rättesnöre.
    Du har själv över tid länkat till en hel del olika saker i olika trådar på detta forum. Allt det som du själv har länkat till är alltså ditt rättesnöre?
    Klicka på visa endast KN75.
  • KillBill

Tänk på detta i nästa val. Det är M och KD som drev igenom den politik som resulterat i lägre löner på svenska arbetsplatser men nu försöker representanter för den brunblå alliansen lura det svenska folket att det beror på något annat. Det är så lågt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

Hur går det då på byggarbetsplatserna med S vid rodret?

https://www.cementa.se/sv/risk-for-allvarlig-samhallsstorning-cementa-forbereder-kvotering-av-cement

Risk för allvarlig samhällsstörning - Cementa förbereder kvotering av cement

Det är i dagsläget mycket osäkert om Slitefabriken kommer att ha nödvändiga tillstånd och godkännanden på plats för fortsatt full produktion efter det att nuvarande brytningstillstånd upphör att gälla den 31 oktober 2021. Cementa förvarnar nu kunderna om att cement kan komma att kvoteras utifrån tillgängliga totalvolymer, vecka för vecka, med eventuell start i december.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2021-10-21 08:13:31 följande:

Arbetslöshetssiffrorna?

Energipolitiken?

Brottsligheten?

Köerna i sjukvården?

Skolresultaten?

Förvisso i stort sett sant, dock hade läget varit än värre med den blå politik som fördes fram till 2014. Så nog får vi vara ärliga med att s har bromsat dyngan som redan låg i röret efter regeringen Reinfeldt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?