• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2021-10-19 13:24:17 följande:

Vad är ger skäl till den "bruna" färgen i sammanhanget?

Om det är att uppmärksamma, erkänna och visa viljan att motverka negativa effekter av den tidigare allt för stora flyktingmottagningen så är väl alla partier bruna (utom möjligtvis c, mp och v).

Om du läser tråden så ser du att  Blåbrun är en politisk färgbeteckning som används för att beskriva politiskt samarbete mellan traditionella högerpartier och högerextrema eller främlingsfientliga partier.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KN75

Politisk färg, enligt Wikipedia

Moderata samlingspartiet: blå
    Kristdemokraterna: blå och vit
    Sverigedemokraterna: blå och gul

blå, gul, vit är alltså färgerna där blått är gemensamt och mest framträdande hos vart och ett av alla tre partierna. 
    (Ingen annan färg än blå gul vit förekommer).

Gällande uttryck om färger i samband med dessa partier blir alltså uttrycket icke korrekt och missvisande om man i sammanhanget väljer att blanda in några andra eget påhittade färger.

Sveriges socialdemokratiska arbetareparti: röd
    Vänsterpartiet: röd
    Miljöpartiet de gröna: grön
    Centerpartiet: grön
    röd, grön är alltså färgerna.
    (Ingen annan färg än röd och grön förekommer).

T ex uttrycket "en röd/grön röra" kan anses vara korrekt, det anger rätt färger då uttrycket inte innehåller någon egen påhittad färg.

sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_f%C3%A4rg

• Tom Araya
    KillBill skrev 2021-10-19 16:41:42 följande:

Om du läser tråden så ser du att  Blåbrun är en politisk färgbeteckning som används för att beskriva politiskt samarbete mellan traditionella högerpartier och högerextrema eller främlingsfientliga partier.

Det var inte ett svar på frågan.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2021-10-19 15:01:24 följande:

Här blir avgrunden ännu tydligare

Konstigt formulerad fråga och alternativ.  
    B förutsätter A, utan A inget B.

A ensamt säger ingenting om den allmänna levnadsstandarden hos landets befolkning.

Den allmänna levnadsstandarden avgörs inte av varken A eller B ensamt.
  • Digestive
    Padirac skrev 2021-10-18 22:24:35 följande:
    Den bruna propagandan - den som SDs Mattias Karlsson proklamerade SDs användade av i valkampanjen 2018 om du kommer ihåg - använder känslor som verktyg.

Om du såg debatten i TV där Åkesson förnärmat ryade om att han utmålades som nazist var inget annat än ett känsloutspel. Åkesson som tillsammans med andra ledande representanter för SD för inte så många år sedan sa att lite nazism, rasism och antidemokratiska åsikter inte var någpn big deal, bara de inte uttrycktes återkommande  och att ingenting hade förändrats i sak (från BSS ursprungliga ideologi) utan enbart språket.

Kanske är det så att du anser att vad som sägs/kommuniceras är en fråga om att gynna eller missgynna SD (en fråga om dina känslor kanske) - själv är jag intresserad av hur det egentligen förhåller sig i sak.

Sanningen om SDs bruna historia, bruna ideologi, bruna företrädare och bruna politik har inget med SDs stöd bland väljare - om de så får 100% eller 0% av rösterna förändrar detta ingenting i sak.

Har du hunnit kolla mer om neofascism och nynazism förresten - det är lämpligt för att förstå BSS och SD. 

Yes. Vad som menas med brun propaganda mer specifikt är jag dock inte medveten om, tvivlar dock på att känslor som verktyg är någonting unikt för just brun propaganda.

Ja, det var högst troligt bara ett spel för galleriet.

Tar du reda på hur det egentligen förhåller sig i sak när du kastar etiketter och beskyllningar hejvilt omkring dig? Du är inte ens öppen nog för att utmana din egen uppfattning om främlingar så att du har bilden av dig själv som en grävande människa är fantastiskt.

Varken stöd eller förändring raderar SD:s historia, vi är redan överens om det.

Nej, det kommer att ta lite tid. Det är ett relativt nytt ämne för mig och då vill jag hitta flera perspektiv på det.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2021-10-19 09:48:22 följande:
    Mm, jag tror inte vi kommer längre.

Sammanfattningsvis motsätter du dig användandet av benämningen blåbrun/brunblå på det brunblå regeringsalternativet. Du hänvisar till något du kallar "språkvården" som du anser har underkänt användandet.

Det är ju alldeles utmärkt, du behöver inte känna dig tvungen att kalla den brunblå alliansen för blåbrun, medan jag och andra som har ett friare tänkesätt kan fortsätta att kalla den brunblå alliansen för blåbrun eller brunblå, till viss del beroende på hur vi ser på maktfördelningen inom det brunblå blocket.

Har du själv något namnförslag för det brunblå blocket - det finns ju en tradition bland högerextremister med rasistiska förtecken att kalla sig blågula. Har du något bättre alternativ?
    Språkrådet som tar fram nyordlistan består bland annat språkvårdare som sysslar med språkvård, men jag har förstått att det här inte är ditt område.

Känner du dig friare i tanken av någonting sådant så har jag än mindre invändningar.

Nja, blågul är fortfarande självklart i min mening då färgerna redan är etablerade sedan 30 år tillbaka. Men i mindre seriösa sammanhang fungerar såklart vad som helst som leder tanken rätt.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-10-19 17:30:16 följande:
    Det var inte ett svar på frågan.
    Jo det är vedertaget att beskriva politiskt samarbete mellan traditionella högerpartier och högerextrema eller främlingsfientliga partier som blåbrunt. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-10-19 17:43:17 följande:
    Yes. Vad som menas med brun propaganda mer specifikt är jag dock inte medveten om, tvivlar dock på att känslor som verktyg är någonting unikt för just brun propaganda.

Ja, det var högst troligt bara ett spel för galleriet.

Tar du reda på hur det egentligen förhåller sig i sak när du kastar etiketter och beskyllningar hejvilt omkring dig? Du är inte ens öppen nog för att utmana din egen uppfattning om främlingar så att du har bilden av dig själv som en grävande människa är fantastiskt.

Varken stöd eller förändring raderar SD:s historia, vi är redan överens om det.

Nej, det kommer att ta lite tid. Det är ett relativt nytt ämne för mig och då vill jag hitta flera perspektiv på det.
    Du svarar på detta inlägg - och undrar om jag tar reda på hur det egentligen förhåller sig. Jag tror du mycket väl vet hur jag tjatar på dig om att ge premisser för dina argument och påståenden och vilka uppfattningar dessa bygger på.

Utan att känna till den övervintrade nazismen och fascismen är det svårt att se var SD har sin plats i den bruna historien då de dyker upp på -80talet
    Padirac skrev 2021-10-18 22:24:35 följande:
    Den bruna propagandan - den som SDs Mattias Karlsson proklamerade SDs användade av i valkampanjen 2018 om du kommer ihåg - använder känslor som verktyg.

Om du såg debatten i TV där Åkesson förnärmat ryade om att han utmålades som nazist var inget annat än ett känsloutspel. Åkesson som tillsammans med andra ledande representanter för SD för inte så många år sedan sa att lite nazism, rasism och antidemokratiska åsikter inte var någpn big deal, bara de inte uttrycktes återkommande  och att ingenting hade förändrats i sak (från BSS ursprungliga ideologi) utan enbart språket.

Kanske är det så att du anser att vad som sägs/kommuniceras är en fråga om att gynna eller missgynna SD (en fråga om dina känslor kanske) - själv är jag intresserad av hur det egentligen förhåller sig i sak.

Sanningen om SDs bruna historia, bruna ideologi, bruna företrädare och bruna politik har inget med SDs stöd bland väljare - om de så får 100% eller 0% av rösterna förändrar detta ingenting i sak.

Har du hunnit kolla mer om neofascism och nynazism förresten - det är lämpligt för att förstå BSS och SD. 

Undrar du om jag stud
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-19 13:24:17 följande:
    Vad är ger skäl till den "bruna" färgen i sammanhanget?

Om det är att uppmärksamma, erkänna och visa viljan att motverka negativa effekter av den tidigare allt för stora flyktingmottagningen så är väl alla partier bruna (utom möjligtvis c, mp och v).
    etnonationalism, rasism, främlingsfientlighet, illiberal och auktoritär syn på media, kultur och kulturutövande  - och så historien, bakgrunden och alla dessa nazister som poppar upp som svampar i höstskogen

Det är inte en fråga om att uppmärksamma samhällsproblem alltså - utan det sättet de bruna förhåller sig till dessaKräks
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-10-19 19:57:20 följande:
     auktoritär syn på media, kultur och kulturutövande  - och så historien, bakgrunden 
    Som vi sett även inom vänstern och nu senast var det väl mp som ville styra rapporteringen.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?