• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Skönt att se att även borgerliga opinionsbildare börjat få upp ögonen för den  moderata skolpolitiken som saboterat den tidigare så framgångsrika svenska skolan. 

Det är en skam att partier som L, C, KD och SD idag driver samma skolpolitik som M och jag hoppas och tror att det kommer straffa dessa partier i årets val. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FnoskigStrålkärring
    KillBill skrev 2022-05-23 18:23:32 följande:

Skönt att se att även borgerliga opinionsbildare börjat få upp ögonen för den  moderata skolpolitiken som saboterat den tidigare så framgångsrika svenska skolan. 

Det är en skam att partier som L, C, KD och SD idag driver samma skolpolitik som M och jag hoppas och tror att det kommer straffa dessa partier i årets val. 

//

Det blir nog bra ska du se <3
  • Digestive
    https://www.di.se/nyheter/regeringen-fick-varning-om-flygplatskaoset-i-januari/

Redan i januari varnades justitieminister Morgan Johansson för att kaos på landets flygplatser var förestående. Anledningen, som pekades ut för statsrådet, var köerna till Säpos registerkontroll av nyrekryteringar.

- Det politiska ansvaret för sektorn brister. Ointresset har blivit värre, säger Li Jansson på Säkerhetsföretagen.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-05-23 19:35:11 följande:
    https://www.di.se/nyheter/regeringen-fick-varning-om-flygplatskaoset-i-januari/

Redan i januari varnades justitieminister Morgan Johansson för att kaos på landets flygplatser var förestående. Anledningen, som pekades ut för statsrådet, var köerna till Säpos registerkontroll av nyrekryteringar.

- Det politiska ansvaret för sektorn brister. Ointresset har blivit värre, säger Li Jansson på Säkerhetsföretagen.
    Kan du berätta  vad det var för information som regeringen fick? 

Vad är det som säger att det inte är säkerhetsaktören på Arlanda som gjort ett dåligt jobb (det skulle i så fall inte vara första gången) eller att det handlar om att det tar tid att starta upp Arlanda igen efter de stora neddragningarna under pandemin (i så fall bär Swedavia en del av ansvaret). Det skrivs inte om att det skulle vara särskilt långa köer på andra större flygplatser som i Göteborg eller Malmö så mycket pekar på att problemet är kopplat till en enda flygplats. 
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-05-23 19:53:53 följande:
    Kan du berätta  vad det var för information som regeringen fick? 

Vad är det som säger att det inte är säkerhetsaktören på Arlanda som gjort ett dåligt jobb (det skulle i så fall inte vara första gången) eller att det handlar om att det tar tid att starta upp Arlanda igen efter de stora neddragningarna under pandemin (i så fall bär Swedavia en del av ansvaret). Det skrivs inte om att det skulle vara särskilt långa köer på andra större flygplatser som i Göteborg eller Malmö så mycket pekar på att problemet är kopplat till en enda flygplats. 
    Jag vet inte mycket mer än det som har framkommit i artikeln.

Läser man om köerna i allmänhet så framkommer det att det är svårt att hitta personal för uppgiften då det tar minst en månad att bli godkänd (- för att hantera känsliga uppgifter, får man anta).
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-23 21:16:12 följande:

Läser man om köerna i allmänhet så framkommer det att det är svårt att hitta personal för uppgiften då det tar minst en månad att bli godkänd (- för att hantera känsliga uppgifter, får man anta).
    Om jag läst rätt så är det en omfattande nyrekrytering som behövs efter de stora neddragningarna iom det kraftigt minskade resandet under pandemin.

Kritiken har varit att den nyrekryterade och ännu inte godkända säkerhetspersonalen inte får genomgå utbilning under tiden de väntar på att att få sitt godkännade - det går tydligen till på det sättet i andra länder men inte i Sverige.

Om det är en ministerfråga eller inte har jag ingen aning om. 

Men som vanligt skriks det en del på ministrar om allt möjligt och omöjligt - skrikhögern gör skäl för sitt namn     
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-05-23 21:34:57 följande:
    Om jag läst rätt så är det en omfattande nyrekrytering som behövs efter de stora neddragningarna iom det kraftigt minskade resandet under pandemin.

Kritiken har varit att den nyrekryterade och ännu inte godkända säkerhetspersonalen inte får genomgå utbilning under tiden de väntar på att att få sitt godkännade - det går tydligen till på det sättet i andra länder men inte i Sverige.

Men som vanligt skriks det en del på ministrar om allt möjligt och omöjligt - skrikhögern gör skäl för sitt namn     
    Vart kan man läsa om den kritiken?

Handlar det om rikets säkerhet så borde det ändå engagera på ministernivå men innan strupen smörjs för höga toner så behövs det mer information.
  • KillBill
    Padirac skrev 2022-05-23 21:34:57 följande:

Är det inte märkligt att Landvetter och Malmö Airport lyckas hantera situationen så mycket bättre? 
  • Padirac
    KillBill skrev 2022-05-23 22:11:14 följande:
    Är det inte märkligt att Landvetter och Malmö Airport lyckas hantera situationen så mycket bättre? 
    De måste han en annan ansvarig minister på de flygplatserna Tomte Hahaha
    Det är ju en avsevärd skillnad i antal passagerare och flighter så att Arlanda har större problem att skala upp verksamheten är inte förvånande, all säkerhetspersonal har ju inte suttit på rumpan på väntat på passagerare. De har väl hittat annat att göra precis som andra inom olika yrken som påverkats av pandemin. 

Att det skulle vara en ministerfråga att säkerhetsbolagen skall rekrytera personal, verkar inte det långsökt?  Men säkerhetsbolagen kanske vill ha annan hjälp, eller så är det bara skrikhögern som hittat någon minister att skrika om igen.  Tänk om de kunde ägna sig åt politik istället för allt gästande om ministrar. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-23 21:16:12 följande:

Artikelns ingress är tillgänglig för icke prenumeranter, men inte mer.
    Vad mer har framkommit i artikeln som du känner till?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?