• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2022-07-03 23:34:31 följande:
    Det kan nog vara ett problem för den som inte kan skilja på hudfärg och politisk färg, typiskt rasister som är politiskt aktiva i den bruna politiska fåran. De verkar vara besatta av etnicitet och kultur som en proxy för hudfärg.

Faktiskt precis så som fascisten och nazisten Per Engdahl formulerade den nyfascistiska ståndpunkten, att sluta prata om hudfärg och istället prata om enticotet, kultur, etnonationalism. Per Engdahls ideologi var grunden till det principprogram BSS skrev ihop då de tillsammans med under ww2 aktiva nazister och fascister, vitmakt och rasister bildade deras parlamentariska politiska gren genom partiet SverigeDemokraterna. Allt detta finns beskrivet i det material SD själva delade ut till 2003 om deras historia. Det senaste principprogrammet har såväl Åkesson som Karlsson hyllat för sin i det närmaste likhet med det ursprungliga principprogrammet. Dessa herrar är inte dumma i huvudet, de har studerat på universitetet i Lund, och förstår helt säkert både vad de läst och vad de själva skrivit.

Å andra sidan är säker gröna män från mars väldigt glada över att associeras med den gröna politiska rörelsen, klimatet på mars verkar ju ha gått åt pipan Skål
    Det finns inga som fokuserar så mycket på kön, hudfärg och etnicitet som de inom vänstern.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-04 06:27:18 följande:
    Det finns inga som fokuserar så mycket på kön, hudfärg och etnicitet som de inom vänstern.
    Det är tvärt om så att identitetspolitik har blivit den högernationalistiska alliansen signum. 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/A3JpLn/varning-for-hogerns-nya-identitetspolitik

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-07-04 06:24:12 följande:
    Regeringens kappvändning i frågorna om NATO-medlemskap samt energipolitik och kärnkraft sänker mitt redan låga förtroende.

Detta trots att jag i grunden hyser socialdemokratiska värderingar samt är för kärnkraft och NATO-medlemskap.
    Fast när det gäller kärnkraft så är det inte på riktigt. De vill bra låtsas vara intresserade för att få bort frågan från valrörelsen.

De är ju inte dummare än att de ser att folket är för kärnkraft och skulle de öppet fortsätta med sin nedläggningspolitik så skulle det straffa dem i valet.

Dagen efter valet kommer Socialdemokraterna att vara emot kärnkraft igen.
    Blå och gul
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-04 06:24:12 följande:
    Regeringens kappvändning i frågorna om NATO-medlemskap samt energipolitik och kärnkraft sänker mitt redan låga förtroende.

Detta trots att jag i grunden hyser socialdemokratiska värderingar samt är för kärnkraft och NATO-medlemskap.
    Det är en märklig föreställning att ideologiskt renlärighet skulle gå före pragmatism - som att kartan skulle gälla före terrängen - för förtroende.

Det finns väl en del partier som har varit mer ideologiskt renläriga och håller fast vid  gamla beskrivningar av och uppfattningar om verkligheten och vilka metoder som leder till de mål som ett parti verkar för - gamla kartor alltså. 

Ett pragmatsikt förhållningssätt är ett rationellt sätt att förhålla sig till dagens samhällsproblem.   

De mest ideologiskt renläriga hittas nog längst ute på kanterna i det politiska spektrat där kontakten med verkligheten är begränsad.
  • klyban

Drömde jag detta, men försökte Ulf påstå de inte skulle ha SD med i en Regering?
    Om Ulf har sagt detta, är det ens någon som går på det?
    För synkronisering med SD är ju uppenbar idag med Ulf.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    klyban skrev 2022-07-04 11:05:36 följande:

Drömde jag detta, men försökte Ulf påstå de inte skulle ha SD med i en Regering?
    Om Ulf har sagt detta, är det ens någon som går på det?
    För synkronisering med SD är ju uppenbar idag med Ulf.

Det verkar som att trots att M hjälpt SD med utbildning av deras äntringsstyrka så har M förstått att SD inte är dugliga för att vara del av en regering

https://www.expressen.se/nyheter/kristersson-sd-kommer-inte-inga-i-borgerlig-regering-/

"SD ska inte ingå i Moderaternas regering, uppger Ulf Kristersson i Ekots partiledarutfrågning inför Moderaternas halvdag i Almedalen. 

– Det är inget uteslutande på oartig grund utan mer av praktiska skäl. Vid en regeringsbildning ska man vara 100 procent överens, säger han till Ekot.

Enligt Kristersson har Moderaterna haft ett bra samarbete med Kristdemokraterna i 18 år då de även suttit i regering tillsammans. 

– Sverigedemokraterna har inte någon som helst erfarenhet av något sådant samarbete, fram tills nyligen var vi oeniga i rätt fundamentala frågor.

Öppnar för L 

Kristersson öppnar dock dörren för Liberalerna. 

– Jag tycker de har kommit närmare oss på på många olika sätt och jag uppskattar det. "

• Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-04 10:23:41 följande:
    Det är en märklig föreställning att ideologiskt renlärighet skulle gå före pragmatism - som att kartan skulle gälla före terrängen - för förtroende.

Det finns väl en del partier som har varit mer ideologiskt renläriga och håller fast vid  gamla beskrivningar av och uppfattningar om verkligheten och vilka metoder som leder till de mål som ett parti verkar för - gamla kartor alltså. 

Ett pragmatsikt förhållningssätt är ett rationellt sätt att förhålla sig till dagens samhällsproblem.   

De mest ideologiskt renläriga hittas nog längst ute på kanterna i det politiska spektrat där kontakten med verkligheten är begränsad.

Förtroende är viktigt både för väljaren och för partierna. Man vill som väljare veta vad man får med erlagd röst.

Att det skulle handla om pragmatism köper jag inte alls, för det skulle i så fall ha visats sig långt tidigare i socialdemokraternas försvarspolitik. S-kartan har inte följt terrängen på 20 år.

Hultqvist tal under partikongressen i november -21 talar också sitt tydliga språk.

"Det blir ingen ansökan om (NATO-) medlemskap så länge vi har en socialdemokratisk regering. Jag kommer definitivt aldrig, så länge jag är försvarsminister medverka i en sådan process, det kan jag garantera alla."

Man kan ha pragmatism som en del av ideologin, men då bör man vara öppen och ärlig med det och inte bara vara det när opinionsvindarna vänder.

Man ska heller inte använda pragmatism som ett sätt att reparera det man själv ställt till med i brist på eftertänksamhet och långsiktighet.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2022-07-04 12:02:14 följande:

Man ska heller inte använda pragmatism som ett sätt att reparera det man själv ställt till med i brist på eftertänksamhet och långsiktighet.

Vad jag menar här är att man i efterhand reparerar misstagen och marknadsför det som någon slags pragmatism, istället för att agera med eftertänksamhet och långsiktighet så att problemet inte uppstår.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-04 10:23:41 följande:

Förtroende är viktigt både för väljaren och för partierna. Man vill som väljare veta vad man får med erlagd röst.

Att det skulle handla om pragmatism köper jag inte alls, för det skulle i så fall ha visats sig långt tidigare i socialdemokraternas försvarspolitik. S-kartan har inte följt terrängen på 20 år.

Hultqvist tal under partikongressen i november -21 talar också sitt tydliga språk.

"Det blir ingen ansökan om (NATO-) medlemskap så länge vi har en socialdemokratisk regering. Jag kommer definitivt aldrig, så länge jag är försvarsminister medverka i en sådan process, det kan jag garantera alla."

Man kan ha pragmatism som en del av ideologin, men då bör man vara öppen och ärlig med det och inte bara vara det när opinionsvindarna vänder.

Tom Araya skrev 2022-07-04 12:05:22 följande:
    Vad jag menar här är att man i efterhand reparerar misstagen och marknadsför det som någon slags pragmatism, istället för att agera med eftertänksamhet och långsiktighet så att problemet inte uppstår.
    Tillägg på detta:

Problemen med el-nätet och el-produktionen har funnits länge, ändå har s inte velat använda tillgängliga sätt att lösa problemet, trots att det hade gynnat klimatmålen.
    Pragmatism?
    Nej, kappvändning då väljarna är less på situationen. S riskerar att förlora väljare till partier som är mer öppna för lösningar, bl.a. med kärnkraft.

• klyban

Mmm, och vad ändrades?
    Hur kan man ens missa den varje gång?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?