Har du förtroende för regeringen?
Förtroende är viktigt både för väljaren och för partierna. Man vill som väljare veta vad man får med erlagd röst.
Att det skulle handla om pragmatism köper jag inte alls, för det skulle i så fall ha visats sig långt tidigare i socialdemokraternas försvarspolitik. S-kartan har inte följt terrängen på 20 år.
Hultqvist tal under partikongressen i november -21 talar också sitt tydliga språk.
"Det blir ingen ansökan om (NATO-) medlemskap så länge vi har en socialdemokratisk regering. Jag kommer definitivt aldrig, så länge jag är försvarsminister medverka i en sådan process, det kan jag garantera alla."
Man kan ha pragmatism som en del av ideologin, men då bör man vara öppen och ärlig med det och inte bara vara det när opinionsvindarna vänder.
Man ska heller inte använda pragmatism som ett sätt att reparera det man själv ställt till med i brist på eftertänksamhet och långsiktighet.

Verkligheten före Rysslands upptrappning av spänningen och hot mot den Europeiska säkerhetsordningen var att Sverige under många år utveckat ett nära försvarssamarbete med NATO och Finland. Ett samarbete som av många beskrivits som ett samarbete så nära som det kunde vara utan ett medlemskap.
Efterkrigstidens säkerhetpolitiska doktriner gick ut på att skapa regionala sökerehetsomrpden - ett Finland lämnat ensamt utanför NATO hade satt Finland i en större risk - på samma sätt blir Finlands önskan att bli medlem i NATO en risk för Sverige som ensamt utanför NATO.
Du vill inte kalladet pragmatism, jag tror det beror på en bristande förståelse för säkerhetsdoktriner och en ideologiserad syn på verkligheten - eller så bygger du en halmgubbe kanske?
Att kritisera på det du gör är i mycket ' damned if you do, damned if you don't'