• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-08-02 09:17:29 följande:
    Där ser man!

Då omformulerar jag mig. Mitt förtroende för regeringen har inte blivit större efter den senfärdighet den på senare tid visat prov på i fråga om att rätta till konsekvenserna av beslut som togs av alliansen.
    Bra där! Flört
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon

Och regeringen planerar inför valet.

Man plundrar valutareserven hos Riksbanken för att därefter kunna betala av Statskulden och därmed visa på hur framgångsrika man är:

http://www.di.se/nyheter/riksbankschefer-kritiska-mot-regeringen/

http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/regeringen-vill-ta-250-miljarder-fran.html

https://www.riksgalden.se/sv/For-investerare/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Pressmeddelande/2017/statens-lanebehov-minskar-2018-da-riksbankens-valutareserv-dras-ned/

Allt som man tar från Riksbanken kommer dock inte att gå till att betala av statsskulden. En del (kanske runt en 100 miljarder) kommer att finansiera löpande verksamhet, vad det verkar på Riksgäldens siffror.

Hmm ...

... vad ska de köpa för 100 miljarder ett valår?

Vad är det som kostar så mycket?

---

I vardagligt tal så väljer familjen att offra bufferten (nästan hela) för att dels betala av på familjens lån, dels konsumera.

Och då är bufferten redan snålt tilltagen från början - jämfört med senaste krisen.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-02 12:12:41 följande:

Och regeringen planerar inför valet.

Man plundrar valutareserven hos Riksbanken för att därefter kunna betala av Statskulden och därmed visa på hur framgångsrika man är:

www.di.se/nyheter/riksbankschefer-kritiska-mot-regeringen/

cornucopia.cornubot.se/2017/07/regeringen-vill-ta-250-miljarder-fran.html

www.riksgalden.se/sv/For-investerare/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Pressmeddelande/2017/statens-lanebehov-minskar-2018-da-riksbankens-valutareserv-dras-ned/

Allt som man tar från Riksbanken kommer dock inte att gå till att betala av statsskulden. En del (kanske runt en 100 miljarder) kommer att finansiera löpande verksamhet, vad det verkar på Riksgäldens siffror.

Hmm ...

... vad ska de köpa för 100 miljarder ett valår?

Vad är det som kostar så mycket?

---

I vardagligt tal så väljer familjen att offra bufferten (nästan hela) för att dels betala av på familjens lån, dels konsumera.

Och då är bufferten redan snålt tilltagen från början - jämfört med senaste krisen.

Om jag inte minns fel så har du tidigare varit  kritisk till att Riksbanken ökade valutareserven ur när alliansen regerade (vilket fick till följd att alliansen var tvungen att öka statsskulden). Nu får du som du vill och borde därför vara nöjd.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-08-02 12:44:38 följande:

Om jag inte minns fel så har du tidigare varit  kritisk till att Riksbanken ökade valutareserven ur när alliansen regerade (vilket fick till följd att alliansen var tvungen att öka statsskulden). Nu får du som du vill och borde därför vara nöjd.

Jaså, det tycker du dig komma ihåg?

Annars är nog det som jag har skrivit om valutareserven det när jag korrigerade dig i en tidigare debatt.

Där du klagade på att Alliansen hade höjt statsskulden med 100 miljarder och jag förklarade att det hade med ökad valutareserv att göra och inte med något slags allmänt slösande.

Det här beslutet:
    https://ekonomistas.se/2013/01/22/riksbanken-tanker-fel-om-valutareserven/

---

Oavsett hur det gick till när valutareserven ökades och så även statsskulden så har vi den buffert vi har nu.

Att i detta läge använda den för att dels försöka göra en politisk poäng av att man minskar statsskulden, dels tar av den för att betala löpande kostnader (kostnader för vadå?) - det har jag någonting emot.
  • anaxo
    Flash Gordon skrev 2017-08-01 15:02:33 följande:

En annan fd moderat försvarsminister (Anders Björck) säger sitt, och han säger precis tvärtemot Odenberg:

twitter.com/MorKarins/status/892361975115722752

"Nu är det uppenbarligen brist på rutiner vad gäller vidarebefordring av känslig information. Det är allvarligt. Ansvaret för detta vilar inte bara på statsministern utan också de statsråd som sitter på eller berörs av säkerhetskänslig information, inte minst då försvarsministern.

Om oppositionen inte har förtroende för denna är den i sin fulla rätt att begära misstroendeförklaring. Om ministern ifråga är en trevlig prick saknar betydelse i sammanhanget."

Odenbergs agerande har väldigt lite med sakfrågan, och mycket med med hans syn på SD, att göra.

Den interna kampen inom borgerligheten om SD.

Anders sa även en annan bra sak angående IT informationen jag hoppas partiet inte är så naiva att de inte begriper att IBM säkerhets prövar sin personal bättre än vad våra politiker kan, men det ger inga politiska poäng.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-08-02 08:40:27 följande:

Jag håller med om att det låter absurt när man läser om människor som utvisas av helt bananala skäl men den typ av orimliga utvisningar som Tove pratar om är framförallt resultatet av lagstiftning som alliansen stiftade under sin tid vid makten (de som utvisas får inte ens rätt när de överklagar till migrationsdomstolen eller migrationsöverdomstolen). Regeringen har nyligen lagt en proposition föreslagit att Migrationsverket ska kunna låta bli att återkalla uppehållstillstånd när arbetsgivaren självmant har avhjälpt brister. 

www.dagensjuridik.se/2017/07/fortroendet-regelverket-ska-aterstallas-regeringen-vill-stoppa-orimliga-utvisningar

Rimligtvis är detta lagstiftning som skulle kunna utnyttjas även för att bli av med oönskade element, men det hör man aldrig talas om...
  • Tom Araya
    anaxo skrev 2017-08-02 15:58:37 följande:
    Anders sa även en annan bra sak angående IT informationen jag hoppas partiet inte är så naiva att de inte begriper att IBM säkerhets prövar sin personal bättre än vad våra politiker kan, men det ger inga politiska poäng.
    Om IBM säkerhetsprövar all sin personal borde det vara ganska lätt att skaka fram sådan information...jag har inte sett någon sådan än.
    Kontrollen över att känslig information i myndighetsregister endast hanteras av säkerhetskontrollerad/-klassad personal är heller inget staten eller en myndighet ska lägga över på ett privat bolag.
  • Flash Gordon
    anaxo skrev 2017-08-02 15:58:37 följande:
    IBM:s säkerhetsprövning behöver inte nödvändigtvis vara likadan som Säpos.

I sak finns det inga problem med att säkerhetspröva folk utanför myndigheter. Det görs på rutinbasis.

Här hade man dock glömt att fixa detta och helt plötsligt var det "försent" så man bröt medvetet mot lagen och släppte uppgifterna till osäkrad part.
  • anaxo
    Tom Araya skrev 2017-08-02 20:59:10 följande:
    Om IBM säkerhetsprövar all sin personal borde det vara ganska lätt att skaka fram sådan information...jag har inte sett någon sådan än.
    Kontrollen över att känslig information i myndighetsregister endast hanteras av säkerhetskontrollerad/-klassad personal är heller inget staten eller en myndighet ska lägga över på ett privat bolag.
    jag citerade endast ett uttalande från en tidigare försvarsminister.

I övrigt så håller jag med dig om att lägga ut säkerhetsklassade register på entreprenad ska begränsas eller helt stoppas tills vi har säkra rutiner om vi ej litar på de internationella.
    outsourcingen av statliga register påbörjades 2012 med våra skatteuppgifter, bilregister, sjukregister, apoteksregister, arbetsförmedling, invandring och transportstyrelsen osv men de har inte kommet upp till ytan än. 

• Tom Araya
    Regeringskansliet lägger locket på om it-skandalen

Regeringskansliet fick kännedom om de allvarliga säkerhetsriskerna flera månader innan Transportstyrelsen flyttade hanteringen av hemliga uppgifter utomlands.

DN:s granskning visar att en eller flera statssekreterare sannolikt informerades redan hösten 2015.

Statsminister Stefan Löfven har lovat transparens kring skandalen, men regeringskansliet lägger nu locket på.

www.dn.se/nyheter/politik/regeringskansliet-lagger-locket-pa-om-it-skandalen/

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?