• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-08-03 12:41:07 följande:

DN:s granskning visar att en eller flera statssekreterare sannolikt informerades redan hösten 2015.

En som informerades av Säpo hösten 2015 var handelsminister Ann Linde (S), som då var statssekreterare åt den nu sparkade Anders Ygeman (S).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/roger-haddad-ann-linde-kande-till-transportstyrelsens-it-brister-2015

Inte heller hon tyckte att Stefan Löfven behövde få veta något men hon informerade i alla fall enligt egen utsago både försvarsdepartementet och näringsdepartementet. Vilka personer där som blev informerade vägrar hon dock kategoriskt svara på när TT frågar.

- Vilka jag talade med kommer jag inte att säga.

TT: Vad är din förklaring till att det dröjde så länge innan Anna Johansson och Löfven informerades?

- De informerades när man tyckte att det var lämpligt att göra det. När det gäller näringsdepartementet kan jag inte säga någonting. Där vet man att det har varit problem med informationen och det är upp till dem att försöka göra det bättre nu med en ny infrastrukturminister.
  • Flash Gordon
    Som i den andra tråden:

Även om detta dyker upp nu så var det med i den första rapporteringen kring fallet. Det att regeringen visst INNAN IBM tog över.

Sedan försvann detta i den allmänna rapporteringen om misstroendet.

Faktum är att regeringen hade kunnat stoppa alltihop innan det hände.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-08-04 08:10:06 följande:
    Som i den andra tråden:

Även om detta dyker upp nu så var det med i den första rapporteringen kring fallet. Det att regeringen visst INNAN IBM tog över.

Sedan försvann detta i den allmänna rapporteringen om misstroendet.

Faktum är att regeringen hade kunnat stoppa alltihop innan det hände.
    Inom politiken som i övriga arbetslivet måste man vara medveten om i vilken utsträckning man behöver kontollera arbete andra utfört, i en del fall går det på ett ögonblick, i andra skulle det ha gott fortare om man gjort allt själv från början.

Jag är ytterst kritiskt mot regeringen för dess hantering av illa genomtänkta alliansbeslut.

Dessbättre är ju utsikterna för att vi ska få en ny alliansregering försvinnande små.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Borgaren

Hur röstade Sossarna i frågan om utlokalisering av IT tjänster?  bara en ärlighetsupplysning till de som försöker ljuga här.

• Borgaren
    Tom Araya skrev 2017-08-03 12:41:07 följande:
    Regeringskansliet lägger locket på om it-skandalen

Regeringskansliet fick kännedom om de allvarliga säkerhetsriskerna flera månader innan Transportstyrelsen flyttade hanteringen av hemliga uppgifter utomlands.

DN:s granskning visar att en eller flera statssekreterare sannolikt informerades redan hösten 2015.

Statsminister Stefan Löfven har lovat transparens kring skandalen, men regeringskansliet lägger nu locket på.

www.dn.se/nyheter/politik/regeringskansliet-lagger-locket-pa-om-it-skandalen/

Locket på, gammal beprövad vänsterpolitik, shut up, håll tyst, knip käft, låt ingen medborgare få veta nåt., hoppas media 'är med oss igen...

Sossarna har mycket att lära om demokrati, Löfven kommer också från en organisation, facket, som har ännu mer att lära sig om demokrati.
  • Borgaren

Outsourcning av IT tjänster är inga problem, om man har kompetenta politiker som har kontroll, att skylla på det är som att skylla på bilen när man kör för fort.

Jag är sanslöst förvånad hur lätt många vänster köper och sväljer de infantila undanflyker vänsterpolitiker har, har ni ingen som helst fri vilja?

• KillBill
    Borgaren skrev 2017-08-04 12:19:27 följande:

Outsourcning av IT tjänster är inga problem, om man har kompetenta politiker som har kontroll, att skylla på det är som att skylla på bilen när man kör för fort.

Jag är sanslöst förvånad hur lätt många vänster köper och sväljer de infantila undanflyker vänsterpolitiker har, har ni ingen som helst fri vilja?

Svenska myndigheter agerar självständigt från regeringen (ministerstyre är i lag förbjudet) och det är i huvudsak styrelse och revisorer som ansvarar för uppföljningen.

Den förra alliansregeringen låg på alla myndigheter att de skulle outsourca bl.a sin IT drift och den uselt genomförda upphandling har starkt bidragit till haveriet på Trafikverket.
  • nihka
    De ansvariga ska naturligtvis ställas till ansvar. Även om statsministern alltid är ytterst ansvarig blir det ju svårt om denne ska hållas direkt ansvarig för alla inom partiet. Jag menar hur många gånger skulle inte Jimmie Åkesson ha behövt avgå om det vore så?
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-08-04 23:22:12 följande:
    Svenska myndigheter agerar självständigt från regeringen (ministerstyre är i lag förbjudet) och det är i huvudsak styrelse och revisorer som ansvarar för uppföljningen.

Den förra alliansregeringen låg på alla myndigheter att de skulle outsourca bl.a sin IT drift och den uselt genomförda upphandling har starkt bidragit till haveriet på Trafikverket.
    Självständigheten är inte hundraprocentig då myndigheters riktlinjer kommer från regeringen och det är sällan eller aldrig en öppen rekrytering till dess chefsposter, utan de utses politiskt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?