• quarantine

Har du förtroende för regeringen?

Varför skulle någon vettig människa ha det?
    Regeringen har flera som varit med på Bilderbergermöten.
    Därtill är ju regeringens politik mycket dålig för landet och i synnerhet för svenskar. Men det får man snart inte säga i det här landet som snart inte är ett land utan en del av EU. Det är ingen konspirationsteori för övrigt om ni tror det. Martin Schulz och Angela Merkel har skrivit om det på Twitter. Det är dit det barkar.

Det är märkligt vad vita människor är mesiga! Vi låter oss bli överkörda av globalister som vill ha mer makt åt sig själva och blanda bort världens mångfald till en lättkontrollerad massa av dumma konsumenter.

• Tom Araya

Socialminister Annika Strandhäll sitter i tv och ljuger för svenska folket om vården:

Strandhäll: Vårdens problem beror inte på flyktingarna

SAMHÄLLEi dag 12:14

Det är inte flyktingmottagandet utan de allt fler äldre som sätter press på den svenska sjukvården.

Det slår socialminister Annika Strandhäll (S) fast.

? Vi räknar med 300 000 fler 70-plussare till 2025, säger hon.
    ...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zLPBoK/strandhall-vardens-problem-beror-inte-pa-flyktingarna

Det är såklart bara dumheter! Den redan befintliga befolkningens åldrande har man med lite framförsikt redan från början haft med i beräkningarna, samt att de varit med och betalat skatten under många år som ska finansiera vården, till skillnad från de senaste 6-8 årens flyktingar och deras anhöriga.

Så här skrev Socialstyrelsen i ett pressmeddelande för två år sedan:

den 4 maj 2016 kl. 09:00 Pressmeddelande

"Det stora antalet asylsökande har varit påfrestande för hälso- och sjukvården. Särskilt utsatta områden är primärvård, tandvård och psykiatri. "Överlag har landstingen klarat att bemöta situationen genom olika åtgärder, men de regionala skillnaderna är stora" säger utredaren Viktoria Svensson. Ett utbrett problem är språksvårigheter och tolkbrist."
    ...

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2016/Sidor/detstoraantaletasylsokandeharpaverkatvardochtandvard.aspx

Strandhälls uttalande kommenteras av Tino Sanandaji:

"Regeringens tack till äldre är att utse de till syndabockar för vårdkrisen: ?Det är inte flyktingmottagandet utan de allt fler äldre som sätter press på den svenska sjukvården. Det slår socialminister Annika Strandhäll (S) fast. ? Vi räknar med 300 000 fler 70-plussare till 2025...I stället menar hon att det är den allt äldre befolkningen som pressar vården.?

Naturligtvis har vårdkrisen flera förklaringar, men det är absurt att förneka att hundratusentals nyanlända bidragit till resursbrist. Den åldrande befolkningen har varit känt och planerats för sen decennier, det är knappast ett nytt fenomen som överraskat."
    ...
    https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155597701948231

• gabi1969

De äldre har arbetat och har betalat skatt.

De har gjort rätt för sig och ska ha bästa tänkbara ålderdom. Hur kan man skylla på att de är för många?

Varför har man inte samma argument om antalet flyktingar? Det är isåfall mer korrekt. Blir inte flyktingarna också äldre? Väldigt få utav flyktingarna kommer att få en pension det går att klara sig på. Lösningen kommer att bli bidrag upptill pensionen. Det kommer att kosta miljarder. Vad är lösningen? Skattehöjningar neddragningar på många områden i samhället? Kanske båda alternativen.

• nihka
    Gabbe75 skrev 2018-04-26 17:38:15 följande:
    Jag tror tvärtom. SD är det parti som moderaterna förlorat flest väljare till. Nu har de chans att vinna tillbaks väljare..
    Fast M ligger ju kvar på ungefär samma resultat som de fick riksdagsvalet 2014 och väl inte tappat nämnvärt till någon.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Gabbe75
    nihka skrev 2018-04-26 23:02:30 följande:
    Fast M ligger ju kvar på ungefär samma resultat som de fick riksdagsvalet 2014 och väl inte tappat nämnvärt till någon.
    SD har fått många nya väljare. De rekryterar visserligen från många partier, men flest kommer från M. Jämför du valresultatet från 2010 med det från 2014 är det stor skillnad.
  • Gabbe75
    gabi1969 skrev 2018-04-26 22:33:40 följande:

De äldre har arbetat och har betalat skatt.

De har gjort rätt för sig och ska ha bästa tänkbara ålderdom. Hur kan man skylla på att de är för många?

Varför har man inte samma argument om antalet flyktingar? Det är isåfall mer korrekt. Blir inte flyktingarna också äldre? Väldigt få utav flyktingarna kommer att få en pension det går att klara sig på. Lösningen kommer att bli bidrag upptill pensionen. Det kommer att kosta miljarder. Vad är lösningen? Skattehöjningar neddragningar på många områden i samhället? Kanske båda alternativen.

Kan bara hålla med. Den kopplingen du gör är ju dessutom helt uppenbar. Ofattbart att det är så många som uppenbart stoppar huvudet i sanden.
  • nihka
    Gabbe75 skrev 2018-04-27 21:12:07 följande:
    SD har fått många nya väljare. De rekryterar visserligen från många partier, men flest kommer från M. Jämför du valresultatet från 2010 med det från 2014 är det stor skillnad.
    Så du anser att moderaterna har chans att vinna tillbaka väljare som de förlörade till SD 2010. Skulle inte tro det. Dessa 5,7% som röstade på SD 2010 är partiets hardcore kärnväljare och om de rör sig någonstans är det ännu längre åt höger.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • gabi1969
    Felicia86 skrev 2015-03-21 14:27:05 följande:

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Jag håller med dig denna regering är den sämsta jag kan minnas. De borgerliga åren 76-82 var inget jag kommer ihåg jag var 9-15 år då. Men i efterhand har jag förstått att det krisade i samarbetet många gånger bla pga kärnkraften kanske pga annat också.

Jag är inte borgerlig men det var stabilt under de 8 åren som alliansen styrde. På 70-talet var det stora kriser i hela världen och sossarnas politik kom i kapp då det var dags att betala för det sossarna delvis ställt till med.

Ett mönster jag har noterat är att alliansen städar upp efter sossarnas politik men Sverige får andra problem istället. Sen kommer sossarna tillbaka drar nytta av alliansens städning och så börjar det om. dagens sossar återställer aldrig sjukersättningar A-kassa och andra förmåner men kritiserar alliansen när de försämrar dessa system.

Sossarna påstår alltid att statens finanser är goda när de har regerat några år. Allt är bra allt flyter på. När de tog över påstår de att det var underskott kris och elände. På 3-4 år påstår de att de har fått fart på industrin skola vård omsorg är bättre än någonsin. Arbetslösheten är sjunkande aldrig har så många varit i arbete lögner lögner och ännu mera lögner. Nä jag litar inte på regeringen. Om SD hade blivit tillfrågade hade de kunnat regera tillsammans med både S och alliansen.

Att ta avstånd från SD är fel. Jag tror SD får 16-20% i årets val. Då tvingas det fram helt nya samarbete mellan blocken. Några partier kan åka ur riksdagen. Hoppas MP åker ur.

Idag har alla partier blivit så förändrade från hur de var tidigare att jag inte känner igen dem. Mest har centern förändrats.
  • Gabbe75
    nihka skrev 2018-04-28 00:45:48 följande:
    Så du anser att moderaterna har chans att vinna tillbaka väljare som de förlörade till SD 2010. Skulle inte tro det. Dessa 5,7% som röstade på SD 2010 är partiets hardcore kärnväljare och om de rör sig någonstans är det ännu längre åt höger.
    Nej, jag menar att skillnaden mellan de 6% SD fick 2010 och de 13% de fick 2014 till stor del kom från moderaterna. Nu i höst när de lär få en bit över 20% kommer ytterligare väljare från moderaterna, men de har onekligen breddat sin väljarbas. De plockar även många väljare från S.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?