• Mysigast

Har du förtroende för regeringen?

Gabbe75 skrev 2018-04-19 23:43:58 följande:
    Alltfler människor börjar vakna i landet och det är ingenting du kan göra något åt.

Märkligt för övrigt att du talar dig varm för demokrati, samtidigt som förordar antidemokratiska metoder riktade mot grupper som hyser andra politiska åsikter än de du har. Luktar Nordkorea lång väg!
    Demokrati innebär inte att man har rättighet att bete sig som ett svin. Demokrati innebär i sammanhanget att vi röstar på partier som sedan representerar oss i riksdagen. I riksdagen röstas det om de lagar vi ska ha, och de ska följas.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-04-19 23:43:58 följande:
    Alltfler människor börjar vakna i landet och det är ingenting du kan göra något åt.

Märkligt för övrigt att du talar dig varm för demokrati, samtidigt som förordar antidemokratiska metoder riktade mot grupper som hyser andra politiska åsikter än de du har. Luktar Nordkorea lång väg!

Jag tycker inte att du är i en position att kritisera andra för antidemokrati. Har du glömt att du häromdagen postade nazistisk propaganda?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-04-19 20:30:37 följande:
    Så olika det kan bli. Jag skulle vara moderat, de som ligger längst bort från mig är V och MP.
    Mm, absoluta motpoler i fråga om åsikter enligt testet.
    nihka skrev 2018-04-19 23:21:16 följande:
    Hahaha! Så du står närmare SD än M.

Jag är tydligen Liberal och står lägst ifrån SD, KD och FI

Ja, det grämer mig lite att SD hamnade ungefär i mitten för mig, inte i SvD-testet men väl i Expressens som jag också roade mig med.

Men den här sortens tester är ju rätt trubbiga instrument. I något av testerna fanns det en fråga om man anser att klimatanpassning ska vara överordnat andra politiska beslut, det anser jag och det gav mig förmodligen rejält med MP-poäng. Det är bara det att jag anser att en konsekvens av klimatanpassning borde vara att man i stället för att avveckla kärnkraften utvecklade den, vilket knappast är en MP-åsikt.

Dessutom är mitt främsta argument mot SD och annan populism att den är skadligt fördummande, att populisterna reducerats till papegojor som radar upp påståenden de varken kan eller vill sätta in i ett sammanhang eller ens kolla om det man tjattrar om är korrekt eller inte.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta

Tycker man ser rubriker med "flopp" eller "fiasko" om det mesta som regeringspartierna lovat genomföra. Här är dagens bidrag:

https://www.di.se/nyheter/flopp-for-ett-av-socialdemokraternas-framsta-vallofte/

Flopp för ett av S främsta vallöften

Att få fart på byggandet och göra det lättare för unga att få en bostad var ett av Socialdemokraternas främsta vallöften 2014. Men regeringens bostadspolitiska flaggskepp, byggsubventionerna, har inte gett en enda hyresrätt där bristen är som störst: i Stockholm.

• nihka
    FDFMGA skrev 2018-04-20 10:34:02 följande:
    Mm, absoluta motpoler i fråga om åsikter enligt testet.
    nihka skrev 2018-04-19 23:21:16 följande:
    Hahaha! Så du står närmare SD än M.

Jag är tydligen Liberal och står lägst ifrån SD, KD och FI

Ja, det grämer mig lite att SD hamnade ungefär i mitten för mig, inte i SvD-testet men väl i Expressens som jag också roade mig med.

Men den här sortens tester är ju rätt trubbiga instrument. I något av testerna fanns det en fråga om man anser att klimatanpassning ska vara överordnat andra politiska beslut, det anser jag och det gav mig förmodligen rejält med MP-poäng. Det är bara det att jag anser att en konsekvens av klimatanpassning borde vara att man i stället för att avveckla kärnkraften utvecklade den, vilket knappast är en MP-åsikt.

Dessutom är mitt främsta argument mot SD och annan populism att den är skadligt fördummande, att populisterna reducerats till papegojor som radar upp påståenden de varken kan eller vill sätta in i ett sammanhang eller ens kolla om det man tjattrar om är korrekt eller inte.
    Ja, de här testen tar inte hänsyn till ideologi utan bara enskilda sakfrågor och inte heller hur man ska lösa frågor i kombination med varandra. I ett test går det att svara att man är för en satsning där, där och där utan att tänka på hur de ska finansieras och sedan glatt önska sig skattesänkningar och en bevarad pensionsålder.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Gabbe75

Alltfler väljare tar avstånd från socialdemokraterna.

Samtidigt vill en majoritet av moderata väljare se en regering tillsammans med sverigedemokraterna efter valet.

Som joker har vi dessutom Alternativ för Sverige som bryter alltmer väljare och hotar SD från höger. Moderaterna har å andra sidan Medborgerlig samling som även de fångar alltfler röster.

Miljöpartiet och Kristdemokraterna riskerar åka ur riksdagen om det vore val idag.

• FDFMGA
    nihka skrev 2018-04-23 14:06:19 följande:
    Ja, de här testen tar inte hänsyn till ideologi utan bara enskilda sakfrågor och inte heller hur man ska lösa frågor i kombination med varandra. I ett test går det att svara att man är för en satsning där, där och där utan att tänka på hur de ska finansieras och sedan glatt önska sig skattesänkningar och en bevarad pensionsålder.
    Nej, den sortens test ser aldrig skogen utan man får bara möjlighet att ha synpunkter på enstaka träd.

Hursomhelst är det mindre än fem månader kvar till valet och en from förhoppning är att svenska politiska partier inte drabbas alltför mycket av trenden att vädja till populistiskt tunnelseende. 

Utvecklingen i Polen, Tjeckien, Ungern, Trump som president i USA, SD här hemma i Sverige - gör ju att man lätt kan tro att somliga förväxlat utveckling med avveckling av det mänskliga förståndet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Gabbe75 skrev 2018-04-24 17:16:06 följande:

Samtidigt vill en majoritet av moderata väljare se en regering tillsammans med sverigedemokraterna efter valet.

Nej, det stämmer inte.

Om du syftar på att en majoritet har uppgett att de kan tänka sig ett samarbete om inte alliansen får en egen majoritet är det långt ifrån att man har uppgett att man vill bilda regering med SD.

Jag och många med mig vill inte det och om inte moderaterna vill störtdyka igen är varken någon regering eller ens samarbete med SD något alternativ.

Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Gabbe75
    nihka skrev 2018-04-26 10:56:38 följande:
    Nej, det stämmer inte.

Om du syftar på att en majoritet har uppgett att de kan tänka sig ett samarbete om inte alliansen får en egen majoritet är det långt ifrån att man har uppgett att man vill bilda regering med SD.

Jag och många med mig vill inte det och om inte moderaterna vill störtdyka igen är varken någon regering eller ens samarbete med SD något alternativ.
    Jag tror tvärtom. SD är det parti som moderaterna förlorat flest väljare till. Nu har de chans att vinna tillbaks väljare. Folk i allmänhet tycker inte centern och miljöpartiets flumpolitik.
  • fimpen99

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zLPBoK/strandhall-vardens-problem-beror-inte-pa-flyktingarna

Sossarna slutar inte att förvåna,rösta inte på detta partiet!

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?