• Anonym (gnälligochbjuderpådet)

Trötta mig!!

Min kära sambo är ingen oengagerad pappa och mina bonuskillar är inga dåliga barn. Så är det sagt. Däremot är jag ohyggligt trött på att han alltid kan gömma sig bakom barnen för att slippa måsten och göra roliga saker istället.

Jag brukar komma hem först från jobbet, trots att han slutar 30 min tidigare än mig och dessutom har bilen medan jag får åka kollektivt. Han hämtar barnen och det kan ta både 30 min och 45 min att göra det eftetsom det tydligen är en dödssynd att inte säga ja till varje liten grej dom vill visa. Så, jag kommer hem, går ut med hunden börjar laga maten, slänger in en tvätt (eftersom hans barn är väldigt aktiva och därmed blir skitiga barn) dukar och har oftast maten på bordet när dom kommer runt 18-tiden (Han slutar 16.30).

Vi äter och sen vill ju barnen leka med pappa så jag plockar undan efter maten, tar disk och fix medan dom leker. Därefter ska barnen nattas, och det ska såklart pappa göra, så då hänger jag tvätt, packar väskorna för morgondagens skola och plockar lite. Sen är sambon klar med nattningen och kastar sig i soffan medam jag går ut med hunden för sista rundan. Min rumpa brukar landa i soffan vid halv tio och då är jag så trött att ögonen går i kors, medans sambon lekt och sen fått vilostund vid nattningen och därmed är pigg.

Han förstår inte att jag tycker att detta är snedvridet utan tycker ju att det är självklart att man ställer upp för varandra, dvs jag ger honom möjlighet att umgås med sina barn. Men jag väntar fortfarande på svaret på hur han ställer upp för mig.

Jag vill såklart att mina bonuskillar ska få en bra barndom och vill inte bli den elaka styvmodern, vilket gör att när dom säger "snälla nn, kan inte du göra maten/ta disken/städa så pappa kan leka med oss" så blir det väldigt svårt att alltid säga nej. Samtidigt som jag tycker att sambon själv kanske borde ta det initiativet ibland. För hel**te, barnen dör inte av ett nej!

Jag vet att jag bara borde protestera och skita i att göra allt, bara bry mig om mig själv eftersom ingen annan har det fokuset. Men något hindrar mig alltid, oftast mitt dåliga samvete som triggas av sambons suckar eller klagomål över att han inte hinner med sig själv. Samtidigt vill jag bara skrika "det är inte jag som valt att skaffa två barn och sen strunta i allt vad konsekvent beteende heter. Det är inte jag som säger ja till allt, eller försöker säga nej, men ändrar ändå till ja efter tjat. Det är inte jag som vägrar ställa krav på att barnen ska hjälpa till. Det är inte jag som sätter upp regler som barnen ändå skiter i och tillåts göra så. Det är du! Så sluta gnäll!!"

Det händer mer eller mindre ofta att jag önskar att jag bodde själv så jag slapp lägga all min tid på att ta hand om andras skit. Gahhh!

Och nej, det var inte så här i början. Då tog han allt ansvar, men saker förändras visst.

• Svar på tråden Trötta mig!!
  • Anonym (semester)

Tycker du skall ta en veckas (eller två) semester utan man och ungar.  Och se till att njuta alldeles för dig själv. Därmed är maken tvingad att ta hand om både hem och ungar och får tänka till. Har du tur så trillar polletten ner.

Anonym (semester) skrev 2015-04-12 14:22:37 följande:

Tycker du skall ta en veckas (eller två) semester utan man och ungar.  Och se till att njuta alldeles för dig själv. Därmed är maken tvingad att ta hand om både hem och ungar och får tänka till. Har du tur så trillar polletten ner.

Tror tamigtusan du har rätt. Vi har två veckor ensamma och två veckor med barnen i sommar. Tror att en av dom veckorna med barnen får bli min "egensemester"
  • Anonym (semester)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-12 14:27:13 följande:
    Tror tamigtusan du har rätt. Vi har två veckor ensamma och två veckor med barnen i sommar. Tror att en av dom veckorna med barnen får bli min "egensemester"
    Eller, om du har möjlighet, så ändrar du din semester och tar ut en vecka innan. Jag menar då din man jobbar. Då får han, precis som du gör nu, fixa både jobb och hem :)
  • Ess

Jag hade ätit själv innan dom hann hem, sen hade han fått lösa det bäst han ville.

Anonym (semester) skrev 2015-04-12 14:29:08 följande:

Eller, om du har möjlighet, så ändrar du din semester och tar ut en vecka innan. Jag menar då din man jobbar. Då får han, precis som du gör nu, fixa både jobb och hem :)

Tyvärr är det inte möjligt att ändra semester nu. Möjligen att jag kan ta en långweekend tidigare. Tål att funderas på...
    Ess skrev 2015-04-12 14:32:17 följande:

Jag hade ätit själv innan dom hann hem, sen hade han fått lösa det bäst han ville.

Har inte samvete att göra så. Ibland tar jag extra lång promenad för att han ska hinna hem och börja med maten. Men han gör inte det, börjar med maten alltså. Det enda som händer är att hela kvällen skjuts framåt och min rumpa landar i soffan ännu senare.
  • Anonym (G.)

Men om du tycker att det är orättvist, sluta göra mer då? Ta hunden och låt honom fixa middag och tvätt varannan dag? Är det inte du som upprätthåller orättvisan?

• Påven Johanna

Men ni kan väl göra upp om att du fixar mat några dagar i veckan och han några dagar? Barnen kan vara med och laga mat om de vill det, eller så får de leka med varandra under tiden. 

Orkar du inte fixa allt i hemmet själv så måste du ju orka vara konsekvent så som  du skulle vilja att din man var. Som det är nu så vill du inte göra allt du gör, men du vill heller inte på allvar genomföra en förändring. 

Är hunden gemensam så är det väl självklart att ni ska turas om att gå ut med den.  

Anonym (G.) skrev 2015-04-12 14:47:49 följande:

Men om du tycker att det är orättvist, sluta göra mer då? Ta hunden och låt honom fixa middag och tvätt varannan dag? Är det inte du som upprätthåller orättvisan?

Jo, visst är det. Jag tycker väl att han ska fatta själv eftersom jag tagit upp det några gånger.
    Påven Johanna skrev 2015-04-12 14:49:30 följande:

Men ni kan väl göra upp om att du fixar mat några dagar i veckan och han några dagar? Barnen kan vara med och laga mat om de vill det, eller så får de leka med varandra under tiden. 

Orkar du inte fixa allt i hemmet själv så måste du ju orka vara konsekvent så som  du skulle vilja att din man var. Som det är nu så vill du inte göra allt du gör, men du vill heller inte på allvar genomföra en förändring. 

Är hunden gemensam så är det väl självklart att ni ska turas om att gå ut med den.  

Hunden är min från början, precis som barnen är hans. Att dela på ansvaret för barnen ( eller lägga över det tråkiga på mig) är självklart. Men när det kommer till hunden är det alltid mitt ansvar. Även det har jag tagit upp men det går inte heller in. Hans argument är att han inte vill ha hund, men att jag inte vill ha barn gör mig bara märklig tydligen.

Hade vi delat på saker hade det inte stört mig. Det som stör mig är att han använder sitt engagemang i barnen som ursäkt för att anse att jag ska sköta marktjänst.
  • Anonym (semester)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-12 15:11:34 följande:
    Jo, visst är det. Jag tycker väl att han ska fatta själv eftersom jag tagit upp det några gånger.
    Påven Johanna skrev 2015-04-12 14:49:30 följande:

Hunden är min från början, precis som barnen är hans. Att dela på ansvaret för barnen ( eller lägga över det tråkiga på mig) är självklart. Men när det kommer till hunden är det alltid mitt ansvar. Även det har jag tagit upp men det går inte heller in. Hans argument är att han inte vill ha hund, men att jag inte vill ha barn gör mig bara märklig tydligen.

Hade vi delat på saker hade det inte stört mig. Det som stör mig är att han använder sitt engagemang i barnen som ursäkt för att anse att jag ska sköta marktjänst.
    Hela situationen är otroligt märklig. Är det bara du som skall göra uppoffringar? Du som faktiskt inte ens BETT om att få två barn i knät? Hans barn skitar ner och du tvättar. Hans barn ska ha mat och du lagar. Hans barn stökar ner och du städar. Ni MÅSTE dela på ansvaret! Risken finns ju att du ledsnar på situationen och faktiskt går din väg. Du sköter hela ruljansen och marktjänsten. M a o är du hushållerska. Och faktum är att du låter dig behandlas som en dörrmatta - man lär andra hur de ska behandla dom. Sätt ner foten. NU.

Visa din sambo den här tråden. Det är verkligen inte okey. Du kommer köra slut på dig själv. Själv hade jag nog inte stått ut så länge som du faktiskt gjort.
Svar på tråden Trötta mig!!