• Anonym (gnälligochbjuderpådet)

Trötta mig!!

Min kära sambo är ingen oengagerad pappa och mina bonuskillar är inga dåliga barn. Så är det sagt. Däremot är jag ohyggligt trött på att han alltid kan gömma sig bakom barnen för att slippa måsten och göra roliga saker istället.

Jag brukar komma hem först från jobbet, trots att han slutar 30 min tidigare än mig och dessutom har bilen medan jag får åka kollektivt. Han hämtar barnen och det kan ta både 30 min och 45 min att göra det eftetsom det tydligen är en dödssynd att inte säga ja till varje liten grej dom vill visa. Så, jag kommer hem, går ut med hunden börjar laga maten, slänger in en tvätt (eftersom hans barn är väldigt aktiva och därmed blir skitiga barn) dukar och har oftast maten på bordet när dom kommer runt 18-tiden (Han slutar 16.30).

Vi äter och sen vill ju barnen leka med pappa så jag plockar undan efter maten, tar disk och fix medan dom leker. Därefter ska barnen nattas, och det ska såklart pappa göra, så då hänger jag tvätt, packar väskorna för morgondagens skola och plockar lite. Sen är sambon klar med nattningen och kastar sig i soffan medam jag går ut med hunden för sista rundan. Min rumpa brukar landa i soffan vid halv tio och då är jag så trött att ögonen går i kors, medans sambon lekt och sen fått vilostund vid nattningen och därmed är pigg.

Han förstår inte att jag tycker att detta är snedvridet utan tycker ju att det är självklart att man ställer upp för varandra, dvs jag ger honom möjlighet att umgås med sina barn. Men jag väntar fortfarande på svaret på hur han ställer upp för mig.

Jag vill såklart att mina bonuskillar ska få en bra barndom och vill inte bli den elaka styvmodern, vilket gör att när dom säger "snälla nn, kan inte du göra maten/ta disken/städa så pappa kan leka med oss" så blir det väldigt svårt att alltid säga nej. Samtidigt som jag tycker att sambon själv kanske borde ta det initiativet ibland. För hel**te, barnen dör inte av ett nej!

Jag vet att jag bara borde protestera och skita i att göra allt, bara bry mig om mig själv eftersom ingen annan har det fokuset. Men något hindrar mig alltid, oftast mitt dåliga samvete som triggas av sambons suckar eller klagomål över att han inte hinner med sig själv. Samtidigt vill jag bara skrika "det är inte jag som valt att skaffa två barn och sen strunta i allt vad konsekvent beteende heter. Det är inte jag som säger ja till allt, eller försöker säga nej, men ändrar ändå till ja efter tjat. Det är inte jag som vägrar ställa krav på att barnen ska hjälpa till. Det är inte jag som sätter upp regler som barnen ändå skiter i och tillåts göra så. Det är du! Så sluta gnäll!!"

Det händer mer eller mindre ofta att jag önskar att jag bodde själv så jag slapp lägga all min tid på att ta hand om andras skit. Gahhh!

Och nej, det var inte så här i början. Då tog han allt ansvar, men saker förändras visst.

• Svar på tråden Trötta mig!!
  • Notetur Nomen

Varför kan inte pappan diska och tvätta efter att ungarna lagt sig? Eller om du typ lagar maten och slänger in en tvätt, så kan han diska och hänga tvätten när de sover?

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-14 07:46:16 följande:
    Ja..? Jag går ut med den på lunchen, men annars är den själv.
    Du åker alltså kollektivt hem och går ut med hunden för att sedan åka kollektivt tillbaka till jobbet? Hur lång lunch har du, och framför allt, hinner du äta?
  • Anonym (Hm...)
    tankfull skrev 2015-04-14 10:04:15 följande:

Men om man nu ska köra med "i en familj hjälps vi alla åt" så måste det väl trots allt vara så att TS också måste få hjälp med något? Hon ska ställa upp för tre personer, då tycker jag att det är rimligt att pappan till exempel lagar mat oftare än hon gör och går ut med hennes hund. Annars innebär det ju bara jobb för TS att bo ihop med "familjen" och vad är meningen med det? Det ÄR trots allt inte hennes barn men hon hjälper till med dem och underlättar livet massor för pappan som hade fått sköta allting ensam om han varit ensamstående. Så vad får TS i gengäld?

Men är jag väldigt otydlig?

Det är ju EXAKT detta jag skrivit många ggr nu.
    Anonym (Hmmm...) skrev 2015-04-14 12:00:23 följande:

Du åker alltså kollektivt hem och går ut med hunden för att sedan åka kollektivt tillbaka till jobbet? Hur lång lunch har du, och framför allt, hinner du äta?

Jag har ibland tillgång till bil under arbetstid via jobbet, ibland tar jag det i samband med möten jag åker runt på (och ja, det händer ofta att jag åker kollektivt till möten). Mitt jobb är väldigt flexibelt rent tidsmässigt. Ett tag hade jag en dagmatte, men det har jag inte längre. Ibland går min granne ut med den om det kör ihop sig totalt.

Någon enstaka gång har sambon gått ut med den på lunchen när jag verkligen inte hittat annan lösning. Tror det varit 2 gånger detta året.
  • Anonym (Hm...)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-14 12:46:23 följande:

Jag har ibland tillgång till bil under arbetstid via jobbet, ibland tar jag det i samband med möten jag åker runt på (och ja, det händer ofta att jag åker kollektivt till möten). Mitt jobb är väldigt flexibelt rent tidsmässigt. Ett tag hade jag en dagmatte, men det har jag inte längre. Ibland går min granne ut med den om det kör ihop sig totalt.

Någon enstaka gång har sambon gått ut med den på lunchen när jag verkligen inte hittat annan lösning. Tror det varit 2 gånger detta året.

Ligger barnens skola i närheten kanske dom kan gå ut på lunchen?

Då får du lite avlastning och slipper kanske se dom lika mkt som belastning?
  • tankfull
    Anonym (Hm...) skrev 2015-04-14 12:24:59 följande:
    Men är jag väldigt otydlig?

Det är ju EXAKT detta jag skrivit många ggr nu.
    Det var inte dig jag citerade, jag reagerade på att Hmmm(?) sa att det är larvigt om TS tycker att pappan borde göra mer än hon eftersom det är hans barn. Och jag tycker det är rimligt att pappan gör mer än TS gör. Vad du har skrivit tidigare vet jag inte, har inte läst exakt alla inlägg eftersom det går så jäkla långsamt varje gång med datorn.

Lite svårt att hålla reda på tre olika (?) Hm (m)(m)

Anonym (Hm...) skrev 2015-04-14 12:57:58 följande:

Ligger barnens skola i närheten kanske dom kan gå ut på lunchen?

Då får du lite avlastning och slipper kanske se dom lika mkt som belastning?

Nej, barnen kan inte gå ut med hunden tyvärt.

Sen har jag väl aldrig påstått att barnen är en belastning? Den tolkningen får stå för dig helt och hållet. Däremot är det en belastning att rodda ett hushåll på 3 extra pers ensam, när jag egentligen hade kunnat slippa det helt om jag bott själv.

Det är ju skillnad på barnen och på det merarbete barn genererar. Det kan i alla fall jag skilja på.
  • Anonym (Hm...)
    tankfull skrev 2015-04-14 13:22:24 följande:

Det var inte dig jag citerade, jag reagerade på att Hmmm(?) sa att det är larvigt om TS tycker att pappan borde göra mer än hon eftersom det är hans barn. Och jag tycker det är rimligt att pappan gör mer än TS gör. Vad du har skrivit tidigare vet jag inte, har inte läst exakt alla inlägg eftersom det går så jäkla långsamt varje gång med datorn.

Ha ha.... ok. Har blivit så mycket ifrågasatt i tråden. Men ja pappan SKA göra mer än ts med sina barn. Det tycker jag också. Eller så delar dom på ansvaret även för ts "barn", hunden.
  • Anonym (Hm...)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-14 13:40:23 följande:

Lite svårt att hålla reda på tre olika (?) Hm (m)(m)

Nej, barnen kan inte gå ut med hunden tyvärt.

Sen har jag väl aldrig påstått att barnen är en belastning? Den tolkningen får stå för dig helt och hållet. Däremot är det en belastning att rodda ett hushåll på 3 extra pers ensam, när jag egentligen hade kunnat slippa det helt om jag bott själv.

Det är ju skillnad på barnen och på det merarbete barn genererar. Det kan i alla fall jag skilja på.

Med belastning menar jag att du tvättar varje dag istället för en maskin per vecka när barnen är där. Det är en belastning som du inte ska ha!

Ordvalet kan nog tolkas värre än jag menade?
  • Anonym (Evy)
    Anonym (hmm...) skrev 2015-04-13 16:39:16 följande:
    Äh, lycka till!
    Tycker du har kommit med konstruktiva råd, utefter ditt perspektiv (som man oftast gör). Synd att TS inte uppskattar ditt försök till hjälp.
Svar på tråden Trötta mig!!