• Anonym (gnälligochbjuderpådet)

Trötta mig!!

Min kära sambo är ingen oengagerad pappa och mina bonuskillar är inga dåliga barn. Så är det sagt. Däremot är jag ohyggligt trött på att han alltid kan gömma sig bakom barnen för att slippa måsten och göra roliga saker istället.

Jag brukar komma hem först från jobbet, trots att han slutar 30 min tidigare än mig och dessutom har bilen medan jag får åka kollektivt. Han hämtar barnen och det kan ta både 30 min och 45 min att göra det eftetsom det tydligen är en dödssynd att inte säga ja till varje liten grej dom vill visa. Så, jag kommer hem, går ut med hunden börjar laga maten, slänger in en tvätt (eftersom hans barn är väldigt aktiva och därmed blir skitiga barn) dukar och har oftast maten på bordet när dom kommer runt 18-tiden (Han slutar 16.30).

Vi äter och sen vill ju barnen leka med pappa så jag plockar undan efter maten, tar disk och fix medan dom leker. Därefter ska barnen nattas, och det ska såklart pappa göra, så då hänger jag tvätt, packar väskorna för morgondagens skola och plockar lite. Sen är sambon klar med nattningen och kastar sig i soffan medam jag går ut med hunden för sista rundan. Min rumpa brukar landa i soffan vid halv tio och då är jag så trött att ögonen går i kors, medans sambon lekt och sen fått vilostund vid nattningen och därmed är pigg.

Han förstår inte att jag tycker att detta är snedvridet utan tycker ju att det är självklart att man ställer upp för varandra, dvs jag ger honom möjlighet att umgås med sina barn. Men jag väntar fortfarande på svaret på hur han ställer upp för mig.

Jag vill såklart att mina bonuskillar ska få en bra barndom och vill inte bli den elaka styvmodern, vilket gör att när dom säger "snälla nn, kan inte du göra maten/ta disken/städa så pappa kan leka med oss" så blir det väldigt svårt att alltid säga nej. Samtidigt som jag tycker att sambon själv kanske borde ta det initiativet ibland. För hel**te, barnen dör inte av ett nej!

Jag vet att jag bara borde protestera och skita i att göra allt, bara bry mig om mig själv eftersom ingen annan har det fokuset. Men något hindrar mig alltid, oftast mitt dåliga samvete som triggas av sambons suckar eller klagomål över att han inte hinner med sig själv. Samtidigt vill jag bara skrika "det är inte jag som valt att skaffa två barn och sen strunta i allt vad konsekvent beteende heter. Det är inte jag som säger ja till allt, eller försöker säga nej, men ändrar ändå till ja efter tjat. Det är inte jag som vägrar ställa krav på att barnen ska hjälpa till. Det är inte jag som sätter upp regler som barnen ändå skiter i och tillåts göra så. Det är du! Så sluta gnäll!!"

Det händer mer eller mindre ofta att jag önskar att jag bodde själv så jag slapp lägga all min tid på att ta hand om andras skit. Gahhh!

Och nej, det var inte så här i början. Då tog han allt ansvar, men saker förändras visst.

• Svar på tråden Trötta mig!!
  • Anonym (hmm...)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-13 14:25:37 följande:
    Vi har dom vv och i så fall är det väl han som tar barnveckor och jag barnfria ; )

Visst vill dom umgås med mig också, och det gör vi med. Men pga omständigheter före och efter separationen mellan min sambo och barnens mamma är barnen väldigt hårt knutna till sin pappa. Ett band jag vare sig vill eller kan bryta, men det gör att vissa saker vill dom göra med sin pappa.

Sen har jag som sagt inga problem med att dela på saker och ting. Det blir ju mer stök och bök med barn i familjen. Men att gå från att dela och hjälpas åt till att ta allt tråkigt, den vägen vill jag inte gå. Hade jag velat ha allt det tråkiga ansvaret hade jag skaffat egna barn. Sen blir det dessutom extra tråk när han inte vill hjälpa mig med min hund. Give some get some du vet.
    Barnveckorna verkar ju barnen behöva leka med sin pappa men barnfria har han inget som stör. Eller missförstår jag dig?

Jag har ett förslag, säg att om ni hjälps åt med det praktiska så går allt mycket fortare och då kan ni båda leka med barnen innan läggdags?
    Anonym (hmm...) skrev 2015-04-13 14:44:50 följande:

Barnveckorna verkar ju barnen behöva leka med sin pappa men barnfria har han inget som stör. Eller missförstår jag dig?

Jag har ett förslag, säg att om ni hjälps åt med det praktiska så går allt mycket fortare och då kan ni båda leka med barnen innan läggdags?

Fast det är ju det jag vill komma ifrån. Jag är inte sugen på att sköta markservice för tre pers med tvätt, mat, städning och disk. På barnfria veckor äter vi inte lagad mat på kvällen och ingen frukost hemma alltså försvinner mat och disk den veckan typ. Vi tvättar max en maskin barnfri vecka men säkert 5-6 en barnvecka.

Varför skulle jag, som faktiskt aktivt valt bort det i mitt liv plötsligt vilja ha bara det tråkiga?

Hade han bott själv hade han snällt fått göra allt själv, och jag hade sluppit det mesta. Nu är jag snäll och tar hälften, dvs mer än dubblar min arbetsbörda men halverar hans. Det tycker jag han borde uppskatta istället för att kräva mer.
  • Anonym (hmm...)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-13 14:53:39 följande:
    Fast det är ju det jag vill komma ifrån. Jag är inte sugen på att sköta markservice för tre pers med tvätt, mat, städning och disk. På barnfria veckor äter vi inte lagad mat på kvällen och ingen frukost hemma alltså försvinner mat och disk den veckan typ. Vi tvättar max en maskin barnfri vecka men säkert 5-6 en barnvecka.

Varför skulle jag, som faktiskt aktivt valt bort det i mitt liv plötsligt vilja ha bara det tråkiga?

Hade han bott själv hade han snällt fått göra allt själv, och jag hade sluppit det mesta. Nu är jag snäll och tar hälften, dvs mer än dubblar min arbetsbörda men halverar hans. Det tycker jag han borde uppskatta istället för att kräva mer.
    Är att leka med barnen "det tråkiga" så tycker jag inte du ska bo med någon som har barn. Separera och välj en barnlös man!
  • sextiotalist
    Anonym (hmm...) skrev 2015-04-13 15:04:25 följande:
    Är att leka med barnen "det tråkiga" så tycker jag inte du ska bo med någon som har barn. Separera och välj en barnlös man!
    Åh jag (och många andra) gillar inte att leka med barn. Det går att göra annat med barn också.
    Jag lekte inte med sambons barn (nu var de lite äldre) men vi gjorde annat trevligt ihop. Så man kan faktiskt umgås med barn utan att leka med dom.
    Att leka är tråkigt, urtrist, vilken tur att man är förälder så man får tycka det är tråkigt.
    Fast jag tror inte att ts åsyftade speciellt leken, utan markservicen kring barnen, som det trista.
    Hon kanske mycket väl skulle kunna ta med barnen på en buspromenad med hunden.
    sextiotalist skrev 2015-04-13 15:20:04 följande:

Åh jag (och många andra) gillar inte att leka med barn. Det går att göra annat med barn också.

Jag lekte inte med sambons barn (nu var de lite äldre) men vi gjorde annat trevligt ihop. Så man kan faktiskt umgås med barn utan att leka med dom.

Att leka är tråkigt, urtrist, vilken tur att man är förälder så man får tycka det är tråkigt.

Fast jag tror inte att ts åsyftade speciellt leken, utan markservicen kring barnen, som det trista.

Precis så menar ts.
  • Ess
    Du föreslog ju själv att hon skulle ta all markservice när han hade barnen, så han kunde leka. Menade du tvärtom?

Vem tycker att tvätta, laga mat, diska, serva andras barn är roligt?

Hon har ett eget liv och en hund som kräver träning och tid. Bättre han ansvarar fullt ut för sina barn, så har ts tid att både träna sin hund och ta det lugnt på soffan, och kanske leka en stund med barnen.
  • Anonym (hmm...)
    sextiotalist skrev 2015-04-13 15:20:04 följande:
    Förstår hur  du menar och jag är nog likadan. Jag anser att "leka med barn" lika väl kan vara att baka, gå ut med hunden eller se film tillsammans. Inte sitta på golvet och bygga lego.

Men jag menade att de sköter markservicen tillsamman alla dagar. Då blir det rätt fördelat ju. Fast ts tycker väl att mannen ska göra mer eftersom det är hans barn. Det tycker jag är larvigt om man bor ihop och bildat en ombildad familj tillsammans.

Nu var det inte det jag skrev men även om det vore så, måste jag vilja leka bilar med en 5-åring för att få lov att bo med barnets pappa?

Tänk om jag istället fixar picknickar, skattjakter, fredagsmys, coola kalas på födelsedagar, åker och badar, osv osv.

Förstår att det kliade i fingrarna över att få slänga ur dig en urvattnad överanvänd mening, men som många gånger förr slog den fel. Hoppas dock du är nöjd med din dömande, inskränkta och aggressiva personlighet. Annars är det nog dags att tänka om.
  • Anonym (D)

Det är ju nästan bara pappan som leker med barnen. Ts hinner inte för allt hushållsarbete (= det tråkiga) som han lämpar över på henne.
    Anonym (hmm...) skrev 2015-04-13 15:28:47 följande:

Förstår hur  du menar och jag är nog likadan. Jag anser att "leka med barn" lika väl kan vara att baka, gå ut med hunden eller se film tillsammans. Inte sitta på golvet och bygga lego.

Men jag menade att de sköter markservicen tillsamman alla dagar. Då blir det rätt fördelat ju. Fast ts tycker väl att mannen ska göra mer eftersom det är hans barn. Det tycker jag är larvigt om man bor ihop och bildat en ombildad familj tillsammans.

Du är inte bara dömande, du läser även dåligt. Läs om, läs rätt och skäms.
Svar på tråden Trötta mig!!