• Anonym (gnälligochbjuderpådet)

Trötta mig!!

Min kära sambo är ingen oengagerad pappa och mina bonuskillar är inga dåliga barn. Så är det sagt. Däremot är jag ohyggligt trött på att han alltid kan gömma sig bakom barnen för att slippa måsten och göra roliga saker istället.

Jag brukar komma hem först från jobbet, trots att han slutar 30 min tidigare än mig och dessutom har bilen medan jag får åka kollektivt. Han hämtar barnen och det kan ta både 30 min och 45 min att göra det eftetsom det tydligen är en dödssynd att inte säga ja till varje liten grej dom vill visa. Så, jag kommer hem, går ut med hunden börjar laga maten, slänger in en tvätt (eftersom hans barn är väldigt aktiva och därmed blir skitiga barn) dukar och har oftast maten på bordet när dom kommer runt 18-tiden (Han slutar 16.30).

Vi äter och sen vill ju barnen leka med pappa så jag plockar undan efter maten, tar disk och fix medan dom leker. Därefter ska barnen nattas, och det ska såklart pappa göra, så då hänger jag tvätt, packar väskorna för morgondagens skola och plockar lite. Sen är sambon klar med nattningen och kastar sig i soffan medam jag går ut med hunden för sista rundan. Min rumpa brukar landa i soffan vid halv tio och då är jag så trött att ögonen går i kors, medans sambon lekt och sen fått vilostund vid nattningen och därmed är pigg.

Han förstår inte att jag tycker att detta är snedvridet utan tycker ju att det är självklart att man ställer upp för varandra, dvs jag ger honom möjlighet att umgås med sina barn. Men jag väntar fortfarande på svaret på hur han ställer upp för mig.

Jag vill såklart att mina bonuskillar ska få en bra barndom och vill inte bli den elaka styvmodern, vilket gör att när dom säger "snälla nn, kan inte du göra maten/ta disken/städa så pappa kan leka med oss" så blir det väldigt svårt att alltid säga nej. Samtidigt som jag tycker att sambon själv kanske borde ta det initiativet ibland. För hel**te, barnen dör inte av ett nej!

Jag vet att jag bara borde protestera och skita i att göra allt, bara bry mig om mig själv eftersom ingen annan har det fokuset. Men något hindrar mig alltid, oftast mitt dåliga samvete som triggas av sambons suckar eller klagomål över att han inte hinner med sig själv. Samtidigt vill jag bara skrika "det är inte jag som valt att skaffa två barn och sen strunta i allt vad konsekvent beteende heter. Det är inte jag som säger ja till allt, eller försöker säga nej, men ändrar ändå till ja efter tjat. Det är inte jag som vägrar ställa krav på att barnen ska hjälpa till. Det är inte jag som sätter upp regler som barnen ändå skiter i och tillåts göra så. Det är du! Så sluta gnäll!!"

Det händer mer eller mindre ofta att jag önskar att jag bodde själv så jag slapp lägga all min tid på att ta hand om andras skit. Gahhh!

Och nej, det var inte så här i början. Då tog han allt ansvar, men saker förändras visst.

• Svar på tråden Trötta mig!!
  • Anonym (G.)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-12 15:11:34 följande:
    Jo, visst är det. Jag tycker väl att han ska fatta själv eftersom jag tagit upp det några gånger.
    Påven Johanna skrev 2015-04-12 14:49:30 följande:

Men ni kan väl göra upp om att du fixar mat några dagar i veckan och han några dagar? Barnen kan vara med och laga mat om de vill det, eller så får de leka med varandra under tiden. 

Orkar du inte fixa allt i hemmet själv så måste du ju orka vara konsekvent så som  du skulle vilja att din man var. Som det är nu så vill du inte göra allt du gör, men du vill heller inte på allvar genomföra en förändring. 

Är hunden gemensam så är det väl självklart att ni ska turas om att gå ut med den.  

Hunden är min från början, precis som barnen är hans. Att dela på ansvaret för barnen ( eller lägga över det tråkiga på mig) är självklart. Men när det kommer till hunden är det alltid mitt ansvar. Även det har jag tagit upp men det går inte heller in. Hans argument är att han inte vill ha hund, men att jag inte vill ha barn gör mig bara märklig tydligen.

Hade vi delat på saker hade det inte stört mig. Det som stör mig är att han använder sitt engagemang i barnen som ursäkt för att anse att jag ska sköta marktjänst.
    Ja, det borde han ju fatta då, men det är nog bekvämt för honom att inte ta till sig det?
    Om inte han frivilligt tänker hjälpa till så får du helt sonika tvinga honom genom att lägga fötterna på soffbordet 50% av tiden.
  • Anonym (semester)

Leka med barnen hela tiden när han är hemma låter ju inte klokt faktiskt. Självklart är det roligare än att ta itu med middag och disk och tvätt. Skulle jag också velat. Men han bör nog vårda sin relation lite mer. Och det gör han inte nu. Men genom att faktiskt ta över en del av hushållsansvaret och frigöra lite tid för dig, är att vårda relationen.

Ärligt talat tycker jag din gubbe är en skitstövel.

• Ess
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-12 14:44:33 följande:
    Har inte samvete att göra så. Ibland tar jag extra lång promenad för att han ska hinna hem och börja med maten. Men han gör inte det, börjar med maten alltså. Det enda som händer är att hela kvällen skjuts framåt och min rumpa landar i soffan ännu senare.
    Då hade jag bara satt mig i soffan när jag kommit hem och läst, eller satt mig vid datorn.
    Det är du själv som är skuld till att det är som det är. Prata med honom, och hjälper inte det så gör som jag säger och ät innan dom kommer hem, eller ät middag på jobbet och en macka på kvällen. Vill han sen att hans barn ska få lagad mat så får han fixa det. Att han bara sitter och väntar funkar ju, för du gör det till slut.
    Men när du pratar med honom så säg som det är att du är trött på hans slapphet och att du funderar på att flytta för att slippa honom.

När barnen kommer och frågar dig ang disk och matlagning, så är det faktiskt hans ansvar att gå mellan och säga att det är hans ansvar att fixa. 
  • Anonym (semester)
    Ess skrev 2015-04-12 15:55:24 följande:
    Då hade jag bara satt mig i soffan när jag kommit hem och läst, eller satt mig vid datorn.
    Det är du själv som är skuld till att det är som det är. Prata med honom, och hjälper inte det så gör som jag säger och ät innan dom kommer hem, eller ät middag på jobbet och en macka på kvällen. Vill han sen att hans barn ska få lagad mat så får han fixa det. Att han bara sitter och väntar funkar ju, för du gör det till slut.
    Men när du pratar med honom så säg som det är att du är trött på hans slapphet och att du funderar på att flytta för att slippa honom.

När barnen kommer och frågar dig ang disk och matlagning, så är det faktiskt hans ansvar att gå mellan och säga att det är hans ansvar att fixa. 
    Delvis håller jag med dig.
    När din gubbe kommer hem TS och undrar när det blir mat så säg att du inte har lust att laga mat ikväll. "Jag fixar en macka till mig så får ni fixa egen mat. Jag orkar inte laga mat varje kväll. Jag jobbar jag med". Säger han att "kan du fixa några mackor till oss också?" så säg bara att "nej, du får fixa till dig och ungarna". Gör lite revolt! Vägra curla!
  • Anonym (D)

Sluta diska, hänga tvätt och packa skolväskor! Det kan han göra när barnen somnat.

• Ess
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-12 15:11:34 följande:
    Jo, visst är det. Jag tycker väl att han ska fatta själv eftersom jag tagit upp det några gånger.
    Påven Johanna skrev 2015-04-12 14:49:30 följande:

Men ni kan väl göra upp om att du fixar mat några dagar i veckan och han några dagar? Barnen kan vara med och laga mat om de vill det, eller så får de leka med varandra under tiden. 

Orkar du inte fixa allt i hemmet själv så måste du ju orka vara konsekvent så som  du skulle vilja att din man var. Som det är nu så vill du inte göra allt du gör, men du vill heller inte på allvar genomföra en förändring. 

Är hunden gemensam så är det väl självklart att ni ska turas om att gå ut med den.  

Hunden är min från början, precis som barnen är hans. Att dela på ansvaret för barnen ( eller lägga över det tråkiga på mig) är självklart. Men när det kommer till hunden är det alltid mitt ansvar. Även det har jag tagit upp men det går inte heller in. Hans argument är att han inte vill ha hund, men att jag inte vill ha barn gör mig bara märklig tydligen.

Hade vi delat på saker hade det inte stört mig. Det som stör mig är att han använder sitt engagemang i barnen som ursäkt för att anse att jag ska sköta marktjänst.
    Ja men då får du ta ditt ansvar och skita i att göra något mer än det som är tiil dig själv och din hund.
    Efter ett par dagar när hans barn fått mat kl 22 för att han inte fått tummen ur röven så har nog fakta sjunkit in. Likadant när dom kommit till skolan utan gympakläder osv.

Jag förstår faktiskt inte varför du bryr dig. Barnen är hans ansvar, tar han inte det ansvaret så slår det tillbaks på honom själv.

Har han inget handikapp så ska han klara av att sköta sina barn. Annars får deras mamma ta hand om dem.
  • Lisastina

Hej TS, 

förstår jag det rätt att du får dåligt samvete om du inte gjorde allt detta? 

då kan man behöva fråga sig: vilket tar jag helst? dåligt samvete ett tag eller allt detta hushållsjobb? 

Det trista verkar ju vara att du liksom inte kan välja det vettigaste - att mannen gör sin del. Så kanske du får fundera på vilken strategi som leder till det du vill ha. 

Eller bara en dag börja med: hej, vad hungrig jag är, Vad får vi? som ett barn 
    och om han inte fixar middag - gå på restaurang ensam. 

eller säga nu lagar vi mat alla fyra. Vill de inte utan surar - gå på restaurang ensam. 

• Anonym (semester)

Gör det enkelt. Sätt dig ner och prata med honom. Säg till honom att du är förbannat less att se honom leka hela sin fritid med barnen medan du sköter marktjänsten till honom och HANS barn. Säg också till honom att det måste bli en förändring om det ska fungera mellan er. Gör ett gemensamt schema så du ser att 3 dagar i veckan så sköter han maten och disken fullt ut. Ni hjälps åt att hänga tvätten. Ni planerar middagarna tillsammans. Osv.

• Anonym (3barnsmor)

Jag tvivlar på att han är särskilt pigg och utvilad efter en kväll med lek och nattning.

• ventilera mera
    Anonym (D) skrev 2015-04-12 17:59:12 följande:

Sluta diska, hänga tvätt och packa skolväskor! Det kan han göra när barnen somnat.

Exakt! Det är här du börjar. NU. Packa inte deras väskor. När du går ut med hunden ikväll så säger du åt honom att "Jag hinner/hann inte packa deras väskor, så det behöver du göra nu." och sen går du. Ta gärna en extra runda också. 
    Sen får han börja att hjälpa till med tvätten. Börja med att lägga en extra dag emellan tvättdagarna, så det börjar ta slut på kläder. Tvätta upp det du behöver, och spara lite på deras. Förklara för honom när han undrar att det är dags för honom att börja ta ansvar, för du ÄR INGEN HUSHÅLLERSKA.
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-12 14:27:13 följande:
    Tror tamigtusan du har rätt. Vi har två veckor ensamma och två veckor med barnen i sommar. Tror att en av dom veckorna med barnen får bli min "egensemester"
    Nästa steg. Se till att det BLIR så också.

Lycka till!
Svar på tråden Trötta mig!!