• Anonym (gnälligochbjuderpådet)

Trötta mig!!

Min kära sambo är ingen oengagerad pappa och mina bonuskillar är inga dåliga barn. Så är det sagt. Däremot är jag ohyggligt trött på att han alltid kan gömma sig bakom barnen för att slippa måsten och göra roliga saker istället.

Jag brukar komma hem först från jobbet, trots att han slutar 30 min tidigare än mig och dessutom har bilen medan jag får åka kollektivt. Han hämtar barnen och det kan ta både 30 min och 45 min att göra det eftetsom det tydligen är en dödssynd att inte säga ja till varje liten grej dom vill visa. Så, jag kommer hem, går ut med hunden börjar laga maten, slänger in en tvätt (eftersom hans barn är väldigt aktiva och därmed blir skitiga barn) dukar och har oftast maten på bordet när dom kommer runt 18-tiden (Han slutar 16.30).

Vi äter och sen vill ju barnen leka med pappa så jag plockar undan efter maten, tar disk och fix medan dom leker. Därefter ska barnen nattas, och det ska såklart pappa göra, så då hänger jag tvätt, packar väskorna för morgondagens skola och plockar lite. Sen är sambon klar med nattningen och kastar sig i soffan medam jag går ut med hunden för sista rundan. Min rumpa brukar landa i soffan vid halv tio och då är jag så trött att ögonen går i kors, medans sambon lekt och sen fått vilostund vid nattningen och därmed är pigg.

Han förstår inte att jag tycker att detta är snedvridet utan tycker ju att det är självklart att man ställer upp för varandra, dvs jag ger honom möjlighet att umgås med sina barn. Men jag väntar fortfarande på svaret på hur han ställer upp för mig.

Jag vill såklart att mina bonuskillar ska få en bra barndom och vill inte bli den elaka styvmodern, vilket gör att när dom säger "snälla nn, kan inte du göra maten/ta disken/städa så pappa kan leka med oss" så blir det väldigt svårt att alltid säga nej. Samtidigt som jag tycker att sambon själv kanske borde ta det initiativet ibland. För hel**te, barnen dör inte av ett nej!

Jag vet att jag bara borde protestera och skita i att göra allt, bara bry mig om mig själv eftersom ingen annan har det fokuset. Men något hindrar mig alltid, oftast mitt dåliga samvete som triggas av sambons suckar eller klagomål över att han inte hinner med sig själv. Samtidigt vill jag bara skrika "det är inte jag som valt att skaffa två barn och sen strunta i allt vad konsekvent beteende heter. Det är inte jag som säger ja till allt, eller försöker säga nej, men ändrar ändå till ja efter tjat. Det är inte jag som vägrar ställa krav på att barnen ska hjälpa till. Det är inte jag som sätter upp regler som barnen ändå skiter i och tillåts göra så. Det är du! Så sluta gnäll!!"

Det händer mer eller mindre ofta att jag önskar att jag bodde själv så jag slapp lägga all min tid på att ta hand om andras skit. Gahhh!

Och nej, det var inte så här i början. Då tog han allt ansvar, men saker förändras visst.

• Svar på tråden Trötta mig!!
    Anonym (Hm...) skrev 2015-04-14 13:45:39 följande:

Med belastning menar jag att du tvättar varje dag istället för en maskin per vecka när barnen är där. Det är en belastning som du inte ska ha!

Ordvalet kan nog tolkas värre än jag menade?

Då förstår jag hur du menar. När du skriver att jag tycker att barnen är en belastning protesterar jag ju för att det faktiskt inte är barnen i sig som är en belastning. Det jag vill komma ifrån är att sköta all markservice som genereras av två barn.
  • Anonym (anemon)

Nej detta är inte ok. Det enda som hjälper är att prata med din man och sätta tydliga gränser. Visst ska man hjälpas åt men du har ju blivit hushållerska till honom och hans två barn.

Jag förstår inte varför så många har så svårt att ställa krav och säga ifrån. Är det bättre att bli ett trött, frustrerat vrak än att curla man + bonusbarn. Är det en popularitetstävling du försöker vinna på din egen bekostnad?

Sätt dig ner med din sambo och förklara läget och kom med konstruktiva förslag på lösningar och låt honom inte prata omkull dig. Människor gör saker och ting för att de kan och du tillåter detta.

• Anonym (Evy)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-13 16:28:35 följande:
    Läs allt jag skrivit en gång till, läs sen vad du själv skrivit. Orkar inte förklara igen.
    Du läser alla hmms inlägg som fan läser bibeln (även de icke-hårda), ser du inte att hen försöker hjälpa? Tänk på att hmm är en person som ger av sin tid för att hjälpa dig.

I övrigt tycker jag också du gör för mycket i ditt hem. Har allt jobb långsamt förskjutits i din riktning går det nog att ändra tillbaka också, om du lägger fram det. Hur mycket har han att förlora på det liksom? Om du försvinner ur hans liv får han ju ta 100% av all markservice själv, och eftersom det är barnen som genererar mest av arbetet blir det inte speciellt mycket mindre jobb om du inte finns med i bilden. Då är det väl bra mycket bättre om ni delar på markservicen; är ansvariga för maten varannan dag, t.ex.
    Anonym (Evy) skrev 2015-04-14 16:04:58 följande:

Du läser alla hmms inlägg som fan läser bibeln (även de icke-hårda), ser du inte att hen försöker hjälpa? Tänk på att hmm är en person som ger av sin tid för att hjälpa dig.

I övrigt tycker jag också du gör för mycket i ditt hem. Har allt jobb långsamt förskjutits i din riktning går det nog att ändra tillbaka också, om du lägger fram det. Hur mycket har han att förlora på det liksom? Om du försvinner ur hans liv får han ju ta 100% av all markservice själv, och eftersom det är barnen som genererar mest av arbetet blir det inte speciellt mycket mindre jobb om du inte finns med i bilden. Då är det väl bra mycket bättre om ni delar på markservicen; är ansvariga för maten varannan dag, t.ex.

Om du läser hmm (med två m) så har hen påstått att jag tycker barnen är jobbiga, att jag borde separera och skaffa en barnlös man, att jag ju kan ta markservicen på barnveckorna och sambon dom andra veckorna utan att då vilja förstå problemet. Hen har också skrivit att jag är larvig som inte vill hjälpa till.

Är det det du menar är konstruktiva råd?

Det finns tre hm (m)(m) i tråden så det är lätt att blanda ihop.
  • Anonym (acc)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-14 07:44:59 följande:

Ni som skriver att jag får skylla mig själv har så klart rätt. Hade jag inte köpt läget hade han inte kunnat hållas. Jag måste helt enkelt sluta ta allt ansvar och våga ta reaktionerna utan dåligt samvete.

Helt rätt. Din sambo utnyttjar dig och gör det för att det är bekvämt för honom och för att du låter honom göra det.

Visst ska man ställa upp för varandra i ett förhållande/en familj. Men när bara den ena ställer upp för den andra så blir det snett.

Ett minimum tycker jag kunde vara att ni delar lika på hushållsarbetet. Egentligen borde ju han göra mycket mer eftersom barnen som gör hushållsarbetet mer omfattande är hans. Men för att visa honom att du anser att man ställer upp för varandra så tycker jag du kan erbjuda dig att åtminstone under en period göra hälften (laga hälften av middagarna och disken, tvätta/hänga/vika hälften av tvättmaskinerna, packa skolväskor hälften av kvällarna osv). Jag har en känsla av att bara en likafördelning av arbetet skulle lätta på både din börda och frustration avsevärt.    
  • Anonym (/agree)

Håller med dig och flertalet tidigare att du verkar ha åkt på en för stor del av arbetsbördan (nått som han säkert vet med sig men väljer att igorera)

Med det sagt så tror jag någ mer på att försöka prata med han vid väl valt tillfälle, tror det är det enda som fungerar i längden, var tydlig och håll det konstruktivt.

"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."

Kram å lycka till!

Har pratat med min sambo nu, förklarade hur jag känner och varför. Han sa väl inte så mycket mer än att det är tråkigt att jag känner så och att vi så klart måste jobba på att ändra det. Hur förändringen ska ske vet jag inte, men tänker att jag väntar in nästa vecka när barnen kommer så ser vi då. Han har i alla fall lovat att ta ut hunden på sista kissrundan ikväll. Bara det är uppskattat.

Och som acc skriver ovan. Bara att börja dela och få lite respons skulle göra stor skillnad. Nu hoppas jag bara att det blir handling till orden denna gången.

• Anonym (Flytta!)
    Anonym (gnälligochbjuderpådet) skrev 2015-04-12 15:18:19 följande:

Min kära sambo är ingen oengagerad pappa och mina bonuskillar är inga dåliga barn. Så är det sagt. Däremot är jag ohyggligt trött på att han alltid kan gömma sig bakom barnen för att slippa måsten och göra roliga saker istället.

Jag brukar komma hem först från jobbet, trots att han slutar 30 min tidigare än mig och dessutom har bilen medan jag får åka kollektivt. Han hämtar barnen och det kan ta både 30 min och 45 min att göra det eftetsom det tydligen är en dödssynd att inte säga ja till varje liten grej dom vill visa. Så, jag kommer hem, går ut med hunden börjar laga maten, slänger in en tvätt (eftersom hans barn är väldigt aktiva och därmed blir skitiga barn) dukar och har oftast maten på bordet när dom kommer runt 18-tiden (Han slutar 16.30).

Vi äter och sen vill ju barnen leka med pappa så jag plockar undan efter maten, tar disk och fix medan dom leker. Därefter ska barnen nattas, och det ska såklart pappa göra, så då hänger jag tvätt, packar väskorna för morgondagens skola och plockar lite. Sen är sambon klar med nattningen och kastar sig i soffan medam jag går ut med hunden för sista rundan. Min rumpa brukar landa i soffan vid halv tio och då är jag så trött att ögonen går i kors, medans sambon lekt och sen fått vilostund vid nattningen och därmed är pigg.

Han förstår inte att jag tycker att detta är snedvridet utan tycker ju att det är självklart att man ställer upp för varandra, dvs jag ger honom möjlighet att umgås med sina barn. Men jag väntar fortfarande på svaret på hur han ställer upp för mig.

Jag vill såklart att mina bonuskillar ska få en bra barndom och vill inte bli den elaka styvmodern, vilket gör att när dom säger "snälla nn, kan inte du göra maten/ta disken/städa så pappa kan leka med oss" så blir det väldigt svårt att alltid säga nej. Samtidigt som jag tycker att sambon själv kanske borde ta det initiativet ibland. För hel**te, barnen dör inte av ett nej!

Jag vet att jag bara borde protestera och skita i att göra allt, bara bry mig om mig själv eftersom ingen annan har det fokuset. Men något hindrar mig alltid, oftast mitt dåliga samvete som triggas av sambons suckar eller klagomål över att han inte hinner med sig själv. Samtidigt vill jag bara skrika "det är inte jag som valt att skaffa två barn och sen strunta i allt vad konsekvent beteende heter. Det är inte jag som säger ja till allt, eller försöker säga nej, men ändrar ändå till ja efter tjat. Det är inte jag som vägrar ställa krav på att barnen ska hjälpa till. Det är inte jag som sätter upp regler som barnen ändå skiter i och tillåts göra så. Det är du! Så sluta gnäll!!"

Det händer mer eller mindre ofta att jag önskar att jag bodde själv så jag slapp lägga all min tid på att ta hand om andras skit. Gahhh!

Och nej, det var inte så här i början. Då tog han allt ansvar, men saker förändras visst.

Men såntdär gör väl alla som är flera i ett hushåll, förstår inte vad som är jobbig med det? Mat o rena kläder måste väl alla ha?

Tycker din sambo låter som en bra och ansvarsfull pappa.

Du däremot låter lat och vill bara ha alla fördelar men inga skyldigheter.

Kanske bäst du flyttar ensam och ser att inte minskar nu hushållsjobben så mycket ändå..
  • Ess
    Anonym (Flytta!) skrev 2015-04-14 21:52:12 följande:
    Men såntdär gör väl alla som är flera i ett hushåll, förstår inte vad som är jobbig med det? Mat o rena kläder måste väl alla ha?

Kanske bäst du flyttar ensam och ser att inte minskar nu hushållsjobben så mycket ändå..
    Nej så gör man inte ens om det är gemensamma barn. Varför ska ts springa och passa upp en lat pappa som inte ens gör sin del av hushållsarbetet.
    Bara för att många lever så, innebär inte att det per automatik är kvinnans lott att sköta hem och barn, andras barn tom. Vill inte mannen sköta sina barn och det de drar med sig i form av hushållsarbete, så kan lämna över barnen till mamman på heltid.
  • BioBonus
    Anonym (Flytta!) skrev 2015-04-14 21:52:12 följande:

Nej, vi har alltid hjälpts åt hemma med hushållsarbetet. Oavsett om det varit i kärnfamiljen eller nyfamiljen. Ingen av oss agerar hushållerska åt de andra.
Svar på tråden Trötta mig!!