Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

kindofnothing skrev 2015-11-12 10:59:05 följande:
    Tack alla för era svar! Får försöka att inte oroa mig.

Eleonor01, fick du tul för måtten eller av någon annan anledning?
    Äter kortison som är växthämnande så inte pga måtten
  • Eleonor01

Näst sista arbetspasset idag! Jösses så fort tiden har gått. Känner mig knappast höggravid annat än andfådd å mycket sprall i magen. Skönt att kunna enbart koncentrera mig på studierna fram tills att det är dax. Pluggar 100% å jobbar varannan helg. Skönt att kunna vara hemma m familjen from nu :)

Kom precis på att det är enbart grejet från Apoteket kvar att köpa. Å blöjor. Helt perfekt!!

Ni som väntar första barnet måste Jah rekommendera purelan till. Ett måste till de stackars bröstvårtorna!!!

• Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-13 17:38:45 följande:
    Vad skulle du säga att man behöver från Apoteket? där känner jag verkligen att jag har noll koll!
    Stora bindor, billigast där!
    Purelan
    D vitaminer ( får man egentligen på Bvc men jag fixar det själv)
    Salvor till rumpan om den blir röd idomin föredrar jag
    Kanske säljer de även amningsinlägg billigt där nu. Vet ej
    Värktabletter till när man kommer hem. Hade supet ont när min livmoder drog ihopa sig.

Detta hade jag förra Gången iaf :)
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-11-13 21:20:38 följande:
    Oj, har du kommit så långt med allt redan? Haha, jag har precis legat blocket och skrivit en egen liten checklista, nästa vecka åker jag och svärmor till ullared och hoppas kunna beta av en del då. Sen var jag och hämtade ut en babybox från apoteksgruppen idag, så nu väntar jag bara på Liberos Box som jag hoppas kommer snart.
    Sen kollade jag igenom kläder och så igår vad vi behöver mer utav.
    Men alla stora saker är avklarat och det är skönt
    Jag har ett barn sedan tidigare då allt e sparat sedan han var liten så det var inte mycket vi behövde köpa. Sen tillhör jag en av dem som inte köper saker jag inte vet att Jah kommer använda :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-13 19:46:45 följande:
    Ok var ju ingen farlig lista :)

En bra termometer antar jag man kan införskaffa där med? Vi har ingenting sådant killarna är ju så stora.
    Använde det inte förra gången så köper inte det nu hellre skulle jag tro
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-11-13 23:48:32 följande:
    Okej, ja vi har ju verkligen ingenting kvar sen våra tidigare så vi har ju fått börja om helt på noll. Men fördelen är ju att man vet på ett ungefär vad man hade användning för och inte sen tidigare barn, så listan är ju ändå mkt mindre nu än med första barnet, haha. Mkt grejer som man kan vänta med till senare om det ens kommer behövas
    Precis!
  • Eleonor01

Använder inte skötväska. Har en Nike axelväska som skolväska. Funkar utmärkt. Förra gången hade jag en ryggsäck istället för att köpa en dyr väska. Skönt dessutom att ha armarna lediga

• Eleonor01
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 13:01:28 följande:
    Är det en tankevurpa att tänka att man ska väskan hängandes på vagnen alt över axeln? Eftersom både du och Elenore01 förespråkar ryggsäck?
    Ryggsäck är mycket lättare att bära oavsett om du bär ett babyskydd eller de ligger i vagnen. Dessutom har man alltid händerna lediga. Jag la min väska under vagnen om jag inte ville bära den. Gillar inte att ha den hängande på handtaget. Bara i vägen tyckte jag så den jag köpte bytes ut väldigt fort. Sen när barnet går själv är det smidigt att ha ryggsäck istället för en skötväska. Dumt att behövs köpa två olika. Det är så jag resonerar iaf. Tycker det finns många onödiga prylar på marknaden
  • Eleonor01
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 14:52:16 följande:
    JAg håller med om att det finns ett hav av saker man bara MÅSTE ha annars typ dör bebis, hahah. Det är därför det är så värdefullt att kunna bolla tankar med folk som har barn sedan innan. Jag gillar inte att ha ryggsäck på mig, hur praktiskt det än må vara... låter dock som jag ska leta rätt på en snygg typ shoppingväska som får extra knäcka som skötväska ist.

Håller precis på att tvätta upp och sorterar alla bebiskläder som vi fått ärva. Finns typ inget i stl 50-56, antar att man bör ha lite kläder i vart fall stl 56? och nåt plagg i stl 50? Man vet ju inte vilket format bebis kommer ut i, men det skulle vara skönt att ha nåt som passar med sig till bb?
    Vi hade med en uppsättning i 50 å en i 56. Mest för att det skulle vara lite fint till första fotot. Hade sedan nästan uteslutande bodies i strl 56. Det går ju alltid att kavla upp armarna. Byxor m fötter hade vi också många. Det funkar i båda storlekarna så vida det i te blir ett barn på över 4 kg. Min pojke vägde 3090g å lilla syster i magen ligger under sin kurva så det blir nog samma denna gången eller iaf näst intill. Jag går på extra ultraljud denna gången. Det är super svårt att vet Vilks storlekar man ska köpa men från 56 lär du behövs iaf oavsett. Smartast är som sagt plagg man kan kavla upp. Pyjamaser e super! Smidigt å bekvämt för bebisen.

Visst e det super att kunna bolla.

Bästa rådet jsg kan ge är att köp inte för mycket innan du vet vilken sorts kläder du före drar :)
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-11-17 07:36:32 följande:

Tack för alla tips, skriv gärna igen om ni kommer på något mer att lägga i väskan!

Alltså vad är det som är speciellt med ett "amningslinne"? Vet inte vad det heter på engelska och vet inte vad jag ska leta efter. Den där sjukhusklänningen man får låna, knäpps den i ryggen även på förlossningen? Hade en sån vid en gynundersökning och det kändes ju helt korkat att den knäpps i ryggen om man ska amma, vore ju mer logiskt om man hade knapparna fram, eller? Hur långt efter förlossningen duschar man och byter till egna kläder, förutsatt att allt gått bra? Jag har ingenting som knäpps fram som passar, men en av makens skjortor (som qatteriin föreslog) kanske går lika bra som ett amningslinne?

Ett amningslinne ser ut på samma sätt som amnings bh. Fast längre. Kolla på hm hemsida. En vanlig kofta funkar absolut att ha med sig eller en fleecetröja. Kan vara lite kyligt på kvällarna om msn e uppe å går m bebisen. Vad jag kommer ihåg så va det en vanlig bomullsskjorta som msn knäpper fram som Jah fick på förlossningen. Den fick jsg direkt när Jah kom in.

Min förhoppning är att endast stanna de obligatoriska 6 h å sen åka hem efter förlossningen. Så fort man känner sig i skick att resa sig så går det bra att duscha. Jag va uppe efter första amningen så cirka en timme efter förlossningen. Mannen klädde på sonen sina första kläder å Jag duschade. Allt är olika från person till person. Min förlossning gick fort å väldigt bra. Endast två stygn på yttre blygdläppen
Svar på tråden BF Januari 2016 :)