Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-09-27 22:57:45 följande:

[quote=75808622][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-09-27 22:17:36 följande:[/quote-nick]En kompis till mig hade brio men dem sålde den och köpte en begagnad emmaljunga istället och dem ångrar inte sitt val, dem i sin tur har en bekant som har en smile och den är ranglig och låter typ jättemkt när dem är ute och går. Jag var inne på en smile för jag tyckte den verkade så smidig men försäljaren i butiken berättade att dem fått in jättemånga missnöjda kunder som köpt en smile, många hade haft problem med hjulen och att dem tyckte vagnen var ostabil. Kan ju säkert ha ändrat sig då det säkert uppdaterat vagnen. Slutade med att vi valde emmaljunga för det har vi haft innan och har aldrig haft ett enda problem, ingen punktering, vobblande hjul eller suffletter som strular.[/quot

Har hört detta med hjulen men det ska tydligen vara åtgärdat from 2014 års modell.

Killen i butiken som jag känner hade haft både happy och smile, han har 3 barn, och varit nöjd med båda.

Happy vet jag flera vänner som kan gå i god för men väljer vi den kommer vagnen aldrig kunna åka med på syskonens idrottsevenemang, ett klart minus.

Har inte direkt sett några Emmaljunga i vår prisklass annars kunde vi tänkt oss kolla. Verkar också svårt hitta en fysisk återförsäljare? Har inte funnits i någon av de butiker vi varit.

Min bästa vän kör också en brio smile, den låter, hon får punktering, ostabil och här på babyproffsen sa han att smile och happy är bland dom Sämsta vagnarna på marknaden...
  • mitthemligajag

Är de ngn som tänkt köpa cybex balios? Lite nyfiken bara hihi! Vi körde ett säkert kort och fortsatte från buffalo till donkey, känns tryggt med bugaboo. Man vet att man för en rejäl vagn utan konstigheter.

• mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-09-28 08:20:59 följande:
    Ja det är väl som med allt, man får vad man betalar för lite grann :)

Vad är tipset från er som redan har barn om man ska lägga Max 5-6000 på en vagn?

Mer än så kan och vill vi inte heller ge.

Ett måste är att den är smidig, liten ihopfälld.
    Kan ni tänka er begagnat?
  • mitthemligajag

Nyss hemkommen från Mvc! Allt bra med lillebror, 6 kg upp men allt var i sin ordning! Bär tydligen väldigt högt den här gången, och de förklarar kanske varför jag redan kan känna paniken av att inte få luft ibland. Ngn som känner lika? :)

• mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-09-28 13:22:43 följande:
    Måste man gå på föräldragrupp på BVC också? Det är väl frivilligt? har hört skräckhistorier om folk som blivit utfrågade på BVC för att de inte varit intresserade av det, hur på brukar de vara? Jag är liksom helt ointresserad av sådant.
    Vi blev konstant utfrågade varför vi valde att inte gå på förändra kurs, till och med på förlossningen och av vår sköterska på bvc sen efter hon var född. Anledningen till de var att jag kände mig så förberedd man bara kunde, jag hade väntat på mitt första barn sen jag själv var barn. Tillslut tjatade dom
    På oss att gå en snabbkurs på 1 h så i sista stund så gjorde vi det. Hehe, de gav inte mig ett skit! Jag kunde redan allt som sades där och egentligen så var de ingenting som var till nytta. Allt som har med tiden efter och amnings osv, de ger sig självt oavsett hur mkt man kan eller inte. Vi fick ett barn med extrem kolik... Det hade ingen berättat för mig om men vi klarade de på bästa sätt ändå!

Vi valde av avstå den långa kursen pga av att alla jag känner som gått den tycker den varit onödig. Att ta ut så mkt semester (som vi behövt gjort) hade inte varit värt de :) gör som du känner för! Men en kurs vi köpte över nätet var profylax och den var otroligt värd de! Så mkt bra tips på hur man ska tänka under förlossningen, mkt andning och mentalt! Var ett super stöd för min sambo också som visste hur jag skulle tänka och andas när jag själv glömde bort mig i smärtan :)
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2015-09-28 15:43:26 följande:
    Man får föräldraledigt för allt kopplat till mvc och bvc, så man måste absolut inte ta semester Glad
    Inte inom kommunen jag jobbar tyvärr... Vi måste ta ut semester eller övertidstimmar för alla Mvc tider och allt som går utöver jobb. Värdelöst! Tur jag är mamma ledig denna gång så jag slipper allt jäkla krångel denna gång
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-09-28 14:21:48 följande:
    Härligt att allt var bra, fick ni lyssna på hjärtat också? Jag hade jätteproblem med luften med båda pojkarna, med första var det extremt, hade jättesvårt att få luft för han tryckte så otroligt och då var han ändå liten men jag bar honom högt och långt bak.

Jag ska till mvc nästa vecka. Ska bli spännande faktiskt. Idag gick jag in i v 25, känns helt overkligt att man kommit så långt
    Ja vi mätte magen och lyssnade på hjärtat som låg på 152 :) hade gått upp 6 kg men de var samma vid denna tiden i förra grav och sen lugnade de ner sig med vikten!

Otroligt jobbigt de där med andningen! Ush, låter andfådd efter en dialog haha
  • mitthemligajag
    himw skrev 2015-09-28 13:20:15 följande:

Idag har jag gjort sockerbelastning på MVC- någon mer som gjort det än?

Tyckte det var hemskt att inte få dricka vatten på morgonen annars gick det bra- hade 5,1 innan sockergrejen och 6,3 efter 2 timmar- någon som kan sätta de värderna i perspektiv? Sköterskan sa att det var bra värden och att det är vid 8,9 som de går vidare med dietist. Men min svärmor har en sån där apparat som man kan mäta sockret själv i och då har jag för mig att hon sagt att gränsen för högt går vid 7?

Kanske är olika för ålders och graviditetsdiabetes?

På mitt besök imorse sa hon att gränsen låg vid 7! Men jag har två i min närhet som fått gjort socker belastning och den ena hade strax under 7 vid varje besök och så gick hon upp extremt mkt i vikt men de visade sig inte vara någon fara (ung tjej). Den andra hade också strax under men ingen fara med vikten, hon var 36 när hon fick sin son och jag har för mig att de hade lite med hennes ålder att göra? Och att hon hade högt/lågt blodtryck. De var iaf ingen fara med ngn av dem :)
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2015-09-28 17:24:03 följande:
    När jag var i v 13 gjorde jag en lungröntgen. De misstänkte en propp för jag var så extremt andfådd. Är det än idag så jag vet precis hur du känner dig. Kan knappt gå in på dagis utan att låta som om Jah sprungit maraton. Har kroniska nässelutslag å de sitter tyvärr även i luftvägarna verkar det som. :(
    Men ush stackars de låter verkligen inte roligt :( nä jag blir liksom igen svälld av torra slemhinnor så de blir riktig jobbigt! Men vadå? Sista tiden har jag haft så extremt ont i halsen, alltså inte ont som i förkylning utan som att jag inte får luft och är svälld och ett extremt tryck, kan de vara något att kolla upp kanske? Visste inte att man kan få propp sådär
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2015-09-29 09:59:45 följande:
    Det selar ingen roll var du jobbar. Både mamman och pappan har rätt att vara lediga med föräldrapenning för att delta i föräldrautbildning, oavsett var du bor eller har för arbetsgivare.   

Länk till försäkrningskassan:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning
    Men hm är de här nytt? När jag och kollegan väntade sist fick vi absolut inte gå på arbetstid... de var riktigt mycket tjaffs från kollegans sida jämtemot chefen och högre chefer och vi fick fortfarande inte.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)