Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Men det är ju ert gemensamma barn som ni vill ska få den utväxt ni vill att det ska ha... Då hade jag ställt som ultimatum att han i så fall får vara med på fl och amma ;) nä men har ni ens råd om du skulle vara arbetslös och han gå på föräldraledighet? Vi tog ut 2 dagar i veckan fram tills nu vid 1 år då vi måsta ta ut 5 pga sgi. Men vi ser ju de hela som vårt barns bästa och gör allt för att dom ska få vara hemma så länge som möjligt och få en trygg start i livet!
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.
    Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

Hade en sån där sjuklig flytning med Charlie, de var dock på slutet. De bara rann och rann precis som att vattnet gått. Åkte in till fl och där konstaterades de att de bara var en flytning... Men de var var ju som sagt på slutet... Har fruktansvärt mkt flytningar nu också, ushh... Har skydd varje dag... Hade inte alls så här med C. Fick väl de gamla vanliga svaret "de är fullt normalt"... Hoppas de löser sig och att de bara är en flytning
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-10-18 10:24:26 följande:

Hur mår ni andra såhär nu? Jag vet inte riktigt hur jag mår egentligen. Har smärtor lite överallt i kroppen, när jag jobbar så får jag nästan alltid ont i magen och ryggen. Har börjat få ont i övre delen av magen typ och vid revbenen. Sen blir jag liksom helt matt ibland, känns som attacker som kommer så man liksom bara måste sätta sig ner och vila. Är orolig att jobbet påverkar bebis negativt, jobbar sex dagar nästa vecka varav en dag är delad tur och tror ärligt talat inte min kropp orkar det. Har ni ont i magen?

Blir så orolig för bebisen. Är rädd att värken i övre delen utav magen ska bero på havandeskapsförgiftning, har ju haft det en gång innan men då kom den först i v 37.

Åh ush det låter ju verkligen inte kul... Kolla upp de så du inte har fått de igen då! Är de ett tecken? Att man får ont i magen? :(
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-10-19 07:08:52 följande:
    Hmm, hur lång tid tig det innan de krympte igen? För jag har hört att det är lika vanligt att de inte krymper tillbaka utan fortsätter vara större. Jag vill ju köpa nya sneakers främst för att ha bra skor att gå med sedan med barnvagnen, men helst redan nu eftersom det börjar bli för kallt för ballerina men där i Kalifornien är det inte tillräckligt kallt för kängor. Jag är rätt snål så det vore ju surt om jag köper skor nu (OM jag ens hittar några som känns bra) och sedan passar de inte efter förlossningen för att fötterna antingen växer ännu mer innan förlossningen eller att de går tillbaka. Om fötterna blir mindre igen kan man ju lägga i sula i och för sig.

Ni som har barn sedan innan och fick större fötter, växte de hela vägen fram till förlossningen? Blev de mindre igen och i så fall hur lång tid tog det?
    Har alltid haft 36,5 37 men jag fick sälja varenda sneakers jag äger och köpa nya i strl 38! Vart en dyr historia och jag hoppas innerligt att inte fötterna växer mer under denna grav...
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2015-10-19 07:43:53 följande:

Har haft mindre fosterrörelser sen i lördags. Trott lite att Jag inbillar mig. Ringde förlossningen nyss å frågade. Bättre fråga en gång för mycket än för lite,... Min son ska bara få i sig lite frukost sen lämna på dagis å åka dit direkt. Håller tummarna... Svårt att jämföra m första för han va mega aktiv varje dag från v 15. Flickan i magen e super lugnt å nu när jag inte känner så mycket så börjar man fundera lite... Får se vad som händer idag

Hoppas de går bra!!! Lycka till!
  • mitthemligajag
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-20 06:02:57 följande:

Är det någon mer som känner att det trycker på ner mot bäckenet? Är det för tidigt för bebis att fixera sig redan10v innan bf? Har känt ett väldigt tryck hela natten nämligen.

Det händer nog men jag tror inte att de är speciellt vanligt! Men att dom vänder sig och ligger neråt men ruckbara är väl normalt här runt veckorna :) men så har jag för mig att min bm sa att ju fler barn man får desto senare brukar dem fixera sig :)
  • mitthemligajag
    mirakelspektakel skrev 2015-10-21 20:58:49 följande:
    Kanske läge att fråga BM om detta? Min BM sa iaf att jag inte skulle bada bubbelpool med tanke på ljudnivån (och bakterierna). Vet inte om du kommer upp i samma buller som bubbelpool gör, med tanke på hur mkt vatten leder ljud.
    Men jag förstår inte de e med ljudnivån? Ska de vara farligt för barnets öron menar hon alltså att bada bubbelbad? Förstår att de kan bli jobbigt om de brusat konstant hela dagarna, men någon timme ibland. Då kan man ju typ inte gå på en högljudd fest? Är se skadligt då?

Bakterier kommer inte in så vida inte vattnet gått. Barnet skyddas av en oftast täppt tapp följt av lempropp och flera hinner och tillslut inbäddad lång in i en livmoder.
  • mitthemligajag
    himw skrev 2015-10-22 15:47:47 följande:
    Än så länge sitter mina ringar bra men det är nog för att jag svettas så mycket så jag hinner inte samla på mig så mycket vätska :)

Är det någon mer som har det så? Det är helt oberoende av om det är kallt eller varmt i ett rum- helt plötsligt kan jag börja svettas som efter ett spinningpass! Framför allt i ansiktet, på armarna (alltså på underarmarna- hur konstigt är inte det?) och på ryggen. Det är faktiskt pinsamt men på jobbet bara skrattar de åt mig när jag sitter och fläktar med papper och har servetter och torkar mig i pannan med ;)

Har haft det såhär i ett par veckor, är i v 30 nu, och har frågat min BM som tycker det är toppen att jag svettas istället för att samla på mig vätska och säger att en del har det såhär men framförallt efter förlossningen vid amning är det tydligen vanligt att man svettas rätt kopiöst.

Tänker att det måste vara en riktig varm unge som jag ruvar på :)
    Här är en till varm! Ush blir helt kokhet, kinkar runt på en ettåring dagarna i ända. Gick upp för 6 förbannad trappor idsg, en ettåring på höften och skötväskan på axeln. Svettattack och sammandragningar en timme efteråt haha! Kändes som jag var en elefant på 100 kg som kom konkandes
  • mitthemligajag

tipsar om lekmer! Har handlat varenda klapp därifrån i flera år! Om man börjar i tid så hittar man alltid bra rabatter och fri frakt erbjudanden!

Har redan börjat, förra helgen var de rabatt på babblarnas nya mjukis djur så dottern ska få sig några sådana!

• mitthemligajag

Igår var vi iväg på mammagrupp med dottern, träffade en så sjukt givmild och go mamma där som alltid varit med i gruppen, hört av sig osv men aldrig dykt upp på ett helt år förutom igår. Hon berättade lite motvilligt om sin graviditet och förlossning då vi andra drog igång diskussioner.

Alltså fy f a n rent utsagt. Ska aldrig mer klaga på ryggvärk eller illamående. Hon var sängliggandes från vecka 7 med dropp hela graviditeten pga av illamående samt att när hon väl kunde resa sig så hade hon så extrem smärta att hon inte ens kunde vända sig i sängen pga av smärtor i kroppen.

Förlossningen ville sätta igång henne vid vecka 36 men hon vill kämpa på naturligt när hon ändå gjort det så länge. Då gick hon över 16 dagar, fick värkar som tog 68 timmar, krystvärkar med dropp på 3 timmar pga av en infektion med 40 graders feber under förlossningen som gjorde att tappen inte orkade öppna sig. Såklart blir bebisen också sjuk och sväljer massor av vatten. Mamman får massor av skador och förlorar 2,5 l blod och de hela avlöses med att hon får en rejäl depression som
    Håller i sig i stort sätt ända tills nu, ett år senare.

Alltså fy fan, ska aldrig mer klaga känner jag efter den historien! Skämdes typ efter att jag berättat att jag har ont i ryggen och mkt sammandragningar... Klaga på det liksom när man kan vara sängliggandes i 9 månader på sjukhus.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)