Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-10-08 07:43:22 följande:
    Ok, vi har inte bil men vi kanske kommer köpa och man behöver ju ändå ett babyskydd om man ska hyra bil eller få skjuts i andras bilar. Bra påpekande! Vad är egentligen en babysitters funktion? Kan bebisen inte lika gärna vara i famnen eller ligga på rygg på en filt? Kanske jättedum fråga . Vi väntar nog också tills bebisen kommit med att bestämma oss om sele - här blir ju ganska varmt så man kanske bli helt svettig av att ha barnet så nära inpå?

Vi har inte plats för skötbord så vi har bara tänkt köpa plastad frotté på Ikea och byta i vår säng, hoppas det funkar. Har hört att bebisen inte ska använda kudde i början, stämmer det?
    Det är olika vart barn vill vara någonstans, vissa gillar sitters medans andra bara vill vara i famnen. Vår kille älskade sitter, speciellt de som hade någon extra funktions som att gunga eller spela musik.  Många tror jag gillar omväxlingen, ligga på en filt en liten stund, sitta i sitter en liten stund och sedan vara i famnen en stund. 

Jag tycker riktlinjerna gällande kudde ändras hela tiden. När vår son var liten (nu 2,5) SKULLE de ha kudde i början så att huvudet inte blev platt. Sedan skulle man ta bort den när barnet började kunna vända sig själv så att de inte skulle hamna på mage med näsan ner i kudden. 

Jag bar första barnet mycket och gissar att det blir så igen eftersom vi kommer ha två. Dessutom jättebra om man var någonstans där det var för trångt med vagn, som i vissa affärer. Förra gången hade vi en babybjörn som vi lånade av vänner men så här i efterhand var den ganska obekväm och jag fick ont i ryggen. Nu har jag köpt en Ergobaby 360 så håller tummarna för att den är bättre. 
  • Hame

BM idag kl 13, tycker det är så roligt att gå dit Glad Vet inte om de tar blodprov igen men hoppas att mina järnvärden gått upp. Känner mig lite piggare så jag tror det!
    Ska passa på att träffa mannen i stan innan och äta lunch ihop, blir inte så ofta att vi hinner med sånt.  

Såg att HM har 10% på allt och fri frakt, för er som ändå tänkt köpa barnkläder där Tungan ute

• Hame

Allt gick bra hos BM igår Glad Hjärtat pickade på fint, jag har gått upp 4 kg och SF-måttet låg precis i mitten. Mitt hjärnvärde som var väldigt lågt förra gången hade gått upp så det var också bra. Vi bokade besök fram till 30/12, så får vi se om det blir fler efter det! Den 26/11 ska jag på amningsinfo och 8/12 någon sorts info om rygg och bäckenbotten träning under och efter graviditet. 

På onsdag ska vi på aurora-samtal på förlossningen. Känns nervöst, jag har så svårt att prata om och formulera mig gällande det. Gick förra gången också och det var en otroligt stor hjälp så jag får väl bita i det sura äpplet och göra det. Det känns verkligen som att tiden går snabbt nu... 10 veckor kvar bara om bebben kommer på utsatt tid!

• Hame

Imorgon ska jag på aurora-samtal på förlossningen, någon mer som kommer att gå på det?

• Hame

Ujujuj, besök på BB och aurorasamtal idag. Håll tummarna för mig idag Obestämd

• Hame

Var aurora samtal i tisdag och det kändes att att prata lite. Pratade den del om bedövning, förra gången hade jag epidural men jag är osäker på om det han hjälpa så mycket. Nu föreslog hon spinal istället, någon som provat det och kan berätta?

• Hame

Min förra förlossning gick väldigt snabbt trots att jag var förstföderska och tog EDA, därför är jag inte så orolig att behöva få värkstimulerande. Jag hade väldigt ont (kanske för att det gick så snabbt?) så därför vill jag ha något och spinal ska ju verka snabbare än EDA. Sedan kan man inte fylla på den men om det går snabbt behövs ju inte det... 

Nu är jag väldigt inställd på att det kommer gå undan och att aker och ting inte kommer att hinnas med, kommer nog bli väldigt paff om det drar ut på tiden och vi får börja ta ställning till sådana saker istället.

• Hame

Angående föräldrapenning. Min arbetsgivare anmälda min inkomst på försäkringskassan och jag har gått in och godkänt den. Rullar det på av sig själv sedan så jag får besked eller ska jag göra något annat?

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-10-22 08:04:47 följande:
    Båda mina förlossningar har också gått snabbt. Och hoppas att det inte drar ut på tiden den ggn, för att slippa eventuellt beslut om Eda och annan smärtlindring, samtidigt som jag hoppas att jag hinner in till förlossningen innan bebis kommer ut
    Ja det är ju både bra och dåligt om det går snabbt! Förra gången tog det fyra timmar ifrån första tecknet på att det började tills att bebisen var född. Då hade vi sådan tur att vi var inne på förlossningen för att göra tillväxtultraljud så vi var ju redan på plats. Nu ska vi både rodda med barnvakten till storebror och köra 40 minuter, så lite rädd att vi inte ska hinna är jag.

Jag är nålrädd men vill ha mycket smärtlindring, så vi hade bestämt både förra gången och denna att de skulle börja ordna med eda:n direkt när vi om in. Nu funderar jag då på om jag ska ta spinal istället.. 
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-10-22 12:27:36 följande:
    Ja, visst är det. Från första sammandragningen till andra sonen var ute tog det ca 2 h. Så jag är glad av att vi inte har mer än 15-20 min till sjukhuset. Men vi ska ju också lyckas rodda med barnvakt åt barnen och dem vi tänkt ha som barnvakt har 30 min till oss. Får väl lämpa av barnen hos grannen om det skulle krisa jättemkt, haha.

Jag är också extremt nålrädd. Första ggn ville jag förbereda med att emblakräm på eventuella stickställen. Vill ju såklart också vara smärtlindrande men inte till vilket pris som helst, haha. Mår illa av bara tanken på att lägga en Eda. Med första barnet hade dem beställt en Eda för barnmorskan tyckte absolut att jag behövde det, men eftersom det gick ganska snabbt så hann dem aldrig sätta den. Precis när narkosläkaren kom in i rummet skrek barnmorskan att det är försent, vi föddes barn här. Andra barnet hann vi inte ens fundera över ngt annat än lustgas.

Har aldrig ens hört talas om spinal så jag får kke läsa på lite om olika smärtlindring.
    Det var verkligen snabbt! Vår barnvakt bor 20 minuter härifrån men på "fel" håll gentemot förlossningen, så vi kan liksom inte lämna honom på vägen. Min mamma kan såklart komma hem till oss men vi får ju ändå vänta på henne i 20 minuter. Han är knappt 2,5 år så det går liksom inte att förbereda honom på att det kanske blir rörigt heller, han förstår inte riktigt. 

Jag var också rädd för sticket av EDA:n men det kändes inte allt förra gången. Vet inte om det var flax eller inte, men hoppas det blir så igen. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)