Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

BB-väskan ja! Den pratar vi om att vi måste packa typ varje kväll, men glömmer det alltid Glad Jag kommer att ta med babynest och amningskudde. Bebynestet önskade jag att jag tagit med sist, då fick vi bädda runt med handdukar och krångla vilket kändes onödigt när det ändå låg och väntade hemma. Amningskudde eftersom amningen krånglade väldigt mycket sist och jag vill kunna få hjälp med samma förutsättningar som jag kommer att ha hemma.

Kommer nog inte ta med dem i väskan som följer med in till förlossningen, utan mannen får gå ut och hämta dem i bilen sedan. Sist gick det så fort att vi aldrig fick med oss väskan till förlossningen Tungan ute När lillkillen kommit ut frågade barnmorskan min man om han inte skulle ta en bild, då insåg vi att vi inte hade någon kamera för allt var i bilen..  

• Hame
    kindofnothing skrev 2015-11-25 14:16:25 följande:
    Tack för lugnande svar. Är det vanligt ultraljud? Sambon hade hört att tul görs vaginalt.

Skönt att du är så lugn med att din är lite liten. Känns bra att veta att allt kan se bra ut även om de är små :)
    När jag gjorde TUL med förra barnet var det som ett vanligt ultraljud Glad
  • Hame

Jag känner också av andningen, det är svårt att liksom halvligga i soffan för då känns det inte som att lungorna får plats Tungan ute 

Min första batting fixerade sig tidigt och jag gick över 9 dagar. Nu är jag i v.36 och denna är redan fixerad, så det är nog väldigt olika. 

Jag är också sjukskriven fram till bf, och tänker ta föräldrarledigt därefter. Eller komp, får se hur det ser ur med dagar och pengar.

På tal om föräldrarpeng, hur många dagar i veckan tänker ni ta? Med första barnet tog vi tre fram tills han fyllde ett och sedan fem. Funderar på om vi ska ta tre baserade på SGI och en av storebrors lägstanivådagar i veckan nu, så att man drygar ut lite och "blir av" med lägstadagarna.

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-11-26 09:51:06 följande:

Varit på tul nu och det är en liten bebis vi väntar. Ska tillbaka om två veckor och mäta igen. Bebis låg väldigt långt ner så hon hade svårt att se och mäta huvudet. Normalt fostervatten. Procentmässigt låg bebis på -24. Så vi får se hur det ser ut om två veckor. Blodtrycket låg bra.
    Ska till bm nu vid 10.30 också, så får vi se om SF-måttet vuxit ngt.

Gissade de någon födelsevikt? Hoppas det gick bra hos BM!
  • Hame

Vilken aktivitet här varit, tog ett tag att läsa ikapp Glad 

27 dagar kvar för mig, nu känner jag mig verkligen gravid. Har varit förkyld och sedan var storebror sjuk, hoppas vi får vara friska det sista nu så jag är pigg till förlossningen! Fortfarande mycket sparkar och buffar trots att bebisen är fixerad, och ibland ligger han och borrar ner sig så där obehagligt. Har för mig att rörelserna stillade sig mot slutet förra gången, hoppeas det blir så igen så det blir lättare att sova.

Har fortfarande inte beställt några babyboxar. Någon snäll själ som vill länka till den där listan igen? Vet att där inte är så mycket attha, men gratis är gott :)

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-12-02 09:38:44 följande:
    Haha, jag är nog världens uslaste omföderska för ärligt talat så funderade jag själv på hur förvärkar känns härom dagen. Har liksom hoppat över det där stadiet med mina tidigare barn.
    Haha, tänkte precis detsamma! Har har aldrig riktigt gjord det där med värkar/sammandragningar. Jag hade inte en enda med första barnet, sedan en 4-timmars värkstorm och sedan var det färdigt Tungan ute
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-12-02 11:23:00 följande:
    Min väninna sa just igår att hon inte fattade att hennes ryggvärk var förlossningsvärkar. Hon hade mer ont i ryggen än i magen i öppningsskedet beröttade hon. För mig som ofta har ont i ryggen flera dagar när jag har mensvärk, så låter det mer rimligt :)
    Håller med! Det var smärtan i ryggen som var värst tycker jag, "magen" hade jag nog aldrig ont i.
  • Hame
    Blgebo skrev 2015-12-02 11:53:29 följande:
    Jag har mina förlossningsvärkar i låren. Har inte ont i ryggen eller magen.  
    Haha, ja alla är olika Tungan ute Kanske svårare att få hjälp med den där? "Kan ni sätta en epidural i låren" är kanske en ovanlig fråna på förlossningen!

På tal om smärtlindring, någon som fått spinal? Vad är skillnaden på epidural och spinal? Jag fick epidural sist och var inställd på att få det igen, men både min bm på mvc och min bm på aurorasamtalet tycker spinal är ett bättre alternativ. 
  • Hame
    mirakelspektakel skrev 2015-12-02 12:09:56 följande:
    Spinal bedövar från midjan och neråt, det är det de använder om det gör kejsarsnitt, om de inte måste söva vill säga. Epidural låter dig ju ha kvar känseln i benen...
    Nja, så låter det inte på mina barnmorskor. De säger att de bedövar på samma sett men att vid epiduralen sitter slangen kvar i ryggen. Fördelen med det är att man kan fylla på utan att sticka och utan att det behövs narkosläkare. Spinalen kan man inte fylla på men den ger effekt snabbare. 
  • Hame
    Blgebo skrev 2015-12-02 12:11:29 följande:
    En spinal passar när man vill ha en bedövning som tar snabbare (omföderska...) och inte sitter i lika lång tid, typ 2 timmar. Då sprutar man in bedövningen med nål, men lägger inte in ngn slang som vid epiduralbedövning. Går inte att fylla på en spinal. 
    Ja så motiverar min barnmorskor det också.. min första förlossning tog fyra timmar. Jag tycker bara att det känns lite "vådligt" att de räknar med att den andra ska gå lika snabbt om inte ännu snabbare. Vill inte hamna i det läget att det skulle behövts påfyllning men nu är det för sent eller nu finns ingen nakosläkare. Sedan är jag stickrädd, så jag tar hellre ett värre stick en gång tidigt i förlossningen än flera senare.. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)