Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Går in i v.32 idag och fick tyvärr spendera helgen in och ut på förlossningen Obestämd 

Fick en miniliten blödning som började i fredags eftermiddag, fick molvärk på kvällen som höll i sig och på lördag fm ringde jag till förlossningen. De tyckte först att jag skulle ta en panodil och vila och sedan höra av mig vid lunch. Gjorde det och eftersom det inte släppt tyckte de att jag skulle åka in. Hjärtljuden på bebisen var bra och allt såg bra ut på ultraljuden, de kollade moderkakan också men det såg normalt ut.

På CTG såg de att det jag kallade molvärk var regelbundna sammandragningar, för mycket för att ha i v.31. Mer panodil och vila (inte så lätt med en 2,5 åring) och sedan började ett väldigt hattande om jag skulle stanna för observation eller åka hem. Först tyckte de att jag skulle stanna, men då kom de på att de hade fullt så då fick jag åka hem. Sedan hördes vi igen vid 21-tiden och då ville de att jag skulle komma in och sova där, men då hade vi äntligen kommit iordning och sonen sov så då var jag inte så pigg och att börja om igen. Vi kom överens om att jag skulle stanna hemma men komma in om det visade sig att jag hade så pass mycket värk att jag inte kunde sova. 

Hade lite värk igen igår kväll, men kunde sova och nu känns det ok. Bläbläblä, hoppas verkligen det inte blir något mer av det. Har varit så säker på att det skulle bli en januaribebis men nu är jag inte så säker längre. 

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-10-26 11:29:21 följande:
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 12:16:09 följande:
    qatteriin skrev 2015-10-26 12:45:45 följande:

Nja, nu är jag ju på jobbet. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med sjukskrivning eller vem som ordnar det?  Det är ju inget de gör på förlossningen så jag ringde mvc idag. Deras första lediga tid var om en vecka.. Har en tid till min vanliga läkare på vårdcentralen imorgon men det har ju egentligen inte med det att göra, så vet inte om hon kan ta det beslutet?

Vår stora kille är väldigt blyg och speciell så det är inte så lätt att få hjälp, sedan är han väldigt krävande och aktiv i vanliga fall så det går liksom inte att vila, han leker aldrig själv.  

Jag behövde inte bricanyl och blödningen slutade av sig själv, de kunde inte se anledningen till det utifrån proverna eller undersökningarna. Sedan har jag haft sammandragningar till och från sedan dess, men de säger att så länge det inte blir värre eller börjar blöda igen är de ok. 

• Hame

Nu måste jag bara skriva av mig lite... Igår träffade jag psykologen på bvc som tyckte att jag skall bli sjukskriven på deltid pga sömnbrist (sammandragningar, foglossning och 2,5 åring).  Dock kunde inte hon göra det utan jag måste träffa en läkare, och varken bvc eller mvc har någon läkartid förräns 17 respektive 19 november.

Tycker det är fantastiskt dåligt, om man behöver mer tid för att vila behöver man ju det nu 
    frown emoticon Vet att man kan vara hemma ifrån jobbet i en vecka utan intyg men på deltid går ju inte det, då kommer jag få karens varenda dag och aldrig någon sjukersättning. Det klarar inte vår ekonomi...

• Hame
    mirakelspektakel skrev 2015-10-28 14:51:29 följande:
    Kan inte byta mvc, bor i lilla falkenberg så det finns bara ett här. I övrigt är jag jättenöjd med min barnmorska, bara det att det verkar omöjligt att få en läkartid. 
    haannah skrev 2015-10-28 16:26:44 följande:
     Det är bara första dagen som blir karensdag som vanligt (del av dagen då), men inte sen. För att det ska bli en ny karensdag behöver det gå 5 dagar mellan sjukdagarna, och det gör det ju inte. 
    Är det så? Vore ju bra, ska prata med min personalchef idag.
    Kixpix skrev 2015-10-28 20:19:23 följande:
    Skit i BVC och MVC. Gå till din vårdcentral. Går mycket fortare där. Så länge ska man inte behöva vänta.
    annahs1985 skrev 2015-10-28 20:45:57 följande:
    hej du! Det är ju bara gå till vårdcentralen i stället. Ring dit på morgonen så borde du kunna få en akuttid samma dag. Hur går det för dig på mvc annars? Jag är så besviken på mödravården här i falkenberg jämfört med vad jag är van med från dottern och Stockholm där vi bodde då.
    Det var jag som skrev lite luddigt, bvc och vårdcentralen är samma ställe här. Så det är på vårdcentralen de sagt att jag inte får någon tid förrens den 17/11. Man får inte akuttid för sjukskrivning säger de.. 

annahs: Annars är jag nöjd med mvc, kanske mest för att jag känner min bm sedan förra graviditeten och har bra kontakt med henne. Är det något särskilt du har haft problem med? Vilken bm var det du hade?

Har du förresten bestämt dig för att föda i Varberg eller Halmstad?
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-11-02 07:38:05 följande:

Idag står Mvc besök på agendan! Har lite små ångest, känns som vågen rasat iväg och min mage är stor som ett hus. Hoppas verkligen att de ser bra ut med sockret...

Hur ofta går man på kontroller efter vecka 30? Viset är de nu de blir tätare? :)

Jag går in i v.33 nu och ska också till MVC idag. Tror att jag har besök inbokade ungefär varannan vecka from nu, men undantag för lite justeringar pga julen. Så här står det på 1177:
    "Efter omkring vecka 30 och fram till förlossningen kommer man på tätare besök. Det kan vara mellan en och tre veckor mellan besöken, beroende på vilka behov man har och vilket landsting man bor i."
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-11-03 08:26:39 följande:
    Allt var bra och mina ögon har nog förstorat magen del, visade sig att kurvan planat ut sen sist! 7 kg plus, och härmed går vi varannan vecka :)
    Allt var bra för mig och min mage hade också planat ut, antagligen för att bebisen sjunkit ner lite trodde barnmorskan. Hon kollade min sf-kurva från förra graviditeten och den var än så länge identisk. så jag har bara inbillat mig att magen är större denna gången Glad

Bebisen hade lagt sig med huvudet nedåt men var än så länge ruckbar så den hinner kanske med någon mer salomotal innan den blir fixerad!
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-11-03 16:44:17 följande:
    Skönt att allting var bra, kan du känna tydligt att den ligger med huvudet neråt?

Jag känner mest sparkar neråt så min lille krabat ligger nog på tvären eller uppåt, kissblåsan är sådär lagom uppretad hela tiden. Haha.
    Nja, det var ju barnmorskan som kände det. Men jag tycker att sparkarna har flyttat sig ifrån nedre delen av magen till övre så jag gissade nog det Glad
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-11-03 16:48:24 följande:

Hade en städfirma hemma idag som skulle lämna lite priser på vad en riktig grovstädning skulle kosta. Är lite sugen på att ta hjälp med en rejäl storstädning och liksom få clean från tak till golv, hade varit så skönt att slippa tänka på det, men sen kommer snålheten i mig fram, haha. Men kommer överväga det iallafall.

Är det ngn annan här som haft städhjälp ngn gång och tycker ni det varit värt det isåfall?

Vi har städning varannan vecka, verkligen guld värt! Vi jobbar båda heltdid och har en 2,5 -åring, förut gick våra helger ut på att ha ångest över att vi inte hann städa Tungan ute Så det är super skönt!

Jag hyr in all hjälp jag kan få haha! Vi har städning varannan vecka, fönsterputsning 4 ggr per år, matkasse varannan vecka och en trädgårdsarkitekt som planerar och planterar i vår trädgård. Visst kostar det men den lilla fritiden vi har vill vi ägna åt våra barn och att öra roliga saker tillsammans. 
  • Hame
    qatteriin skrev 2015-11-04 17:32:14 följande:

Från och med i morgon jobbar jag halvtid, thank god! Håll tummarna nu för att Försäkringskassan godkänner sjukskrivningen! Det borde ju inte vara några problem när det handlar om en minskning av arbetsförmåga med 25% men det känns så läskigt varje gång. Hoppas jag orkar jobba 50% nu ett tag, 75% gick en dryg månad... Har börjat få så mycket sammandragningar också när jag anstränger mig eller får ont men det är ju normalt med mycket sammandragningar som omföderska har jag förstått.

Jag är också sjukskriven på halvtid from i måndags, hoppas inte heller att det blir några problem. Med mig är det liksom många bäckar små, men hoppas att försäkringskassan kan förstå.. Vem har skrivit ditt sjukintyg?
  • Hame
    fruthomas skrev 2015-11-05 10:24:34 följande:

Jag skulle också gärna hyra in städ, inköp, fönsterputsen och trädgårdsarbetet. Men jag är nog för snål och jag gillar att göra det själv också. Visst är det jobbigare nu. Men man för göra vad man kan och orkar, ta lite var dag så är det inte så mycket som behöver göras när helgen kommer. Mina grabbar 4 & 5 år får ofta hjälpa till. Ibland är det inte så lätt (man får tjata mycket) och inte heller alltid roligt. Men med lite motivation (fika, skura golvet, titta på lego i affären, få en liten godis i afären när man uppför sig eller något annat kul efteråt), lite hot (plockar ni inte upp legot hamnar det i dammsugaren) och samtal om att mamma inte orkar själv nu med bebisen i magen så brukar jag få lite hjälp. Att vara ute och plocka i trädgården en stund är ju bra både för mig och dem och vi gör något tillsammans. För mig är det viktigt att inte visa barnen att saker bara sker utan ansträngning. Sen gör vi ju ofta det tillsammans med barnen, så jag tycker inte att vi alla gånger kunde ha gjort med tiden. Pengarna vi sparar kan vi ju göra annat kul för.

Vi jobbar heltid båda två, min man oftast mer, och vi ser alltid till att ha tid med barnen.

Vi har helt enkelt dragit ner på annat som tar upp mycket tid för många andra. Tex har vi inga tvkanaler (vi kollar på typ svt-play när barnen har somnat), inga gymkort (vi använder naturen) och inga andra konstiga hobbys som tar upp vår tid.

Så jag lider inte så mycket av att vara utan RUT-hjälp, även om det skulle vara skönt att lägga upp benen någon timme extra emellanåt ????

Vår kille är yngre än dina barn, (2,5 år) och väldigt krävande så att få honom att "hjälpa till" finns inte på kartan. Han leker aldrig själv ens när vi behöver laga mat mm så den taktiken hade inte funkat, allt pyssel (städning, disk, tvätt mm) vi gör får vi göra efter att han lagt sig vid ca 20.00 eller så får vi dela upp oss. Eftersom det inte kommer att gå när bebisen kommer känns detta som enda lösningen för oss just nu.  
Svar på tråden BF Januari 2016 :)