Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 08:36:18 följande:

Det blir ingen sjukskrivning för mig. Det är tvär nej från både Mvc och vct. De beviljar ingen sjukskrivning efter v 34 då det är ofarligt att föda. Känner mig fruktansvärt besviken. Får ta mig en funderare idag på hur jag ska göra. Om jag ska ta föräldradagar eller gå och jobba på fredag.
    Man skulle ha varit man och haft ont i knät, hade varit enklare.

Så konstigt! Jag är sjukskriven fram till bf, det borde ju inte vara någon skillnad för att du klarade att jobba längre?! Ja man skulle nog varit man i många sammanhang..

Jag tycker du ska vara snål med dina föräldradagar och helt enkelt vara sjuk mycket. Gå hem när du känner att du inte orkar, du får ju vara hemma upp till en vecka utan sjukintyg. Sedan frår du jobba någon dag och sedan vara sjuk igen. 
  • Hame

Min förra förlossning började med att slemproppen gick ungefär två dagar innan bebisen föddes. Sedan hade jag molvärk och var dålig i magen, och sedan gick vattnet a lá Hollywood Tungan ute

Åkte in på förlossningen för att de skulle kontrollera att det verkligen var vatten, 4 timmar senare var det färdigt. Hoppas på liknande förlopp för det var så tydligt!

• Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 11:17:26 följande:
    Jag har nu funderat fram och tillbaka och bestämt mig. Jag jobbar på fredag. Gör det till ett avslut med barnen och jobbar dörmed min sista dag. Nästa vecka tar jag föräldrardagar och 19 dec -7jan "jobbar" jag igen eftersom det är betalt jullov. Inser att jag har det ganska bra ändå som har två veckors fullt betalt över julen. Då blir det att jag offrar 5 föräldrardagar helt enkelt. Det är på gott och ont att vara lärare, inga semesterdagar att styra över själv men skön ledighet när det är lov. Det känns bättre att avsluta på fredag och säga hej då känner jag så vet barnen att jag försvunnit samt att jag kan koppla bort jobbet helt och hållet nästa vecka och slipper sitta och skriva lektionsplaneringar varje kväll. Nu väntar jag bara på klartecken från min chef men jag har svårt att se att hon skulle motsätta sig då vikarie är på plats.

Anledningen till att jag inte får någon sjukskrivning är just som du säger att jag kämpade på för länge. Hade jag haft en pågående sjukskrivning hade jag fått fortsätta men de beviljar inga nya.
    Vilket konstigt tänk av läkarna, men skönt ändå att du hittar ett upplägg som känns ok för dig :)
  • Hame

Var hos mvc igår och allt såg bra ut. Jag är 37+0 och har gått upp 6 kg, sf-måttet var 33 cm. Mitt blodsocker har legat runt 5-5,5 tidigare men var nu uppe i 7, troligtvis för att jag precis fikat.. Vad har ni andra för sf-mått? Jag tycker inte magen behöver växa mer nu, den är stor så det räcker Tungan ute

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-12-09 11:37:43 följande:

Liten systuga såhär på fm. Gjorde två dreggellappar av mitt uggletyg med plastad frotté på baksidan så kan man undvika att den blir blöt rakt igenom av kräk och liknande av små spillbitar gjorde jag ett par babyvantar, men dem blev små. Så vi får väl se om dem ens funkar :-P

Så fint, duktig du är på att sy!
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2015-12-09 21:32:30 följande:

Idag på mitt tul så pratade Jag å läkaren om lite olika grejer. Vi kom in på sprickskyddet å jag frågade om de fortfarande hade kvar det. Det hade de :)) sen sa jag att Jah är absolut inte den som sitter å skrivet hur jag vill ha det i förlossningsbrev var på hon frågade var folk har fått den idéen ifrån?

Så... Vem har sagt till er som skriver/skrev/ska skriva förlossningsbrev??

Här är det både bm på mvc som tycker att man ska skriva. Hon skriver upp de viktigaste punkterna i journalen så att de syns när man kommer in. Sedan tycker barnmorskorna på förlossningen att det är bra så att de har något att utgå ifrån.  Man kan såklart berätta själv när man kommer in med de flesta tycker nog att det är bra att det finns i skrift, antingen i journalen eller på ett papper man har med sig. Inte alltid man är som bäst på att uttrycka sig när man håller på att föda :)
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2015-12-10 10:07:50 följande:
    Skrivet hon ner det? Helt nytt för mig det med ;) hade aldrig någon diskussion m bm förra gång ang det. Inte denna hellre. Det frågar de ändå på fl när man kommer in. Å hinner de inte fråga så hinner man ändå inte med smärtlindring :))

Jag syftar till att folk skriver egna brev
    Jag var inte så pigg på att prata sist jag kom in, och det kom nytt folk hela tiden så jag hade behövt dra det flera gånger. Det var superbra med ett papper som maken bara kunde räcka fram. "Här, läs detta".  
  • Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-11 06:49:57 följande:
    Va roligt med en till som byggt hus. Vi byggde vårt 2010 och vi älskar att bo i hus. Dock har behoven förädrats under dessa år, särskilt nu när ett barn till ska få eget rum, så vi ska göra lite förädringar. Vi föll i första hand för våran tomt, anskilt och lantligt men ändå promenadavstång till samhället. Vi inser att det kommer att bli trångt i huset i några år, då det är byggt för två barn och vi vill ha fyra Men vi tänker som så att när yngsta är tonåring har äldsta flyttat hemifrån. Skulle aldrig fixa att bygga igen. Det har tagit oss 5 år att få ordning på tomten och det skulle jag aldrig vilja göra om. Skulle vara om vi vinner på lotto och kan leja bort rubbet, drömma kan man ju alltid.
    Vi hade liknande situation med tomten. Köpte begagnat hus 2008 men har renoverat det sedan dess. Lagom till sonen första sommar hade vi rivit upp hela altanen på baksidan och framsidan var helt uppgrävd, det fanns ingenstan att vara med honom. Nu känns det jättebra att vi lagom till barn nr två har en stor barnsäkrad altan där vi kan både sitta och mysa med bebisen och släppa ut stora killen utan att vara oroliga.

Skulle aldrig orka flytta och börja fixa om eller ordna allting som krävs med att bygga hus. Vi får bo kvar här tills barnen är utflugna och vi börjat tänka på pension Tungan ute
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-12-11 08:34:14 följande:

Har ni packat bb väskan? Vad är de bästa ni har tagit med er? :)

Jag har tagit med mig en bekväm mysdress som jag tycker är hyffsat snygg. Tröja med dragkedja är bra så blir det lättare med amning och hud mot hud. Två amningslinnen och en bh, sockar och trosor till ombyte. Inneskor att tuffa runt i på bb. 

Lypsyl, nässpray och halstabletter behövde jag efter all lustgas sist. Salva till bröstvårtorna, sist fick jag ett litet prov på BB sedan fick maken springa iväg och köpa. En bok, amningskudde, babynest, några kexcholkad, mobilladdare. Schampo, balsam och duchcreme. Tangel teazer, sist blev jag sjukt rufsig i håret och kunde knappt reda ut det  Tungan ute

Pyjamasar till bebisen och två lite finare ombyten av body+byxor att åka hem i, overall. Filt och gosedjur. Kamera förstås! 
  • Hame

Jag är sjukskriven på halvtid och tänker vara hemma i mellandagarna. Är det någon som vet om det är tillåtet att ta ut halva semesterdagar för att täcka upp när man är sjukskriven?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)