mitthemligajag skrev 2015-10-04 19:16:32 följande:
Tror att de har mkt att göra med att vi är uppväxta med att kön inte spelar någon roll, och i andra länder är ett eller annat kön lite bättre. Hade en gambiansk familj på jobbet som var otroligt öppna, hon berättade att hon helst ville ha pojkar men en flicka eftersom pojkarna hjälper mer. Fick direkt en klump i magen haha men de är ju deras natur.
Likaså vet jag att många av våra kurdiska föräldrar varit otroligt glada över att först få en pojk och sedan flicka. Vet inte om de har med tradition eller religion att göra?
Jag kan nästan skämmas lite att vi tagit reda på kön, eftersom att de såklart inte spelar någon roll egentligen....
Jag önskar mig en flicka. Men blir såklart lika glad för en son! Min sambo önskar en flicka han med, men han är sådär pk och kan inte riktigt erkänna det :) men han har två pojkar innan- jag förstår fullt ut att han önskar sig det han inte har- även om det inte är det viktigaste såklart!
Vet inte om det är religion eller tradition men känner igen det där. Jag möter ju familjer där männen har barn med olika fruar. Där flickorna plockas hem från skolan för att passa småsyskon eller blir bortgifta till hemlandet. Tom min jämnåriga kollega lever i ett arrangerat äktenskap, men där blev det rätt för dem båda, de älskar varandra högt och försöker nu skaffa ett fjärde barn tillsammans. De är från Balkan- så de kommer inte alltid långväga ifrån, de här värderingarna som är så olika våra egna.
Hans syster däremot, där blev det inte bra, hon är olyckligt gift med en mycket äldre läkare...
Skiljer man sig i deras land så tar mannens familj hand om ev barn.
Lite ot, men man reagerar när man möter jämnåriga som lever så annorlunda mot vad man själv gör.