Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

mitthemligajag skrev 2015-10-04 10:01:31 följande:

Fast jag kan hålla med dig! Mitt arbete (fsk) ligger i ett mångkulturellt område och en stor del av barnens föräldrar kommer från andra länder, har fått mycket tips och råd och både mammor och pappor pratade om bebisar och graviditet jämt, och de accepterade jag också på ett helt annat sätt. Konstigt

För mig finns det en tröst i detta: jag är ganska orolig för själva förlossningen och när jag är på jobbet tänker jag såhär att många av de kvinnor jag möter, de har fått massor av barn och ser fortfarande helt normala ut.

En kvinna som alltid hälsar, alltid är glad, hon är knappt 30 och fick sitt tionde i våras.

Det ger mig en styrka när jag blir nervös: hon har gjort det TIO gånger liksom, och hon står och går och pratar fortfarande :D
  • amalie79
    Anny123 skrev 2015-10-04 18:03:18 följande:

Hur mycket rörelser känner ni under era "lugnare" dagar? Å hur ofta har ni lugnare dagar?

Någon på frukostrasten på jobbet, sedan på kvällen i soffan. Nästan ingenting alls om dagarna, men då ska man komma ihåg att jag aldrig är stilla då heller då jag jobbar mest utomhus.

Så är en vanlig dag ungefär.

Förra veckan hade jag en helt lugn kväll, undrade nästan lite, men så kvällen efter satte det igång på ett annat ställe, den hade väl vänt runt på sig och gottat till sig där innan den började trumma igen.
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-10-04 19:16:32 följande:

Tror att de har mkt att göra med att vi är uppväxta med att kön inte spelar någon roll, och i andra länder är ett eller annat kön lite bättre. Hade en gambiansk familj på jobbet som var otroligt öppna, hon berättade att hon helst ville ha pojkar men en flicka eftersom pojkarna hjälper mer. Fick direkt en klump i magen haha men de är ju deras natur.

Likaså vet jag att många av våra kurdiska föräldrar varit otroligt glada över att först få en pojk och sedan flicka. Vet inte om de har med tradition eller religion att göra?

Jag kan nästan skämmas lite att vi tagit reda på kön, eftersom att de såklart inte spelar någon roll egentligen....

Jag önskar mig en flicka. Men blir såklart lika glad för en son! Min sambo önskar en flicka han med, men han är sådär pk och kan inte riktigt erkänna det :) men han har två pojkar innan- jag förstår fullt ut att han önskar sig det han inte har- även om det inte är det viktigaste såklart!

Vet inte om det är religion eller tradition men känner igen det där. Jag möter ju familjer där männen har barn med olika fruar. Där flickorna plockas hem från skolan för att passa småsyskon eller blir bortgifta till hemlandet. Tom min jämnåriga kollega lever i ett arrangerat äktenskap, men där blev det rätt för dem båda, de älskar varandra högt och försöker nu skaffa ett fjärde barn tillsammans. De är från Balkan- så de kommer inte alltid långväga ifrån, de här värderingarna som är så olika våra egna.

Hans syster däremot, där blev det inte bra, hon är olyckligt gift med en mycket äldre läkare...

Skiljer man sig i deras land så tar mannens familj hand om ev barn.

Lite ot, men man reagerar när man möter jämnåriga som lever så annorlunda mot vad man själv gör.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-10-04 20:16:29 följande:

Jag känner skrutten väldigt mycket nu, sparkar eller hicka nästan nån gång varje timme under dagarna och det verkar som att bebis ogillar skarpt när jag böjer eller hukar mig då det buffas till på en gång. Händer det att jag inte har känt något på ett par timmar räcker det att jag tar lite på magen så är det full fart! På kvällarna när jag ligger när åker magen åt alla håll :) misstänker att det blir en vaken och aktiv bebis....

Ha ha ja det låter ju så!

Sen semestern typ så har jag fått lättare att sitta framåtböjd eller på huk. Då gjorde det faktiskt ont, nu går det bra, vilket är skönt med mitt jobb. Antar det beror på att magen är högre upp nu liksom?
  • amalie79

Usch vaknade nu, jag som alltid sover gott. Drömde att jag kom till bm, har tid idag 8:00 och istället för min bm så är en karl där och han börjar prata en massa, sen ska han röntga mina tänder! Så jag låter honom göra det, men säger att han måste lyssna nu för det är inte därför jag är där idag.

Min bm dyker sedan upp men då måste jag sitta med dem och äta köttfärspaj, fast jag säger att jag gillar inte varm mat till frukost.

När jag till sist får min undersökning så är jag normal förutom att jag väger 130 kilo :O

Jag vet att allt detta beror på att jag inte gillar att gå till läkare, sjukhus mm och idag ska min bm sticka i mig för första gången ( en annan tog inskrivningsproverna)

Hur ska jag göra för att sluta vara så nervös? Ska ju gå dit många gånger till, och denna trevliga intelligenta persiska kvinna är verkligen inte läskig alls, utan väldigt sympatisk. Vill inte drömma mardrömmar om henne och hennes kolleger.

• amalie79

V 26, Bm-besök imorse, gick bra, allt är normalt. Men hon lärde sig nog idag att sticka mig först, blodtryck sen, för innan var det på övre normalskalan, efter betydligt lägre:) jag stressar lätt över nålar...

Sf-mått 25, vilket även det skulle vara normalt, och 5 kg plus sedan inskrivningen så jag är rätt nöjd, trodde på mer nu.

• amalie79

Nu blir det ju att man går och tittar på barnvagnar på stan- vi ska bestämma oss till helgen o beställa.

Vi ska bara enas om färgen:)

Vi är överens om att alla nyanser av grått och helsvart går bort- inget illa ment mot er som valt dessa färger men fy så dystra de är.

Mannen är blå och jag är röd om man säger så:) jag kommer köpa en enda barnvagn i mitt liv och jag vill ha den röd. :) fånigt jag vet!

• amalie79

Alla mina vänner prisar babysitters, för att ha någonstans att göra av barnet när det inte tycker det är kul att ligga platt på golvet längre. Att kunna duscha, laga mat, och de kan halvsitta upp och titta istället. Vi kommer nog få eller köpa en begagnad.

Även bumbostol har varit uppskattat men då får de ju vara stadiga i nacken först.

• amalie79

Min sambo vill absolut ha sele, han bar sin äldre son mycket och gärna när denne var liten. Min syster har en sele som inte är särskilt mycket använd- hon kunde inte bära sin dotter särskilt länge då hon vägde 10 kg o hade storlek 74 redan första sommaren. :)så vi ska få låna den och testa om den är bra, är osäker på märket!

Ang skötbord har någon testat sådant som sitter ovanpå badkar? Det är det alternativet som är aktuellt för oss då badrummet inte rummet något annat, är långsmalt. Alternativt en bädd ovanpå tvättmaskin vilket kunde funka för mig men det blir väldigt oergonomiskt för sambon som är 1,90 lång.

Bädd på säng eller i soffa går helt bort för mig, känns ofräscht, bajs har man på toaletten känner jag, där man har rinnande vatten nära.

Skötbord i Sovrummet är väl ett alternativ i värsta fall men då stör man ju lätt den som ligger kvar i sängen, plus då detta med vatten.

• amalie79

[quote=75852727][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-10-08 21:28:11 följande:[/quote-nick]hahah... ja det gjorde jag verkligen. förlåt, tyckte att det var lite konstigt, men som du dessutom skrev kanske dum fråga efteråt så... :) Vi har köpt ett tvättbjörne classic som sitter på badkaret, har dock inte testat det än, men det är en rejäl bjässe! Blev väldigt förvånad hur stort det var när min kompis lämnade av det hos oss (hon hjälpte oss att köpa det begat). Hur kan så små varelser behöva så stora saker???  Fördelen är att det verkar vara väldigt stabilt och det är inte i vägen när man ska duscha eller bada.[/

Ja det är detta jag tittat på , men bara hittat nya och hu så dyrt det är nytt! 1495 för ett man sätter på badkar, när man kan få en hel möbel för mindre pengar på ex ikea!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)