Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

V 29 kontroll idag och allt ser fortfarande bra ut. Sf mått 29, perfekt blodsocker och hjärtljud, aktiv bebis som ligger mest på höger sida ( jo tack, det syns på magen....)

Mår fortfarande ganska bra så skönt att få kvitto på det liksom.

Har blivit frågad två gånger idag om det är dags snart. Nä, jag har 10 veckor kvar... Får snart lägga upp en bild och se om ni tycker jag är så stor som alla andra verkar tycka! :D

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-06 17:35:03 följande:

Haha, känner också igen det där och då var jag ändå inte mer än 20 när jag gick f-utbildning. Men jag fick inte ut särskilt mkt av det, inte ens några att umgås med under ledigheten då alla andra var äldre och mest såg ner på en som ung förälder. Haha.

Denna ggn går vi ingen f-kurs.

låter som en intressant föräldrakurs - men kanske inte för informationen utan mer för upplevelsen. Vi hade bara nån förlossningsinfo i en föreläsningssal på Sahlgrenska med typ 100 deltagare så det var rätt trist. Den här gången blir det visst ingenting.

Ja min bm frågade mig idag vad vi tyckte. Jag sa att jag vet faktiskt inte, ska fundera på om vi ska gå dit de andra gångerna eller ej. Ja upplevelsen i sig intressant, vet ju lite hur det är för jag jobbar i samma mångkulturella område: lät dig att alltid vänta dig det oväntade och vad som helst kan hända- det är liksom det roliga!

Hade det funnits en ung mamma som verkade kul så hade jag så gärna umgåtts med henne sen! Även om jag är äldre. Gud så dumt att se ner på folk pga ålder, är väl inte det som avgör vilken sorts förälder man blir eller hur man är. Det klokaste rådet kring graviditeten fick jag av min gamla sommarjobbare, hon är 20 år och fick en dotter i augusti- hon sa att M, gör så här: ta en dag i taget, det gör jag och för varje dag så funkar det bättre och bättre!
  • amalie79
    CarolinaH skrev 2015-11-06 23:00:15 följande:

Har varit sjukskriven i snart 1mpnad nu pga fruktansvärda foglossningar. Har inte haft problem med det vid någon av tidigare graviditeter. Har tagit mig fram med hjälp av kryckor denna gång. Nu har det blivit lite bättre. Men värre är det med häger revben. Gör så ont att jag ibland skriker rakt ut av smärta. Svårt att hitta någon bra sovställning. För att överhuvudtaget kunna som på kvällen blir det 1 alvedon och vetevärmaren. Håller på att bli galen. 8 veckor kvar och vet inte hur jag ska stå ut. Gör så fruktansvärt ont att andas.

Någon annan som varit med om liknande?

Har du en vild bebis som kanske sparkat sönder ett revben? Har hört att det kan hända, vet ingen som råkat ut för det dock.

Min kompis råkade ut för att bebisen krokade sig fast under revbenet på något sätt, gjorde ont men satt inte i länge.
  • amalie79

[quote=75970285][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-11-07 00:50:26 följande:[/quote-nick]Någon som har som ilningar i underlivet? Började få det för någon dag sedan. Gör inte jätteont men känns obehagligt. Vad är det? Har också ont mitt i magen ibland, runt navelområdet.[/

Bara frampå underlivet om man säger så, mot ljumsken till, särskilt om jag typ skjuter något framför mig, har antagit det är fogarna som säger till. Det ilar liksom i kanten mellan mus och ben om du förstår. Känner även ligamenten ibland vid hastiga rörelser, särskilt höger sida. Där verkar även bebisen ligga, bm bekräftade det igår som jag sagt i flera veckor, och även mamma när hon tittar på mig- hela paketet ligger på höger sida och trycker. Det känns även i bröstkorgen på höger sida när jag sitter länge, får lite ont

• amalie79

Träffade en tjej i veckan förresten som är beräknad tre veckor efter mig. Hon ser inte ens gravid ut! Jo om man tittar noga på hur hon rör sig, hon sitter med handen på magen som putar lite lite grann liksom. Men det skulle lika gärna kunna bero på typ svullen uppblåst mage eller något :)

självklart tyckte mina kolleger det var kul att jämföra ( hon är ibland tillfälligt på vårt kontor) med mig, som typ använder ovandelen av magen som armstöd när jag sitter ner liksom.

Nu är hon en helt annan kroppstyp än mig, en riktigt liten späd kontorstyp :) jag har ju heller inte gått upp sådär jättemycket i vikt, så på det viset skiljer det ju inte så där jättemycket, man får ju utgå från sig själv innan liksom.

Men ändå, hon ser inte självklart gravid ut ens, det gjorde jag vid ungefär v 15-16 och nu frågar folk om det snart är dags :D

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-07 14:05:15 följande:

Åh, vad mysigt att börja fixa och dona. Mitt fixande har stannat av, har fortfarande lite saker jag ska sy och sängen ska målas klar. Ska försöka hinna med en tur till ullared om ngn vecka med och inhandla sista sakerna. Sen behöver jag tvätta upp fårskinnet och alla kläderna och lite filtar och sådär. Det enda som står framme är vagnen, haha, och det har den gjort sen vi köpte den i vecka 16 typ, så den är väl snart dammig istället, annars har vi allting kvar att förbereda typ. Tur man får gå hem från jobbet snart.

Fick gå hem idag för jag klarade inte av mer med sammandragningarna. Så vi får se om jag orkar jobba sista dagarna eller om jag fortsätter vara sjukskriven till jag går hem.

Vi har typ allt kvar att göra- bära ut den gamla kökssoffan vi har i sovrummet, hämta hem sängen, köpa byrå- de där sakerna ska vi ta tag i nu medan jag fortfarande orkar hjälpa sambon så han slipper släpa allt själv ( soffan förbi vi nog ordna hjälp till för den är tung även annars:)

Har iaf handlat kläder, täcke, påslakan mm.

Hamnade på en tillfällig villervallaoutlet i Mölndal igår efter min syster tipsat mig, inte mkt småkläder men köpte tre filtar, babymössor och vantar iaf, till en skrattretande låg summa jämfört med villervallas ordinarie priser:D

Stanna du hemma tycker jag om du har möjlighet och känner så!
  • amalie79

Här kommer förresten bilderna jag inte vetat om jag skulle lägga upp. Efter att återigen idag ha blivit frågad om det är dags snart så vore det kul med några andra åsikter- är den verkligen så himla stor??

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 17:31:56 följande:

Nej inte svullna och ömma men det är obehagligt när det ilar. Jag tycker att det jobbigaste är att jag inte vet vad som är normalt och inte. Det gör mig inget om det gör LITE ont eller är lite obehagligt så länge det är normalt.

Men du, jag förstår hur du menar. Vi vet inte vad som är normalt och vad som inte är det, när man aldrig varit gravid innan. Jag har en del känslor av samma sak nu är det trycker uppåt på höger sida, särskilt som man läst om havandeskapsförgiftning och ont under vänster revbensbåge, mm... Fast jag anade att det bara är bebisen.

Men när bm sa oj, ja alltsammans ligger verkligen på höger sida, då blev jag ju lugnare, såklart. Kan du inte ringa och fråga? Eller har du besök snart igen? Det ÄR säkert normalt, men har man som både du och jag varit fri från de flesta besvär så har man, iaf jag, en lite lägre tröskel innan man börjar oroa sig- särskilt som man känner allt för första gången.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 17:39:54 följande:

Amalie: när är du beräknad? Jag har BF 8/1 och ser ungefär likadan ut som du. Jag kan dra in magen fortfarande så att jag knappt ser gravid ut utan bara lite småfet men det är ju jätteobehagligt så jag går med min mage ute som jag gjort sedan v 13 även om där egentligen är lite lite "luft" i den som gör att den ser större ut. Jag tycker snarare att min mage är ganska liten för att ha gått in i v 32. Bakifrån syns inte att jag är gravid. I torsdags frågade en om det var tre månader kvar men det är ju bara två. Konstigt att alla verkar tycka att du är så stor.

Ja det är ju det jag tycker med, känner ju mig inte särskilt stor heller. Syns ju bakifrån på mig särskilt eftersom bebisen gillar att pressa ut mot höger höft hela tiden, har legat sp i några veckor nu. Men på bak, ben, armar och ansikte syns inget säger även de ärligaste vännerna jag har, utan att jag frågar( man vet ju vilka som bara är snälla ;)

Jag är precis en vecka efter dig, bf 15/1
Svar på tråden BF Januari 2016 :)