Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Mitt mål är att börja jobba igen 1/9, heltid. Då ska sambon vara hemma lika länge, ca 8 månader. Ingen av oss kan tänka sig att stanna hemma länge som det känns nu därför vill vi dela.

Märker dock att folk har väldigt mycket åsikter om detta! De allra flesta inte till min fördel, har fått frågor som om sambon kan amma osv!

Osäker hur många dagar per vecka som behövs. Sambon har de där 10% extra som vissa av er här. Jag har det inte, men tjänar 1500:- mer än honom i dagsläget.

Jag är inblandad i ett projekt och nu börjar min chef hinta lite att jag kanske kan vara med på vissa saker med bebis om den blir snäll, alternativt kvällsmöten när sambon kommit hem. Allt beror ju på bebisen såklart men är det ens möjligt praktiskt? Hur gör man om man vill hoppa in och arbeta lite under föräldraledighetsperioden?

Och hur funkar detta med att man har rätt att vara uppdaterad pm jobbet under ledigheten? Hur har ni gjort?

• amalie79
    himw skrev 2015-10-16 12:40:03 följande:

Amalie79: Jag kommer stänga av jobbet helt pga att vi genomgår en omorganisation som går in i andra fasen i vår- det är fullständigt kaos och det ska bli så skönt att slippa det ett tag :)

Hade det varit under normala omständigheter hade jag nog tänkt mig att gå in på gruppens APT och hållit mig uppdaterad.

Efter varit sjukskriven på halvtid nu ett par veckor har jag insett att detta med deltid är fantastiskt! Har jag möjligheten skulle jag gärna jobba deltid typ 80% sen när jag ska börja igen- är så stor skillnad och skönt med korta dagisdagar för barnet tänker jag.

Jag jobbade deltid förr och det var ingenting för mig. Blev bara stressad o försökte göra 100% på 75% av tiden= man blev mer stressad isf tvärtom!

Jag ska ju bara vara borta åtta månader, eller åtta och en halv om jag går hem till jul vilket förhoppningen ju är. Vill inte vara helt bortkopplad, blir det inte oavsett iom att mina kolleger är mina vänner.
  • amalie79

[quote=75884457][quote-nick]himw skrev 2015-10-16 16:55:07 följande:[/quote-nick]Det har du rätt i- risken finns ju att man försöker "hinna" med 100%.

Skönt att ha kollegor som är vänner- då blir det ju naturligt att hålla kontakten :)[/quote

Ja precis... :) det blir det. Får tom vara med och välja vem som ska jobba för mig, jag brukar rekrytera sommarjobbare så det blir en av dem. Min chef tycker att de kan ändå inte hitta en som sköter de bitarna jag har utöver min vanliga tjänst så då kan vi lika gärma ta in en "doer" som hon säger, som gör det nödvändigaste

• amalie79

Vi delar allt, i det ingår ju även hans befintliga barn. Däremot så har jag sagt att nu när vårt gemensamma kommer så får vi minska sparandet till hans barn sedan innan och spara mer till det gemensamma, kanske strypa sparandet till dem under föräldrledighetsåret.

Vi kommer förmodligen ta ut ganska många dagar men spara lite dagar. Ingen av oss har någon jättehög lön och som sagt, hans barn är ju äldre och hobbies osv kostar en hel del för dem. Som sagt så känner ingen av oss att vi vill vara hemma flera år ändå och fler barn vill ingen av oss ha, särskilt inte jag, ett till är vad vi klarar av både ekonomiskt och känslomässigt. Därför kommer en av oss förmodligen att sterilisera sig till våren.

• amalie79

[quote=75892514][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-10-18 19:20:24 följande:[/quote-nick]Åh va jobbigt det låter, du gör rätt i att kolla upp det! Hoppas du kan jobba mindre!

Jag har haft en lätt graviditet hittills, vet inte om det beror på att jag inte jobbar alls (pluggar) eller om jag hade haft den turen ändå. Har några besvär: ischiaskänning i skinkorna (en i taget) det är rätt jobbigt men brukar minska eller gå över av att röra på mig, känsla av att det bränner/ hugger/blir som håll i magen men det brukar gå över snabbt om jag vilar, obehaglig känsla/svag smärta i underlivet - läst i 1177:s veckoguide att det kan vara livmoderbanden som sträcker ut sig.

Har någon av er upplevt att era fötter blivit större? Har läst att det är vanligt under graviditeten men blev lite chockad igår när jag försökte leta efter sneakers - hade gått upp 1-1,5 storlek och alla skor kändes trånga på högerfoten där foten går ut innan tårna. Hittade inga som kändes bra [/

Det låter Precis som mig- minus fötterna :)

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-10-18 22:22:50 följande:

Amalie: roligt att höra att någon mer har det lätt *peppar, peppar*. Jag hade läst så mycket om allt som kan vara jobbigt under graviditeten och är så förvånad över att jag knappt har drabbats av något alls, hade kunnat vara gravid hur länge som helst som det känns nu... Men har man otur kanske man får desto jobbigare förlossning, det är jag mer orolig för. Jag var lite inställd på kejsarsnitt och hade uppfattningen att det skulle vara lätt att få i USA, och det är det generellt, men inte på det sjukhus jag går. Där är man bestämd precis som i Sverige att utgångspunkten är vaginal förlossning, men jag hoppas att det faktum att förlossningsvården inte är underbemannad här som i Sverige gör att risken för förlossningsskador minskar. Jag är rädd att spricka men inte så rädd att jag känner att jag behöver gå i samtal kring det.

Jag tänker detsamma, nånstans måste det ju bli svårt liksom... Hittills är det mest besvärliga att jag vissa dagar har en jäkla halsbränna. Har lite anlag för sur mage generellt så. Vilket är lite surt men totalt ofarligt liksom:)

Ang ischiasont har jag haft det även ogravid.

Blir lätt kall om vinter då jag jobbar och står mycket ute, typ fixar slingor i träd, osv.

Det som hjälper är att sambon, som är gammal handbollstränare o har magiska fingrar, masserar sätesmuskeln varje kväll. Inte länge,för det gör himla ont, särskilt när han fortsätter ner mot knät längs låret. Men det gör så gott!

Försett par år sedan köpte jag en gymboll också, och satt helt enkelt på den på kvällarna när jag såg på tv osv. Gjorde underverk för min rygg.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-10-19 13:44:05 följande:

Vad läskigt! Hoppas att det gick bra för dig och bebis och att allt e normalt.

Tycker att min bebis har börjat röra på sig mindre också, men när den väl sätter igång är det full fart. Har läst att det är mycket mindre plats nu vilket gör att de inte sprattlar runt lika mycket längre. Helt otroligt hur man börjar oroa sig för sitt barn i samma stund man vet att den finns där.... En ständig oro som aldrig kommer att ta slut!

Min sambo ska vara hemma nu fram till december så att jag kan ta igen lite kurser på universitet. Känner redan att min kropp mår bra ut av det här även om jag saknar min lilla plutt där hemma. Men det känns ändå tryggt och avslappnat när jag vet att han är med pappa :) Känns som att min rygg inte riktigt pallar att bära runt på han hela dagarna längre och allt farande fram och tillbaka med de större barnen känns inte heller hållbart när man tillslut blir liggandes och inte orkar nånting. Känns som ett bra beslut det här, framförallt för kroppens skull! Även om jag vet att man kan försöka ta det lugnt när jag är hemma så är det så svårt när det alltid finns så mycket att göra och tyngre blir det när en ett-åring ständigt hänger på benen eller på armen. Men om jag är på skolan kopplar jag bort allt det där och kan inte göra något annat än att läsa och gå på föreläsningar.

Oj, min har just börjat bröta runt där inne så att det känns tydligt. Förra veckan kände jag och såg utanpå magen första gången. Känner nere ena dagen, uppe andra, osv. Så olika det kan vara, känns för mig som att det just börjat på riktigt typ
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-20 06:02:57 följande:

Är det någon mer som känner att det trycker på ner mot bäckenet? Är det för tidigt för bebis att fixera sig redan10v innan bf? Har känt ett väldigt tryck hela natten nämligen.

Jag har haft tryck uppåt utåt nedåt, kanske låter konstigt men kommit fram till att det måste vara så att den ligger med huvudet upp, spjärnar utåt med baken och sparkar nedåt mot kissen typ:) kände som om något skulle komma ut genom naveln samtidigt som jag blev kissenödig:)
  • amalie79

Jag sökte aldrig gravpenning, funderade ju på det, men nu är det väl i senaste laget ändå. Isf hade jag kunnat gå hem om tre veckor. Känns helt overkligt, inget jag vill heller, känns fortfarande hyfsat. Min chef ich jag pratade igår och kom överens om stt jag på pappret jobbar året ut men är ledig from 18/12 ungefär. Blir jag dålig på något sätt får man försöka bli sjukskriven.

Funderar dock på de av mina uppgifter som kräver hörselskydd? Läste någonstans att man inte borde pyssla med sådant nu? Men å andra sidan, igår var jag på elitseriehockey, det är väl inte direkt bättre isf?

Allt som står är bara om buller under hela dagar och så. Mitt är ju kanske någon gång per vecka... Max. Min kollega tycker helt enkelt maskiner= nej för mig nu. Alltså typ lövblås på ryggen, gräsklippare. Trimmer klämmer runt magen så där sa jag själv nej pga det.

De är ju bara en liten del av jobbet, inte allt.

• amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-21 11:31:51 följande:

Jag är imponerad av din fysik. Jag sa nej till att trimma gräset här hemma redan i somras, tycker det känns olustigt. Idag skulle jag aldrig orka hålla upp något så tungt! Går sammandragningar av att bära en tung matkasse

Tack. Jag har haft det väldigt lätt, men visst blir man tröttare i ryggen fortare nu. Är ku vår lågsäsong nu med, gå runt och byta lampor, kratta löv, jobba med hyresgästinflytandefrågor klarar jag ju. Men planerar jag bra och undviker de tunga lyften osv så funkar det fortfarande rätt bra. Tänker dock inte vara med på snöröjningen utom i nödfall, har en vecka jour själv i början av vintern bara.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)