• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • anaconda
    Söndag skrev 2015-06-25 15:28:51 följande:

Fick brev från BM idag att jag ligger lågt i järnvärden (är i 9+4) känns väldigt tidigt?! Ska börja äta 100 mg tabletter varje dag.

Hur ska det då sluta? :) googla dock lite å såg att symtomen på lågt Järn är hjärtklappning, anfådd, trött och illamående nu hopps jag på (om inte annat placebo effekt) att min illamående och trötthet ska bli bättre ;)

Äter oxå redan järn tabletter då bm tyckte mina värden va lite dåliga, mitt illamående har försvunnit men är i v 14 nu så kan vara därför
  • Emelie86
    20110303 skrev 2015-06-24 20:24:57 följande:

Bubblor och Emelie86: trist att ni med har dessa flytningar och oro:( jag har kub på måndag så då får jag domen... Tycker att det kommer när jag ansträngt mig så ska skärpa mig imorgon o inte lyfta och stressa omkring.

Hoppas allt är som det ska med våra pyren!

Lycka till på kub, det går säkert bra! :) Här blir man tyvärr inte erbjudan att göra det om man inte är över en viss ålder tror jag. 

Ja, hoppas verkligen att allt är som det ska med våra pyren! 

• Mallis87

Hejsan!

Har följt denna tråden från start, men väntat med att hoppa in. Nyss hörde jag lilla bebisens hjärtljuden med min angelsound, är i veckan 11 (10+4).

Jag är 27 år och kommer från skåne, har en dotter som blir 2 i oktober. Och i januari blir hon alltså storasyster :)

Har inskrivning när jag är i vecka 14, inte varit hos bm än. Här blir vi inte erbjudna kub, så jag längtar till rutin-ul så jag får se den lille.

Har läst att många är oroliga för försvinnande symtom. I min förra grav hade jag inga symtom. Inget illamående, inga humörsvängningar, ingen extra hunger, inte ont, inga sammandragningar, ingen mol/växtvärk. (Förutom halsbränna mot slutet), Hade jag inte haft mage hade jag inte vetat att jag varit gravid. Inga bekymmer/symtom under hela graviditeten, tills plötsligt vattnet gick fyra veckor innan bf utan någon som helst förvarning, och knapp 12 timmar senare var dottern ute. Så ni som mår bra - försök vara glada och njuta även om det är svårt!

Denna grav har jag haft illamående till och från, men inte jättemycket så jag känner mig tacksam att jag (än så länge) mår bra även denna grav!

• Monsan
    Mallis87 skrev 2015-06-26 13:47:35 följande:

Hejsan!

Har följt denna tråden från start, men väntat med att hoppa in. Nyss hörde jag lilla bebisens hjärtljuden med min angelsound, är i veckan 11 (10+4).

Jag är 27 år och kommer från skåne, har en dotter som blir 2 i oktober. Och i januari blir hon alltså storasyster :)

Har inskrivning när jag är i vecka 14, inte varit hos bm än. Här blir vi inte erbjudna kub, så jag längtar till rutin-ul så jag får se den lille.

Har läst att många är oroliga för försvinnande symtom. I min förra grav hade jag inga symtom. Inget illamående, inga humörsvängningar, ingen extra hunger, inte ont, inga sammandragningar, ingen mol/växtvärk. (Förutom halsbränna mot slutet), Hade jag inte haft mage hade jag inte vetat att jag varit gravid. Inga bekymmer/symtom under hela graviditeten, tills plötsligt vattnet gick fyra veckor innan bf utan någon som helst förvarning, och knapp 12 timmar senare var dottern ute. Så ni som mår bra - försök vara glada och njuta även om det är svårt!

Denna grav har jag haft illamående till och från, men inte jättemycket så jag känner mig tacksam att jag (än så länge) mår bra även denna grav!

Funkar angelsound så tidigt.. Har bara hittat sidor där det står att det funkar från andra trimester.. Vart har du köpt din?
  • Seven Costanza

Mallis87: välkommen! Roligt att höra att du hade en så lätt graviditet med första barnet, det lugnar mig! Jag är själv en av dem som är nästan symptomfri förutom trötthet och att jag fryser. Är i v 13 och min mage syns inte om jag står normalt och spänner magen, har bara en sån där pösig mage om jag andas ut och står med dålig hållning, men det är ju absolut ingen gravidkula ännu. När började din mage synas förra gången? Vet du varför du födde fyra veckor för tidigt? De flesta förstföderskor går ju över tiden. Jag hoppas på att inte föda för tidigt för jag är beräknad 6/1 och vill ju helst ha på rätt sida året.

• Mattenörd
    Söndag skrev 2015-06-25 15:28:51 följande:

Fick brev från BM idag att jag ligger lågt i järnvärden (är i 9+4) känns väldigt tidigt?! Ska börja äta 100 mg tabletter varje dag.

Hur ska det då sluta? :) googla dock lite å såg att symtomen på lågt Järn är hjärtklappning, anfådd, trött och illamående nu hopps jag på (om inte annat placebo effekt) att min illamående och trötthet ska bli bättre ;)

Det är väl rätt vanligt att järndepåerna är låga vid inskrivning? Jag har hittills aldrig behövt öka järndosen senare i grav utan kunnat sluta med järntabletter igen framåt v. 30 när depåerna fyllts upp.
  • Mallis87
    Monsan skrev 2015-06-26 14:24:56 följande:

Funkar angelsound så tidigt.. Har bara hittat sidor där det står att det funkar från andra trimester.. Vart har du köpt din?

Min är nog någon sorts kopia, den heter angeltalk och jag beställde den på nätet i min förr grav. I papperna på denna rekommenderas den från vecka 12. Och jag hör väldigt svagt och det tog en stund att hitta. Man ska ju inte lyssna för ofta, och nu kommer jag nog knappt använda den mer. Min bm kommer lyssna på hjärtat i vecka 14, sen är det ju rutin ul runt vecka 18 och där efter börjar man ju förhoppningsvis känns rörelser. Hade jag valt om hade jag valt att inte köpa någon, tycker knappt det är värt pengarna och kan ju leda till jättemycket oro om man inte hittar hjärtljuden!
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 14:42:27 följande:

Mallis87: välkommen! Roligt att höra att du hade en så lätt graviditet med första barnet, det lugnar mig! Jag är själv en av dem som är nästan symptomfri förutom trötthet och att jag fryser. Är i v 13 och min mage syns inte om jag står normalt och spänner magen, har bara en sån där pösig mage om jag andas ut och står med dålig hållning, men det är ju absolut ingen gravidkula ännu. När började din mage synas förra gången? Vet du varför du födde fyra veckor för tidigt? De flesta förstföderskor går ju över tiden. Jag hoppas på att inte föda för tidigt för jag är beräknad 6/1 och vill ju helst ha på rätt sida året.

Skönt att du mår bra, hoppas det fortsätter så :)

Jag blev definitivt större fortare i min andra grav. Då la jag på mig ganska fort runt höfterna, vilket ledde till att byxorna satt tajt och jag började med mammabyxor i vecka 13 ungefär. Då hade jag också gått upp ett par kilo. Men kunde dölja det hyfsts bra på jobbet fram till veckan18, sen hade jag en liten kula.

Denna gång är jag lite svullen pga tarmarna, men inte gått upp något och mina byxor passar fortfarande. Har en liten lös kula, men det är sviterna efter dottern som jag inte lyckats träna bort. Så det känns som om magen kommer senare denna gång!

De vet inte varför jag födde för tidigt, 27 dagar tidigare. Jag själv gissar på att bebisen var "klar", då hon vägde 3300g trots 27 dagar tidigt! Min mamma födde sitt första barn 6 veckor tidigt, och min sambo föddes 7 veckor tidigt, vet inte om det är något som ligger i generna? :) Sambon var stor för sina 7 veckor för tidigt, så även min mammas första barn, och min sambos syskon och mina syskon, inklusive jag har varit rejäla bitar på mellan 4-5 kg, så lite tacksam är jag över min dotters tidiga ankomst och "normala" vikt. Denna gång hoppas jag inte på förtidigt, januari hade varit en bra månad. Men man kan ju inte styra tyvärr ;)
  • Mallis87
    Mallis87 skrev 2015-06-26 15:29:34 följande:

Jag blev definitivt större fortare i min andra grav. Då la jag på mig ganska fort runt höfterna, vilket ledde till att byxorna satt tajt och jag började med mammabyxor i vecka 13 ungefär. Då hade jag också gått upp ett par kilo. Men kunde dölja det hyfsts bra på jobbet fram till veckan18, sen hade jag en liten kula.

Denna gång är jag lite svullen pga tarmarna, men inte gått upp något och mina byxor passar fortfarande. Har en liten lös kula, men det är sviterna efter dottern som jag inte lyckats träna bort. Så det känns som om magen kommer senare denna gång!

De vet inte varför jag födde för tidigt, 27 dagar tidigare. Jag själv gissar på att bebisen var "klar", då hon vägde 3300g trots 27 dagar tidigt! Min mamma födde sitt första barn 6 veckor tidigt, och min sambo föddes 7 veckor tidigt, vet inte om det är något som ligger i generna? :) Sambon var stor för sina 7 veckor för tidigt, så även min mammas första barn, och min sambos syskon och mina syskon, inklusive jag har varit rejäla bitar på mellan 4-5 kg, så lite tacksam är jag över min dotters tidiga ankomst och "normala" vikt. Denna gång hoppas jag inte på förtidigt, januari hade varit en bra månad. Men man kan ju inte styra tyvärr ;)

Fortare större i min FÖRSTA grav :)
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-06-26 15:29:34 följande:

Jag har också lagt på mig 2-3 kg, men mest kring höfterna och rumpan. Byxorna sitter alltså hårt men inte pga magen, men kanske köper mammabyxor efter KUB på måndag om allt ser bra ut. Det är mest att jag vill ju inte bli jättestor snabbt eller så, men i och med att badsäsongen snart är här vore det ju kul med en liten gravidkula så att man inte bara såg fläskig ut som jag tyvärr känner mig nu. Har semester nu så har inget behov att dölja graviditeten men än finns ju inget att visa.

Okej, intressant att man kan föda såpass mycket för tidigt utan att det beror på något. Det viktigaste är ju att bebisen mådde bra! Jag själv var ganska liten, föddes en vecka över tiden men ändå bara 52 cm och runt 2800 gram. Man får se hur det blir med ens eget barn . När är du beräknad?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)